Pijn in de zij !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleiine_Kiim

Pijn in de zij !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:28

Hallow
ik had een vraagje als ik begin met paardrijden heb ik nergens last van maar een kwartierlater heb ik als ik al minuutjes in draf zit eel erg veel last van mijn zij ligt dat er nou aan of ik geen conditie heb of wat dan
ik weet het eiglk niet en dacht messchien heeft iemand het op bokt o0k wel dus ...
Xx Kiim

Urielle

Re: Pijn in de zij !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:31

is het je milt? Net als bij het hardlopen?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:32

Als ik lang en intensief heb gereden, heb ik het ook. Ik denk dat het door de conditie komt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:58

Je kan die kant onbewust gespannen houden. Of je zit iets scheef.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:02

Ik heb het soms als ik voor paardrijden ga eten.
Ik bedoel dan een hele maaltijd, niet een paar snoepjes)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:05

Ik denk dat het je milt is, je moet ff een paar keer door je neus inademen en weer door je mond uitademen.

Neem een ritme aan met ademen als je aan het draven bent. Bijv. als je gaat staan adem je in en als je gaat zitten adem je uit.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:05

ik heb dit iid ook, ik denk dat ik op zo'n moment verkeerd adem ofzo, wnat als ik dan even ga stappen trekt het weg, ga ik vervolgens weer draven/galloperen word het weer erger, maar soms heb ik nergens last van.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:11

ik heb het ook...
waar het aan ligt zou ik niet weten. Ik heb het pas gekregen nadat ik van een pony tegen een boom ben gevallen en iets met rug is gebeurt en ribben zijn verschoven
Als ik dan mijn hand net onder mijn ribben zegmaar zet en een beetje zet word het al minder..maar zodra ik loslaat naar even komt het weer erger.
Meestal rijd ik gewoon door maar als het echt zo erg is dat ik bijna niet meer kan ademen bijv.(heb iets van astma)
dan moet ik echt wat stappen(wat langer )

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:14

Ik heb het alleen als ik voor het rijden een hele maaltijd heb gehad. Ik eet nu dus of heel vroeg, of na het rijden.
Dit heb ik trouwens ook met andere sporten.

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:27

dat heb ik ook als ik net heb gegeten,, daarom eet ik ook altijd na het paardrijden

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:38

Als het probleem de milt is, dan zal je alleen klachten in je linker zij hebben (daar ligt de milt).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:41

Ik heb het alleen als ik een tijdje niet heb gereden, dan heb ik het als ik 2 rondjes heb gedraaft, als ik regelmatig rij heb ik er geen last van

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:43

Ik had het ook altijd als ik had gegeten voor ik ging paard rijden.Nu ga ik dus ver van te voren eten of na het rijden eten.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:13

Ik heb dit heel erg.. er valt weinig aan te doen.. maar gewoon niet vlak voor het rijden nog veel eten of drinken.. doe het liever een anderhalf uur voor dat je gaat rijden ofzo. En als je toch steken krijgt, gelijk stappen en ong. 5 minuutjes inademen door je mond en uit door de neus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:16

Ik had dat ook, maar sinds ik vroeg ga eten voor paardrijden en een hogere broek aanheb heb ik het niet meer. Mijn les begint om 19.30u en ik eet op z'n laatst om 16.00u. Misschien dat dit bij jou ook werkt.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:46

Ik ken het probleem. Ik heb het altijd gehad met hardlopen en paardrijden. Met paardrijden kwam het naar mijn idee van bepaald soort eten. Als ik gekruid eten at (daar zijn ze hier thuis nogal gek op) dan kreeg ik die steken, at ik normale hollandse kost dan had ik nergens last van.

Het was wel zo dat als ik een goede conditie had ik ook nergens last van had, of veel later dan gewoonlijk. Dus ik denk eerlijk gezegd dat het combinatie is van eten en conditie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:27

Steken in de zij
Bij forse en langdurende inspanningen kan een sporter steken in de zij voelen. Meestal zit deze pijn links onder de ribbenboog (ter hoogte van maag/milt) of rechts in de leverstreek. Het vermoeden bestaat dat de steken worden veroorzaakt door een prikkeling van het middenrif (dat gebruikt wordt bij de ademhaling) of door kramp in het deel van de dikke darm dat zich in de bovenbuik bevindt. Steken in de zij zijn niet gevaarlijk, alleen onprettig.

Wat doen als het je overkomt
- Laat de persoon rustiger sporten en goed doorademen.
- Laat als dat niet helpt, de persoon even stoppen met sportbeoefening en adviseer hem zich lang te maken (het lichaam uit te rekken)
- Laat de persoon eventueel op de rug liggen

Hoe te Voorkomen
- Gebruik geen zware maaltijden vlak voor het sporten.
- Doe een goede warming up waarbij de snelheid en intensiteit van de inspanning geleidelijk wordt opgevoerd.

Als je twijfelt of denkt dat het wat anders is, ga dan naar je huisarts.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:31

ejj,, dat komt door je milt,, je milt krijgt dan te weinig zuurstof omdat je dan niet goed doorademt,je ademt meestal wat sneller en niet echt heel erg diep dus je krijgt minder zuurstof binnen dan je normaal binnen krijgt als je gewoon zit bijvoorbeeld,, je moet dan even rustig stappen en goed vooral diep in en uitademen,, er is onderzoek naar gedaan,, en daar lag het dus aan en door even rustig goed adem te halen gaat het weg.
-xxx- Mango13

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:36

zo goofy en mango, aan jullie hebben we wat !!!

ik merkte zelf idd ook als ik even rustig ging stappen, en normaal ademhalen, dat het weg trok..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:26

je ademt verkeerd of je hebt ervoor gegeten.

dat had ik altijd.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:32

OrissE_GipsY schreef:
zo goofy en mango, aan jullie hebben we wat !!!

ik merkte zelf idd ook als ik even rustig ging stappen, en normaal ademhalen, dat het weg trok..

Dankjeeuh!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:34

Maar soms helpt stoppen ook niet, bij mij komt het net zo hard weer terug zodra ik begin te draven en soms nog erger dus ik blijf gewoon stug doorgaan en zet mijn gedachten bij het paardrijden. Dan trekt het wel na 10 minuten weg. Je moet ook idd licht eten, geen zware maaltijden!

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:08

Kim.. je bent een watje hihihihi
Geintje!!!!
xxx 1 van de leiding van je ponykamp!

Kelschrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:13

Hoi Kim,

Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde. Ik was na 5 jaar weer begonnen met paardrijden en had totaal geen conditie. Na een paar maanden werd het vanzelf minder. Wat je wel kan doen is voordat je gaat rijden heel vaak rustig door je neus inademen en via je mond weer uit. Als je eenmaal last hebt, kun je het beste even gaan stappen en je armen gekruist achter je hoofd houden (alsof je buikspieroefeningen doet). Hierdoor komt er heel snel en heel veel lucht in je longen wat er voor zorgt dat je veel zuurstof in je bloed krijgt. Die pijn in je zij is verzuring van je milt.
Succes ermee.

Groetjes

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:35

ik heb het ook.. ga even de tips hier uitproberen..