spring 'sport' ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furie

spring 'sport' ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:14

voel u alstublieft niet aangevallen door de vogende tekst,gewoon mijn persoonlijke mening en ik ben tamelijk eerlijk in zo'n soort zaken.
Ik heb springen altijd nogal een stompzinnige sport gevonden vanwege het jagen over meters hoge hindernissen.Nu ik vond het toch belangrijk dat mijn paard iets of wat spring ervaring had en ik ook dus besloot ik naar een of andere (hatelijke) manege te stappen voor een paar lessen zodat ik ook van deze 'sport' de nodige vaardigheden kon op doen.Ik ging vandaag eens kijken en dan zag ik bij de gevorderden kleine meisjes met grote sporen die tot mijn verbazing niet-spring aangelegde pony's over hindernissen joegen.Nu vroeg ik mij af of het de gewoonte is als uw pony niet wilt of aarzeld een paar spoor prikken en zweepslagen te verkopen en zo verder te springen in de hoop dat dat vredelievende dier meer zin zou krijgen in springen.Nu ik zou in ieder geval bedanken,ik bedoel wie zou iets nu nog leuk vinden als hij ervoor een aframmeling krijgt?Ben ik de enigste die zo denkt of is het ook jullie manier van springen in de springsport?Ik vraag mij toch af of zulke mensen soms eens twee seconden verstandig na denken.
Zo dat moest er uit,
Furie

Urielle

Re: spring 'sport' ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:23

Volgens mij heb je al met een behoorlijk gekleurde bril gekeken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:25

Grappig, ik kan me helemaal niet vinden in je verhaal. Ik reed met mijn merrie 1.20 parcoursen zonder sporen of zweep en had moeite om het paard te laten wachter voor de sprong omdat ze het liefste op volle snelheid er overheen sprong.

furie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:39

Ik kan me wel inbeelden dat het er niet bij iedereen zo aan toe gaat,bijlange niet.Ik heb ook veel paardjes gezien die enorm veel plezier beleefde aan springen.Maar wat me dwars zit is de techniek die ik hier boven beschrijf,of zoiets normaal is.Ik vind allesbehalve,ik kan mij absoluut niet inleven in de gedachten van de persoon die op dat moment rijd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:44

Gewoon slechte instructie daar waar jij hebt staan kijken. Ik heb jaren bij een goede springinstructeur gereden en eigenlijk werd daar zelden een zweep gebruikt. Een paard hoort gewoon in een beheerste galop in een regelmatig tempo op een juiste afstand naar de sprong toe gebracht te worden. Springen moet ie zelf doen. Als je het op een eerlijke manier vraagt willen de meeste paarden het graag voor je doen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:47

Dan heb jij zeker nog nooit goede springles gehad, dan weet je dat springen niet 'zomaar op een hindernis afstormen' is.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:57

en wat er in het het springen gebeurd, gebeurd er ook in de dressuur, mensen die hun paard zo diep laten lopen met slof en al, dat dat dier met zijn kin op de borst loopt??... zo ken ik er ook nog wel een paar..
maar idd als jij ooit eens degelijk les hebt gehad zou je moeten weten dat je je paard er nooit of te nimmer overheen moet jagen ...

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:06

jezus!!!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:32

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:05

Geweldig

Mijn paard wordt suf en sloom van dressuur, heeft er simpelweg geen interesse voor...

Zet ik wat hindernissen neer dan kan ik niet eens meer instappen, hij wordt razend enthousiast bij het zien van een paar balkjes En nee, die zweep en sporen heb ik dus niet nodig, we gaan al hard genoeg

Enne, al leg ik een balk plat in de wei, dan nog blijft mijn paard daar zelf rondjes over heen lopen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:12

Ik snap wel wat je vindt. Want op wedstrijd gaat het ook zo. Gespierde paarden, vol met tuig en hup, kind erop, die springt dan meteen een hindernis van weetikveelhoehoog.. paar keer de zweep erop, en sporen erin..
'Papa, ik kan hem niet houden..' *gek he *
Maar ook van die mensen die dan echt NIET kunnen rijden, en dan maar gaan springen, want als je een goed paard koopt, dan kom je wel rond..
*ahum.. *
Het draait bij het springen grotendeels om geld.. Dat is inderdaad jammer..

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:09

Als het bij springen grotendeels om geld draait waar draait het bij dressuur dan om?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:11

niet om geld, met dressuur is nog geen droog brood te verdienen op concours
(tenzij je een leuke sponsor hebt)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:23

dit is gewoon weer zoiets dat ze alles over 1 kam scheert...
bij ons is het zo dat de eigenaar van de paarden het ge-wel-dig vind om zijn paarden te zien presteren...bij hem draait het totaal niet om geld...we hebben nu 3 errug leuke paarden, en die worden de komende tijd echt niet verkocht!!!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:07

Waar blijft Furie's reactie??

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:13

Japke_Z : Dat vind ik een goeie hahahaha

Ik wou net zeggen bij dresuur als springen worden zulke dngen gedaan, maar het is maar net wie je als instructeur heb, ik bedoel ik rij nu 8jaar op een goede manege, en daar rij ik ( en de meeste ook wel ) gewoon een paardje zonder sporen of wat over een hindernis dus eh

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:58

ja precies ik ook.. als het moet bij een paardje ene zweep of sporen nuja kijk dan moet het maar als het niet nodig is doe het ook niet daar verpest je alleen de pony/paard maar mee..

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:41

je hebt geloof ik echt naar het verkeerde zitten kijken, als springen niet leuk zou zijn voor een paard, zou die het echt niet doen. Ga is bij dressuur kijken, daar zie je ook zat paarden die er geen reet aan vinden, en wat vinden DIE paarden wel leuk, Juist ja Springen! het verschilt gewoon kwa paard, maar naar mijn mening moet ieder paard een leuk sprongetje kunnen maken

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:04

Ik denk dat je dat soort verkeerde mensen bij elke tak van de sport hebt. En dat geprik en getik met sporen en aweep word ook zeker wel bij de dressuursport gedaan!
Deze mensen gaan niet ver komen in de sport, omdat je paard voor je moet willen werken, een ongelukkig paard kan niet presteren.
Ik ben totaal niet tegen sporen en zweep, rij zelf ook altijd "bewapend' de ring in, mits ze goed gebruikt worden, een paard moet natuurlijk wel respect voor een ruiter hebben, maar moet dat op een eerlijke manier krijgen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:08

schoentje schreef:
Ik denk dat je dat soort verkeerde mensen bij elke tak van de sport hebt. En dat geprik en getik met sporen en aweep word ook zeker wel bij de dressuursport gedaan!
Deze mensen gaan niet ver komen in de sport, omdat je paard voor je moet willen werken, een ongelukkig paard kan niet presteren.
Ik ben totaal niet tegen sporen en zweep, rij zelf ook altijd "bewapend' de ring in, mits ze goed gebruikt worden, een paard moet natuurlijk wel respect voor een ruiter hebben, maar moet dat op een eerlijke manier krijgen.

AMEN
*sorry dít kon ik even niet laten *

furie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:34

zoveel reacties,ik had het niet gezien sorry.Het is me wel duidelijk dat de instructie er mee te maken had,en ik ben er (nu) ook zeker wel van overtuigd dat er mensen beter weten en er genoeg paardjes zijn die springen heerlijk vinden.Maar het zit me nog altijd dwars dat ponys die springen helemaal nix vinden over die sprongen geport worden.Kies je niet de sport uit die bij jouw en je pony past en niet alleen bij jouw denk ik dan. Maar ja ik ben blij dat jullie paardjes er wel plezier aan beleven,zeker en vast ! .
Furie

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:39

patries_kjp schreef:
schoentje schreef:

AMEN
*sorry dít kon ik even niet laten *

Inderdaad AMEN..

Zo zag ik laatst een dressuur ruiter die constand het ppaard prikte en niks geen impuls had.
Dit paard had wondjes van de sporen.
zo heb je dus in het springen, maar ook in het dressuur de verkeerde ruiters en zelfs dnek ik in recreatie, western, enz enz.. ook verkeerde mensen.. maar ook zeker overal goede ruiters.

Witty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 03:08

TS, zoals jij het beschrijft is er zeker geen sprake van springsport.

Ik versta onder springsport: Op een eerlijke manier deelnemen aan springwedstrijden met je springpaard. Daar versta ik dus een paard onder dat ook daadwerkelijk kan en wil springen. Op dat springpaard hoort ook een ruiter of amazone te zitten die het beest niet in de weg zit, maar hem op een nette manier door het parcours heen stuurt.

Zo, das er ook weer uit.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:34

Ik kan me hier ook niet echt (Lees: echt niet) in denken, ik rijd altijd op het paard van m'n vriendin en die vind springen echt helemaal geweldig en die moet je met alle macht in houden voor de hindernis want hij sjeest er echt gewoon keihard overheen als je hem niet tegen houd .. Ik rijd zonder sporen en zonder zweep (met springen) met dressuur rijd ik wel met zweep anders gaat die lui doen

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:36

bij mij kan ik bugs noulijks inhouden als ze een sprong ZIET!