Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

kan ze nog niet ens, (of wijken te goei) maar ik krijg soms een vraag in mijn koppie en moet het weten (dus niet denken dat ik even BOEF BAAF mijn paardje dit ga aanlere... zou ze toch niet doen
Zep schreef:zorg dat je paard/pony echt goed scherp aan de zijdelingse hulpen staat. Dat hij echt "van je been af wil" ahw, ipv dat jij hem opzij douwt in het wijken. Zorg dat je ook scherper kunt wijken dan het lijntje uit de proeven, en ook van de buitenkant af naar binnen toe.
Dan is het niet zo'n probleem meer om op de rechte lijn de achterhand naar binnen te zetten. Let erop dat je de achterhand niet te ver naar binnen wilt zetten. Travers is een oefening op 4 sporen. In het begin is de buiging het belangrijkse!. Blijf zelf recht boven je paard zitten en ga niet zitten douwen.
Kafue: ik rijd nooit een zijgang in stap voordat die in draf echt goed bevestigd is. In stap is de impuls laag en dat vraagt om problemen in het goed aanleren van de oefenen, en als je pech hebt vermindert de kwaliteit van de stap ook nog.
Travers in galop is een goede voorbereidende oefening op de (werk)pirouetten
Zep schreef:Ik zeg nergens dat het niet in stap gereden kán worden, ik vind het alleen in het aanleren niet briljant...
Zep schreef:Leg mij dan eens uit waarom je het per se in stap aan zou moeten leren en waarom het in jou ogen "fout" is om het direct in draf te rijden
Zep schreef:Leg mij dan eens uit waarom je het per se in stap aan zou moeten leren en waarom het in jou ogen "fout" is om het direct in draf te rijden
Professor schreef:Zep schreef:Leg mij dan eens uit waarom je het per se in stap aan zou moeten leren en waarom het in jou ogen "fout" is om het direct in draf te rijden
Het is inmijn ogen niet fout, maar het is bijna onmogelijk om travers in draf te leren. Het is nadat ik de schouderbinnenwaarts bevestig heb de eerste zijwaartsgang die niet in een contrastelling gereden wordt, en om mijn paard dit begrijpelijk te maken benut men de stap, eerst als mijn paard dit in een verzamelde stap en in een goede buiging kan begint men in de verzamelde draf in traver te rijden, meestal met de grote volte verkleineren met de achterhand meenemen. Travers is de voorbereiding voor het appuyement. Men begint bijna altijd in de stap, en het fabeltje de stap wordt er minder van citeer ik Oberlandstallmeister Dr.h.c.Rau.
"wanneer in het verloop van de dressuur de stap van een paard slechter word, is de gehele dressuur fout. De stap dient steeds beter te worden! Dit is het bewijs dat de dressuur beoefend wordt volgens het juiste principe."

Professor schreef:Men begint bijna altijd in de stap, en het fabeltje de stap wordt er minder van citeer ik Oberlandstallmeister Dr.h.c.Rau."wanneer in het verloop van de dressuur de stap van een paard slechter word, is de gehele dressuur fout. De stap dient steeds beter te worden! Dit is het bewijs dat de dressuur beoefend wordt volgens het juiste principe."