Onlangs ben ik erachter gekomen dat mijn paard kissing spines heeft!!
Zijn symptomen waren:
- In draf zijn achterbenen uit elkaar gooien als een draver, doordat hij
zijn bekken niet goed gebruikt;
- In galop zijn hoofd omhoog gooien en heel hard galloperen, dit omdat
hij eronderuit wilde komen;
- Zijn tong uitsteken tijdens het rijden.
Ik was namenlijk aan het buitenrijden en opeens struikelt hij toen we bijna thuis waren. Hij trok heel erg met zijn rechterachterbeen en ik ben toen afgestapt. Hij kon zijn rechter achterbeen niet meer belasten.
Ik schrok me hartstikke dood! Ik dacht dat hij zijn been geblesseerd was..maar t was erger..
Eenmaal op de manege aangekomen heb ik meteen het been een kwartier gekoeld, maar aangezien hij geen pijn aan zijn been had en ook niet dikker werd, had dit geen effect.
Nog steeds kon hij niet lopen op dat been.
Dierenarts gebeld voor advies --> koelen en stil laten staan.
Na 2 uur nog steeds geen verbetering, mijn paard begon zelfs te zweten (een teken dat ze dus echt pijn hebben.
Weer opnieuw de dierenarts gebeld en deze laten langs komen.
De dierenarts keek ook eerst zijn been na, maar aangezien daar geen reactie op kwam ging hij naar mijn paard zijn rug.
Toen hij daar aankwam en duwde net voor zijn bekken, ging mijn paard door de grond. Zakte even door zijn knieën, begon toen te trappen en met zijn hoofd te slaan --> het deed hem dus echt pijn!
Het gezicht van de dierenarts zie ik nog steeds voor me.. zo afkeurend.
De diagnose --> de wervels totaal niet in orde. Omdat hij er niet zeker van was, zou hij de volgende dag 's ochtends terug komen en dan laten weten of we alsnog naar de kliniek moesten. Die avond heeft hij mijn paard nog 2 spuiten gezet met ontstekingsremmers en pijnstillers als effect.
De volgende ochtend kwam hij inderdaad langs en aangezien er geen duidelijke verbetering was, moest ik dus 's avonds naar de kliniek voor foto's en scans!
Ik dacht dat mijn wereld een beetje instorte.. kvoelde me helemaal ellendig. Ik heb mijn paard nu nog geen half jaar en dan al meteen zo'n heavy dingen.
Eenmaal bij de kliniek aangekomen werden er dusdanig foto's en scans gemaakt.
Wat er nou was; aan elkaar vergroeide wervels door kalk.
4 van die enge spuiten heeft mijn paard tussen de wervels gekregen met kalkoplossend middel.
Het trainingsprogramma vanaf nu ziet eruit als;
elke dag weidegang en
iedere dag 10 minute aan elke kant longeren.
Ik ben nu bij de 2e dag.. en dit moet 3 weken, hierna moet ik weer terug naar de kliniek voor resultaat. Er is een kans dat hij weer spuiten krijgt en anders wordt hij gekraakt.
Ik heb al gelezen dat dit redelijk veel bij paarden voorkomt en wil dan ook erg graag weten, is de kans erg groot dat hij weer alles kan?
En hoe zit dat met springen? Hij vindt dat echt zo superleuk en ik weet dat ik het rustig aan moet doen om zijn rug zo min mogelijk te belasten als ik weer kan rijden, maar zou een klein sprongetje dan nooit meer kunnen
?Ik hoop dat er iemand mij een beetje kan helpen. Ik ben echt super gesteld op mijn paard en we doen er dan ook werkelijk alles aan om hem weer te laten lopen.
Als er iemand is wat ook de symptomen herkent, twijfel niet te lang..maar bel de dierenarts. Het is echt pijnlijk voor een paard. Die van mij was zo lief dat hij wel geen pogingen deed om mij eraf te gooien, dat is toch prachtig!!
Veel liefs
Monique en Robin Hood!!

Succes verders met je paardje. Het is nooit leuk als ze wat hebben, je hebt uiteindelijk toch het beste met ze voor.