Pony gooit hoofd in de lucht als ze rond loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDon

Pony gooit hoofd in de lucht als ze rond loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:40

ik heb een probleempje.
het zit namelijk zo.
als ik lekker en ontspannen aan het rijden ben en mijn verzorg pony gaat rond lopen dan gaat ze na een tijdje haar hoofd in de lucht gooien.
dat is niet 1 keer maar dat zijn dan wel meerdere keren.
(voor de mensen die ook zo een paard hebben denk ik wel dat die begrijpen dat dit heel erg irritant is)
ik wil liever geen hulp middelen gebruiken want dat heb ik al een keer gedaan en toen ging het heel goed en daarna begon ze weer.(ik weet dat ik moeilijk in elkaar zit )
ik hoop heel erg dat jullie mij hier mee kunnen helpen en dat ik de goede tip vind.

xDon

Re: Pony gooit hoofd in de lucht als ze rond loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 09:41

sorry ik bedoel bij die hulpmiddelen met daarna dat ik toen geen hulpmiddelen meer heb gebruikt

plutootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:23

Mijn paard doet dit ook al een hele poos dus ik ben benieuwd naar de reacties en volg je topic even...
Na het uitsluiten van tandpijn, rugpijn, irritatie manenpluk en oren, denk ik zelf dat het te maken heeft met het losgooien van de spieren bij het nageeflijk worden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:40

ik ken paarden die het deden uit soort verveling, als ik ze dan aan het werk zette en ze nageeflijk reed stopten ze weer. Ook ken ik paarden die het deden om onder het werk uit te komen, toen heb ik het genegeerd en heb geprobeerd hun gedachten bij het werk te krijgen door veel verschillende oefeningen en afwisseling.
Ook reed ik eens een paard waarbij ik het niet kon stoppen en die heb ik een paar keer een goede rotschop verkocht en toen was het ineens over..
Ik weet niet hoe ver je bent met rijden, als je net begint met het aan de teugel rijden kan ze misschien last van haar spieren hebben. Verder kan ze aangeven dat ze pijn heeft of geirriteerd is, dus probeer goed op te letten wanneer ze het precies doet (bijv. als je been geeft of meer contact neemt)
Verder kan het zadel misschien wel niet goed liggen of heeft ze misschien een lichamelijke klacht.
Dit is wat bij mij opkomt.. Als je wat duidelijker bent met wanneer ze het doet en wat je precies vraagt in je training wordt het wat makkelijker om duidelijker antwoord te geven.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 16:40

liesje1986: vroeger kon mijn verzorpony al best goed aan de teugel lopen (tot zover ik heb gehoord)dus waarschijnlijk begint ze niet net met het rondlopen.
al ze haar hoofd omhoog gaat gooien en k wil gaan aandraven gaat ze heel raar in draf lopen heel hoog met haar benen.
waneer ze haar hoofd in de lucht gooit is altijd verschillend maar vooral als ze echt aan de teugel moet.
ik denk ook omdat ze het doet omdat ik pijn in mijn handen krijg als ze met haar hoofd gaat schudden.
en het erg irritant vind en dan stop ik er maar mee.
ik denk daarom ook dat zij dit de oplossing vind zodat ik haar niet meer laat rondlopen.
ik zal is gaan proberen om er niet mee te stopen maar gewoon door te rijden en dan zien we het vanzelf wel ik laat nog van me horen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:44

mijn haf doet (deed) dit ook... ik heb dr nu na laten kijken door een osteopaat en zondag mag ik weer rijden en dan kijken of het over is... .mijn pony zat helemaal vast recht achter en deed het omdat ze dr achter benen niet onder kon brengen maar je het toch altijd van dr vraagt tijdens het rijden... missschien een idee?
@ plutootje als je de rug en zo hebt nagekeken zou ik het ook niet weten!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 12:51

gisteren heb ik weer gereden en toen deed ze iets heel aparts.
ik had net me proefje gereden want ik heb zondag wedstrijden.
na het rijden van mijn proefje heb ik nog even gevraagd.
dit keer reageerde ze heel anders.
ze deed haar hoofd gewoon en ging van de hoefslag af en als ik haar terug stuurde ging ze met haar achterbenen van de hoefslag aflopen en met haar voorbenen gewoon op de hoefslag.
dit heb ik wel eens vaker gehad maar daarna was het wel weer over het was echt heel raar.
ik heb deze keer wel doorgevraagd maar na een uurtje rijden ben ik toch maar gestopt.
ik heb het eerst de hele tijd in stap gedaan(heb dan ook bijna half uur gestapt) daarna begon ze weer met haar hoofd.
omdat ik al zo lang bezig was heb ik gewacht tot ze weer rond liep zonder te schudden en toen heb ik lange teugel gegeven.
dus mag wel een beetje trots op mezelf zijn dat ik het heb volgehouden

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:41

ik hoop echt dat jullie me hier mee kunnen helpen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:55

Ik ken het probleem ook.
Dit doet hij overigens alleen maar in de stap.
Op de stem of zweep reageert hij niet echt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:03

Ik verzorg een Arabiertje die ook zoiets heeft/had..

We dachten aan het 'Headshaking syndroom', hoofdschudden in stal, aan de muur.. In de wei minder. Tijdens rijden (2 jr geleden) heel erg, heb nog zonder bit gereden.

We dachten nl. dat het aan zn gebit lag, maar geen tandarts kon iets vinden! Zn oren staan altijd naar voren, dus was moeilijk te ontdekken en ik weet nog steeds niet precies hoe en wat..

Maar laatste tijd loopt ie heel vaak nageeflijk. Af en toe slaat ie met zn hoofd, maakt een soort sprongetje met zn voorbenen heel raar en dan ben ik hem weer kwijt. Een rondje verder loopt ie weer netjes aan de teugel...

Hulpmiddelen heb ik nooit gebruikt, heb hem gewoon doorgereden, hoofdschudden genegeert etc...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:11

ik ken dit helemaal
die van mij doet het ook
loopt eventjes netjes aan de teugel en trekt dan alles uit mijn handen, neus helemaal recht overeind in de lucht.
ook ik heb alles al geprobeerd en hij is al helemaal binnenste buiten gekeerd, ook mijn zadel
ik heb dan geen stuur meer en geen rem, dus totaal geen controle
waar het aan ligt mag joost weten
hij is ZZ klaar dus moet dit allang bevestigd zijn

nu negeer ik hem gewoon
ik laat hem mijn zijn hoofd in de lucht gewoon flink doorlopen en hou een heel klein beetje druk op mijn beide teugels
flink wat voltes enzo
wordt hij helemaal gek van want dat gaat niet zo gemakkelijk met je hoofd in de lucht
en dan opeens.............. komt hij uit zichzelf naar beneden
soms probeert hij het 20 minuten van het uur
soms houdt hij het 50 minuten vol

helaas voor mij is hij nogal kijkerig enzo en staat, omdat ik geen controle meer heb, met een opeens stil en gaat steigeren

ook ik ben al ruim een jaar bezig met dit probleem en het is nog steeds niet opgelost

soms rij ik hem met een slof, die hangt dan met een grote boog, maar net zo dat als hij zijn hoofd in de lucht wilt gooien hij die slof tegenkomt
het gekke is dat hij het dan 2 keer probeert en opgeeft.
maar ja ik ga niet elke dan rijden met slof, het moet toch zonder kunnen

dus als iemand een oplossing heeft hou ook ik me aanbevolen

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:14

ik ken dit helemaal
die van mij doet het ook
loopt eventjes netjes aan de teugel en trekt dan alles uit mijn handen, neus helemaal recht overeind in de lucht.
ook ik heb alles al geprobeerd en hij is al helemaal binnenste buiten gekeerd, ook mijn zadel
ik heb dan geen stuur meer en geen rem, dus totaal geen controle
waar het aan ligt mag joost weten
hij is ZZ klaar dus moet dit allang bevestigd zijn

nu negeer ik hem gewoon
ik laat hem mijn zijn hoofd in de lucht gewoon flink doorlopen en hou een heel klein beetje druk op mijn beide teugels
flink wat voltes enzo
wordt hij helemaal gek van want dat gaat niet zo gemakkelijk met je hoofd in de lucht
en dan opeens.............. komt hij uit zichzelf naar beneden
soms probeert hij het 20 minuten van het uur
soms houdt hij het 50 minuten vol

helaas voor mij is hij nogal kijkerig enzo en staat, omdat ik geen controle meer heb, soms opeens stil en gaat steigeren

ook ik ben al ruim een jaar bezig met dit probleem en het is nog steeds niet opgelost

soms rij ik hem met een slof, die hangt dan met een grote boog, maar net zo dat als hij zijn hoofd in de lucht wilt gooien hij die slof tegenkomt
het gekke is dat hij het dan 2 keer probeert en opgeeft.
maar ja ik ga niet elke dan rijden met slof, het moet toch zonder kunnen

dus als iemand een oplossing heeft hou ook ik me aanbevolen

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:15

??? hij staat er 2 keer

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:00

Ik heb een Arabische ruin en toen ik hem kocht, liep hij ook altijd met zijn hoofd in de lucht. Hij deed dit omdat hij nooit had geleerd zijn rug te gebruiken. Hij maakte het zichzelf alleen maar moeilijk door op die manier te lopen. Ik heb van mijn instructeur geleerd om hem goed voorwaarts te rijden en tegelijkertijd proberen hem naar beneden te rijden. Het duurde even, maar uiteindelijk kwam hij mij tegemoet. Soms duurt dat 10 minuten, maar soms ook wel een half uur. Op een gegeven moment is hij er doorheen en dan loopt hij super ontspannen en dan voel ik ook dat dit veel beter voor het paard is.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:32

bedankt voor je tip indootje ik zal morgen is kijken met rijden vanavond heb ik namelijk springles dus kan het neij.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 22:38

springen ging wel maar ze had weer iets van haar adere streken voor berijd.
stomme knol

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 23:15

nog iemand tips

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:03

xx_Chey schreef:
liesje1986: vroeger kon mijn verzorpony al best goed aan de teugel lopen (tot zover ik heb gehoord)

Hier moet je nooit meer aan denken.Vroeger kon hij dit en kon hij dat zo werkt het dus echt niet.Jij bent nu aan het rijden en daar moet je naar kijken je begint helemaal opnieuw.Heel heeel soms gebeurt het mij ook nog wel eens dan denk ik gister kon je het toch ook waarom doe je het nu dan niet maar dan wordt je ontzettend snel geirriteerd en dan wil het rijden helemaal niet meer.Nu kan ik me daar heel snel overheen zetten en ga dan iets anders doen.Het kan aan een heleboel dingen liggen dat het even niet wil en bij jouw is het denk ik dat je begint om zijn spieren weer op te rekken en dat vind hij niet zo fijn voelen en daarom gooit hij zijn hoofd omhoog ga gewoon rustig door zoals je al doet en verwacht er gewoon nog niet te veel van en je zult zien dat hij het steeds makkelijker vindt.Je moet er wel goed aan denken dat je niet alleen met de teugels vraagt of hij wil zakken maar het is zo belangrijk om met je been te rijden en dus zorgen dat hij achter actief wordt en blijft dan gaat het zakken aan de voorkant vaak vanzelf.Hele goede oefeningen zijn om veel overgangen te rijden en dan heel veel dus om de paar meter vraag je weer wat anders en blijf ondertussen ook veel figuren rijden zodat je hem ook lekker kunt laten inbuigen.Met de figuren zelf kun je ook overgangen blijven rijden BV een slangevolte kun je elke keer als je hem recht richt op het midden een overgang maken en dan weer verder met de gang die je reed en weer een boog rijden.Ik hoop dat je het een beetje snapt maar je schreef eerder dat je wel een half uur aan het stappen was{en dat is voor een keer ook helemaal niet erg ik stap ook wel eens alleen maar}maar het helpt je niet om te bereiken wat je graag wilt.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:19

bedank voor je tip monsera ik ga hier zeker wat mee doen.
en ik geef je wel gelijk dat ik niet mer aan vroeger enz moet denken

ik zal wel van me laten horen als het goed gaat *ook als het niet goed gaat*

nogmaals bedankt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:39

De mijne doet het ook sinds een paar weken. Ik dacht eerst dat het aan het bit lag, dat was versleten en te klein waardoor ze pijn in haar mond had. nu heeft ze een nieuw bit maar ze doet het nog steeds. Als ik flink met haar aan het werk was, deed ze het minder dan wanneer ze lange teugel kreeg. De instructrice zei daarom dat het verzet is, maar ik ben toch maar naar de kliniek geweest. En wat blijkt? ze heeft een bacterie in haar oren, waardoor ze jeuk heeft....arm beest! Nu heeft ze zalf gekregen en er wordt een kweek gemaakt (of het echt wel zo is, maar het lijkt er wel op want haar oren zaten vol troep)
moraal van het verhaal: goed laten nakijken en niet blijven prutsen!
Dus veearts, tandarts en zadelmaker inschakelen.
Het

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:55

Hey ik heb een 3jarige en bij mij wast het zo dat ze niks wilde aan nemen om het te leren hadden we een stiek gepakt en aan gedaan.
Waarom een stiek:
Een stiek rekt nog mee en dan krijgen ze niet gelijk een schok aan hun mond.

Is het bij jou na een tijdje rijden of als je iets vraagt ...?
Bijvoorbeeld hand aan nemen / aan de Teugel

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:35

wat is een stiek???

mia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:57

mijn pony doet het ook ik heb er zelfs een foto van (hier komt die foto)

Afbeelding
moet je eens raden waarop ik zit!!!!

nou ik heb een tip dat heb ik zelf ook gedaan en nou doet suus het niet meer een martingaal om doen want dat heb ik ook op de foto maar niet de hele tijd of/en je moet met touwtjes longeren.

het zijn wel hulpmiddelen maarja zo heb ik het ook gedaan en het is wel opgelost en ik heb les gekregen van een iemand die prix st. George rijd bibi mischien ken je haar??

nou dat was mijn tip

de groeten

mia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:58

of geen touwtjes maar een soort elastiek.!! (sorry foutje)

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:32

Handen stil een beengeven