Stelling aannemen lukt niet met normaal bit ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Stelling aannemen lukt niet met normaal bit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:04

Hallo ,

Ik rijd m'n tinker onder het zadel altijd met een dubbel gebroken bit. Op een volte of in de hoeken neemt zij totaal geen stelling aan. Ze kijkt dan juist erg naar buiten.
Ik men ook met haar en voor de wagen (met haar liverpoolstang) neemt ze wel goede stelling aan.
Ook heb ik een keer met haar onder het zadel met een hackmore (onder goede begeleiding) gereden. Met de hackmore nam ze ook goede stelling aan.

Zou het zo kunnen zijn dat zowel bij de liverpool als bij de hackmore voor mijn paard de hulpen duidelijker overkomen ?
Ik heb namelijk wel eens gehoord dat je ze dan meer "helpt" om de goede richting op te kijken doordat ze meer de goede kant op "geholpen / geduwd" worden.(sorry ik weet even geen andere omschrijving te geven)

Ik wil vandaag of morgen gaan proberen hoe ze reageert op de liverpool onder het zadel. Zelf heb ik dan het (grote) vermoeden dat ze dan wel de juiste stelling aanneemt. Maar ik wil absoluut niet altijd met een liverpool blijven rijden. Heeft iemand hier nog een andere optie voor ?

Ik heb haar al eens voor dit probleem helemaal na laten kijken door een manueel therapeut (ong. 2 maanden geleden) , maar hij kon helemaal niets vinden. Dus het is geen lichaamlijk probleem.

Ik heb zelfs al zo geprobeerd te sturen zoals ik het bij het mennen doe. Dus binnenteugel inkorten en buitenteugel laten vieren. Ook dit heeft met haar gewone bit totaal geen nut.

Wie weet hoe dit kan en heeft misschien een oplossing of tips hier voor ?
Ik heb regelmatig les van een vaste instructrice , maar ook met haar hulp krijgen we het niet voor elkaar om met een normaal bit m'n paardje een goede stelling aan te laten nemen.

beantsje

Re: Stelling aannemen lukt niet met normaal bit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:09

Blijkbaar is ze niet stijf, want ze kan wel stelling nemen voor de wagen.
Hoe lang is je tinker al onder het zadel?
Jonge paarden hebben vaak nog moeite met de balans en kunnen daarom nog niet goed met stelling de wending door. Maar dat is alleen echt in het beginstadium.
Als ze al langer dan een paar maand onder het zadel is, ligt het probleem ergens anders. Is ze wel goed aan jouw binnenbeen? voor mijn gevoel ligt de oplossing daar.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:26

Ze is nu rond de 7 jaar en ruim 3 jaar onder het zadel en we zijn sinds ong. anderhalf jaar echt serieus aan het trainen. Ik heb in het begin rustig aan gedaan met haar.

Ze reageerd altijd heel goed op het been. Je hoeft maar lichte druk te geven en ze reageerd. Al is dit op de volte op de rechterhand wel wat minder , maar niet zo dat ze helemaal niet reageerd.

Ook met longeren kijkt ze (als ik haar niet bijzet of met dubbele longeerlijn longeer) erg naar buiten. Met de dubbele longe reageerd ze ook minder op haar gewone bit (zowel in 't nageven , terug komen en stelling aan nemen) dan dat ik bijv. aan het werk ben aan de lange lijnen (om even "droog" te mennen) Dan komt ze keurig terug als ik het vraag en neemt ze ook goede stelling aan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:15

Nou dan is ze dus niet nog maar pas onder het zadel!!
Tja, ik ben ook geen expert, maar hoe is ze op een kleinere volte, met de binnenhand goed ver van de hals? Reageert ze ook op eenzijdige kuithulpen? En wijkt ze ook voor het binnenbeen bijvoorbeeld door de volte te openen? Of schiet ze alleen naar voren bij been geven?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:24

Niet echt pas nee

Op de kleinere volte (wat ze erg moeilijk vind) neemt ze juist nog meer stelling aan naar buiten.

Op de linker kleine volte reageerd ze erg op m'n binnenbeen. Ze valt dan letterlijk en figuurlijk naar buiten.
Terwijl ze op de kleinere volte op de rechterhand bijna niet reageerd op mn binnenbeen. De enigste reactie die ik op die hand soms krijg is inderdaad naar voren schieten.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:54

Dan denk ik toch dat het een balans kwestie is. Onder het zadel rijden is zwaarder dan aangespannen, maar vooral door het gewicht dat je op de rug legt en het zadel. Heb je al eens gekeken of het zadel wel goed ligt?? Het zou heel goed kunnen dat met stelling en voltes ze haar rug dusdanig draait, dat het zadel in de weg ligt zeg maar. Dat het zadel te dicht op haar rugwervels zit, dat ze er niet in kan draaien.
Verder zou ik dan op de voltes gaan. Eerst lekker voorwaarts, zorgen voor goede respons op binnenbeen om haar dr balans te laten vinden en dan pas beginnen met stelling vragen. Hoe loopt ze trouwens stelling op de rechte zijde-hoefslag?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:00

Ik denk dat je paard balans mist en misschien scheef is.
Dit los je niet op met een ander bit.

Oooo ik zou willen dat je van mijn juf les zou hebben,die kan dat echt op lossen.

Ik probeer te verwoorden wat ze mij geleerd heeft,misschien heb je er wat aan.

Oke.
Ze wil niet buigen op een kant en kijkt naar buiten,hierbij valt ze meer op haar binnen schouder.
Waardoor ze naar binnen valt,en door jou binnen been?
Wat kan helpen.
Wijken helpt haar om te buigen op haar moeilijke kant(al is het een paar pasjes)
Stelling zit hem niet alleen in de hals.
In de ribben moet ze buigen,en dan krijg je dus de juiste stelling(banaan vorm)

Dus
Links begrenzen met je buite teugel en je buiten been en geeeen stelling vragen!(anders valt ze naar buiten)
Rechterkant wijken.
Rijd geen kleine voltes meer, maar gewoon groot, Is anders veel te moeilijk voor haar.

Gebroken lijntjes van 5 meter dus niet tot X ,op haar (goede kant die wel wil buigen)

De kant die ze naar buiten valt(links)laat je haar juist wel iets naar buiten kijken.
Waarom?omdat ze dan juist op haar binnen schouder gaat vallen en meer naar binnen komt.
Dus contra rijden!
Je paard doet het eigenlijk zelf al.
Op zijn moeilijke kant kijkt hij al naar buiten,en valt naar binnen!
Nu wil je het een beetje anders om krijgen zeg maar.

En nu is het de kloe om de juiste balans te vinden.
Hoop dat ik je een beetje kan helpen.
Groetjes Es

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:41

het is dus niet zozeer een kwestie va nee nverkeerd bit,maar van het verkeerde werking van je been,o dat hij/zij niet reageerd op jouw been zoals ze zou moeten.
dus rijtechnisch een fout,en niet het bit

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:57

Het is een balans kwestie, maar misschien kan het helpen om een kneveltrens te gebruiken. Dan krijgt je paard ook druk tegen de zijkant van de mond, net zoals bij een hack of een liverpool.
Verder heel veel aan de balans werken. Probeer het rijtechnisch op te lossen!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:00

Ze heeft er al een stang in gehangen,en niet eens de moeite genomen om terug te antwoorden.

Ze begrijpt me zeker niet.
Hup makkelijkste uitweg!stang!
Ja want dat gaat goed voor de kar.
Dus ook maar met iemand op zijn rug,stang er in.
Het is niet te vergelijkenvoor de kar en iemand op zijn rug.
Alleen kan paardje zich nog wel redden,maar met iemand als balast!
Jammer want ik denk echt dat haar paard scheef is.
Soms dan gaat schiet ie naar voren!das nou vlucht, en bang zijn om te vallen.

Ik heb het allemaal mee gemaakt echt waar!
En paard rijden is gewoon verekte moeilijk.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:15

ik denk het niet, ik weet het wel zeker. Erg jammer...waarschijnlijk komt het zelfde probleem hier op bokt terug maar dan met een stang.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:30

roosa schreef:
Ze heeft er al een stang in gehangen,en niet eens de moeite genomen om terug te antwoorden.

Ze begrijpt me zeker niet.
Hup makkelijkste uitweg!stang!
Ja want dat gaat goed voor de kar.
Dus ook maar met iemand op zijn rug,stang er in.
Het is niet te vergelijkenvoor de kar en iemand op zijn rug.
Alleen kan paardje zich nog wel redden,maar met iemand als balast!
Jammer want ik denk echt dat haar paard scheef is.
Soms dan gaat schiet ie naar voren!das nou vlucht, en bang zijn om te vallen.

Ik heb het allemaal mee gemaakt echt waar!
En paard rijden is gewoon verekte moeilijk.

Ik ben het helemaal met je eens ik heb dit probleem ook gehad en soms als hij stijf is komt het weer een beetje de hoek om kijken, Goed les nemen, en geen ander bit er in hangen het lost echt niks op,

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 15:45

Roosa , omdat ik het momenteel erg druk heb met m'n eigen paarden , wil niet zeggen dat iemand niet de moeite neemt om te reageren.
Ik wil je bedanken voor je eerste reactie , maar die reactie die hier boven staat........ Sorry , maar dat kan ik niet begrijpen.

Ik begrijp je prima , en heb dus woensdag ook eerst dit uitgeprobeerd , met haar gewone dubbel gebroken trens. Later toen ze goed los was en ik alles uitgeprobeerd had (zie mijn verdere verhaal hieronder.) heb ik 10 minuten met de stang gereden.
Dus ik vraag me af hoe jij durft te roepen dat ik die stang er al in heb hangen ?
Denk je niet dat ik eerst allerlei oplossingen op een andere manier uitprobeer ? Ik ben er echt niet een van de makkelijkste uitweg...daarom ben ik ook al ruim 2 jaar "aan het vechten" tijdens het rijden. Dat doe je niet als je de makkelijkste uitweg pakt toch ?

Maar ik wil hier verder niet meer op in gaan.

Ik zal even vertellen hoe het woensdag ging.
Ik ben rustig bezig geweest om eerst allerlei oefeningen te doen in stap. Toen dit na 20 minuten a een half uur redelijk goed ging, ben ik het eens in draf gaan proberen.
Het wijken voor het linkerbeen ging zowel in stap als in draf redelijk , maar voor het rechterbeen was het gewoon zwaar k*t.
Dit heb ik geprobeerd om op verschillende manieren op te lossen , tikjes bij achter m'n kuit , been verder naar achter noem maar op. niks hielp.
Hier gaan we dus de komende tijd eens flink aan werken , misschien met een klein knop spoortje erbij , maar eerst eens zonder verder werken en oefenen.
Dus dat gedeelte ging goed.
Maar de stelling was , wat ik ook probeerde ver te zoeken. Gewoon nog steeds het zelfde verhaal. Als we naar links gingen keek ze naar rechts en vice versa.

Later heb ik inderdaad (zoals ik hierboven al schrijf) 10 minuten tot een kwartier met haar liverpool gereden. De stelling verbeterde hierdoor enorm. De teugels zaten in het hoogste gat , zodat hij het zachst inwerkt. Verder heb ik de teugels losjes op contact gehouden. Ik hou zelf niet van dat ruk en trek werk , zeker niet met zo'n bit , ben zelf veel te bang dat ik m'n paard pijn zou doen.

Natuurlijk blijf ik niet met de liverpool rijden , maar ik wil wel eens heel op het gemak rond gaan kijken naar een ander bit. Ik vind het namelijk voor mij wel bewezen dat het punt van de stelling toch echt voor een groot deel aan het bit ligt.

Verder spelen er voor de keuze voor een ander bit , nog een aantal andere dingen mee. Zo loopt ze bijv. regelmatig door haar gewone bit heen. Mensen , dan geef ik liever een kleine ophouding aan een iets scherper bit , dan dat ik constant zou moeten (spreekwoordelijk) "rukken" aan een zacht bit toch ?

Edit : Nog even over het lessen : Ik heb gewoon elke week les op een goede manege , met een vaste instructrice.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:33

Ik zie onder in, dat je wel elke keer komt kijken maar niets post
Ik lees ook tinkerpraat,daar in stond dat je met stang heb gereden.

Vandaar mijn conclusie.
Het is ook misschien verstandig om eens verder rond te neuzen naar een andere instructrice,kan jou het schele beetje iemand met misschien nieuwe ideeen toch?
Om je paard om te turnen dat kan en gaat niet in een dag!!!
Dit duurt maanden!
Je denk zeker dat je het in een dag goed kan krijgen!

Ik laat het hier bij.
Veel succes
Je heb een prachtige tinker.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:14

Getver Rosa wat een zeikerige reactie . Shayla is juist een persoon wat het goed voor heeft met haar paard.
En dan hier lopen zeuren en TP erbij halen gaat natuurlijk nergens over.
Blijf daar a.u.b. maar weg.

Jammer want in eerste instantie gaf je goede tips.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:31

Ze vraagt toch hoe ik daar bij kom dat ze met stang gereden heeft?
Nou toevallig gelezen

Dat ze het allerbeste met haar beestje voor heb ga ik alleen maar van uit!

Ik zeg wat ik denk,niet altijd subtiel.
Slechte eigenschap misschien.

Zal wel weg blijven hoor bij je tp.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:42

Misschien is het een goed idee om (tijdelijk) prive les te krijgen, Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Bij mij lag hetr eraan dat ik aan de ene kant onbewust veel sterker was dan de andere kant en dat ik mijn paard rechtsom niet op de buitenteugel reed maar binnenteugel.
Nu heb ik m eerst moeten leren rechtrichten, na laten geven op buitenteugel enzo. Nu ben ik zover dat ik moet proberen te denken dat de buitenschouder iets naar buiten moet worden gezet, dan wordt ie rechter in zn lijf en kan hij ook makkelijker buigen, want meer balans!

Met alle respect voor je clublessen, maar ik ben er uiteindelijk slechter van geworden, ondanks een instructeur die internationaal heeft gesprongen en z2 dressuur heeft gereden...

En probeer in de hoeken veel binnenbeen te houden, buitenteugel eraan en binnenteugel vraag je stelling, ook al buigt ie niet zover als jij wil, zolang ie NIET naar buiten kijkt zou ik hier gewoon rustig mee doorwerken.

Dus eerst nalaten geven op buitenteugel en goed aan t been (actief), dat ie snel reageert wil niet altijd zeggen dat ie goed achterhand gebruikt helaas, en daarna pas aan stelling proberen te werken.

Succes ermee en ik weet het, het is lastig!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 18:27

Per 1 oktober ga ik met m'n paard in stalling , dan krijg ik ook van een andere (prive)-instructrice les , waarschijnlijk zal zij ook met andere ideeën komen. Tot die tijd blijf ik gewoon afwisselen met m'n dubbelgebroken bit en de liverpool.
In de bak rijd ik gewoon met de dubbel-gebroken trens , maar thuis moet ik het doen met een weiland en een ontzettend sterk paard , wat thuis het dubbel-gebroken bit gewoon negeerd. Dus kies ik zowel voor m'n eigen veiligheid als de veiligheid van het paard.

Ik weet gelukkig hoe ik met een liverpoolstang om moet gaan en ook hoe sterk hij kan inwerken. Had ik dat niet geweten , had ik het ook zeker niet uitgeprobeerd.

Rooza , het gebeurd regelmatig dat ik de reacties wel lees , maar inderdaad even niet op reageer. Ik vind het namelijk altijd knap lastig , anders heb je straks een heel topic vol staan met alleen antwoorden zoals : Bedankt voor de tip.
Tuurlijk mag je zeggen wat je denkt , maar je kan ook proberen om het iets minder "hatelijk" over te laten komen. Ik denk ook altijd 3x naar voordat ik 1x iets typ.

Bedankt voor het compliment ! Jouw tinker is ook heel leuk !

Charlotted , jij ook bedankt voor de tips , ik neem het zeker mee zodra ik er weer opstap !

Jeanie , jij ook bedankt !

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:01

Shayla schreef:

Ik men ook met haar en voor de wagen (met haar liverpoolstang) neemt ze wel goede stelling aan.

Ik heb hier nog wel wat opmerkingen bij... Het verschil tussen mennen en rijden..........
Voor de wagen buigt een paard alleen met zijn hals, omdat hij door de bomen geen buiging in de ribben kan aannemen. Voor de wagen kan ie dus altijd over de schouder wegvallen als ie dat nodig vindt voor zijn balans. Ook kan je paard zo zijn zwakste achterbeen ontlasten, dat wordt immers dan ook niet gecorrigeerd in de wending (wat je dus met rijden wel doet met je buitenteugel en buitenbeen). Voor de wagen vraag je stelling naar links met je linkerteugel. Je paard buigt dan zijn hals naar links en de rest van zijn lijf " hobbelt" er achter aan, je paard zoekt dat zelf uit tussen de bomen. En valt daarbij geheid over de schouder. Jij hebt nl. vanaf de bok geen mogelijkheid om je paardje die "banaanvorm" zoals hierboven ergens genoemd, te laten aannemen.

Dus zo LIJKT het of je paard met die zwaardere bitten meer stelling neemt, maar dat is alleen maar buiging in de hals! Als je gaat rijden, ga je ook buiging in de ribben vragen (stelling en buiging), en daar heeft ie dus op 1 kant zeer veel moeite mee. Logisch, want je gaat nu wel die banaanvorm vragen en de spieren aan de bolle kant zijn nog niet lang genoeg, dus doet dat zeer. Alles wat tot nu toe hier gezegd is in het forum, duidt voor mij persoonlijk heel duidelijk op een balansprobleem. Ik herken veel zaken die jij noemt, omdat mijn paard ook moeite heeft met de stelling en buiging.

Ik zou het verhaal van Roosa (en de anderen) nog eens heel goed lezen, want dat is echt de oplossing en de manier waarop je moet gaan rijden (binnenbeen en buitenteugel), anders loop je het risico dat je paard op den duur hoefkatrolontsteking gaat ontwikkelen. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb neergezet! PB me anders maar. Zelf vind ik dat een paard met elk bit stelling en buiging moet kunnen aannemen, dus ik zou zeker met de dubbelgebroken trens blijven rijden en gaan werken aan het recht maken van je paard. Rijtechnisch oplossen dus!Neem er de tijd voor, want dit kan wel een maandje of wat duren. Heel veel succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:36

ik denk dat je Bets hier op bokt eens moet pb-en...zij heeft enorm veel ervaring in dit soort dingen. ze heeft mij ook geholpen met een vergelijkbaar probleem als jij nu hebt...proberen kan altijd!! ik weet zeker dat je wat aan haar hebt!! succes!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:32

misschien eens een kneveltrensje proberen, dan duw je wat meer de bocht om, terwijl het toch een vriendelijk bitje is. dan goed oefenene, en dan weer je gewone trensje erin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:37

Het probleem ligt niet bij het bit
maar bij idd de balans en zoals al gemeld is het door het binnenbeen heen valen.

Als een paard goed aan de hulpen is, kun je zonder binnen hand stelling en buiging krijgen.
Dus maakt het bit niet eens meer echt uit.
(niet iets wat je er ff in traint)

Dus gaan werken aan het snappen van 1 zijdige beenhulpen
Uiteraard met goede les, anders blijf je op dit punt hangen

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 15:43

Iedereen heel erg bedankt ! Ik ga alles uitproberen. Eerst weer door met mn gewone dubbel gebroken bit en zorgen dat ze ook op m'n rechterbeen goed gaat reageren.

Over 2 weken ga ik met haar in stalling en ga ik ook aan de prive lessen beginnen.

Agnes , bedankt voor de duidelijke uitleg !

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:51

Graag gedaan hoor . Ik heb vroeger een pony gereden die ook voor de kar liep (met stang), dus ik ken het probleem! Overigens reden we haar in de les op een dubbelgebroken rubber bit en dat ging prima. Ze had wel de neiging om over de schouder te vallen op de volte, vond ze makkelijker. We oefenden dan altijd veel wijken voor de kuit en voltes openen en sluiten en dat werkte aardig goed.

Je zou ook kunnen overwegen om een tijdje niet te mennen en je even te richten op de dressuur. Dit is voor je pony wat minder verwarrend en zo kun je hem beter aan de hulpen krijgen. Schijnt dat als ze veel tussen de bomen lopen, ze ook wat kunnen afstompen voor de kuithulpen, maar weet niet of daar veel van waar is....ander topic, denk ik...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:15

Zodra ze in stalling staat gaat er zeker een half jaar niet gemend worden. Omdat de wagen dan op een andere plek staat als zij.
Dat over de schouder vallen komt me zeer bekend voor ja

Ik heb gelukkig wel het geluk met haar dat zodra ze linkerstelling aanneemt dat ze gewoon haar hele lijf mee buigt.
Ik zal blij zijn als ze dat rechts ook eens zou gaan doen.

Rubber bit heb ik ook al eens geprobeerd , maar daar had ze gwoon sch**t aan.Dus die is de kast in verdwenen en er niet meer uit gekomen.
Misschien dat ik toch eens zo'n kneveltrens ga proberen omdat (zoals hier gezegd word) er ook druk aan de zijkant gegeven word.Ik heb het idee dat ze het dan gewoon beter snapt.

Het lijkt me zelf niet dat ze met mennen wat kunnen afstompen voor de kuithulpen. Ze worden dan immers niet gegeven. Lijkt mij wel dat als je vaak rijd , dat ze dan juist wel kunnen afstompen. Maar dat is inderdaad voor een ander topic !