Hallo Allemaal!
Ik rijd Gracy nu 2jaar, en ken haar niet anders als koppig en verwend tijdens het rijden. Nu heeft ze afgelopen winter 7maanden stil gestaan wegens trauma/blessure. Na alle ellende is het toch goed gekomen en in Maart is ze opnieuw ingereden. Daarna April gewoon doorgaan langzaam opgebouwd, Mei en Juni wegens omstandigheden op het land gestaan en sinds Juli weer hard aan de slag.
Nu loop ik tegen het rijden steeds tegen een probleem aan. Met losstappen is ze netjes aan de hulpen, ik stel haar rond aan wat langere teugel, veel inbuigen linksom rechtsom en pak vaak al wat wijken en schouder voor mee. Tijdens het losrijden zorg ik dat ik gelijke druk heb op twee teugels en als ze dan lekker losgestapt is draaf ik weg. Met gevolg dan ze gaat vervelen. Neus naar voren, ik geef been en ophouding en ze komt weer rond. Paar passen later weer het zelfde.. Vervolgens probeert ze me uit door minder effectief te reageren op hulpen of door onder je uit te racen of te gaan hangen in je handen. Vervolgens ga ik dan extra veel overgangen rijden en pak ik vrij snel een galopje mee want daarin kan ik haar lekker los krijgen.
Veelal is het dan dat na 40min gevecht ze dan eindelijk ontspant en nageeft. Maar wat mijn probleem een beetje is, is dat het altijd een poos duurt voor ze zover is. Hoe kan ik haar eerder zo ver krijgen?
Is het nu verkeerd om te denken dat ze eerder kan nageven? Het lijkt mij beetje raar dat dit normaal is, duurt zolang voor ze zich eindelijk overgeeft. Om het even zo te zeggen. Als ze zich dan eenmaal lekker los laat dan pas kan ik lekker met haar rijden, fijn de oeveningen doen enz. Daarvoor is het altijd een gevecht met haar.
Heb het er met mijn instructie over gehad en we denken beide dat het werkontrekking is. Ze heeft Grace zelf ook 2keer gereden en Gracy is gewoon lastig. Ze laat zich niet zomaar gaan en gaat nie zomaar voor je aan het werk. Maar ik begin dat gevecht elke keer voor zij eindelijk eens loslaat wel beetje zat te worden.
Kan zijn dat ik dingen misschien verkeerd benoem maar ik weet nie zo goed hoe alles uit te leggen!
Wat denken jullie? Is dit rijtechnisch of is het gewoon werkontrekking van haar?
XMegan