help wondjes in de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

help wondjes in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:20

Mijn paard (tinker) is de laatste tijd vaak onrustig met haar hoofd (deed ze eerder nooit) en daarom heb ik maar eens in de mond gekeken. Ze heeft een klein wondje aan de binnenkant van haar mondhoek.
Haar mond is erg gevoelig volgens de tandarts en ik probeer met zachte hand te rijden. Ik word ook wel afgestraft als ik teveel trek want dan trekt ze net zo hard terug (goeie leerschool! )
Maar nu dat wondje: ik ga ervan uit dat ze dat vaker heeft en dat dat de oorzaak is. Na mijn vakantie liep ze super, blijkbaar was het toen weer heel.
Kan het zijn dat het bit te klein is? wie heeft hier ervaringen mee??
Wie heeft raad?

loveprince

Re: help wondjes in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:24

hai
Je zou een appelbit kunnen proberen en de mondhoeken in kunnen smeren met uierzalf
voor en na dat je ga rijden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:25

het zit niet in de mondhoeken, maar echt van binnen...
Hoe zie ik of het bit te klein is? Ik twijfel.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:29

ja dat moet je zo kunnen zien je bit moet zeg maar ongeveer een halve/cm buiten de mond hoeken komen.
Een appelbit is zacht en vriendelijk

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:31

Op zich heb ik een zacht bit, een gewone gebroken watertrens, van koper, lekker dik. en ik rijd voorzichtig.
Hoe zou ze aan die wondjes komen??

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:34

heb ze geen haakjes aan haar tanden/kiezen?
kan zijn dat ze met eten op haar wang bijt

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:38

"Lekker" dik is helemaal niet lekker voor een paard. Stel je maar eens voor dat je zelf constant je mond opengesperd moet houden. Een wat dunner bit is doorgaans veel comfortabeler.

=^.,.^=

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:42

Voel de randen van je bit eens. Bij een watertrens slijten de uiteinden, door de bitringen. Het kan zijn dat dit scherpe randen veroorzaakt. Bij een watertrens moeten de bitringen aangesloten liggen aan het hoofd. De ringen mogen niet drukken tegen het hoofd.

Ik zal in ieder geval een tijdje zonder bit rijden, zodat de wondjes kunnen genezen. Misschien dat de tandarts eens naar jouw bit kan kijken???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:44

een dikker bit werkt zachter in, een dun is veel scherper - vandaar dat 'lekker' dik bit

Het bit moet genoeg uitsteken ja, komt ze niet toevallig met haar mondhoeken tussen de ringen? Dat wil met een watertrensje ooit wel eens gebeuren.

Slijtage kan ook.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:47

een dik bit is juist wel fijn...dunne bitjes zijn juist scherper...maar ik heb geen idee hoe het komt...heb je mischien een foto of zou je er een kunnen maken dat is misschien wat duidelijker..ik denk ook dat je het beste even bitloos kunt rijden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:44

Een dik bit kan voor knellingen en blauwe plekken op het tandvlees zorgen, omdat vaak de mond ook met een sperreim dichtgekneld wordt met het dikke bit ertussen. Een dik bit kan daardoor voor sommige paarden altijd een pijnlijke aangelegenheid zijn, als ze te weinig ruimte hebben tussen het tandvlees. Een dun bit is in die zin dus minder scherp, omdat het voldoende ruimte overlaat en niet drukt op het tandvlees. Ook zijn deze bitten vaak minder zwaar dan een dik bit.

Een dun bit hoeft helemaal niet scherp in te werken, het is net zo scherp als wat jij er zelf van maakt door hard aan de teugels te trekken of juist niet. Bovendien kunnen paarden met een dun bit beter ademhalen.

Ik rijd zelf met doodnormale dunne (enkel en dubbelgebroken)watertrensen (15 mm) en Sweet Iron westernsnaffles en merk dat dit veel beter gaat dan de dikke bitten en bustrensen. Het best doet ze het op haar snaffle zonder neusriem.

Ik denk persoonlijk dat ze aan het wondje is gekomen doordat ze het bit heeft vastgepakt en er perongeluk haar velletje heeft tussengehad. Ook als je te hard aan een kant van de teugel trekt (of gaat zagen in de mond) kan ze wondjes in haar wangen krijgen.

Misschien bespoedig je de genezing door tijdelijk even wat extra vitaminepoeder te geven en ook de binnenkant even 1 keer te ontsmetten met een beetje betadine. Verder geen andere spullen op smeren, dit blijft toch niet zitten, omdat de wang uit slijmvlies bestaat en niet uit huid. Inderdaad wat de anderen zeggen: even de dierenarts of paardentandarts ernaar laten kijken als het niet vanzelf overgaat.

Succes ermee!

Groetjes Dianne

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 15:56

Bedankt voor alle tips! Aileen is een paar maand geleden uitgebreid door de tandarts behandeld, ze had een beetje golfgebit.
Zagen doe ik niet. Ik rijd met een heel licht contact totdat ze vanzelf na gaat geven. Helaas duurt dit meestal een half uur tot 3 kwartier...maar ik weet dat allle truukjes zoals trekken hangen of flossen zinloos zijn bij haar en alleen haar vertrouwen beschadigen.
Misschien is het bit inderdaad wat dik voor haar mond. Hebben anderen hier ervaring mee?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:06

Ja, ik Mijn paardje is een keer aan de kletter gegaan omdat ze een te dik bit in had. Toendertijd reed ik met een dikke lichtgewicht bustrens, was het vriendelijkste bit DACHT IK. Beessie had gewoon pijn in haar bekkie. Daarna hapte ze ook nooit meer vrijwillig dat bit in, heb het gelijk te koop gezet, was niks voor haar.

Daarna met een dubbelgebroken watertrens gaan rijden, ging al beter, maar haar sweet iron shanksnaffle en gewone snaffle, dun bitje met koperrolletje in het midden, hapt ze meteen, ze staat dan al met haar mondje open als ik haar hoofdstel aan wil doen. Ik rijdt eigenlijk ook bijna niet meer met een engels hoofdstel, af en toe nog maar.

Heb daarna nog eens goed navraag gedaan, daardoor ben ik ook te weten gekomen dat dikke bitten eigenlijk veel scherper zijn als dunne bitten, als je wel gewoon zacht voor de paardenmond rijdt.

Mijn paardje is sindsdien ook gewoon hartstikke braaf. Ze loopt er lekker ontspannen op. Maar binnenkort stap ik over op bitloos.

Groetjes Dianne

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:23

SCHAAM... heb m'n bit nog eens goed bekeken, en wat denk je?
De bitringen hebben de gaten in de trens wat uitgesleten en nu hebben die gaten een gemeen scherp randje gekregen.
Aileen geniet nu van een weekje rust en ik ga op zoek naar een nieuw bit. Ook een maatje groter, want hij was toch wat aan de krappe kant (groeit zo'n hoofd ook nog door?).

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:56

Ben blij dat je het probleem toch gevonden heb!

Bij een jong paard kan het hoofd nog iets breder worden, maar de meestal zijn ze hier op hun 4e/ 5e ook wel uitgegroeid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:42

Controleer ook meteen hoeveel ruimte je precies hebt in haar mond. Het kan zijn dat er minder ruimte is dan je zo op het oog lijtk t ehebben. Daar moet je je bitkeuze ook op aanpassen.

Connor heeft namelijk vrij weinig ruimte in zijn mond, een combinatie van een erg dikke tong, een lager verhemelte en een korte mondspleet.

Hierdoor zijn de meeste bitten voor hem een ramp. Hij heeft zelfs eens binnen 10 minuten een bloedblaar gehad .

Ik heb nu een ongebroken kunststof bit met tongvrijheid en dat is eigenlijk het enige dat lekker in zijn mond ligt. Bitloos zou nog beter zijn ,maar dat ligt me totaal niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 17:35

Dank je, ik heb al eens een correctiebit geprobeerd. Dat is een ongebroken watertrens met tongvrijheid. Aileen vond het niks. Dus nu ben ik 71 euro lichter voor een bit waar ik niks mee kan...(iemand belangstelling? 14 cm)
Ik ga nu een vrij scherpe dubbel gebroken bustrens proberen, misschien heeft ze inderdaad weinig ruimte in de mond.
Van mijn vaste winkel mag ik het bit gewoon uitproberen en terugbrengen als het niet is wat ik ervan verwacht. Ideaal toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:36

Is het een metaal of kunststof bit? De term correctiebit zegt me niks .

misschien kun j ehet volgende bit eens lenen van iemand om te kijken of het werkt. Anders heb je misschien dadelijk een hele berg bitten waar je niks aan hebt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 23:12

het correctiebit is een Sprenger van Aurigan. Dat was inderdaad geen goede koop, misschien ook wel omdat achteraf blijkt dat al mn bitten te klein zijn geworden. Die gaat dus in de verkoop.
die nieuwe dubbelgebroken bustrens heb ik zo meegekregen van de winkel; ik heb hem niet eens betaald. als hij bevalt, moet ik hem nog maar komen betalen, en anders mag ik hem zo terugbrengen.
Nou, morgen heb ik les, ik ben benieuwd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:29

Dat scheelt gelukkig. Nu maar hopen dat deze wel werkt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 23:02

Vrijdag les gehad, van het weekend een lange buitenrit. het eerste kwartiertje was ze nog steeds behoorlijk onrustig met haar hoofd, ze knikt dan even abrupt naar beneden. Het was wel wat beter dan voor die tijd. Na een kwartiertje gaat het heel goed en doet ze het alleen nog een heel klein beetje als ik haar lange teugel geef. Ik gok er maar op dat ze nog even eraan moet wennen dat ik haar geen pijn ga doen...
o ja, ik begin ook altijd met een behoorlijk lange teugel en pak haar na het losrijden wat op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 23:19

nou, het hoofdslaan werd dus weer steeds erger, ondanks het nieuwe bit. O ja, om haar zo min mogelijk te plagen heb ik ook nog de sperriem eraf gehaald maar niks hielp. Ik begon al aan de rug te denken. mn instructrice zei dat het waarschijnlijk verzet was omdat ik nu meer van haar vroeg. maar ik vraag helemaal niet meer, ze loopt slechter dan een jaar geleden. Het gaat bovendien slechter als ik haar volledig vrije teugel geef, dus dat geloof ik niet echt. dus de kliniek gebeld en heengegaan. en wat denk je?
ze heeft een bacterie in haar oren en wordt dus helemaal gestoord van de jeuk.....
Wat een heerlijk ongecompliceerd makkelijk oplosbaar probleem...we hebben een oorzalf gekregen wat er met praam goed in te krijgen is. Ze sturen nog wel een swabje op om te checken of het echt die bacterie is, maar ze had zoveel troep in de oren dat dat wel heel waarschijnlijk is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:40

Ach gossie arme ziel. Daar wil jke wel met je hoofd voor slaan. Nu maar hopen dat het snel over is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:44

Iig heb je zo ook het probleem van de plekken in de mond opgelost...en zo zie je maar weer dat slaan met het hoofd niet automatisch verzet is, maar dat je eerst moet zoeken naar een medische oorzaak. En soms ligt die niet zo heel erg voor de hand.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 23:50

nee ik heb nu voor niks een paar week zitten prutsen, arm paardje.
maar misschien heeft iemand met een zelfde probleem er wat aan, dat ie dit leest!