advies gevraagd betreft met sporen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

advies gevraagd betreft met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:23

Ik weet dat hier onder ook al een topic staat. Maar ik heb er niet voldoende kunnen uithalen om mijn vraag te beantwoorden.

Ik heb een paard die voor dat ik hem kocht altijd met sporen is gereden. Ik zelf vond dat ik het zonder moest proberen. Ik heb namelijk geleerd dat een spoor bedoeld is om de hulp te verfijnen.

Nu reageert mijn paard heel laks op het been. Hij reageert wel maar het duurt te lang. Ik heb ook geprobeerd om eerst te knijpen geen reactie een shopje en dan een tik met de zweep.
als ik hem schop of een tik met de zweep geef reageert hij niet voldoende. Hij zwaait een keer met zijn hoofd zet een stap harder en dat was het. Ik krijg toch het beste effect als ik net zolang aandruk tot hij reageert. Hij zwaait dan niet met zijn hoofd en legt zijn oren niet plat.

Nu helpt iemand mij met het rijden. En zij heefte rzelf ook een paar keer op gereden. Een keer zonder en een paar keer met sporen. Zij raadt mij dan ook aan om met sporen te rijden. Volgens haar reageert hij wel goed op een sportje en kan je daarna weer gewoon op je kuiten verder rijden. En dan reageert hij wel goed op je kuit.

Ik zelf heb altijd geleerd dat sporen niet is om je paard vooruit te krijgen. En twijfel dan ook heel erg om met sporen te gaan rijden. Zij vind dat ik het gewoon moet proberen en anders zelf maar moet uitzoeken met rijden als ik niet wil luisteren.
Nu heb ik de staleigenaar ook om een mening gevraagd en die zij ook meteen doe sporen om.

Wat moet ik nu doen? Ik ben namelijk bang dat hij dalijk nergens meer op reageert.

dobbel

Re: advies gevraagd betreft met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:02

nou ik ben van mening dat je sporen niet moet gebruiken om hem voorwaarts te rijden en als je instructrice je dat wil verplichten dan zou ik daar geen goed gevoel bij hebben,

Zelf zat ik hier een jaar geleden ook mee en toen zij mijn instructrice ook dat ik metsporen moest rijden, hebdat toen niet gedaan zij respecteerde mijn mening en nu loopt hij lekker aan het been, gedult en consecent zijn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 21:33

Dat wil ik ook bereiken dat hij lekker op mijn been gaat lopen. Maar volgens haar bereik ik dat alleen met een spoortje.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:41

Nou en tegen die tijd dat je hem voor vervijning nodig hebt hebje er niks meer aan, Maar als je het andwoort al weet is het toch goed, iedereen moet zelf weten wat hij doet,

maar ik vind been is vw zoniet iets harder been nog niet eentik met de zweep geen aai, valt hij weer terug been er aan geen reactie is tik en dan gaat hij echt wel luisteren,
wel belonen als hij het goed doet,

succes verder

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:46

als hij op spoor wel reageert en jij kunt zo rijden dat je verder je spoor eraf hebt kan het als tijdelijk hulpmiddel wel werken om hem aan het been te krijgen.
Jouw verhaal klinkt vanaf hier achter de pc echter alsof je er niet flink genoeg aanzit.
Beter een grote schop of klap met de zweep dat hij als een dolle stier door de bak sjoeft en dat de boodschap duidelijk is dan 100x zachtjes. Ik heb persoonlijk nog nooit een paard gehad dat er NIET op reageerde.
Kijk ook of je hem niet per ongeluk van voren blokkeert met je hand. Misschien dat je per ongeluk tegenstrijdige hulpen geeft?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 07:49

Ik laat de teugels vrij los hangen. Omdat hij eerst voorwaarts moet worde en dan pas de rest.
Ik druk aan geen reactie krijgt hij een schop en dan pas een ferme tik. Maar ik krijg steeds niet genoeg reactie. Ik probeer veel overgangen te rijden. Maar het is zo moeilijk om hem van stap in draf te krijgen of van draf in galop. Ik drijf eerste elke keer dan een schop en dan pas een tik. Ook als ik wat tempowisselingen wil rijden. Terug gaat goed maar dan weer wegrijden.
Pffff word er gewoon moe van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:57

goed dat je in elk geval consequent bent ermee! Apart dat hij zelfs voor de zweep niet in beweging komt. Aan de longe idem dito? Anders zou je iemand met een longeerzweep in de bak kunnen zetten die op jouw teken het paard naar voren tikt.
Hij MOET echt reactie gaan geven dat hij een keer door de bak vliegt zodat de boodschap duidelijk is. Frusterend!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:03

Ik heb ook zo een paard gereden; een tik met de zweep maakte hem niks uit, ook van he been trok hij zich niks aan. Ik rijd hem nu net als al mijn overige paarden met sporen. Je gebruikt een spoor als je gewone hulp niet doorkomt en als hij dan weer wel goed gaat laat je je spoor hangen en gebruik je je kuit. Ik heb dat paard waar ik het eerder over had ook gereden dat iemand er met de zweep achteraan liep maakte hem niks uit; je kon hem zo hard slaan dat ieder ander paard over het hek gesprongen was hij zette er als je geluk had 1 pas op vooruit. Dus ik raad je aan wel met sporen te gaan rijden want dan kan je hulpen een stuk lichter maken en veel minder doen (toch een soort verfijning dus)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:08

Je hebt paarden die errug sloom zijn als je geen zweep in je hand hebt, maar normaal voorwaarts zodra je wel die zweep hebt. Terwijl je hem nieteen hoeft te gebruiken.
Jou paard heeft dit precies hetzelfde, maar dan met een spoortje.
Als je je paard gewoon op je kuit kan rijden zonder dat je je spoortje hoeft te gebruiken heb je er straks wel wat aan als je gaat verfijnen. Je gebruikt ze nu toch nauwelijks? Je hebt ze alleen om zodat je paard weet dat ze er zijn.

Ik zou in dit geval toch het advies van je instructrische opvolgen. Zij zal vast genoeg ervaring hebben om dit te kunen beoordelen (wat ook naar voren komt uit het feit dat ze er zelf ook een paar keer op gezeten hebt).

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:44

Kan je niet eens proberen om bijvoorbeeld het eerste kwartier met sporen te rijden en ze daarna af te doen...

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:15

Hoi,

Eerst even een opmerking: je bedoelt waarschijnlijk dat het paard actiever moet gaan lopen inplaats van dat je zegt dat hij te sloom is:

Actiever: wakker, scherp, geconcentreert, voorwaarts maar niet hard.

Sommige paard maak je actief door heel veel overgangen te rijden en te schakelen enz. Sommige paard maak je actief door een zweepje erbij de pakken en hem even wat bij te sturen. Sommige paarden maak je actief door ze te irriteren met je been soms zelf te schoppen. Sommige paarden maak je actief door een spoortje om te doen.

Als ik je dit zo eens zeg, zet ze dan zelf eens in de volgorde van gemeen naar paardvriendelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:12

Jen66

Amen

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:24

mijn paard begon ook zo te worden.. nauwelijks reactie
mijn instructrice ging erop en ze heeft em eens flink vooruit gereden.. ging ze langzamer, schop!, en zo door
en nu ik dat een paar keer heb gedaan heeft het wel enorm geholpen moet ik zeggen

ik geloof er ook in dat je je paard beter op je kuit voorwaarts kunt rijden maar om dat te verfijnen kun je een klein spoortje gebruiken, de hele tijd voorwaarts houden ookal word je moe, je moet doorzetten want daar gaat het om!
en heb je hem dan aan het been kun je oefeningen doen zoals overgangen (je moet je paard wel voorwaarts rijden in de overgangen want anders vallen ze stop om het zomaar te zeggen) en wat ook heel erg kan helpen is heeeeel langzaam draven (zodat ze/hij bijna in stap valt en tot die tijd niet drijven)
en dan voorwaarts tot de middendraf als het kan, doe je dat een aantal keren
dan weet ik zeker dat het je gaat lukken

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:35

vlasta schreef:
Kan je niet eens proberen om bijvoorbeeld het eerste kwartier met sporen te rijden en ze daarna af te doen...

waarom af doen? als je gewoon rijd met je kuit en hem alleen gebruikt als het nodig is, is er niets aan de hand hoor.

@TS: als ik jouw was zou ik het gewoon proberen, kijken of hij er beter op reageert, zoals je het eigenlijk hebben wilt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:52

Probeer het gewoon eens, kijk hoe je het zelf vind rijden, misschien heeft het paard alleen de 'dreiging' van een spoortje nodig om beter te lopen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:01

Ik rijd zelf altijd alle beesten met spoortje, puur omdat je dan net iets meer kan doordrukken.

Als jij een spoortje om je schoen/laars hebt zitten zegt dat niet dat je je paard niet op de kuit rijdt.
Je rijdt hem in principe gewoon op de kuit alsof je geen spoor draagt, tenzij hij geen of te weinig reactie geeft, dan kan je hem bijdrukken met je spoor.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo, ik zou gewoon een spoortje omdoen, het enige waar je voor moet zorgen is dat je hem er niet mee blijft plagen, dan raakt hij erop afgestompt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:00

Zoals je zelf al zegt, als je na een lichte hulp een tik geeft reageert hij ook niet meteen. Je moet je paard leren dat hij voorwaarts gaat op het been. Dus je geeft een kleine beenhulp (met 2 benen!!) reageert hij niet, dan geef je m een schop met 2 benen of een tik met de zweep. Daarop moet hij voorwaarts gaan. Desnoods steek je je hand wat naar voren en laat je m echt naar voren wegschieten (in het begin om m te leren dat ie voorwaarts moet) dan neem je m rustig weer terug naar stap en doe je het opnieuw. Als je dan een beetje een "slim" paard heb dan reageert ie de 2e x een stuk beter. En ook uiteraard erop letten dat je tussendoor je been eraf houd en dus niet per pas mee gaat drijven, want dan voelt ie helemaal niks meer, maar das logisch....

Jou paard neemt gewoon teveel tijd voor de overgang door eerst zijn hoofd omhoog te zwaaien en dan 1 stap harder te doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 09:27

Hij is dus gewoon echt sloom (lui) en daardoor is ie niet actief.
Het klopt dat hij heel veel tijd neemt om de overgang te maken. Ik kan hem best alleen op de kuit rijden. ik krijg hem dan wel voorwaarts maar dat duurt gewoon erg lang. Je geeft been hij zwaait een keer met zijn hoofd en legt zijn oren plat. Blijf je aandrukken met je kuit maakt hij wel de overgang. Maar dat duurt gewoon veelste lang.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:38

Ik moest een tijdje terug van m'n instructrice met sporen gaan rijden. Het paard was niet goed voorwaarts, liep dwars door m'n rechterbeen en als ze er genoeg van had wilde ze alleen nog maar achteruit lopen.
Heb toen een tijd met sporen gereden, hielp wel goed, we hebben haar toen rechtgericht, dit vond ik zelf met de sporen veel makkelijker gaan. Ik gebruikte ze alleen echt als het nodig was, twijfelde toch wel vaak of het wel echt een goed idee was en kreeg later van een vriendin van me neef te horen dat ik beter zonder kan rijden. Zij heeft er toen nog zonder sporen op gezeten en heeft haar uiteindelijk in galop gekregen en een goeie middendraf kunnen rijden.

Ik ga er vandaag weer op rijden. Misschien deed je het al...als ie na een paar keer niet reageert op je been geef je daarna gelijk een tikje erachteraan met de zweep. Reageert ie echt niet geef dan voor je idee een keer een harde schop misschien werkt dat wel. bij die van mij werkte het en na een tijdje kon degene die erop zat haar gewoon weer normaal voorwaarts krijgen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:40

je moet naar mijn mening dan ook niet blijven aandrukken maar dan gelijk een tik geven 1 keer vragen geen ractie tik, ik ben er van overtuigt dat het dan als je echt consecuent bent het beter moet gaan,

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 09:42

Bedankt ik ga alle tipsvolgn. Ik laat nog even de sporen achterwegen.
Ik rij vrij netjes en kan goed mijn benen stil houden. Ik drijf ook niet bij elke pas aan. Maar als ik met sporen rij vole ik me onzekerder. Ga ik heel erg op zitten letten dat ik per ongeluk ga zitten prikken.
Ik vind het zelf heel lastig. Een zweepje laatje gewoon vallen. Maar als je je sporen af wil doen. Moet je eerst weer afstappen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:45

ik zou hem gewoon eens een goede schop geven...ziet er dan wel niet zo netjes uit maar die van mij wist daarna wel dat ze gewoon door moest lopen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 09:50

Dat idee had ik ook. Ik sta op een zeer luxe pensioenstal met allemaal wedstrijdruiters die hun paarden helemaal voor elkaar hebben. En die van mij wil gewoon niet voorwaarts blijven. En zitten soms dus echt te schoppen en bij te tikken. Voel me dan vrij ongemakkelijk. Net of ik mijn paard afbeul.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:13

o dat moet je niet doen hoor, je moet even streng zijn en dan krijg je je paard ook voor elkaar, en je moet je van de rest niks aan trekken, je weet zelf toch wel beter,

succes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:00

Veel goede adviezen; zoek eruit wat bij jou en je paard past. succes!