Vraagje voor dressuurbokkers die met Stang en Trens rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mies7

Vraagje voor dressuurbokkers die met Stang en Trens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 23:31

Ik vroeg me af wat voor Stang en Trens jullie gebruiken, en waarom jullie voor een bepaald soort stang (met veel tongvrijheid, of juist weinig, bepaalde dikte, lengte scharen, enz) hebben gekozen.
Ik ga binnenkort Z2 starten met mijn paard Kingston en rijd hem nog steeds op een dubbelgebroken watertrensje, ik heb 'm eerlijk gezegd ook nog nooit op S & T gereden omdat ik vind dat hij daar nog niet aan toe is. Omdat ik over een paar maanden (de ZZ-Licht komt immers dichterbij! ) toch maar eens moet gaan oefenen met S & T ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met S & T (al telt het oordeel van mijn instructeur natuurlijk ook wel heel sterk mee!). Ik heb voorheen met andere paarden ook Z-dressuur gereden, maar heb niet 1 van deze paarden op S & T gereden. Ben dus nog een groentje wat S & T betreft....
Alvast bedankt voor jullie reacties!

fransheijs

Re: Vraagje voor dressuurbokkers die met Stang en Trens rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:50

Ik heb zelf gekozen voor een een vriendelijke stang! Korte scharen zodat het werkend vermogen van de hefboom klein blijft en een kleine, brede lepel. Van de dikte heb ik geen notie, volgens mij gewoon de standaard dikte!
Ik rij in training nooit met stang en trens! Ik doe alles gewoon op de trens. 1 keer in de maand of zaterdags voor wedstrijd hang ik er dan de stang en trens een keer in. Om het weer even te voelen. Aangezien ik toch alles op de trens doe, heb ik dus gekozen voor een vriendelijke stang, met weinig werkend vermogen en een losse ketting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 06:52

Neem een onderlegtrens in dezelfde vorm als de trens waar je nu op rijd, en pak een stang met een gemiddelde tongboog en schaarlengte (5 of 7 cm). Het beste kun je eerst een setje lenen van iemand (je instructeur?) En kijken wat goed bevalt. In principe geldt: hoe hoger de tongboog, hoe meer druk op de lagen. Bovendien kan een hoge tongboog in het verhemelte drukken. Het is gewoon een kwestie van uitproberen waar die van jou het beste op loopt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:41

fransheijs schreef:
Ik heb zelf gekozen voor een een vriendelijke stang! Korte scharen zodat het werkend vermogen van de hefboom klein blijft en een kleine, brede lepel. Van de dikte heb ik geen notie, volgens mij gewoon de standaard dikte!
Ik rij in training nooit met stang en trens! Ik doe alles gewoon op de trens. 1 keer in de maand of zaterdags voor wedstrijd hang ik er dan de stang en trens een keer in. Om het weer even te voelen. Aangezien ik toch alles op de trens doe, heb ik dus gekozen voor een vriendelijke stang, met weinig werkend vermogen en een losse ketting!

Ik heb dit ook gedaan bij mijn paard. Ik had mijn hoofdstel meegenomen waar ik mee reed naar Drunens Ruiterhuis en op advies van hen heb ik vriendelijk stang en trens kunnen bemachtigen en mijn paard reageerde er fijn op. Zoveel mogelijk op je trens rijden, kom in begin niet teveel aan de stang, ketting gewoon losjes zoals Fransheijs hierboven ook al vermeld. Probeer het eerst op stal als je paard heet is van zichzelf en ga na paar keer proberen dan mee aan de slag. succes ermee.
Ook wat Zep zegt klopt, neem zeker in begin niet te hoge tongboog, die stangen zijn scherper voor paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:47

Lenen is altijd de beste oplossing. Sommige paarden vinden een dikke stang bijvoorbeeld niet prettig terwijl anderen weer gevoelig reageren op een dunne stang.
Wat verschillende bitten proberen kan dan heel prettig zijn.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:06

Ik ben sinds kort bezig mijn paard te laten wennen aan de Stang & Trens. Hiervoor heb ik een stang gepakt met zeer korte scharen, een normale dikte en een kleine tongboog.
Voornamelijk rij ik nog op de trens zodat hij er rustig aan kan wennen, maar hij pakt het zeer goed op, net of hij nooit anders gedaan heeft

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:21

Mij is altijd verteld dat een losse ketting helemaal niet vriendelijk is. Daardoor slaat de stang 'door' en dat is zeer ongewenst en onvriendelijk voor het paard. De ketting moest dus gewoon normaal vast, niet te los en niet te strak, zodat de stang mooi stil ligt, en bij aanname de juiste inwerking krijgt. Bij een te losse kinketting kwam door dat doorslaan de tongboog verkeerd te liggen.
Als je vriendelijk wil zijn met de stang, neem dan korte scharen en houd een boogje in de stangteugel!
Maar goed, het fijne weet ik er verder ook niet van, maar ik weet wel dat als mijn kinketting te los zit, ik dan zowat op strafkamp moet van mn instructeur haha.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:31

Ik heb een standaarddikte stang, neigend naar dun, omdat Patos niet zo best overweg kan met dikke bitten (klein mondje). Verder lage tongboog en standaardscharen. Heb er nog niet veel mee gereden, alleen een paar keer proef. Ga er binnenkort toch maar wat lesjes mee volgen, maar voorlopig rijd ik toch liever op mijn trensje. Misschien dat ik de Z2 ook wel rijd op trens, qua tijd zit het er voor mij toch niet in om nog ZZ-licht te gaan starten.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:35

patos schreef:
Ik heb een standaarddikte stang, neigend naar dun, omdat Patos niet zo best overweg kan met dikke bitten (klein mondje). Verder lage tongboog en standaardscharen. Heb er nog niet veel mee gereden, alleen een paar keer proef. Ga er binnenkort toch maar wat lesjes mee volgen, maar voorlopig rijd ik toch liever op mijn trensje. Misschien dat ik de Z2 ook wel rijd op trens, qua tijd zit het er voor mij toch niet in om nog ZZ-licht te gaan starten.

In het Z2 moet je toch met S&T?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:39

Andydale, het is niet verplicht om in Z2 met stang en trens te rijden ik ben ook paar keer gestart met enkel trens.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:46

Ow, ik had van verschillende mensen gehoord dat dat wel moest. Je ziet ook eigenlijk alle mensen in t Z2 met S&T rijden. Maargoed nu weer on topic!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:53

Venetia schreef:
Mij is altijd verteld dat een losse ketting helemaal niet vriendelijk is. Daardoor slaat de stang 'door' en dat is zeer ongewenst en onvriendelijk voor het paard.

Daar heb je gelijk in! Mijn stelling ging ook uit van het idee dat je van de stang afblijft, in het begin, om te wennen voor het paard! Als je van de stang afblijft kan hij niet doorslaan, en geef je het paard meer ruimte op de stang in zijn mond!
Als je op wedstrijd, danwel thuis de stang oppakt (rijden met stangteugel in boogje is ook geen porum) dan moet zou ik de ketting ook normaal vast doen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:59

Ik ben er eigenlijk wel voor om de kinketting direct correct vast te maken. De stang ligt dan rustiger in de mond en als je er toch nog net veel aankomt maakt het verder weinig uit.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:23

Nu we toch bezig zijn, hoe houden jullie de stangteugel vast?? Ik heb hem liever tussen de middel en ringvinger en de trensteugel normaal.
Ben wel benieuwd

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:28

Wat is normaal voor de trensteugel! Ik heb de trens altijd in de volle hand, dus nooit tussen ring en pink! Dan heb ik de stang tussen mijn middel en ringvinger, hoewel ik dit wel afwissel met ring en pink! Maar dat is puur voor het uiterlijk in de ring!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:40

Ik heb mijn stangteugel meestal tussen ring en pink inzitten en de trensteugel onder mijn pink langs.
Bij hele sterke paarden wil ik wel eens de boel omdraaien omdat ik anders pijn in mijn pink krijg.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:16

Heel erg bedankt voor jullie reacties tot zover, ik heb er veel aan!
Kingston heeft een klein hoofd en een kleine mond dus ik ben er al over uit dat ik niet een hele dikke stang neem omdat ie zn mond dan meteen zo vol heeft met S & T. Ik denk dat mijn onderlegtrens gewoon een dubbelgebroken Aurigan-bitje wordt (hmm lekker duur!!!! ) want ik rijd hem nu dus op een 18mm dubbelgebroken Aurigantrens.
Hij is op het wedstrijdterrein erg kijkerig en wil zich dan nog wel eens opkrullen en het bit loslaten, vandaar dat ik zo lang wacht met de S & T omdat hij in de proef zo lastig te rijden is. Ik heb het gevoel (misschien klopt het niet hoor!) dat ie met S & T misschien nog meer de neiging krijgt om het bit los te laten.
Thuis gaat het wel erg goed, hier ook fijn aanleuning houden en accepteert ie het bit gewoon. Maar op de wedstrijd is het soms echt een compleet ander paard en ik vind het heel moeilijk om 'm dan goed aan het lopen te houden, zonder dat ie mij 'uitschakelt'.
Ik heb in het begin (toen ik 'm net had, ongeveer 3 jaar geleden) op verschillende bitten gereden en op een dubbelgebroken bit loopt ie het lekkerst. Ik zal in mijn kennissenkring rondkijken of ik eens wat kan uitproberen (wel tijdens de les natuurlijk, ik ga niet in mn eentje thuis prutsen met S & T).
Met mn instructeur heb ik het er verder nog niet echt over gehad, hij vindt dat ik Kingston eerst met een fijne aanleuning door de proef moet kunnen rijden en daar sta ik zelf ook helemaal achter. Het gaat op de wedstrijden nog niet altijd constant genoeg, maar ik durf de overstap naar de Z2 wel te wagen. Maar ja de ZZ-Licht komt dan wel dichterbij en het lijkt me heel gaaf om die overstap uiteindelijk ook te kunnen maken met de verplichte S & T .......

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:23

Mijn pony heeft ook niet zo´n grote mond dus ik heb een stang met kleine boog.
Al heb ik het idee dat ik zelf meer aan die 2 teugels moet wennen dan mijn pony aan die 2 bitten.
Ik heb de trens tussen pink en ring en de stang tussen ring en middelvinger.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:33

fransheijs schreef:
Wat is normaal voor de trensteugel!

Onder 'normaal' versta ik de standaard regel hoe je een teugel vasthoud en dat is niet met de volle vuist maar tussen pink en ringvinger

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:46

Katja schreef:
Ik ben er eigenlijk wel voor om de kinketting direct correct vast te maken. De stang ligt dan rustiger in de mond en als je er toch nog net veel aankomt maakt het verder weinig uit.

Zo is het mij idd ook verteld!

En dat het geen porem is als de stangteugel een beetje loshangt, dat vind ik echt onzin. Dan zou Marlies van Baalen permanent voor paal rijden. Ik vind dat niet lelijk. Een klein boogje staat juist wel vriendelijk (of het dat nu is of niet).

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:51

Haha er is verschil tussen in een boog zoals ik die bedoel, of een beetje los! Maar inderdaad dat is mijn eigen bescheiden mening! Ik vind het er niet zo mooi uitzien! En daarom probeer ik het te voorkomen! Net zoals een groot kruis in stang en trens teugel, dat vind ik ook niet zo mooi! Vandaar dat ik dat ook wil verbloemen! Pak overigens stang en trens teugel nooit parallel, want zo wordt de werking van de stang versterkt en dat hoeft niet van mij! Maar inderdaad mijn oog wil ook wat! En jullie moeten zelf beslissen wat jullie ogen willen zien!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:32

Officieel hoort de stangteugel tussen ring en pink en de trensteugel onder de pink langs. Vind ik zelf ook prettig rijden. Als je helemaal klassiek wilt gaan (en heel erg handig bent) hoort de stangteugel in 1 hand (zogenaamde 3teugelmethode)(ik kon het ooit met mijn slofteugel maar stang lukt me echt niet).

Ik heb een aurigan onderlegtrens en een bit met korte scharen en gemiddelde tongboog (5 cm dacht ik). Ook zit mijn kinketting altijd correct vast en hangt mijn stangteugel licht door.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:09

Ik rijd met eenonderleg bustrens en een normale maat stang met korte scharen en een kleine boog.

Verder heb ik mijn teugels geloof ik helemaal anders dan de rest
Ik heb mijn trens tussen mijn ringvinger en pink en mijn stang onder mijn pink door (dan kan ik hem makkelijker laten "glijden")

Ik rijd mijn merrie elke dag met S&T alleen met de buitenrit niet en met caveletti niet.
Zij heeft erg veel moeite met de overgang van trens naar S&T
En dit is voor haar een stuk rustiger.

Een ander paard rij ik alleen met S&T tijdens mijn wedstrijd en verder alleen op trens.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:11

Mistral op de manier dat jij rijdt met je stangteugel is het wel zo dat je ophouding op je stangteugel meer doorkomt dan op je trensteugel.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:18

Taaclover schreef:
Mistral op de manier dat jij rijdt met je stangteugel is het wel zo dat je ophouding op je stangteugel meer doorkomt dan op je trensteugel.

Nee....want ik maak geen ophouding met mijn hand maar alleen met mijn ringvinger! en mijn pink laat ik ontspannen hangen.