tong buiten mond gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleB

tong buiten mond gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:38

ja ik heb weken met stang gereden omdat ze met een normaal bit de tong buiten de mond gooit!
Dat is heel irritant, met stang gebeurd het niet, alleen met een normaal bit.
wie weet wat ik kan doen want dit is heel nadelig voor wedstrijden..

ze doet het niet 1 keer maar ook wat vaker en dan echt helemaal er uit..

wie helpt me???

Teigertje

Re: tong buiten mond gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:22

Hihi

Ik ken het probleem!!
De mijne doet het ook met trainen en op wedstrijd!!
Wij hebben toen de soort van "bonfire" neusriem strakker gezet en de sperriempje strakker gezet en nou kan ze niet eens der tong eruit gooien

Klinkt misschien zielig maar is het niet,, ze kunnen namelijk gwn nog wel knabbelen op het bit....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:58

sorry Teigertje, maar dat vindik belachelijk. Hij steekt zijn tong meestal uit als verzet. Dressuur betekend dat je harmonie met je paard moet krijgen, en dat is dus niet die neusriem maar ze strak trekken dat ze gewoon niet meer kunnen protesteren.
Mijn pony heeft haar tong er ook een klein stukje uithangen, maar dit heeft ze zodra het bit in is, ik denk dat ze niet weet waar ze haar tong wil hebben onder het rijden, wnat verder gebruikt ze het niet voor verzet. Heel vreemd.
Bedoel je echt dat ze hem uitsteekt, als verzet, of heeft ze hem constant een klein beetje uitgestoken.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:05

Als ie zijn tong er steeds uitgooit is dat idd verzet en/of het paard heeft ergens pijn/last van.

Je hebt er wel speciale lepeltjes voor maar of die helpen..

Probeer in elk geval de oorzaak weg te nemen en niet alleen de verschijnselen door met stang te rijden... eens naar de paardentandarts, of acupuncturist misschien.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:34

ligt eraan of het een stang is of een ongebroken trens! zitten er scharen aan het bit??

verder als het een teken van verzet is, zou ik de Da ernaar laten kijken of ermisschien iets in de rug zit ofzo

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:40

mijn verzorpony steekt altijd der tong naar voren, maar volgens mij doet ze dat mee als luiheid. in het begin is het een klein stukje en aan het eind een heel eind. was wel grappig, want met de keuring had ze ook een hoofdstel in en deed ze het ook. haha sta je daar voor de jury.

een manege paard bij ons doet het ook, die hangt hem opzij. ze zeggen dat die verkeert is ingereden ofzo, maar als iemand hem netjes rond rijd houd ie hem binnen

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:42

ze heeft geen pijn, het is niet mijn eigen pony dus ik kan er verder ook niet hoge kosten ofzo aan over laten omdat t de pony van me buurman is. Maar gelijk de eerste keer toen ik er op zat was het ook al zo, en echt verzet nee dat is het niet, ik kan gewoon door rijden alleen speelt ze met haar tong mooi buiten de mond..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 02:26

Het is een teken van spanning, en dat hoeft niet eens altijd in de mond te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld in de rug zitten. Ik zou zeggen kijk je paarde een shelemaal na, en het zadel en hoofdstel ook. Verdfer weet ik niet met wat voor bit je normaal rijd, maar sommige paarden hebben gewoon een hekel aan een enkel gebroken trens, omdat dit de tong bijelkaar knijpt en in het verhemelte prikt. Zorg dat je paard helemaal comfartabel is en rijd hem met zachte hand over de rug naar voren.
Sommige paarden zijn er ooit mee begonnen omdat ze ergens last van hebben, en hebben er een gewoonte van gemaakt. In dit geval zou ik de neusriem strakker zetten en het bit een gaatje hoger hangen om het gedrag te ontmoedigen. Succes!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:59

ik zal haar na laten kijken maar bit kan niet hoger ( dan moet ik ander hoofdstel kopen, ben ik wel van plan maar duurt nog wel een tijdje tot ik korting heb ) en neusriem strakker kan ook al niet..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:30

Tong eruit is vaak probleem van ongelijkmatig aanleuning. Dat is in elk geval een feit wat ik al meerdere keren gezien heb. Probeer een paard eerst recht te richten (elk paard is van nature scheef, heeft dus korte bespiering en een lange bespiering) dus eerst ga je die korte spier oprekken, daarna ga je paard naar gelijkmatige aanleuning rijden, door middel van juiste drang naar voren en paard kan en zal alleen gaan ontspannen als aanleuning in orde is en de drang naar voren en rechtgericht is. Lees meer informatie hierover in mijn ondershrift links. succes ermee.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:44

Ik weet precies wat je bedoelt! Mijn oude pony deed dat ook altijd! (en nu nog steeds) Volgens mij kun je niets meer doen dan gewoon eerlijk tegen je pony blijven tijdens het trainen. Je mag best wel een keer wat strenger voor je pony zijn, maar als hij het goed doet moet je hem dat ook vertellen. Als je pony zijn tong uit zijn mond hangt is dat een teken van verzet. Hij doet zijn werk dus niet zo graag, en op wedstrijd word je er inderdaad voor afgestraft. Als je gewoon eerlijk tegen je pony blijft kan het misschien nog helpen, maar verder heb ik ook geen idee hoe je het op moet lossen. Veel succes!! Liefs Esmée

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:35

die van mij heeft er in het begin nooit last van.. Namate ik langer ga rijden, wil hij ook nog wel eens een klein stukje zijn tong laten zien... Maar hij loopt dan wel ontspannen door zijn lijf en over zijn rug, zonder zwaar te worden in mijn hand... Ook hangen zijn oren er dan bungelend ontspannen naar op zij wijzend bij.. Kan dit dan zo ook een teken van ontspanning zijn.. Mijn bit is goed, ze tanden zijn net nagekeken, Zijn rug heeft hij geen last van, en heb een goed passend zadel..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:51

Bets schreef:
Tong eruit is vaak probleem van ongelijkmatig aanleuning. Dat is in elk geval een feit wat ik al meerdere keren gezien heb. Probeer een paard eerst recht te richten (elk paard is van nature scheef, heeft dus korte bespiering en een lange bespiering) dus eerst ga je die korte spier oprekken, daarna ga je paard naar gelijkmatige aanleuning rijden, door middel van juiste drang naar voren en paard kan en zal alleen gaan ontspannen als aanleuning in orde is en de drang naar voren en rechtgericht is. Lees meer informatie hierover in mijn ondershrift links. succes ermee.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Het is dus vaak de fout van de ruiter. Heeft je instructeur hier niets aan gedaan bij jullie?

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:22

De tong uit de mond laten hangen kan ook een medische oorzaak hebben. Kan wijzen op een tongbreuk ! Ja heus ! Achteraan de tong zitten 2 beentjes die door bijvoorbeeld een te ruwe behandeling (bit, tong opzij trekken mondverzorger ...) gebroken zijn, waardoor de tong gaat hangen.
Een andere oorzaak kan ook het bit zijn. Dat ga je dan niet oplossen door een straffer bit in de mond te gooien ! Doet die het ook als je hem bitloos rijd ? probeer dat eens. Doet die dat wel, dan is er echt wel meer aan de hand hoor, en kun je hem best eens laten nakijken door de DA.
Anders een zachter bit dat minder inwerkt op de tong en gehemelte (meen ooit eens iets opgevangen te hebben van Myler bitten ) te bevragen in de ruitershop).
Ik zeg altijd, eerst het medische uitsluiten en problemen met de ruiter en tuigage.
Stel dat jezelf een mankepootje hebt. Je mankt en mankt en dat vind ik niet leuk. Doe je dan wel een spalkje aan , dan kan je weer wat beter lopen. Feit is wel dat de oorzaak blijft.
En die moet je aanpakken.

Groetjes

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:13

Hoi
Mijn pony heeft dit de laatste tijd ook weer (voorheen ook weleens gehad.) als je gaat rijden ga dan eerst gewoon rijden, doet hij zijmn tong uit zijn mond, zijn riempjes (spereriem en di andere om de neus,) gewoon een gaatje strakker, Weer? Weer n gaatje strakker, zo leert hij dat hij zijn tong binnen moet houden, blijft hij het doen? gewoon een paar minuten met een heel strakke aangesnoerde neusriem en sperreriem rijden.. Doe ik ook weleens, want ja.. hij moet het toch afleren?!?!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:16

Maar wat is de reden om een neusriem strakker te doen, omdat hij zijn tong buiten gooit. Maar heb je het probleem eerst al bij jezelf gezocht Celintjuh als ik dat mag vragen? Een pony of paard steekt niet zomaar voor zijn lol de tong uit en zeker niet van nature. Begrijp je wat ik bedoel?

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:26

Mijn paard doet dit ook, helaas. Het is echt iets van de laatste tijd.. Er heeft namelijk iemand op gereden die hem heel erg op haar binnenhand reed en daardoor ging hij dus zijn hoofd kantelen. De aanleuning is dus een tijd niet gelijk geweest. Dat kantelen heb ik er nu helemaal uitgekregen! En ik ben heel zacht in zijn mond, hij gaat het ook steeds minder doen
Als ik zijn achterhand er goed onder heb, zodat hij gaat zakken van achter wordt hij voor ook veel lichter en klooit ie niet met zijn tong. Probeer het dus alsjeblieft niet op te lossen met strakke sperriemen enzo, ik heb juist mijn sperriem heel los.

SdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:06

zal heb toch eens na laten kijken door een tandarts, kan zijn dat hij haken op zijn kiezen heeft! met eten blijft hij dan wel gewoon naar beneden of doet hij gek zijn hoofd half schuin omhoog! misshcien heeft hij last van zijn rug door de druk van het zadel of zit er iets niet goed! gewoon even het zadel goed na kijken of het goed past en zo, wat ook helpt om de rug te bekijken, is zelf op de verschillende plekken te drukken (kost je iets minder, en anders een nog ervarend iemand vragen)

succes

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:24

sorry voor de mensen die dit misschien heel stom vinden maar heb een normale stang gekocht met gewone bitringen en heb haar vandaag na laten kijken en er is niks aan de hand.
Morgen heb ik weer les, dan zal ik zien hoe het gaat

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 21:29

en voor jullie is het ook moeilijk om te zeggen dat t echt pijn is, want jullie kennen haar niet.
als ze echt pijn had dan ging ze wel anders lopen dan hoe ze nu doet..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:15

tong uitsteken duid op een aanleunings probleem, een ander bit zal het tijdelijk wegnemen, maar na verloop van tijd zal hij zijn tong weer uit zijn mond houden of op een andere manier tonen dat er een aanleuningsprobleem is. probeer je paard meer zijn achter benen onde zich te late plaatsen, door veel en kort te schakelen, hij zal dan reactie geven door het bit aan te nemen waar jij op moet "antwoorden" door de teugels op een ontspannen manier aan te nemen. (niet trekken of iets dergelijks) blijf hem dragend houden van achter.

kort schakelen is gewoon gezecht het activeren/verder onderbrengen van de achterbenen. dit kun je doen door een paar pasjes zijn achterbenen aan te laten trekken. dit kun je in alle oefeningen en gangen mee nemen dus niet alleen op de lange zijde. daarnaast is het ook nuttig om de volte te sluiten en weer te openen hierbij moet het paard ook meer met het achterbeen doen.

succus ermeee

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 22:18

voltes openen en sluiten doe ik ook al heel lang. daar word ze heel los van. schakelen zijn we ook al een tijdje mee bezig dus hopen dat dat werkt maar het lukt me denk ik gewoon niet om het voor ik start er uit te krijgen dus daarom stang..

bedankt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:40

daarnaast heeft het niks met verzet te maken. het zou medisch kunnen zijn maar vaak niet. echt in 99 van de 100 gevallen heeft het met aanleunings probleem en dat komt dan weer omdat de achterhand niet actief genoeg is.

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:12

Bets schreef:
Maar wat is de reden om een neusriem strakker te doen, omdat hij zijn tong buiten gooit. Maar heb je het probleem eerst al bij jezelf gezocht Celintjuh als ik dat mag vragen? Een pony of paard steekt niet zomaar voor zijn lol de tong uit en zeker niet van nature. Begrijp je wat ik bedoel?

Nou.. Mijn privé lesgeefster heeft al heel zijn rug gecontroleert en die was helemaal goed.. we hebben ook pas een nieuw zadel gekocht.. (het gaat nu al wel beter) en n bondje eronder om de overige druk weg te nemen.. Ik heb ook al zijn mond laten controleren.. en er is niets tot dusver.. maar misschien moeten we toch een keer een goed onderzoek in zijn mond laten doen.. maar al heel erg bedankt voor alle tips!
Doeii!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:37

Citaat:
Nou.. Mijn privé lesgeefster heeft al heel zijn rug gecontroleert en die was helemaal goed

het heeft ook weinig met de rug te maken.