los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:44

Hoi hoi,

Ik vraag het me zo erg af hè...

Met mijn 5-jarige tinkerruin die ik sinds een maandje of 2 dressuurmatig aan het beleren ben, stap ik netjes de rijbak in. Daar probeer ik hem netjes in stap rustig vooruit te laten gaan (vraag hem nog niet aan de teugel ofzo), maar dat lukt dus niet. Hij zet 2 stappen in stap, draaft aan en springt in de eerstvolgende hoek die aankomt in galop aan.
Dan gaat hij als een idioot lopen crossen, bokken ed. komt ook wel eens voor. En op een gegeven moment laat ik hem even op de andere hand lopen (stuur hem gewoon om, handveranderen...) en dan komt hij op het midden netjes terug in een super snelle draf en gallopeert weer aan in de hoek die eraan komt. Dan gaat ie weer wat rondcrossen en loopt ie een beetje gek te doen. En dan op een gegeven moment vind ie het wel leuk geweest. Dan laat ik hem nog even doorlopen, duw ik hem dus aan. En dan laat ik hem terugkomen. Lekker laag uitdraven en netzo laag nog even stappen.
Dan kan singel ik mijn zadel nog even aan, pak mijn teugels op maat en dan beginnen we dus.

(Oehh... lang verhaal)

Maar waar het dus opneer komt,
Iedereen stapt en draaft eerst helemaal los voordat ze gaan galloperen... nouja... ik doe het dus andersom.
Vervolgens heb ik mijn tinker wel helemaal los, en luisterd hij perfect. (Als ik het galloperen met veel kracht tegenga, dan krijg je dus een niet-willen-luisteren-paard).
Maar is het nou echt slecht? Moet ik het hem af gaan leren?
Want ik wil niet dat hij straks ergens problemen mee krijgt ofzo.

Wie weet antwoord?

Duhelo

Re: los-/in-rijden -> Meteen galop, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:51

ik doe het ook zo, ik heb wel het verschil dat ik minimum 10 minuten op het harde instap (moestuk over de weg)
dan loopt ze netjes in stap, maar in de piste fokt ze zich op (belgisch trekpaard), en zodra ik wil draven gaat ze keihard, en springt ook aan als ze de kans kirjgt.
ik ben haar voor en spring zelf aan,
iedere kant 2 rondjes, en dan begin ik met stapwerk, dan is ze de grootste frissigheid at kwijt, en kan ik mooi aan het werk.
ik zorg er wel voor dat ze losgestapt is (wweidepaard, en dan 10 minuten op de weg), en dat ik in verlichte zit sta, om ze wat te ontlasten.
ze kiest zelf het tempo.
als het een stalpaard is zou ik er wel voor zorgen dat je toch 10 minuten kunt instappen (aan de hand of over de weg)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:02

dutske schreef:
ik doe het ook zo, ik heb wel het verschil dat ik minimum 10 minuten op het harde instap (moestuk over de weg)
dan loopt ze netjes in stap, maar in de piste fokt ze zich op (belgisch trekpaard), en zodra ik wil draven gaat ze keihard, en springt ook aan als ze de kans kirjgt.
ik ben haar voor en spring zelf aan,
iedere kant 2 rondjes, en dan begin ik met stapwerk, dan is ze de grootste frissigheid at kwijt, en kan ik mooi aan het werk.
ik zorg er wel voor dat ze losgestapt is (wweidepaard, en dan 10 minuten op de weg), en dat ik in verlichte zit sta, om ze wat te ontlasten.
ze kiest zelf het tempo.
als het een stalpaard is zou ik er wel voor zorgen dat je toch 10 minuten kunt instappen (aan de hand of over de weg)

Duncan staat 24/7 op de wei, en heeft vanzichzelf al genoeg beweging. Ik stap vaak ook nog even in de wei... 5 min.
En zodra ik de rijbak in stap... begint het gecross.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:39

tja, ik doe het ook zo hoor, alleen dan wat meer opgebouwd. eerst 10 minuten instappen, dan in draf een paar voltes en veranderen van hand, en dan tien minuten tot een kwartier galop. worden ze nu eenmaal erg los van

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:49

Ik doe het zelf liever niet. Mijn paard moet echt warmdraaien zeg maar dus wil ik er eerst 100% zeker van zijn dat zijn spieren los en warm zijn. Ik stap minimaal een kwartier a twintig minuten los.

Losstappen en rustig warm laten worden is erg belangrijk volgens mij net zoals uitstappen. Een van de belangrijkste oorzaken van spierbevangenheid is dat mensen hun paard niet rustig laten warm worden en weer afkoelen zegt mijn DA

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:28

Voorwaarts-neerwaarts galopperen is DE manier om je paard los te krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:00

Ik vind galop voor veel paarden een hele fijne manier om los te komen maar dan wel op MIJN initiatief en niet zoals jij het omschrijft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:02

Bij het inrijden hoort ook een galopje...maar idd wat Katja zegt: omdat IK het wil, en niet omdat je paard eigeninitiatief toont.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:38

Ik vind rustig aan een lang teugeltje instappen heel belangrijk voor zowel opgewarmde spieren als voor geestelijke ontspanning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:40

het ligt aan het paard en aan de omstandigheden.

Ik ben altijd wel van mening dat een rustige rechtoe rechtuit handgalop met enige nageeflijkheid een hele beste manier is om het paard los te rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:47

Ik vind dat je een paard, na lekker losgestapt te hebben, in de gang moet losrijden die voor hem het gemakkelijkste is. Voor sommige paarden is dat draf en voor andere galop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:50

Voor zover ik het begrijp kan TS helemaal niet losstappen en dat vind ik geen goede zaak, NA het losstappen galopperen is voor sommige paarden een prettige manier om los te komen idd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:53

Wat doet een paard als het de wei in gaat, of als je hem losgooit, of zelfs in het wild als het schrikt terwijl het staat te grazen? Juist, een spurtje. Een paard is gemaakt om zich snel voort te bewegen en er is geen enkele kans op blessures als je meteen galoppeert.
Het is een goede manier om slome paarden op te frissen.
Een heftig paard wat wel eens zou gaan kunnen bokken zou ik in een fikse draf losrijden, want bokken gaat niet in draf, maar dan kan hij wle lekker wat energie kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:13

Mijn tinker kan zich ook wel eens zo opfokken in de winter als hij heel fris is. Maar zelf vind ik dat hij gewoon moet luisteren.
We doen altijd eerst vijf of tien minuten stappen. Als hij harder wil zonder dat ik hem aandrijf zet ik hem op een kleine volte, en die maak ik dan steeds groter als hij braaf is, en weer kleiner als hij weer weg wil. En als de spieren dan wat warm zijn ga ik wat losrijden in draf of galop, totdat zn batterij niet meer overvol is
In ieder geval niet zomaar zijn gang laten gaan, als je toch meteen wilt galopperen zou ik hem wel zelf aansporen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:17

En waarom zou hij niet twee minuten zijn gang mogen gaan voordat hij aan het werk gezet wordt? Hij heeft dan alleen maar een betere bui (wat TS zelf ook zegt). Persoonlijk heb ik liever een paard dat in een goed humeur is omdat het even heeft mogen doen wat hij wilde, dan eentje het hele uur in een pesthumeur omdat hij niet even heeft kunnen rennen.

Ik denk dat veel te veel ruiters bezig zijn met wat ze zelf willen en niet wat goed is voor het welzijn van hun paard. En dan hebben we het niet over verzorging, maar gewoon zorgen dat hij plezier in zijn werk heeft.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:27

zover ik weet moet je een paard is losstappen, zodat de spieren opgewarmd zijn.
Maar goed, ieder paard is mss verschillend.

maar ik vind wel dat je paard niet zomaar zijn eigen zin moet doordrijven, ik snap wel dat hij het leuk vind, maar zo raak je de controle kwijt, het begint vaak met zoiets en straks gaat hij meer dingen proberen.
Mocht je ooit willen starten kan je in de losrij bak ook niet gaan crossen zeg maar, want als de jury de losrijbak kan zien weet ik zeker dat ze af en toe wel eens die richting uitkijken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook voor zoveel mogelijk samen te werken met je paard, maar de mijne moet ook niet zijn eigen zin doen.
Als je dresuur wil oefenen is dat gewoon even een werkuurtje voor je paard en dan moet hij luisteren, daarna kan je hem uitgebreid belonen en als hij dan nog wil crossen ok....

succes in ieder geval

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:37

Lusitana schreef:
Wat doet een paard als het de wei in gaat, of als je hem losgooit, of zelfs in het wild als het schrikt terwijl het staat te grazen? Juist, een spurtje. Een paard is gemaakt om zich snel voort te bewegen en er is geen enkele kans op blessures als je meteen galoppeert.

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard in het wild wat aan het grazen is heeft redelijk opgewarmde spieren waardoor hij zich niet zo snel zal bezeren.
Paarden die koud uit het hok heel erg rennen zijn gevoelig voor blessures. Onze paarden lopen iedere dag veel buiten en daardoor doen ze nooit zo gek als ze losgaan. Paarden die teveel op stal staan gaan juist zulke gekkigheid uithalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:46

Ja, hoor, in 10 graden onder nul heeft hij opgewarmde spieren.
Nogmaals, een paard is gemaakt om te bewegen. Blessures komen door gekke bewegingen, galop is daar geen een van.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:49

In het wild worden paarden over het algemeen niet oud....

Ik heb toch graag dat die van mij langer mee gaat. Eerst netjes opwarmen dus dmv stappen. Daarna galop of draf is mij om het even.

Ik ben best in voor een geintje van m'n paard, hij mag best eens een bokje geven, maar zomaar ongecontroleerd wegspurten ben ik niet van gediend.

KiWiKo

Als het vriest en ik moet met een peerd de buitenbak in, die fris is omdat het koud is, dan galopeer ik het liefst gelijk aan. Mijn tempo, mijn controle. Lijkt mij beter dan het ongecontroleerde gevecht wat ik anders krijg

Katja

Het opwarmen van de spieren heeft vooral te maken met de doorbloeding op dat moment. Een paard met een goede vacht die aan het grazen is heeft voldoende doorbloeding in zijn spieren om gelijk weg te rennen.
TS heeft het over een paard dat loopt te rennen en te bokken in een bak. Dat is totaal anders dan een sprintje in de natuur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:53

Wat dat losrijden op wedstrijd betreft, nee, in een losrijbak (waar de jury trouwens geen bezwaar heeft tegen galopperen) kun je niet crossen, maar crossen. TS zal moeten werken naar een galop onder meer controle, dus zelf aanzetten, tempo blijven controleren en blijven sturen. Op een inrijterrein zou ze op een grote volte kunnen galopperen. Die is voorspelbaar en dan hebben andere ruiters er weinig last van.

Ze zegt duidelijk dat het paard daarna gewoon aan het werk gaat.
Even een pleziertje gunnen verpest een paard niet als je daarna maar duidelijk je grens aangeeft wanneer het over is, zoals ze doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:53

rennen en bokken is not done een rustige handgalop kan best

Ik heb bijvoorbeeld een paard in de les die een slecht lijf heeft, na een rondje of twee drie stappen moet ze aangalloperen en na een rondje of twee galop moet ze lekker weg galoperen op de lange zijdes, en terug op de korte : D:D Je wil niet weten hoeveel beter dat paard is gaan lopen sinds we op die manier losrijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:55

Margreet schreef:
In het wild worden paarden over het algemeen niet oud....

.

Krijgen we dat weer. In het wild raken paarden niet kreupel, tenzij ze een noodsmak maken.
Ze worden niet oud omdat ze ´swinters niet voldoende voedsel vinden, daardoor zwak en onderkoelt kunnen raken, veel energie gebruiken om warm te blijven etc.
en er bestaan trouwens weinig gegevens over de leeftijd van wilde paarden, dus ik weet niet waar dat vandaan komt dat ze niet oud worden.
En onze sportpaarden, die worden echt oud he, ahum. De meeste zijn al versleten voordat ze vijftien zijn, zullen we daar eens over beginnen?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:07

Laten we dat maar niet doen Lusitana, daar heeft de TS niet om gevraagd Ik ben het met de rest eens.
Tijdens het losrijden is galopperen goed om je paard los te krijgen, maar wél gecontroleerd en dus zonder bokken en zonder te crossen.