Trainen van paard in harmonie of dicht op de huid zitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Trainen van paard in harmonie of dicht op de huid zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:04

Ik ben hier erg benieuwd naar. Hoe trainen jullie je paarden? Mijn paard probeert er vaak makkelijk vanaf te komen, bijv. op de voorhand aanspringen in galop, of 5 seconden later aanspringen dan dat ik vraag. ik ga hier natuurlijk niet in mee en corrigeer dit. Maar soms wordt het weleens heftig, ik bedoel dat ik haar even erg scherp moet maken om haar attent te krijgen. Ze dut nl. snel in. Als je mij een paar jaar terug zou vragen hoe ik mijn paard zou willen trainen, had ik toen gezegd in volle harmonie. Helaas lukt dit mij niet. Ik heb ervaren dat ik duidelijk de baas/leider moet zijn. Hoe doen jullie dit?

Kitty1

Re: Trainen van paard in harmonie of dicht op de huid zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:27

Niemand?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:59

wat bedoel je in harmonie?
vragen en blijven vragen?
ik dnek dat je pas in harmonie kunt trainen als het paard snapt wat de ruiter wil, en daarvoor moet je ze even op de huid zitten.

oke, weer heel duidelijk
neem nu het aanspringen in galop,
de eerste keren springt ze te laat aan, dan corrigeer je, warabij het inderdaad heftig kan gaan omdat ze verder uitproberen.
Maar na eentijd snappen ze, galop= dirzect galop, en geen 5 seconden later
en dan kun je in harmonie trainen door het aansprinmoment te verfijnen (dus nog iets vlugger, nog iets verzamelder), maar zonder dat je moet corrigeren, maar vraagt of ze nog iets vlugger wilt.
snap je?

dus ik probeer in harmonie te trainen, maar nu en dan zit ik ze flink op de huid.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:03

Ik heb een tijdje een paard gedeeld met iemand anders, en we deden allebei precies het omgekeerde. Zij zat hem eerst op de huid, en als ie dan wakker was, bracht ze de rust en ontspanning terug, ik maakte hem eerst los en ontspannen en begon er dan aan te werken. Het ging allebei prima en het paard leek geen voorkeur te hebben. Het is maar net wat bij oju en je paard past.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:26

Ik rij eerst héél rustig los, met de neus bijna op de grond (althans dat probeer ik ).
Mijn paard is van het soort 'diesel' , die moet eerst opwarmen. Maar als ze eenmaal loopt is er ook bijna geen houden meer aan!

Als je die gelijk aan d'r veter zit als je erop stapt, heb je geheid ruzie na tien minuten. En het is nou geen paard waar je ruzie mee kunt maken

Na het losrijden stap ik eerst een rondje lang, daarna pak ik haar op en dan is ze er ook altijd. Nu ze zes jaar oud is kan ik eindelijk grenzen op gaan zoeken ipv constant het stressniveau proberen laag te houden.

Die van mij wordt vaak tè ijverig en dan is ze heel kwalijknemend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:29

Ik train wat op dat moment nodig is.
Geen reactie is tik, als ik weet dat ze me wel snappen
reageren of iets proberen te doen, waarvan ik weet dat het moeilijk is, is belonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:46

Zowel in harmonie als op de huid zitten eigenlijk: ik probeer zoveel mogelijk vanuit rust en ontspanning te werken maar ik wil wel dat duidelijk is dat zodra ik erop zit, dus ook met in- en uitstappen, dat er echt gewerkt wordt. Een paard wat denkt er onderuit te kunnen komen pak ik aan, een paard wat de bedoeling nog niet helemaal snapt of wat iets moeilijk vindt probeer ik te stimuleren om datgene toch te doen. Een onzeker paard probeer ik zekerheid te bieden, een te zelfverzekerd en brutaal paard zet ik op zijn nummer. Ja, en soms zijn we dan even kwaad op elkaar

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:47

Okay, goed om dit terug te lezen. Ik vind het soms moeilijk omdat ik zelf ook in opleiding ben om te leren paardrijden en dan ook soms zoekende ben... Als ik dan niet weet hoe ik iets precies moet rijden, kan ik ook die duidelijkheid niet verwachten van mijn paard. Maar gelukkig snap ik goed wanneer ze me erin probeert te laten stinken! En ik heb superinstructie!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:11

En ik heb dus een overijverig paard. Als je 1 keer gaat wijken en de volgende keer weer afwendt dan wijkt ie fijn uit zichzelf. Die moet ik dus vooral leren wachten en rustiger laten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:18

haha, dat ken ik
Kawa deed dat alleen in de proef, thuis niet.
Dus kwam er in de proef pas achter als ik iets teveel geoefend had.

met wijken ook
binnen komen -commentaar slingerend
Echt waar?
Baajes moet ik naar links wijken, oke,
nee, rechtdoor dus linkerbeen eraan
oh baasje naar rechts wijken, oke

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:24

Ja is leuk he ! Maar altijd beter dan een paard wat niet wil lopen, of zo ontzettend traag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:26

Ja dat vind ik ook
Ik had er ook niet echt moeite mee, wist gewoon dat ik dingen uit te proef niet te letterlijk moest oefenen, dus eigen schuld.
En hij bedoelde het alleen maar goed, dus kwaad zijn kan dan niet

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:41

Misschien toch wat meer op de balans gaan oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:42

dat heeft die jury vast ook gedacht
En kon hem niet eens ongelijk geven

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:18

ik heb zo een buien paard. De ene dag doet hij geen stap verkeerd en de andere dag is hij supervervelend, en wil die helemaal niks. Ik weet het dan soms ook niet meer hoor. Op zon slechte dag ga ik dan altijd eerst maar wat longeren tot hij rustig is, en dan gaan we aan het normale werk, met een aanloopje dus. En op een goede dag gaan we nieuwe dingen doen, allemaal lekker ontspannen want dan wil hij ook echt werken voor me.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:16

Het is per paard gewoon heel erg verschillend.

Ik heb een paard op stal die vanuit zijn koppigheid doorslaat in paniek en van paniek doorslaat in koppigheid.

De ene keer dan verdomd hij een bepaalde oefening, waarbij hij zo koppig is dat zelfs een compromis voor hem niet acceptabel is. Op dat moment moet ik echt mijn grenzen stellen, anders is het einde zoek.

Echter, rijd ik een behoorlijk (voor hem) ingewikkelde oefening (waarbij zijn inzet in eerste instantie positief is) en gaat hij hetzelfde verzet tonen, dan reageer ik daar vrijwel niet op en leg ik weer de nadruk op wat hij goed doet, positieve benadering.

De grens tussen koppigheid en paniek kan bij dit paard zo dicht bij liggen zijn, dat het soms echt moeilijk is om onmiddelijk correct te kunnen reageren. We blijven immers mensen en paarden zijn geen machines.

Fouten in de omgang kunnen dus altijd gemaakt worden, maar dan gaat het er met name om hoe je dit oplost en hoe consequent je hierin bent/blijft.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:56

Ja dat is zo. Maar het blijft moeilijk om te voelen of je paard je nu bedonderd of dat hij het echt niet goed snapt. De amazone moet natuurlijk de oefening wel duidelijk overbrengen, en dat gebeurd echt niet altijd. Ik verwacht echter wel dat mijn paard scherp is op ieder moment, ik leer consequent te zijn naarmate de jaren verstrijken. Het is ook een groeiproces. Ik kan nu "agressiever" rijden dan een aantal jaren terug en dit zie je dan ook weer terugkomen in je paardrijden. Maar het blijft zo ontzettend moeilijk!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:55

In de meeste gevallen zal er sprake zijn van:
1. (Nog) niet kunnen (fysiek of psychisch) van het gevraagde
2. Niet snappen wat er gevraagd wordt

In het 2e geval moet je altijd geduld tonen en uitvinden hoe je het wel begrijpelijk kan uitleggen.
In het 1e geval moet je er misschien via een omweg, of een langzamere aanpak naartoe werken. Dit proces kan je soms versnellen door 'm goed op de huid te gaan zitten (zoals jij het noemt), en in sommige gevallen is dat ook nodig. Wel is het dan belangrijk dat je vóór je aan de confrontatie begint weet, dat JIJ het ook gaat winnen. Weet je dat niet, kan je beter naar een andere oplossing zoeken.

Zelden is het pure boosheid of "ik doe lekker niet mee". Meestal komt de weerstand voort uit onbegrip: óf de ruiter begrijpt niet waarom het paard niet meewerkt, òf het paard begrijpt niet wat de ruiter vraagt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:25

Ik ben er nogsteeds niet achter wat nou mijn paard goed is...
Stel ik rijd 2 dagen niet, kan het zijn dat hij daarna nogal vervelend doet, maar ook zijn dat hij fijn is..
Stel ik rijd 2 weken elke dag achter elkaar, kan hij fijn zijn maar ook vervelend.. Ben er nog niet uit, zodra hij fijn loopt is de harmonie teruggekeerd maar ik ben wel consequent...
Ontspannen is bij hem wel zeldzaam, daar waar ik nu sta is er een L vormige bak, als je zo de L ziet, zit er rechtsonder aan het puntje, horizontaal de in-uitgang, zodra ik op het gedeelt kom dat hij de kans heeft om daarheen te schieten doet hij dat ook, dan is er geen houden aan, zelfs al rijd ik met weet ik veel wat voor poespas (doe ik trouwens nooit, geen elastiek of sporen of wat dan ook) doet hij het nog!!!
Daarom spant hij zichzelf al zodra we een wending in die richting rijden... echt heel erg lastig dus dan ga ik hem op de huid zitten... als hij doorloopt komt de harmonie terug...

greetz (hoop dat jullie het snappen)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:54

Dat is ook het constant regelen, voelen, controle houden etc wat allemaal bij het rijden hoort, Nathalie.

Alleen bij jouw paard is het nadrukkelijker aanwezig: anticiperen, reageren, voor blijven, etc.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:25

Zoals Tyrza al zegt is dat echt verschillend per paard. Ik breng nu twee paarden uit in de sport die verschillend zijn maar ook weer veel overeenkomsten vertonen.
Ze zijn beide snel beledigd en nemen me snel iets kwalijk als ik niet " eerlijk" blijf. Ook al gaan zo nu en dan mijn handen jeuken
Toch vind ik het allebei dieseltjes, ze moeten even fanatiek gemaakt worden maar dan heb je er ook super fijne paarden aan.
De merrie wordt dan in het werk heet en mooi, de hengst wordt constant en blijft dan voor me lopen.
Beide paarden zit ik wel dicht op de huid als ik aan het trainen ben, ze moeten naar me luisteren. Ik heb een hekel aan paarden die maar een beetje hun eigen rondje lopen.
Dus consequent rijden waarbij je zo nu en dan best wel eens goed moet doorkomen om iets over te brengen, alleen als je mekaar leert aanvoelen en begrijpen kan je in harmonie rijden.
Op de merrie ben ik vaak nog een uur aan het voorbereiden en schakelen alvorens ik 10 fijne minuten heb. MIjn hengst heeft even een dag of 2 nodig om te klooien en dan kan ik daar alles mee.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:13

Ik vind het zo moeilijk om mijn emoties niet de boventoon te laten voeren... Als ik het idee heb dat ik de hulp duidelijk over breng, maar mijn merrie net doet alsof er een vliegje op haar rug zit, kan ik zo kwaad worden. Terwijl ik weet dat dit mij juist verder van het doel afbrengt. Emoties belemmeren mijn rijden alleen maar. Hoe gaan jullie met de emoties om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:15

zingen, neurieen
en heel diep zuchten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:22

Missouri schreef:
Ik rij eerst héél rustig los, met de neus bijna op de grond (althans dat probeer ik ).
Mijn paard is van het soort 'diesel' , die moet eerst opwarmen. Maar als ze eenmaal loopt is er ook bijna geen houden meer aan!

Als je die gelijk aan d'r veter zit als je erop stapt, heb je geheid ruzie na tien minuten. En het is nou geen paard waar je ruzie mee kunt maken

Na het losrijden stap ik eerst een rondje lang, daarna pak ik haar op en dan is ze er ook altijd. Nu ze zes jaar oud is kan ik eindelijk grenzen op gaan zoeken ipv constant het stressniveau proberen laag te houden.

Die van mij wordt vaak tè ijverig en dan is ze heel kwalijknemend

De mijne is niet zo kwalijknemend als die van jou , maar verder komt het vrij goed overeen met hoe ik Sjors train . Ook een dieseltje. Pak je die te snel op, doe je meer kwaad dan goed.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:34

Runningkawa, bedankt voor de tips: ik ga voortaan zingen als ik uit me dak ga!