met of zonder sporen rijden??????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

met of zonder sporen rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:50

Ik weet het even niet meer. Van m'n instructrice moest ik met sporen rijden omdat m'n paard een tijdje geleden vervelend was(steigeren...niet goed aan t been...liep door me rechterbeen...had geen respect voor m'n been volgens m'n instructrice) ben er in die tijd dat ik met sporen reed netjes mee om gegaan.

Vandaag kwam de vriendin van me neef dus op Umi rijden. Ze rijd zelf ZZ licht. Het zag er echt heel netjes uit. Ze zei dus dat ik haar dus niet met sporen moet rijden, ze moet gewoon op me been reageren...en ze vertelde dat ze zelf nu een paard op stal had dat dus amper reageerde omdat hij met lange sporen gereden is en daardoor nu heel ongevoelig is. Van m'n instructrice moet ik dus gewoon met sporen rijden. woendag heb ik weer les en m'n gevoel zegt gewoon dat ik dus naar Rosanne moet luisteren en haar gewoon aan t been moet kunnen krijgen zonder sporen en als ze na 2x niet reageerd op been de zweep gebruiken...denk zelf dat dat veel beter is voor zo'n jong paard. En heb ook zelf gezien dat Rosanne Umi dus zonder sporen uit eindelijk toch netjes had lopen.

Wat vinden jullie er van? ik weet zeker dat me instructrice gaat zeuren als ik woensdag zonder sporen kom....en wat moet ik dan zeggen...dat een vriendin van me neef die ZZ licht rijd gezegd heeft dat ik ze af moet doen...en dan luister ik dus niet eens meer naar me instructrice...vindt zelf een btje stom staan want ze geeft me les en dan doe ik dus niet wat ze zegt....of ik moet t gewoon kunnen laten zien dat ik haar zonder sporen vooruit kan krijgen.Ze is pas 4 geworden en sinds januari onder het zadel(heeft wel lang geduurd om de spanning eruit te krijgen) zelf zou ik het gewoon nog wel een keer zonder sporen willen proberen en dan pas als we aan zijgangen beginnen sporen gebruiken.

Qimm

Re: met of zonder sporen rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:06

Ik zou doen waar jij je prettig bij voelt.

VBJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:47

Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 18:53

oke zonder sporen dus...haha vindt wel een beetje stom..krijg ik les luister ik niet naar me lesgeefmens

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:54

Ik vind het een beetje vreemd van je intructrice dat ze jou sporen adviseerd terwijl je paard nog niet zo lang onder het zadel is. Als jij het niet nodig vindt, moet je ze niet omdoen. Je hoeft niet alles te doen wat je intructrice zegt, er kan toch over gesproken worden? Maar anders moet je eens vragen aan je instructrice waarom ze wilt dat jij perse met sporen rijdt. Succes!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:55

Laat maar zeuren hoor, je moet geen dinegn doen waar je je niet prettig bij voelt, bovendien zijn de redenen die zij noemt geen goeie redenen om met sporen te rijden. En het is nog een hartstikke jong paard, waarom nu al 'verpesten' met sporen?

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:56

ik luister ook niet altijd evne goed naar degene die mij lesgeeft, je moet doen waar jij je het beste bij voelt, dan kan je tegen je instructice zeggen dat je het toch nog even zonder sporen wil proberen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:09

ik kan er wel mee overweg...heb me benen verder wel stil en spoor eerst met de zijkant maar toch vind ik zonder sporen rijden wat prettiger. als er dan iets gebeurd(ze komt nu dus steeds omhoog in galop) dan moet ik de hele tijd me sporen in de gaten houden ...en zonder sporen kan ik dan dus meer op m'n houding letten zodat ik er niet af val. Op de pony rijd ik wel nog met spoortjes maar daarmee ben ik bezig met de zijgangen enzow en is voor haar wat makkelijker. Eerst dacht ik dat m'n instructrice wel gelijk had...ze rijd heel wat niveaus hoger dan mij dus ik dacht dat ze wel wist waar we mee bezig waren...totdat dus die vriendin van me neef er wat van zegt en ik eigenlijk vind dat ze gelijk heeft. Ga maandag t weer rustig oppakken en zonder sporen rijden...heb nog 2daagjes om te oefennen en hoop dat ik haar dan in de les goed voorwaarts heb. De vorige keer toen ik les had zei er iemand " de volgende keer geef ik haar mijn sporen dan kan ze haar een goeie beuk geven" Umi wilde toen niet aanspringen in galop, zou wel leuk zijn als ik dit nu zonder sporen wel kan...

ga het haar maar zeggen...zou ze wel niet zo leuk vinden als ik niet doe wat ze zegt maarja het blijft mijn paard

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:24

De een heeft liever sporen om, om daar een keer mee te kunnen pikken als het nodig is, de ander heeft liever een zweepje om een tikje te kunnen geven. Heel persoonlijk, op de ene manier heb je je handen vrij, op de andere manier loop je niet het gevaar per ongeluk aan te sporen.

Ik zou gewoon even overleggen met je instructrice, uitleggen dat jij liever een zweepje erbij pakt i.p.v. sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:56

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:21

Ik rij ook niet met sporen, ondanks dat mijn instructrice vond dat dat wel kon, om extra in te grijpen als pubertje niet wil reageren.

Ik voelde me fijner bij een zweep, sporen zijn voor mij iets om je hulpen mee te verfijnen, reageren moet ze sowieso.

Mijn instructrice heeft er geen problemen mee dat ik dat zo vind, en zo hoort het ook, het is immers jouw paard en jouw gevoel en daar moet jij langer mee over weg dan de instructrice.

Je hoeft ook neit te zeggen dat dat andere meisje het je afraadde, je kan gewoon zeggen dat jij het zelf niet fijn vind.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 12:27

ja idd... t is gewoon ook veel fijner als je paard gewoon op je been reageert zonder sporen zo hoort t ook vind ik. Laatst zei ze nog dat we er maar net op tijd bij waren met de spoortjes dat het anders de verkeerde kant op was gegaan met ons(ze ging namelijk achteruit lopen en dan steigeren...aan t einde van de les als we dus gingen galopperen) toen ik met sporen erop reed(volgende les) deed ze dat ook nog maar een keer en daarna niet meer...

ga vanaf nu zonder sporen rijden, als ik haar dan niet goed vooruit krijg kan m'n instructrice nog altijd met de longeerzweep erachter aan gaan(dat was plan B...als de sporen niet gewerkt hadden zei ze dat ze dat zou doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:49

zonder sporen. Gewoon uitleggen dat het best zonder sporen geprobeerd kan worden, jouw instructie kan je niks verplichten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 12:54

hahaha ik heb al een verhaal....ik zeg gewoon dat ik wil dat m'n paard zonder sporen vooruit gaat en nu ze in die vervelende fase zit met galop en ze komt omhoog enzo ik veel te bang ben dat ik me sporen dan per ongeluk in de buik zet en dan meer op me sporen moet letten dan op me houding zonder sporen kan ik me teminste op m'n houding concentreren en erop blijven zitten. Volgens m'n instructrice heeft ze geen respect voor m'n been...en daarom reed ik met sporen...die vriendin van me neef zei al dat ze zonder sporen respect voor je moeten hebben en dat t vooral bij een jongpaard gewoon belangrijk is dat ze snel reageert op m'n been.

Ik heb nog 2dagen om thuis even te oefenen...ik heb al gemerkt toen Rosanne er dus op gereden had zonder sporen en ik erop stapte dat ineens echt heel vlot door liep dus t bewijs is er dat ze t zonder kan als ze dan nog niet voorwaarts in de les mag me instructrice er de longeerzweep bij pakken, die sporen bewaar ik wel voor later als ze echt nodig zijn

als ik les heb gehad laat ik wel ff weten hoe t ging. Zou echt super zijn als ik haar dan eindelijk goed voorwaarts heb, ze niet meer omhoog komt enz...de mensen die me toen af zaten te kraken aan de kant("ik geef haar de volgende keer mijn sporen dan kan ze haar een goeie beuk geven" zei iemand) zouden dan ook wel anders over ons praten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:55

Zonder! Een jong paard moet nog leren wat de bedoeling is van een beenhulp. Dat doe je met een karwats, niet met sporen!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:16

Zonder. Maar ff een vraagje... ben jij het wel eens met de manier van lesgeven van je instructrice? Omdat dit, dus de sporen, je toch een beetje tegenstaat. En ik snap uit je verhaal dat je paard staakt met galopperen, heeft hij het wel naar z'n zin met deze instructrice? Niet dat ik zeg dat ze het niet kan hoor, maar vroeg me dit af

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:31

beantsje schreef:
Zonder! Een jong paard moet nog leren wat de bedoeling is van een beenhulp. Dat doe je met een karwats, niet met sporen!

mee eens !

ik rij ook met sporen maar die gebruik ik niet elke keer als ik alleen basis gaat rijden heb ik namelijk geen sporen nodig, als ik echt gaat rijden gebruik ik de sporen om de hulpen te verfijnen om wijken en schouder binnenwaars enz makkelijker uit te kunnen komen

ik rij met sporenknop van 1,5 cm

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:16

Ik wissel het af, ik rijd vaker zonder sporen dan met. Mijn paard is nogal lui van zichzelf, en ik moet hem van mezelf actief krijgen zonder dat ik met sporen rijd
Tijdens de wedstrijd gebruik ik ze wel altijd, maar doordat ik dan een hele tijd zonder sporen heb gereden heb ik hem super aan m'n been

Ik denk dat je jonge paarden beter zonder sporen kan rijden, als je later geen afgestompt paard wil hebben. Succes!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:11

Je kunt rustig met sporen rijden, zeker als je daarmee kunt voorkomen dat ze niet goed luistert.
Alleen wat van belang is, is dat je niet voordurend been geeft met die spoor. Geef been met je kuit, en alleen als ze niet direct luistert, kom je in met de spoor. Anders heeft het na een tijd geen zin meer.

Gewoon consequent zijn, dan kun je rustig met sporen rijden in mijn ogen.
Zeker omdat je zegt dat ze vaak niet goed aan je been is.
Het heeft geen zin om door te modderen en steeds een schop te moeten geven terwijl ze daar geen respect voo rheeft. Beter even een spoortje dan, en daarna lekker je been stil. Dat is voor iedereen prettiger.
Maar als je van jezelf weet dat je meer been geeft dan je bedoelt, zou ik zonder rijden.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:31

Ik ben het helemaal eens met venetia, als je niet heel de tijd met je spoor erin zit word die er ook niet ongevoelig van en het is beter dat je een keer goed met je spoor prikt dan dat je heel de tijd zit te schoppen en geen reactie krijgt.

en naar mijn mening zijn sporen nog steeds voor verfijning van de hulp

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:33

Ik zou zeggen, sorry dat is niet mijn aanpak, ik heb haar liever actief aan het been zonder sporen... Wel bedankt voor het idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:34

Niet alles gelezen, maar ik zeg zonder

en paard hoort op je kuit te zijn, niet op je spoor.
zeker als je dat nu in de basis van zijn opleiding al gaat missen, gaat het in de toekomst heel erg fout.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:37

Ik vind dat een ruiter zelf maar eens wat beenspieren moet gaan kweken dan heb je helemaal geen sporen of zweep nodig!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:41

Je pony is nog erg jong. Het weet dus nog niet erg goed wat het wel en niet moet doen. Het is aan jou om hem/haar dat aan te leren. Je hebt gezien dat je pony ook zonder sporen gereden kan worden. Leg je instructrice uit dat hij ook goed bereden is ZONDER sporen. Er gaat waarschijnlijk wel wat tijd inzitten voor je het onder de knie hebt, maar als je eenmaal zo ver bent, kun je trots op jezelf zijn dat jij dat voor elkaar hebt gekregen. Als je veel met sporen werkt voelt je pony ze op een gegeven moment niet meer. Probeer het eerst zonder, als het alsnog nodig is kun je ze altijd nog om je voeten binden. Veel succes! Met vriendelijke groet, Esmée Franken