Nieuwe uitdaging: Omscholen springpaardje naar dressuur...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Nieuwe uitdaging: Omscholen springpaardje naar dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 09:28

In juli op een clinic bij onze club hadden een clubgenotje en ik het over het rijden van paarden en kijken naar prijzen op marktplaats. Een derde clubgenote, die met haar man een kleine fokkerij heeft (Stoeterij Afetto Granta, afgekort S.A.G.), hoorde dat en nodigde ons uit om eens bij hun langs te komen om te kijken bij hun paarden. Ze hadden er een aantal staan die stonden te niksen en dat vond ze eigenlijk zonde. Voor mij had ze de net drachtige KWPN-merrie Romanaleva S.A.G. (v Laroche, roepnaam Romana) op het oog (1,60) en voor het clubgenootje een mooie 6 jarige zadelmakke KWPN stermerrie van 1,67...

Eerst de zomervakantie afgewacht en toen gaan kijken...
Het was liefde op het eerste gezicht. De merrie deed me qua uitstraling denken aan Moenira, en heel rustig en lief in de omgang.
Ze was voorheen alleen springgericht gereden en uitgebracht,en had in het najaar van 2004 haar sportpredikaat springen (Z+6) gehaald met een andere springruiter waar ze een aantal maanden in training was geweest. Sinds november stond ze weer thuis en de eigenaresse had al snel geen tijd meer gehad haar te rijden waarna ze stil was komen te staan.

Voor dat ze zolang niemand op haar rug had gehad was ze erg braaf, maar wel ontzettend stijf, wat moeilijk te sturen en voor mij lastig in de aanleuning en erg onder me weg-loperig... Na een paar keer gereden te hebben nam ik haar mee naar de bak van mijn instructrice, en daar zijn we helaas samen onderuit gegaan. Ze was erg loperig en gespannen en schrok van een eng geluid waarna ze van achteren weggleed en we op onze zij belanden.
Ik had de schrik flink te pakken en het opgebouwde vertrouwen moest weer even een stapje terug doen. Gelukkig ging het na een paar keer rijden al snel weer beter...

Wendy van Stable Ruby-White was benieuwd naar mijn nieuwe uitdaging en wilde vorige week wel even langskomen en heeft foto's en filmpjes gemaakt.
Ik weet dat we nog heel veel werk voor de boeg hebben. Ze is nog wat stijf en stram in haar lijf en de achterhand moet ook weer loskomen en sterker worden, maar mijn eerst doel is haar fijn en ontspannen kunnen rijden, het tempo onder controle krijgen en elkaar leren vertrouwen zodat we allebei helemaal kunnen ontspannen en met plezier aan het trainen zijn.
En dan kunnen we in de toekomstlekker rustig in de B beginnen met dressuren en wie weet durf ik dan ook eens een parcoursje met haar te springen. Zij kan het immers, maar ik moet haar natuurlijk wel bij kunnen houden (ze schijnt een nogal felle dame te zijn in het parcours )

Hier een paar foto's en een filmpje in volgorde...

Afbeelding
losstappen

en dan draven...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ontspanning

Afbeelding
en dan weer even er tegen in...

Afbeelding
Ik weet dat ik verstrak en in elkaar kruip als ze zich sterk maakt en onder me uit probeert te lopen... Maar ik vind dat te moeilijk om dat even te veranderen...

Afbeelding
weer ontspannen stappen als adempauze...

Afbeelding
Dit bedoelde ik dus net , het ziet er niet mooi uit, gelukkig komt het steeds minder voor

Afbeelding

Romanaleva S.A.G. 14 augustus (3mb)

Afbeelding
Een wat snel galopje

Afbeelding
terug proberen te rijden...

Afbeelding
En ze staat mooi vierkant...

Gisteren heb ik voor het eerst les gehad bij mijn instructrice en die heeft me heel fijn geholpen om haar van achter beter aan het werk te zetten en daardoor de aanleuning een heel stuk fijner en constanter te krijgen. Ook dat loperige kreeg ik daardoor onder controle. Ze liep heel fijn, keek niet meer op of om naar spannende dingen of geluiden en voelde veel meer ontspannen. In de overgangen bleef ze nu ook mooi rond. Ik zie het helemaal zitten met haar als we zo door kunnen trainen!

Ben benieuwd wat jullie van haar vinden en van ons als combinatie!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-08-05 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Re: Nieuwe uitdaging: Omscholen springpaardje naar dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:32

je paardje loopt een beetje op de voorhand. probeer(later) je paard iets meer opwaarts te rijden. dat de hoofdhals houding wat hoger komt. oprichting noemt men dat
af en toe is de ontspanning die je hebt goed hoor,maar het moet niet omgezet worden in hangen op de hand!
verder een heel leuk beestje niet verkeerd

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:35

Ik vind het een erg leuke merrie om te zien. HEt rijden ziet er zeker niet verkeerd uit. Zo doorgaan op deze manier gaat zeker zijn vruchten afwerpen.

Let wel een beetje op je houding, maar dat zul je zelf ook al wel gezien hebben.

Ik denk in ieder geval dat jullie geen flater zullen slaan in de ring.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:07

Dank je wel,

Hangen doet ze niet, het is meer dat ze op bepaalde momenten tegen het been is en dan me uit mijn evenwicht trekt door zich strak te maken, die neus eruit te drukken en hard te gaan lopen waardoor ik zo strak ga zitten om te voorkomen dat ze me uit balans trekt. Als je bij haar teveel op de teugels terug wilt rijden en haar te strak vast houdt gaat ze erg indrukwekkend hippen van voren, dus dat leer je wel af

Dat ze nog op de voorhand loopt weet ik Ik verwacht niet dat na 8 maanden niets doen ik haar in 3 weken weer los en verzameld kan rijden. Denk dat ik daar een paar maandjes voor uit moet trekken hoewel het verbazend is hoe snel en goed ze het rijden weer oppakt... Het is een werklustig paardje en heeft sterke gangen. Die oprichting komt vast vanzelf weer in orde als we haar weer los hebben en ze weer sterker is. Daar heb ik het volste vertrouwen in, zeker na de les van gister.

Die houding van mij is inderdaad mijn aandachtspunt. Heeft te maken met stukje spanning van mijn kant uit en ingeslopen gewoontes om om te gaan met die spanning. Helaas is dat lastig snel te veranderen. Gelukkig staat er vaak iemand naast de bak die me er bewust van kan maken!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:07

ik heb ook gezegt probeer(later)
maar het ziet er wel erg goed uit hoor

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:15

mooi paard, ziet er goed uit.
eerst mooi onspanning er in rijden, dan kan het opdrukken van zelf wel. Echt leuk paard
veel succes er mee, ik hoop een mooi een toekomst vor jullie.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:17

Ik zou vooral veel overgangen/tempowisselingen/voltes/slangenvoltes rijden. Dat ze meer der achterhand gaat gebruiken en buigzaam wordt. Als zij ontspant, jij ook ontspannen. Denk wel dat je goed bezig bent zo!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:30

dat ziet er goed uit. Ik vindt je heel vriendelijk rijden.
Heel veel succes samen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:41

Ben het mjet yvonniej eens, je rijdt erg vriendelijk lijkt.
Pony loopt nog wat diep en op de voorhand, maar dat komt vast goed.
Let wel op je handen (duimen omhoog) en armen maar het ziet er al netjes uit hoor!

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:45

Hey Joyce!
Zoals ik al zei het ziet er al goed uit! Het gaat helemaal goedkomen! Je houding komt vanzelf wel. Ik weet hoe het is als ze zo onder je uit lopen Wil snel eens een keertje mee om haar in het echt te zien!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:21

Leuk paardje hoor. Dat komt vast helemaal goed.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:28

leuk paardje jullie zijn een leuke combi.
en inderdaad lekker overgangen rijden.
probeer eens een overgang van uit stap naar galop, paar passen galoperen en weer terug, daar word ze sterker van.
veel plezier en succes nog

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:13

Je hebt de smaak te pakken Je hebt er mss veel werk aan maar wie weet is ze in dressuur net zo'n kei als in springen Ik vind het er goed uitzien hoor. Tuurlijk mag ze wat constanter in de aanleuning en meer op het achterbeen, maar voor 3 weken heb je volgens mij niets te klagen

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:02

Wel een leuk beestjje!
Je paardje loopt wel erg op de voorhand en jou houding is ook niiet geweldig maar word aan gewerkt he!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:41

Gefeliciteerd Joyce. Wat een super leuk paard. Inderdaad een beetje de uitstraling van Moenira. Het gaat vast allemaal lukken en we zien je vast binnenkort in de ring.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 08:42

Bedankt voor jullie reacties!

Ik probeer inderdaad veel figuren te rijden als slangevoltes, achtjes, veel van handveranderen over korte diagonaal (de droogste bak is erg smal en we heb nog wat moeite met omstellen als het te snel moet)
Ik had wat moeite met de overgang van stap naar draf omdat ze dan een soort hipje maakte en ik haar gelijk even kwijt was, maar in de les bij Carmen was dat er heel snel uit omdat ik haar meer op het achterbeen en in balans kreeg, daardoor een constantere aanleuning en ik denk door die combinatie gingen de overgangen ook ineens veel beter en bleef ze rond. Toen werd het gelijk makkelijker om veel meer overgangen te rijden in korte tijd.

Hebben jullie nog tips hoe ik zonder te verstijven en in "verlichte zit" te gaan zitten beter in balans kan blijven en haar toch op kan sluiten met mijn zit? Hoe ik dat kan oefenen? Misschien komt het omdat ik moeite heb met de overgang van ponypassen naar paardengangen, want ik wordt meer uit het zadel gegooid en kan nog niet echt diep zitten. Ik heb veel minder tijd om te reageren (voor ik het weet ben ik de bak een keer rond of aan de overkant van een korte zijde voor ik met been haar om heb kunnen stellen )

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:47

wat een super merrie zeg! erg mooi paard om te zien! mooie hals en uitstraling Ik vind het er netjes uit zien!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:59

Mooi paard lijkt mij heel fijn te rijden! veel succes met haar!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:02

Leuk paardje! Sucses ermee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:18

Nog een paar stills gemaakt van het filmpje...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopen dat snel iemand weer kan filmen, want ik ben erg benieuwd hoe ze op dit moment loopt...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:43

Leuk om je eens op een paard te zien in plaats van op een pony. Staat je goed hoor!
Ik denk dat je hier een heel leuk leerpaard aan hebt! Veel plezier ermee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:17

Dank je Kitty!
Ik weet zeker dat ik hier voor het springen een super leerpaardje aan heb! (hihihi, nu eerst de controle verbeteren en moed verzamelen, vind B al hoog )
Qua dressuur kent ze nog niet zoveel. De aanleuning is altijd moeilijk geweest, ze is erg trekkerig in het parcours heel fel en sterk, maar dat was in het parcours niet zo'n groot probleem omdat ze altijd wel over de hindernis kwam (je moest alleen wel zorgen dat je bleef zitten, eigenaar vertelde dat hij eens samen met het paard over de hindernis sprong, maar aan de andere kant zonder paard weer op de grond stond )
Wat ik begreep moest ze vooruit en terug te rijden zijn en kunnen draaien om een kwartje. Knopjes als wijken, schouderbinnnwaarts e.d. zaten er niet echt op volgens de eigenaresse toen ze terugkwam uit training, daar was zij toen mee begonnen.
Ze schatte Romana zelf op ongeveer L1 niveau. Maar er zit veel meer in.
Dressuur zullen we dus samen verder moeten leren...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:24

leuk paard hoor!! rijden ziet er netjes uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:28

Ik vind het er errugh netjes uitzien. Ze kan ook leuk lopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:56

zo, mooi paard hoor; gaat helemaal goed komen met jullie!!