opstappen en op springen staan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

opstappen en op springen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:45

ik rij nu een 4 jarige nrps hengst. in de omgang is er geen liever paard. maar als je hem ziet met rijden soms geloof je je ogen niet.
met opstappen staat hij zo gespannen en staat hij op springen. soms is het ook rodeo. maar soms ook niks aan de hand. en dan is hij super braaf
als je na het rijden na 5 min al 20x op en afstap is er niks aan de hand puur de eerste keer.
hoe kan dat hij wacht dan ook gewoon zijn moment af. en als je er af ligt komt hij heel vriendelijk naar je toe gelopen. maar wij snappen niet wat is. heeft iemand hier een idee misschien het wordt al steeds minder maar als we weten wat er is kunne we het beter verhelpen

Urielle

Re: opstappen en op springen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:08

het paard heeft geen last van zijn rug? Hoe is het als je hem van te voren aan de longe opwarmt en de eerste energie eruit laat springen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:10

Een beetje zadeldwan, gaat vanzelf over.

Wellicht is het handig hem niet te lang stil te laten staan, dus vlot en snel opstappen en gelijk wegrijden

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:14

Mijn paard doet precies hetzelfde.
Heel braaf niks aan de hand maar dan opstappen en dan (niet altijd!) bokken zodat je eraf vliegt.
Ik moet voortaan dus ook even longeren.
Als er veel pit inzit mag ze lekker rennen, doet ze niks stoppen we na 5 minuten.
Ik raad je aan om dus gewoon voortaan voor het rijden te longeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:36

Een 4 jarige mag je rustig even losjes longeren voor je opstapt. Ik laat jonge paarden ook altijd een paar stappen naar voor zetten nadat je hebt aangesingeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:39

Ik ook, zeker als ik weet dat ze wat dwang hebben hier of daar, laat maar lekker een paar passen lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:44

nee longeren maak niks uit want dat doen we elke keer lang of kort maak niet uit. geen last van zijn rug want als je eenmaal op ben gestapt en je rij een rondje kan je zo 20x op en afstappen zonder dat er wat aan de hand is. hij had pas 2 weken stil gestaan we longeren hem en we konden zonder problemen opstappen de dag erna ook goed daarna een dag ertussen doen we weer en toen was het weer bal.

chavello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:19

haai asl je niet wil dat hij zo doet dan weet ik het wel (ik heb naamelijk ook zo een allen niet bij het opstappen)
doe hem van te vorren even los laten in de bak of wei.het beste is het om hem voor dat je gaat rijden gewoon even aan de longeer lijn even laten kuren dat is gewoon het beste dat zie je wel aan al die berichtjes haha maar nog veel su6 er mee ik hoop dat het gaat lukkendoei

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:28

als het longeren niks uitmaakt, dan moet je gewoon volhouden en zelf rustig blijven. laat iemand hem vast houden en met zn hoofd in de hoek zetten, en hem een beetje proberen af te leiden, pas als hij is ontspannen op proberen te steigen.

(zo is het iig met mijn 3-jarige na ong 10 dagen (niet elke dag rijden) helemaal goed gekomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:33

oke want of we hem nou wel of niet longeren,losgooien enzv het blijft. maar hoofd in de hoek is een goed idee die heb ik over het hoofd gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:59

kijk daarmee uit, als je paard het gewoon nodig heeft om even te gaan na het opstappen, dan kan je ongelukken krijgen als het paard niet weg KAN

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:31

Misschien heb je de singel net even te strak vast gemaakt.
Een jong paard is nog niet altijd zo slim om zijn buik op te zetten en dan heb je al gauw dat de singel te strak zit.
Als je dan opstapt komt er spanning op zijn buik en daardoor kan hij als reactie zo gaan bokken. Meer van schrik en pijn zeg maar.

Succes met je paard!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:39

KiWiKo schreef:

Wellicht is het handig hem niet te lang stil te laten staan, dus vlot en snel opstappen en gelijk wegrijden

Dit lijkt me de beste tip.
Niet teveel treuzelen, en gewoon halt, opstappen en wegrijden. Later als dit goed gaat kun je het halthouden gaan opbouwen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:50

Mijn wedstrijdpaard doet dit ook en hij is soms zo gespannen dat het net zo'n bommetje is als ik ga zitten. Heb in het verleden geprobeerd met oefeningen dit eruit te krijgen maar op een gegeven moment kwam het toch weer terug. Ik singel hem ook altijd pas aan als ik een paar rondjes gestapt heb en laat hem nu vasthouden door iemand die hem een beetje kan geruststellen en als ik zit wacht ik eerst tot hij gaat ontspannen en dan stap ik weg maar dan moet hij toch vaak nog even een paar pasjes gespannen wegdraven voor hij rustig is. Ik denk dat het gewoon een tick van hem is geworden en ik heb er nu vrede mee hoor.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:43

hoe is het nu met opstijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:26

het is nu 2x helemaal goed gegaan. vanaaf weer proberen. ik laat hem nu iemand vast houden en gerust stellen. verder met zijn hoofd naar de kant en ik laat het niet te lang duren. hopelijk gaat het vanavond ook goed

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:04

KiWiKo schreef:

dacht ik ook al gelijk, waarschijnlijk heeft die singeldwang en dan kan je idd het beste opstappen en gelijk wegstappen en vooral je benen eraf houden!

en misschien kan je hem als dit niet werkt eerst even longeren als is het maar 5 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:28

ik heb al een paar keer gezegt dat we hem altijd longeren voor het rijden.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:37

Als het niet aan zn energie ligt, zou je het hem gewwon duidelijk moeten maken enz. Laat iemand hem vast houden. En zorg dat als je zit en hij heeft nog niets gedana dat hij ontspannen stil staal, veel praten en pas weg laten bokken/stappen (zie je vanzelf wel) als jij een hulp geeft, dat bokken is nat niet de bedoling, maar je moet ergens beginnen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:32

Misschien niet zo handig maar laat hem vasthouden door iemand terwijl je opstapt en geef hem zelf een snoepje oid.
Zo leert ie te wachten en waarschijnlijk gaat ie het zo ook leuk vinden dat je opstapt.
Succes!!

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:34

Ik heb ook een pony die zo doet.
Heeft al gedaan sinds het zadelmak maken en hij is nu 7 maar doet het nog steeds. Ik rijd er zelf niet meer veel op, maar als er iemand op rijdt zorg ik er altijd voor dat iemand hem vasthoudt met opstappen en de eerste paar passen wegstappen. Dan gaat het altijd goed.
Laatst weer een keer geprobeerd om het alleen te doen, er was niemand in de buurt. Dat heb ik geweten, het was net een rodeostier, zo op de grond na een paar rondes bokken en springen met 4 benen tegelijk.

Dus ik ga toch maar voor het vasthouden en geruststellen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:34

Houd er ook even rekening mee dat het een jonge hengst is

Ik heb er ook een tijdje eentje gereden (ook NRPS) en die had het af en toe gewoon nodig om wat te bokken en te rennen voordat we echt aan het werk gingen. Die liet ik dat dan ook gewoon doen....

Heel in het begin echt gewoon zorgen dat ik bleef zitten en dan flink laten rennen en bokken. Dan was ie die energie kwijt en kon ik hem fijn rijden (longeren had bij hem ook geen zin, was gewoon even wat joligheid als je opstapte). Toen hij wat langer onder het zadel was, galoppeerde ik de eerste 5/10/15 minuten dat ik er opzat, en zette hem dan in die galop aan het werk. Dat werkte voor mij en hem het fijnste

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:04

Ik zou toch even de rug een keer na laten kijken. Dan weet je tenminste zeker dat het daar niet van komt.
Ik heb er zelf ook eentje gehad die het deed en daar is nooit een oorzaak bij gevonden. Paard loopt inmiddels Lichte Tour en doet het nog af en toe.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:49

Lijkt op singel-dwang.

Probeer eens rustig aan te singelen.. Op de poetsplaats 1 gaatje aansingelen, in de bak een gaatje aansingelen, een stukje lopen, en dat weer een gaatje aansingelen..

Dan pas erop gaan zitten.. In stapjes aansingelen.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:14

van mij doet ook precies hetzelfde.
ik stap nu op met iemand die erbij staat en hem wat lekkers geeft zodat hij met zijn hoofd naar beneden (ontspannen) staat als ik ga zitten, meestal kan ik nu daarna gewoon rustig wegstappen, maar soms moet diegene ernaast nog even meelopen tot de spanning eruit is.
het is een paar keer heel lang goed gegaan, toen deed ik alles gewoon alleen, maar tussen door ging het ook wel eens fout.
als het mis ging stapte ik erna een tijd alleen maar op als er 'hulp'was, en dat weer uitbreidend naar alleen opstappen.
helaas ben ik nu wel een heel stuk vertrouwen in hem verloren o.a. doordat ik door een van mijn vallen mijn pols gebroken had, waardoor het steeds moeilijker voor mij wordt om die stap te zetten naar het alleen opstijgen. maar we houden hoop!
succes ermee, mijn paard had trouwens nog meer problemen en hij is naar www.balingehof.nl gegaan om voornamelijk dit eruit te krijgen
het zal waarschijnljk nooit meer helemaal weggaan, maar het slijt wel met de jaren.