Mijn paard springt makkelijk, maar als ik deze foto bekijk!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mettetje

Mijn paard springt makkelijk, maar als ik deze foto bekijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:26

Hai,

Ik ben er sinds kort achtergekomen dat mijn paard behoorlijk veel springvermogen bezit.

Ze springt vanaf het begin alles en heeft nooit geweigerd.

Ze gaat nog wel behoorlijk hard of kort door de bocht (ze is niet echt te houden door enthousiasme), maar ze springt nooit vlak.

Iedereen is laaiend enthousiast, wat ik nog moet worden , en raad me aan eens een parcours te springen op concours. We zullen zien.

Ik kreeg van een stalgenoot deze digitale foto en wat zag ik; ze springt heel wijd met haar voorbenen.

Nu heb ik de ballen verstand van springen, altijd dressuurgereden , maar ik denk niet dat dat goed is.

Ben benieuwd of hier een reden voor is, of dat het een aparte techniek is omdat ze ertoch moeite heeft?

Ik hoor het graag.

Mettetje

Re: Mijn paard springt makkelijk, maar als ik deze foto beki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:26

vergeet ik de foto, domme ik

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mettetje op 18-08-05 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:35

Jee, wat een apart gezicht zeg!
Heb verder geen verstand van springen, maar het ziet er wel heel apart uit, bijna grappig! (niet vijandig bedoeld)

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:43

Ik vind het dus ook heel apart, als je naar al die springpaarden kijkt, die houden hun benen zo netjes bij elkaar boven de sprong. Misschien is ze wel bang de balk aan te raken?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:10

Ja, maar als ze bang is om de balk aan te raken dan lijkt me dat ze ze juist naast elkaar opzij trekt i.p.v. uit elkaar.
Vindt het eigenlijk gewoon een "knappe" actie van d'r,...
Doet ze het altijd zo, of was dit een toevalstreffer?
En wat zeggen de mensen ervan die zo laaiend enthousiast zijn?
En komt ze wel gewoon goed neer na de sprong?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:11

Trekt ze bij een lagere sprong haar benen ook zo uit elkaar?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:14

Dit is ook wel een ogenblik na het hoogste punt, hoe heeft ze haar benen een moment eerder, hier is ze denk ik net aan het uitvouwen voor de landing.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:24

Ik verplaats dit topic naar RT, daar kun je waarschijnlijk beter geholpen worden

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 12:27

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:31

doet ze het bij lage sprongetjes ook? vanaf een foto kan je eigelijk ook niet oordelen, daarvoor moet je eigenlijk of een filmpje maken, of tien foto's vlak achter elkaar van verschillende sprongen, of je paard in de computer stoppen.

wat ik denk is dat het nog een stukje onervarenheid is. wat je ook kan doen is een dubbelsprong maken, of hindernissen met een galopsprong ertussen, en dan eens kijken naar haar techniek.

geef je wel goed je handen mee?
succes ermee!!

edit: zie dat je al een filmpje hebt geplaatst... ik kan hem op deze comp niet kijken, probeer ook die van mijn moeder even.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 12:34

Valina schreef:
Trekt ze bij een lagere sprong haar benen ook zo uit elkaar?

Ik heb geen idee?!

Ik weet alleen dat ze het verschrikkelijk leuk vind. Er zit veel kracht in haar sprong. Ik heb nu ook een Kieffer Garmisch zodat ik helemaal vast zit in het zadel (dikke knie + kuitwrongen).

Ze komt altijd goed neer en uit na en voor de sprong. Wanneer ik naar de volgende hindernis kijk changeert ze al naar de andere logische galop. Veel ruiters moeten dit hun paard aanleren, ik dus niet. Verborgen springtalent

Maar over de mensen die enthousiast zijn; ze schijnt prachtig te basculeren???????

Maar ik blijf die gekke beentjes zien.

Ik was altijd in de veronderstelling dat paarden niet graag springen? Ik denk dat ik die stelling moet bijstellen.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:42

Mettetje schreef:

Maar over de mensen die enthousiast zijn; ze schijnt prachtig te basculeren???????

Maar ik blijf die gekke beentjes zien.

Ik was altijd in de veronderstelling dat paarden niet graag springen? Ik denk dat ik die stelling moet bijstellen.

Dat zou een goede zijn, er zijn best veel paarden die graag springen

het filmpje is erg snel, ik heb hem vijf keer af moeten spelen om er iets zinnigs over te zeggen. ik heb nog wat vragen: je zegt dat ze erg hard gaat, heb je nog wel controle over het tempo? hoevaak spring je, en welke hoogte is dat ongeveer?

( dan ga ik nu weer naar mn andere computer )

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:58

Het filmpje gaat idd erg snel en het is vrij donker.
Toch ziet het er wel uit alsof het haar gemakkelijk afgaat!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:37

Volgens mij is het op de foto idd het punt dat ze haar benen aan het uitvouwen is hoor! Ze is al over de sprong heen daar. Het filmpje kan ik ook niks zinnigs over zeggen!

Maar joh, wat kan jou het nou schelen waar ze haar benen laat, ze kan goed springen, vind het leuk, ook al heeft ze haar benen in spagaat, als ze ermee over de hindernis komt is het toch goed? Er zijn zat paarden aan de top die geen ideale springtechniek hebben!

Leuk dat je ineens een springcrack blijkt te hebben!

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:14

Hai,

Ik ben ook gewoon erg trots op haar, mijn springcrack. Jammer genoeg gaat het mij nog niet zo makkelijk af. Ik zit haar niet in de weg (ik ga goed mee in de sprong), maar zit absoluut niet op mijn gemak, door de krachtexplosies onder me.

Controle, tja..........nog niet echt. Ze heeft een dressuurgalop, dus erg omhooggericht, waarna ze ook nog eens gigantisch springt en versnelt voor de hindernis. Ik kan haar dus moeilijk uit zitten en dus nog slecht corrigeren met mijn zit, waardoor het veel "handwerk" wordt.

We hebben al veel galopwerk met balken op de grond, maar daar valt ze zowat overheen de aap . Een drafbalk werkt even, maar die springt ze na drie keer ook maar direct mee. Dus moet ik weertegenhouden met mijn handen.

Dit is ook 1 van de redenen dat ik het wat minder doe, juist omdat ik haar met mijn handen moet corrigeren.

Over haar beentjes zit ik niet echt in, maar ik dacht dat ze gewoon moeite heeft met springen en zich daarom wijd maakt. Doen paarden soms ook tijdens het strekken in draf, dan worden ze achter wijd. Zodoende.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:27

Oh op zo'n manier ja. Nee, als ze moeite zou hebben met springen dan merk je dat wel aan andere dingen, maar als iedereen roept dat ze zo mooi basculeert en ze heeft veel vermogen dan zou ik me daar geen zorgen over maken. Hooguit heeft ze dan niet zo'n mooie techniek die wellicht nog wat verbeterd kan worden zodat ze wat handiger wordt!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:31

Stom vraagje... wat bedoelen jullie met basculeren?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:27

Haha, wil ik ook wel eens weten.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:47

Basculeren is dat het paard zijn hoofd en hals naar beneden brengt en daarbij de rug bol maakt, boven de sprong.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 21:39

Doet Mette dat dan? Als je zo naard e foto kijkt?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:46

of ze basculeerd is moeilijk te zien vanaf een vooraanzicht. als je een foto'tje van de zijkant zou plaatsen zou dat wel erg makkelijk zijn!!

verder denk ik dat het goed zou zijn als je aan de controle gaat werken! en dan hoef je echt niet honderd keer balkjes te draven, maar vooral veel afwisselen!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:59

Hehe, bedankt voor dit dressuurmutsje iets bij te brengen

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:14

Hai,

Ik heb gister weer springles gehad. Eerst drafbalken, ze moet hier rustig overheen draven anders mag ze voor straf niet springen!

Daarna over de balken galoperen. Ging ook goed, ze was erg rustig.

Eerst een simpele stijl, ze was nog steeds rustig, door een drafbalk voor de hindernis, daarna moest ik een dubbel meespringen. En daar gingen we weer...................................explosies. Ze moest een galopsprong tussen de hindernissen maken, maar dat hoefde niet. Een normaal paard was op zijn bek gegaan, ze "tijgerde" gewoon door.

Ik ben nu op aanraden heel streng geweest en heb een flinke ophouding tussen de dubbel gemaakt. Dat hielp!

Ik heb jullie tips meegenomen en mijn instructeur heeft eens goed op mij gelet. Ik kom goed mee met de sprong, maar laat voor de hindernis de teugels los, waardoor ze erg hard gaat. Het is dus gewoon onervarenheid van ons.

Op het laatst sprong ze keurig beheerst. Ik was gewend om de explosies uit te zitten, dat deed ze nu veel minder, dus ik zat af en toe op haar nek .

We hebben dus nog veel te oefenen. Springen kan ze, nu ik nog.

Ook heb ik gevraagd hoe het met die beentjes zit, dat komt omdat ik weinig contact met haar heb boven de sprong.

Gelukkig opgelost!

Ik houd jullie op de hoogte van onze springvorderingen.

Misschien moet iemand anders haar eens uitbrengen , ga ik wel aan de zijlijn aanmoedigen!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:18

Ik denk dat als je zo met haar doorgaat, lekker veel oefenen ook streng zijn en controle houden ( zo belangrijk!) dat je haar wel lekker zelf uit kan brengen hoor! Het is echt een kwestie van geduld veel succes verder!

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:03

een paard van ons doet dat ook bij elke sprong de voorbenen wijd maar geen idee waarom die dat doet