Ik wil mijn rijstijl omgooien... hulp!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Ik wil mijn rijstijl omgooien... hulp!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:56

Aangezien ik graag anders zou willen leren rijden (en keren wat goed voor mijn paard is-met rijden-)omdat ik mijn paard eerder slecht dan goed doe, door mijn rijstijl, heb ik besloten om mijn rijstijl om te gooien en de onzuiverheden zoveel mogelijk uit mijzelf te krijgen, en hopelijk zo hopelijk ook mijn paard te verbeteren!
Nou wil ik niks liever dan eerst mijn paard ontspannen laten lopen, en dan verder natuurlijk ook alles op zijn tijd te laten komen!
Wie wil mij helpen bij dit proces?
Ik verhuis per 1 september naar een andere stal, ga van deze manege af en wil graag privélessen volgen, van iemand die mij kan helpen met het verbeter van mijn eigen rijstijl én mijn paard!
Nou wil ik ook graag het advies van bokt!
Wat zou goed bij mij passen denk je? Ik wil graag iets meer richting klassieke rijkunst maar alles bezit zijn eigen tijd en processen, ik ben bereid te leren en te verbeteren!

Laat me alsjeblieft in mijn waarde...

(sorry, heb geen idee waar ik dit anders kan plaatsen omdat ik ook een vraag heb wie denkt welke rijstijl bij mij past:S)

groeten nathalie

Qimm

Re: Ik wil mijn rijstijl omgooien... hulp!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:58

Misschien is les een idee?

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:03

Ik begrijp uit je verhaal dat je manegelessen krijgt?? Privelessen doen altijd wel goed!! Zelf probeer ik ook nog steeds mijn (belabberde ) zit te verbeteren, alleen leer ik dit niet in mijn manegelesjes... Ik ga een instructieweek doen om te proberen mijn zit te verbeteren (misschien een idee??) Verder zijn privelessen natuurlijk altijd goed (als je een goede instructrice hebt natuurlijk) In ieder geval veel succes!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:15

cursus centerd riding misschien iets? Goed zitten is de basis van alles.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:40

Kun je dat toelichten?

groetjess

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:25

Inderdaad centred riding is heel goed voor je zit en balans. Volgens mij valt het onder natural horsemanship, toch?
Het belangrijkste hierbij is dat je je paard bijna alleen op je zit gaat rijden, sturen doe je door je hele bovenlichaam te draaien, en remmen en sneller gaan doe je door dieper te gaan zitten en lichter te zitten.
Bij ons in de bibliotheek zijn daar een paar boeken over, misschien bij jullie ook wel. Volgens mij was dat het boek "paard als partner" of zoiets.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 11:29

Qimm schreef:
Misschien is les een idee?

mischien leren lezen een idee??

waar ga je nu wonen?? je kunt in je omgeving kijken wat de mogelijkheden daar zijn??

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:03

Ik woon zelf in nijkerkerveen, paard komt daar nu ook te staan...
Nu maar goed opzoek naar een privélesje in de omgeving dan

greetzz

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:41

Voor centered riding kun je het boek van Sally Swift misschien eens lezen (heet ook 'centered riding'), dan heb je een idee wat het is en of het je aanspreekt.

Succes in elk geval.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:12

Het spreekt me zeker wel aan!
Echt toppie...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:05

Je zou ook bij het commercieele onderwerp een topic kunnen plaatsen. Wellicht kun je zo een geschikte instructrice vinden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:09

Wij kunnen je niet adviseren welke stijl het beste bij je past. Ik kan je wel adviseren goed les te nemen, het beste wat je krijgen kunt.
Ik mis wat informatie betreffende je paard, en wat je nu aan het doen bent. Maar er zijn zoveel mogelijkheden, van Emiel Voest tot Antoine de Bodt. En als je het over de laatst hebt is dat beslist klassieke rijkunst.

Je kunt ook western gaan rijden....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:14

Ja zou kunnen, maar ik kan maar 1 keer per week of per 2 weken les nemen omdat het anders te veel geld wordt per jaar etc...
Dat trek ik gewoon niet aangezien mijn ouders het betalen, dus ik ben wel erg beperkt (Bloos)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:14

1x per week les is opzich wel voldoende om je scherp te houden.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:26

klopt, maar dan kunnen het niet al te dure lessen zijn...
Of gewoon 1 x in de 2 weken les en dan genoeg lesstof vragen voor wat er nog verbeterd kan worden?!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:49

Ik heb ook 1 keer per week een half uurtje les, en moet zeggen dat vaker echt niet nodig is voor mij. Zo kan ik de rest van de week oefenen op wat ik heb 'geleerd'. En een half uur is lang zat, daarna ben ik afgepeigerd, en Amo zo mogelijk nog meer...

Ik zou zeggen; neem een half uur per week privéles...ik betaal 10 euro daarvoor

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:38

1x per week priveles een idee? Kijk eerst wat je fouten zijn, de oorzaak dat je je paard (zoals je het zelf zegt) meer kwaad dan goed doet.. Je kunt nooit je rijstijl in een keer omgooien, dat heeft natuurlijk tijd nodig. Veel gedult hebben, met een goede instructice/instructeur komt dat vast goed..
Succes!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:50

Persoonlijk zou ik proberen iemand te vinden die je leert onafhankelijk te zitten, zodat je het paard met je zit en met je benen leert rijden de handen gebruik je alleen ter ondersteuning.
Het omschakelen zal wel een lange tijd in beslag nemen. Wees geduldig met jezelf en het paard, en zoek de fout eerst bij jezelf.
Spaar het paard en forceer geen vooruitgang door met hulpteugels te gaan rijden. Ik denk dat je op de juiste weg bent omdat jezelf al aangaf dat je je rijstijl wilt veranderen.
Veel succes.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:23

Citaat:
Het belangrijkste hierbij is dat je je paard bijna alleen op je zit gaat rijden, sturen doe je door je hele bovenlichaam te draaien, en remmen en sneller gaan doe je door dieper te gaan zitten en lichter te zitten.

Dat is IMO wat kort door de bocht.

CR valt iig niet zozeer onder NH, hoewel ze wel vaak in één adem worden genoemd - ze worden beide doorgaans als 'alternatief' beschouwd. Het is ook geen discipline op zich zoals dressuur, springen of endurance. Via CR maak je je technieken eigen op het gebied van o.a. ademhaling en balans met als doel ontspanning (zowel bij ruiter als paard), technieken die je in iedere discipline kunt toepassen. Het ondersteunt je 'normale' rijden, zeg maar. Het maakt niet uit of je Engels rijdt of western of een combinatie, CR is bijvoorbeeld ook toepasbaar binnen het aangespannen rijden en er bestaat zelfs 'Centered Skiing'.

De basisprincipes zijn niet in twee zinnen uit te leggen. Je vindt ze op www.centeredriding.org (in het Engels) en op www.alona.nl (in het Nederlands).

De boeken van Sally Swift over CR zijn er ook in het Nederlands.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:18

@ NathalieW: als je een complete ommezwaai wilt maken en advies van ons wilt, moeten wij toch weten wat je uitgangspunt is, en waar je interesses liggen. Niet alleen maar roepen dat je "om" wilt...

En mag ik je bij deze achteraf nog feliciteren met je verjaardag?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:17

Mag wel Thanks
Het ligt richting klassieke rijstijl... Ik ga binnenkort een aantal clinics bekijken etc.

greetingss

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:23

misschien is zitles een idee?
daar leer je netjes in balans te zitten, en zonder je paard te storen een onafhankelende zit te krijgen... en idd zijn privélessen een goed idee

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:25

ja, zat ik idd ook al aan te denken!
Ik heb de tijd en motivatie om alles op zijn tijd te leren en over te brengen, heb geen tijdslimiet!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:32

Even nieuw leven inblazen... Hoe kan ik het beste beginnen met een nieuwe rijstijl?

greetz

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:57

zitlessen zijn inderdaad een heel goed idee, rijden begint bij een goede onafhankelijke zit....
maar het ligt er ook aan wat voor een instructrice je hebt...

Misschien is het makkelijker als je een foto van jezelf tijdens het rijden hierop zet dan kunnen we een beter beeld krijgen van hoe je zit en rijdt...daar kunnen we dan makkelijker op in gaan....

wat ik als tip kan geven is dat het paard eerst goed op je been moet reageren voordat je met de aanleuning bezig gaat, dus van achter naar voren rijden.
Als hij goed voor je been is hoef je alleen maar iets je handen te sluiten en worden ze nageeflijk..
alleen maar trekken en zagen is nooit goed....
maar ja door een foto wordt het stukkken duidelijker

succes!!!
groetjes ikke