Ik ben benieuwd hoe de meningen hierover verdeeld zijn en wat de argumenten zijn waarom voor of juist tegen.
Barst maar los!
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dat gaat gewoon niet, en naarmate ze losser word, en ik meer controlle heb, kunnen me handen wat meer bij mekaar enzo.... maar iedereen heeft zijn handen anders....Bar schreef:Ik heb altijd geleerd dat ik mijn handen bij elkaar bij de schoft moet houden.
SInds ik les heb van iemand anders moet ik mijn handen juist iets hoger en wijder zetten. Dt bevalt mij wel beter alhoewel het laag en bij elkaar lastig af te leren is....
OrissE_GipsY schreef:als ik losrijd enzo, lekker laag en rond, dan gaan mijn handen ook meestal wat lager en breder uit elkaar , en rij je meer verzameld en bij mekaar, had houdt je ze automatisch bij elkaar en wat hoger ..
Dat er ongeveer een kopje tussen kan
maja
Ik neem aan dat ze zelf ook les krijgt
jenn66 schreef:omdat het laag en breed rijden dus eigenlijk niet hoort bij de beschreven goede zit. Als je een proef rijd ga je natuurlijk niet met je handen laag en breed zitten. Alleen is het wel een heel goed hulpmiddel om je paard wat te ondersteunen tijdens het losrijden.
Goofy44 schreef:De handen moeten bij normaal rijden zo ver uit elkaar staan dat de teugels aan beide kanten tegen de hals aanligt (niet opsluiten, aanraken) als het paard op een rechte lijn gaat. De plek is boven de schoft, vuist (duim boven) en de teugel in een lijn met je onderarm naar je elleboog. Je elleboog bevindt zich recht boven je heup. Je klemt de elleboog niet tegen je lichaam. Je bovenarm hangt losjes omlaag vanuit de schouders. Je trekt je schouders niet naar achteren (dus niet forceren door borst naar voren te brengen). Vanuit je bekken draag je vanuit je zit, je bovenlichaam. Het belangrijkste is je zit (balans), je gevoel (weten waar de benen van het paard zich bevinden, e.a.) en de inwerking van de hulpen. Als het daar ergens hapert, gaat het met de handen ook mis. Er zijn oefeningen waarbij je de handen verder uit elkaar brengt, om andere redenen.
En dan op de hoogte dat je je handen zelf draagt, dus niet op het paard laten rusten.