Flower(3,5) voor t eerst at pessoa, tips gevraagd :)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Flower(3,5) voor t eerst at pessoa, tips gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:35

Donderdag avond had ik Flower voor t eerst aan de pessoa. Fotos er helaas nu pas op omdat ik vrijdag en vandaag moest werken, en ik vrijdag avond voor het eerst met flower alleen een buitenrit heb gemaakt, ging echt super ! Ze heeft eigenlijk al een bere conditie zeg, wow.

Maar, nou, de pessoa. Ik heb nog nooit eerder hulp teugels gebruikt, en had dan ook in mn hoofd van, klik klik klik en het is goed.
Maar nou moet je die dingen dus ook in lengte afstellen, eerst had ik ze te strak, want ze ging in verzet (dwz, ze gaat ezelen, verzet geen stap meer) dus alles een stuk losser gedaan, maar toen hing dat kont gedeelte naar mijn idee weer te los, en zo heb ik dus de hele tijd lopen rommelen met die lengtes.... Tips hierover zijn meeer dan welkom!

De bedoeling was, lang en laag, maar vooral ontspannen en opzoek naar haar evenwicht. Dat is iets wat zij, vooral in draf, heel erg mist, ook wel logisch voor een 3 jarige die net 2 weken onder het zadel is. Flower dacht daar heeeel anders over :p Nou had ik het ook beter door t onderste ringetje moeten doen, maarja..
Fotos staat op chronologische volgorde, sorry voor de wat slechtere kwaliteit, het was al aardig donker buiten, vandaar:

waaah wat zit er nou achter me aan
Afbeelding

Hoezo ondertredend achterbeen? flower dacht: 'aawh ik voel wat, gauw mn been weg!!'
Afbeelding

in stap kan ze het wel jaaa flower goedzo
Afbeelding

zo beter baasje? Flowers sneaky blik
Afbeelding

Flowers lieve blik
Afbeelding

even belonen, lief paard he :p
Afbeelding

hey kijk, we kunnen het ook slapend!
Afbeelding

lekkere kontje (met een zielig afgegeten staart
Afbeelding

schuin van voren
Afbeelding

en iets actiever
Afbeelding

Hier zie je dat het aardig los hangt
Afbeelding

goedzo flower
Afbeelding

lief koppie
Afbeelding

ontspanning weg,
Afbeelding

en weer terug
Afbeelding

Ik debiel doen om die lijn van de grond te houden. Ze heeft nogal de neiging om in stap in de achterste hoeken naar binnen te vallen, zoals te zien. Maar ik let wel op de lijn hoor, ze kan er absoluut niet in staan.
Afbeelding

goedzo flower
Afbeelding

beetje wazig, maar wel ontspannen
Afbeelding

en weg ontspanning
Afbeelding

Weer even wat veranderen (geen idee wat :p )
Afbeelding

zoeffff
Afbeelding

dat is beter, ze kan het wel in draf.
Afbeelding

nog steeds een beetje ontspannen
Afbeelding

en weer weg
Afbeelding

en lekker uitstappen, mooi ontspannen en al iets meer lang en laag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spook paard!!!!
Afbeelding

sorry voor de vele fotos, maar als jullie mij zinnige tips willen geven hebben jullie dat ook wel nodig denk ik

viefdepief

Re: Flower(3,5) voor t eerst at pessoa, tips gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:41

Mooi paardje, lekker kleur dekje
Zijn wel veel foto's

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:44

viefdepief schreef:
Mooi paardje, lekker kleur dekje
Zijn wel veel foto's

en het is nog wel een kleine selectie :p

Er waren 150 fotos gemaakt

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:45

voor de 1e keer gaat het heel netjes toch??
Ik zou m persoonlijk nog iets meer lang en laag willen hebben in de draf,dus miss iets strakker zetten? Niet te veel nl.

Leuk diertje heb je btw !

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:52

obelix schreef:
voor de 1e keer gaat het heel netjes toch??
Ik zou m persoonlijk nog iets meer lang en laag willen hebben in de draf,dus miss iets strakker zetten? Niet te veel nl.

Leuk diertje heb je btw !

Ja dan moet ie dus toch strakker?
Ik wil haar in de draf inderdaad ook lager, maar als ik hem wat strakker deed was de ontspanning juist weg, maar miss moet ik daar dan gewoon even doorheen zetten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:01

heel mooi dekje! en je paardje is ook mooi
alleen je strijklappen zitten verkeerd om als ik goed heb gezien
maar ziet er goed uit, heb verder geen verstand van keek alleen naar je mooie paardje

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:11

BrittKitt schreef:
heel mooi dekje! en je paardje is ook mooi
alleen je strijklappen zitten verkeerd om als ik goed heb gezien
maar ziet er goed uit, heb verder geen verstand van keek alleen naar je mooie paardje

Ik had ze juist zo omdat ik vorige keer de comment kreeg dat ze verkeerd omzaten (toen had ik ze dus andersom)

maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het pas de 2de keer is dat ik ze gebruik, alleen voor de foto, gebruik al die ongein normaal niet :p

Thanx iedereen trouwens hoor!!!
Ik vindt haar ook heeeeel erg mooi, maaar ik kijk dan ook wel door een roze bril

Ze is ook zo braaf, gister eerste keer alleen naar buiten, (daarvoor 1x met mn ma op de fiets) en we konden gewoon stukje rengalop zonder oncontroleerbaar of uber vrolijk te worden Ze is echt een vriend voor het leven

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:18

Owh wat is ze mooi!

Ik denk dat de pessoa iid ietsje strakker mag, maar ze is nog jong, denk dat ze na een aantal keer longeren het "truukje" ook beter door zal hebben en meer zal gaan ontspannen.
Vooral het bontje achter de billen is nu nog wat eng natuurlijk, als ze daar meer aan gewend is zal de ontspanning ook vast sneller komen .

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:51

Toydoll schreef:
Ik had ze juist zo omdat ik vorige keer de comment kreeg dat ze verkeerd omzaten (toen had ik ze dus andersom)

Klittebandje moet naar achteren wijzen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:55

obelix schreef:
Toydoll schreef:

Klittebandje moet naar achteren wijzen

aah ja okay

Dan heb ik ze wel goed nu volgens mij :p

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:58

Zozo wat een hoop foto's

Ik zou er voornamelijk aan werken dat je de lijn strakker houd. van de pessoa weet ik bar weinig af

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:42

woow veel foto's..
maar mooi paardje...
en ik denk dat de pessoa ietsje strakker mag..
en dat groen staat erg leuk bij dr...

marliesje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:22

eey
ik heb mijn vijf jarige er ook nog niet zo lang mee lopen maar ze moeten er idd wel even aan wenen. dus dat de ontspanning weg is is heel notmaal. maar hij zou idd wat korter moeten stukje bij beetje niet ijn een keer te strak. en eertst ze even los aan de longeer lijn laten lopen stap, draf evt galop en dan pas bij zetten. wij hebben de lijn die van het bontje(bij z'n billen) naar het bit toe door de onderste ring 1 lager zo dat de lijn rechter en constanter is. ik heb ook veel geoefend hoor!!! maar nu loopt ze er wel fijn mee.
sucses groetjes marlies

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:46

Wat een ontzettend leuk dier!!!!!!

Zo te zien zitten je strijklappen inderdaad verkeerd om . De buitenste flap moet naar achter wijzen en op de foto's te zien is dat nu andersom.

Ik heb van de pessoa niet heel veel verstand, maar ik denk persoonlijk dat hij iets strakker mag. Je hebt hem nu op de laagste stand vast gemaakt (tussen de voorbenen), waardoor je paardje lekker laag zou moeten gaan lopen, dat doet ze op de foto's niet echt. Op zich is ze nog jong, dus wat ruimte is niet erg, maar ik denk dat je er zo net te weinig mee bereikt.

edit: zijn deze foto's allemaal van de pessoa op dezelfde lengte? zit nu nog een keer te kijken en de ene keer lijkt ie langer dan de andere keer namelijk
Laatst bijgewerkt door manzano op 13-08-05 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:46

Hoi,
Ik doe meestal de middelste lijn gewoon helemaal los! Zo heb je een rechtere lijn lopen. Het touwtje gaat dan vanaf het bontje (achter achterhand) gelijk door naar het bit en dan naar onderen tussen de benen aan de singel. Snap je het nog? Als dit goed gaat kun je hem hoger instellen maar dan hoger in gaan stellen met de uiteinde van de touwtjes. Dus die tussen de benen aan de singel zitten.
Succes!

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:48

Dan ben ik vergeten, dat je dan wel de touwtjes iets strakker kan maken! De touwtjes moeten niet aangespannen zijn als ze zich ontspant, maar ze moeten gespannen zijn als ze zich verzet!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 09:31

manzano schreef:
edit: zijn deze foto's allemaal van de pessoa op dezelfde lengte? zit nu nog een keer te kijken en de ene keer lijkt ie langer dan de andere keer namelijk

Thanx
Nee de passoa was niet op zelfde lengte, heb heel vaak dan weer iets strakker en dan weer losser gedaan om te proberen.. Ik heb namelijk ook geen verstand van de pessoa, vandaar

Ik dacht toch echt dat ik de strijklappen met buitenste flap naar achter wijzend had gedaan, maar op de fotos lijkt het idd van niet... Volgende keer ga ik daar op letten!

rafikihorse schreef:
(..)

Ja dat kan ook wel, moet volgende keer maar weer even wat uit proberen.
marliesje16 schreef:
(..)

Ze heeft nu ook eerst wel even los gelongeerd hoor, dat staat alleen niet op de fotos :p Ik doe hem volgende keer zoiezo een ringetje lager, lijkt mij ook beter.

Marja1988 schreef:
(..)

Ik vindt de lijn juist beter zo dan strak, dat merk je ook wel aan flower, op een paar fotos staat de lijn wel strak en dan gaat ze met haar hele gewicht aan die lijn hangen. Ook wel logisch want ik trek haar dan uit haar evenwicht.
Natuurlijk moet de lijn niet op de grond, dat is mijn fout Kwam ook omdat ik met hele andere dingen bezig was :a

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:34

Nou ik heb haar vandaag geprobeert lang en laag te rijden en een beetje geprobeert om wat meer buiging te krijgen, ging best goed!
Ook is de overgang galop kort geoefend en zit de versnelling rustige galop er nu ook op:D
Daarna met een andere 3 jarige die net een week onder het zadel is naar buiten geweest, en heerlijk gereden, langs autos op bospaden, mensen met paraplu'en , rare honden auto die ons inhaalde en noem maar op (vooral gestapt, maar ook een stuk volle galop ) Wat een lieve paarden hebben we toch Paard was daarna niet eens moe!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:03

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:12

manzano schreef:
Dit is een topic met foto's van dat ik aan het longeren ben met de pessoa: viewtopic.php?f=10&t=448183&hilit=
Fijn dat het zo goed ging vandaag!

Die loopt best lekker
Hopen dat flower ook zo goed gaat als we haar hoger in kunnen stellen!
(zullen eerst nog wel een paar maanden lang en laag blijven hahaha)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:21

Ja tuurlijk........dit paard is al veel verder . Maar dan heb je een beetje een idee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:24

Ja inderdaad, ik zie iig wel dat ik hem strakker moet doen.
Maar met dat bontje he, ik heb ook fotos van andere gekeken, hoe hoog (of laag) moet dat nou eigenlijk zitten?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:27

Ik heb de pessoa op de betreffende foto's niet afgesteld. Durf het dus niet te zeggen hoe hij precies hoort te zitten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:40

Vind je pony op de derde foto er goed bij lopen. Zeker om mee te beginnen vind ik dat een goede houding.
Zou hem niet al veel strakker zetten, aangezien het best zwaar is voor je pony.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:51

Pollewoppy schreef:
Vind je pony op de derde foto er goed bij lopen. Zeker om mee te beginnen vind ik dat een goede houding.
Zou hem niet al veel strakker zetten, aangezien het best zwaar is voor je pony.

Op de 1ste, 2de en derde foto stond ie strakker dan daarna...
Omdat ze elke keer door die druk op t bit haar hoofd weer omhoog gooide had ik hem wat losser gedaan, ik wist namelijk niet zeker of dat nou een teken was dat ie te strak zit of dat het gewoon wennen was....
En ergens in het midden heb ik die lijn van bovenkant singel naar bontje ook wat strakker gedaan, omdat die me wat laag leek te zitten...
Volgens mij heb ik nog wel meer versteld, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren.
Ik begon iig te strak, want het eerste wat ze deed was rechtop staan toen ze voelde dat haar hoofd 'vast' zat. Dus ik hem hem meteen losser gedaan, en dus 3/4 fotos geschoten en toen nog losser...