Jong paard: Bok, drijf, bok, tik, bok, tik, bok ,tik etc

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Jong paard: Bok, drijf, bok, tik, bok, tik, bok ,tik etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:55

Ik rij sinds kort een jonge merrie die pas onder het zadel is. Het gaat allemaal wel aardig goed, op het gewoonlijke dronkenmansgangetje na, ze moetnatuurlijk nogop eigen benen leren lopen.

Echter heeft ze nu ze hetallemaal wat gewend is wat nieuws bedacht, stilstaan en dan na beendruk bokken.

Ik rijd veel figuren om har onafhankelijk te maken van de bakrand, enze heeft nu dus de truc zodra ze van de bakrand is, gaat ze stil staan.
Als ik dan drijf om verder te gaan geeft ze een bok. Ik drijf nogmaals, zij nogmaals een bok, een tikje en been, zij een bok.
En verder gaan ho maar, het is dus echt op de plaats en niet in beweging. De enige manier om haar in beweging te kijgen is haar om te stellen en de andere kant uit te rijden, maar dat wil ik natuurlijk niet, ik wil gewoon normaal voorwaarts kunnen gaan. Zij kan dat blijkbaar niet, ze houdt het erg lang vol, en dan krijg je dus zoals in mn totel staat: bok, tik, bok, tik, bok , tik, bok, tik etc

Heb het wel vaker meegemaakt bij jonge paarden dat ze dat eens uitproberen maar meestal hebben die het na een aantal 'woordenwisselingen' wel door, zoals deze merrie heb ik echter nog nooit meegemaakt, wat een doorzetter zeg!

Het heeft geen zin in mijn ogen om door te gaan met tikken en drijven, kwaadschiks of goedschiks, ik bereik er niet meer mee dan continu een bok.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, wil het er zo snel mogelijk uithebben voor ze straks echt begint te pielen en doorkrijgt dat het ook tijdens beweging kan en het een manier is om onder werk uit te komen

SANEX

Re: Jong paard: Bok, drijf, bok, tik, bok, tik, bok ,tik etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:57

Toevoeging: Mn spatie spoor niet en blijft veel hangen, vandaar veel woorden aan elkaar vast

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:32

tjah volgens mij kun je tog het beste door blijven draven..

gewoon doorzetten! ( is moeilijk ik weet het)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:39

Ik neem aan dat je met draven drijven bedoelt ?
Dat heb ik al geprobeerd, maar dat heeft werkelijk geen zin, ik ben op een gegeven moment werkelijk een kwartier achter elkaar op dezelfde plek aan het drijven geweest.
Dat heeft geen zin en ik help er het paard ook niet verder mee heb ik het idee

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:43

En als je haar op een cirkeltje zet? Als je zijstelling vraagt, moet ze op een geg. iets doen met haar benen. Zo kan ze niet bokken en moet ze toch voorwaarts. Cirkeltje langzaam groter maken en dan weer rechtuit.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:46

Ja dat werkt wel, zoals ik al zei in mn eerste bericht krijg ik haar alleen nog in beweging als ik haar omstel, dan loopt ze bij wijze van zo weg. Daarna kan ik haar weer normaal rechtstellen en gaat het even goed.
Maar het is net alsof er een betonnen muur voor dr neus zit zodra ze echt rechtuit moet, en ik wil haar dus juist normaal rechtuit hebben i.p.v met een 'omweg' ( die zijstelling dus ) voorwaarts te krijgen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:48

kan je niet vragen of iemand je kan helpen met een lange zweep erachter, desnoods weer even aan de longe erbij (terwijl je erop zit)

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:49

Misschien is het handig dat er iemand bij is die met de longeerzweep klaar staat. Gewoon even duidelijk laten weten dat ze naar voren moet!

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:50

iemand was me al voor

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:53

Is idd een goed idee, zal eens kijken of ik van de week iemand strikken kan die even helpen wil. Verder is ze heel braaf, gewoon jong en soms wat kriebelig, maar niet gemeen ofzo.
Probleem is dat ik vaak alleen ben, dus ook me alleen zou moeten kunnen redden. Maar het zou idd een stuk helpen als iemand even haar van achteren meehelpt erdoorheen te gaan, als ze dat weer doorheeft kom ik alweer een stuk verder

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:54

scheelt een hoop stress voor allebij!

Maar het werkt echt goed

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:11

SANEX schreef:
Ik rijd veel figuren om haar onafhankelijk te maken van de bakrand, en ze heeft nu dus de truc zodra ze van de bakrand is, gaat ze stil staan.

Wat je ook kan doen, als je dus vaak alleen bent en je heb niemand die je kan helpen, haar overvallen.

Zoals je hier al aangeeft weet jij precies wanneer ze gaat stilstaan. Je kan haar dus al een stappie voor zijn. Je voelt ook wanneer een paard terug komt. Op het moment dat je af wilt wenden of dat ze ook maar denkt om terug te komen, overval je haar door goed je benen te gebruiken (lees=flinke schop) en eventueel meteen een zweep er achter aan mocht dit nodig zijn. Laat haar maar even 2 rondjes in flinke galop door de baan gaan (zelf wel ontspannen blijven), even belonen omdat ze naar voren gaat, en dan weer terug nemen. Vlak daarna weer afwenden, en zodra ze dit normaal doet flink belonen. Mocht het nog niet het geval zijn, dan gewoon weer herhalen (eerst wel vriendelijk vragen (lees=normaal beengebruik)), en anders weer de been en de zweep erover. Vaak hoef je dit geen 2e keer te doen. Als ze daarna braaf haar rondje doet zonder terug te komen niet te vaak herhalen. Het is echt niet erg een dag te hebben waar je maar 15 a 20 min. op je paard zit. Zeker niet met zo'n jong beest.

In ieder geval succes ermee!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:02

Sanex misschein wil je een beetje te snel. Doe een pasje terug en beloon uitbundig elke pas voorwaarts welke kant ze ook opgaat.
en blijf nog even aan die bakrand. Je geeft aan dat ze nog met dronkemansgang loopt dus nog niet in evenwicht.
Alle oefeningen maken dat evenwicht moeilijker wordt.
Ga eerst aan de slag met been is voorwaarts

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:49

Piepelotje: je haalt me de woorden uit mijn mond! Ze moet nu EN voorwaarts EN op een rechte lijn (waat heel moeilijk is voor elk paard en zeker een jong paard) EN van de bakrand af EN dan ook nog in draf. Als je deze dingen eens uit mekaar haalt, ze 1 voor 1 leert en ze daarna aan elkaar plakt, dan snapt je paard waarschijnlijk veel beter wat je bedoelt. Wat je nu wilt is beweging. Laat het dan een cirkel zijn. Als dat lukt, kun je haar belonen voor wat ze doet ipv straffen. Als je haar op gaat jagen met de zweep gaat ze daardoor niet beter snappen wat je bedoelt. Het enige dat je ermee bereikt is dat je iets in je rijden gaat associeren met pijn of angst.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:57

heel herkenbaar, ik heb exact hetzelfde. Die van mij gaat alleen in de hoek stilstaan. Je voelt het van te voren aankomen, je weet waar hij het gaat doen, maar je krijgt hem niet meer naar voren. Extra been eraan en hij staat accuut stil (en slaat vervolgens naar je been). Tikje met de zweep resulteerd in een bok. Maar voorwaarts ho maar. Het enige wat bij mij werkt is idd iemand met een longeerzweep erachter. Dat rijdt een stuk rustiger. ik kan mijn been gebruiken zonder dat ik hem naar voren moeten schoppen. (dat wil ik namelijk ook helemaal niet doen). Ik ga ervan uit dat dit weer een periode is, want zo heeft hij alles in perioden. Vorige week liep hij nog zonder problemen op mijn been naar voren, maa rkon hij niet meer galoperen, wat daarvoor wel goed ging. nu gaat de galop goed en reageerd hij niet meet op mijn been. Volgende week zal het wel weer wat anders zijn.

succes ermee.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:48

Mac schreef:
Piepelotje: je haalt me de woorden uit mijn mond! Ze moet nu EN voorwaarts EN op een rechte lijn (waat heel moeilijk is voor elk paard en zeker een jong paard) EN van de bakrand af EN dan ook nog in draf.

Waaruit haal jij op dat ze draven moet ?
Draven doe ik nog niet van de bakrand af, daarbij laat ik haar nog de aanleuning van de rand zoeken en af en toe eens een bochtje om.
Dit gaat gewoon om het stappen, een sullig stapje van de bakrand af, en ik vind dat ze dat inmiddels wel eens van de rand af kan.
Daarbij hoeft ze ookniet perse een rechte lijn, ze mag best nog zwabberen, enige dat ik wil is vanuit stilstand normaal rechtuit wegstappen, en niet met omwegen en kromme bochten. Meer vraag ik niet...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:52

Kennelijk vindt je paard het toch moeilijk, ook al is het alles wat je vraagt ... haal die "EN dan ook nog in draf" uit mijn commentaar en dan heb je nog een heel verzameling aan dingen die je paard tegelijk moet doen.

Maar ik heb er geen verstand van, dus als een zweep helpt, gebruik je een zweep. Klaar.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:56

"EN die rechte lijn" kan er ook bij weg, dan hou je over : voorwaarts van de bakrand af...
Kan me niet voorstellen dat iemand een paard dat 3/4 weken onder het zadel is continu aan de rand blijft rijden, heb ik iig nog nooit gedaan.

Ik gebruik dus liever niet de zweep, iig niet zodanig dat ik haar daarmee vooruit mep of knal etc, omdat ik zelf ook al aangaf dat ik daar waarschijnlijk niks meer mee bereik. Iemand erachter die haar gewone zweepdruk geeft zoals bij longeren is iets anders dan haar naar voren slaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:00

SANEX schreef:
Iemand erachter die haar gewone zweepdruk geeft zoals bij longeren is iets anders dan haar naar voren slaan.

Dat ben ik met je eens. Lanceergevaar is ook beduidend minder .

Maar serieus: werkt het op een cirkel/volte wel?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:30

Probeer het eens door iemand anders voor je aan te laten rijden, werkte ook goed met een Haflinger bij ons op stal! Een weekje met zijn tweetjes rijden en nu rijdt ze haar zelfstandig. Groetjes Brennie

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:02

.

Ik rijd veel figuren om har onafhankelijk te maken van de bakrand, enze

Ik basseerde m'n antwoord op dit. Daarin zeg je:bovenstaande

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 17:43

Ja daarmee doel ik vooral op lange rechte lijnen figuren, dus grote voltes ( of iets wat daar op begint te lijken ) een gebroken lijntje, van hand veranderen, a-clijntjes en zomaar wat in de rondte.
Dit alleen in stap.
Geen moeilijke figuren, draf, geen geruk en gepluk om aan de teugel vragen, dat vind ik nu allemaal nog niet nodug, ik ben in het begin altijd vooral bezig om het stuur erop te krijgen, en dan vooral in combi met beendruk, aan de teugels een paard omtrekken kan iedereen wel, maar ik wil ze van begin af aan leren op beendruk te reageren. En daardoor worden ze naar mijn mening en ervaring ook sneller op eigen benen

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:18

Ik snap het.
Mag ik iets vragen: Waarom geen draf? Mij is geleert dat bij jong ding inrijden je beter gebruik kan maken van draf.
En meestal als je de eerste keer er op gaat schieten ze ook in draf. Ik houd ze dan niet tegen
Ik laat ze daarin hun evenwicht vinden.
Vaak als ze been voelen willen ze ook gelijk weg. Zo krijg je ook gelijk dat vluchtdrang in voorwaarts overgaat.
Maar natuurlijk is niet elk paard hetzelfde.
Heeft ook nog het voordeel dat je niet gelijk stil staat en dit soort obstakels krijgt. Even er van uitgaan dat paard wilt draven lijkt het me ook in het begin verwarend voor een paard.
Ik wil voorwaarts maar ik wordt tegen gehouden. Dan verlies je de natuurlijke aandrang van het voorwaarts al.

Maar nogmaals ik weet niet of jouw paardje gelijk in draf ging of dat hij gelijk niet op been reageerde.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:57

Oke ik zal proberen het beter uit te leggen.
De eerste keren als ik op een paard stap laat ik het dier zn eigen gang gaan, en probeer ik gewoon netjes te blijven zitten Dat er dan nog geen fatsoenlijk stuur of rem opzit geeft mij niet zoveel, het dier moet leren iemand op zn rug rond te dragen.
Als dat allemaal goed gaat ga ik langzaam aan een beetje sturen en proberen gecontroleerd rond te rijden. ook in alle gangen, maar als ze nog zwabberen hou ik de snellere gangen alleen aan de bakrand, en eens een volte ofzo, verder niks. De stap wil ik dan al wel verder ontwikkelen, door dus die figuren te gaan rijden, pakt een paard het snel op zullen de figuren ook in draf en galop volgen, afhankelijk van het paard.

Deze merrie doet het heel goed allemaal, luistert netjes, wil graag leren maar snapt nog niet alles natuurlijk.
Ik begin altijd gewoon wat losjes te stappen en draven, beetje linksom rechtsom etc, wat tempowisselingen, een 'ga' en 'ho' aanleren. Ik rijd niet lang op een jong paard, heb liever een kwartier rijden dat nut heeft voor zowel mij als het paard, dan een uur aanmotten zonder dat het dier er wat van leert.

Dit paard heeft dus het probleem dat ze begint met stilstaan zodra ze een beetje van de bakrand afgaat.

Voorbeeldje: van hand veranderen over de diagonaal, ik bereid het paard voor, wend af bij een bepaalde hoek, en een paar meter verder staat paard stil, richting x, ik noem maar wat.
Ik drijf en spreek haar toe, maar dan is het dus gebeurd, soms doet ze nog een pasje en dan is het einde oefening, en krijg je het bovenstaande.
Natuurlijk heb ik haar de eerste keren met een omweg verder laten lopen, een paard hoeft echt niet in 1 keer iets goed te doen. Maar nu is het dus zo dat ze het continu doet, en dus niet verder op die diagonaal te krijgen is. Ik vind dat ze nu wel eens verder moet kunnen lopen op die rechte lijn, i.p.v omsturen en met een bocht richting de andere hoek te gaan...

Hoop dat je het zo beter snapt ?

Het is dus niet dat ik het paard vanuit draf tegen houdt, het paard vervolgens op de rem gaat en niet meer verder wil. Als ze uit zichzelf in draf gaan ben ik idd ook zo dat ik ze de eerste tijd gewoon hun gang laat gaan in draf en ze op mn zit weer terug probeer te krijgen. Alles zo rustig en vriendelijk mogelijk

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:50

Kom ik nog op 1 ding. Zou ze misschein moeite hebben met het toch altijd wat mullere zand buiten de hoefslag.
Als ik het zo lees ben jij niet te snel gegaan maar het voorwaartse zit er toch nog niet goed genoeg in. Daarom zou ik dan toch dat pasje terug doen en eerst het voorwaartse er goed in hebben op hoefslag. Je hebt er niks aan als je moet gaan "vechten" Nu ben je het aan het verliezen. Laat het niet zover komen en ben haar voor.

En omdat je zegt ik ben vaak alleen. Ga als je alleen bent alleen over de hoefslag maak het haar makklijker en werk aan voorwaarts.
Als er iemand bij is met lange zweep werk dan aan de oefening van de hoefslag af. Dan kan er iemand je helpen als het mis dreigt te gaan. Suc 6