kan ik mijn haflinger wel aan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Kirsten__

kan ik mijn haflinger wel aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 18:15

ik voel me rot
want kan ik mijn haflinger wel aan
laat ik even bij het begin beginnen
28 mei dit jaar kreeg ik een eigen paard
een haflinger 5 jaar genaamd wouter
toen we gingen kijkken was alles goed
hij luisterde en lief dee alles wat ik vroeg
toen hij die 28 mei naar mij kwam
was er ook nog niks aan de hand
en de week daarna ook niet
tot da de merrie's henkstig werden
hij greep zit bit vast en sprong over de bak rand heen
sins die gaat alles mis hoe streng ik ook ben
mijn vriendin had hem drie weken gedaan
en hij leek verandert naar de goede kant tot vandaag
vandaag van de druppel die de emmer deed over lopen
hij deed egt niet wat ik zie
of vroeg ik ben een uur bezig geweest omdit gedrag
van vandaag er uit te krijgen
daarna was die geweldig maar daarvoor moest ik er eerst
van afvallen
ik ben wel trots op me zelf dat me het uitijdelijk tog is gelukt
maar ik voel me rot
als hier op het forum kijkt zie je allemaal foto's
waar haflingers heel geweldig lopen
en net kan de vraag bij mij kan ik mijn haflinger wel aan
ik zit hier te huilen terwel ik dit schrijf want ik hou van hem
en wil hem niet kwijt
ik krijg les en dit gedrag vertoont die alleen met rijden voor de rest is het een schat
wie weet wat ik hier mee aan moet ?
ik wil hier van af ik wil hem niet kwijt
het is mijn eerste paardje
weet dus niet wat ik hier mee aan moet

ps.sorry voor de schrijf fouten ben desliktsch (hoop dat ik het goed schrijf)

Nano05

Re: kan ik mijn haflinger wel aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:36

Hoi,

Je moet niet zo snel opgeven hoor. Over het algemeen is het karakter van haflingers dat ze eigenwijs zijn en het liefste doen wat ze zelf willen. Soms hoor je dat het leuke kinderpony's zijn, maar dat valt velen nog vies tegen. Ik kan het weten, heb zelf ook zo'n haf. Ik heb hem nu bijna twee jaar, luisterd op zich heel goed, maar zodra hij echt moet werken dan probeerd hij me nog steeds uit.

Ga er maar van uit dat de foto's die je ziet op de juiste momenten gemaakt zijn. Ook de andere haflingers lopen niet altijd zo netjes. Als je nog wat tips wilt, mag je me ook een pb'tje sturen. Ik rij af en toe nog twee andere haffies, geen is hetzelfde, maar wel alledrie heel erg eigenwijs.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:38

Ik denk dat je in een dipje zit. Heb ik ook een tijdje gehad hoor. Dacht ook dat alles fout ging was ook wel een beetje jarloers op andere.
Ik begon ook alleen maar aan de negatieve dingen te denken en niet aan de positieve. En dat is juist belangerijk. Als je negatief gaat denken doet je pony het ook want die voelt dat heus wel aan. Probeer de positieve dingen eruit te halen en die te belonen en het slechte meot je gewoon negeren.
Daar is die pony volgens mij op uit en gaat net zolang door want hij krijgt aandacht en daar doet hij het voor.
Dus belonen wat hij goed doet, negeren wat hij fout doet. Probeer maar eens een tijdje aan te houden.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:00

bendankt voor jullie tips

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:19

niet de moed opgeven je kan het best alleen je moet even doorzetten is je paardje nog hengst of niet ? anders zou ik er misschien over nadenken om hem te laten ruinen.
En wissel het rijden af blijf niet telkens door drammen op 1 ding die die niet goed doet als die het al beter als gister heb gedaan ga je wat anders doen maar geef het niet op je kan het best en vraag je lesgever is hoe je dat het beste op kan lossen

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:20

hij is ruin maar warschijlijk pas net wij mogen geen henksten op stal

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:28

Wat vervelend,
toen ik mijn haflinger net had was het ook zo!
Ik was daarom ook wat bangig op hem,
ik heb geleerd om heel streng voor hem te zijn en hem hard aan te pakken,
sindsdien gaat het super !!

Met het rijden hebben we ook nog ups en downs hoor,
dat blijf je toch wel houden!

Succes!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:36

Echt een haffie dus

Gewoon volhouden en streng blijven.
Wissel de ritten lekker af.
De ene keer dressur, andere keer buitenritje en dan weer wat springen of longeren.
Wij hebben ook een hafje en die verveeld zich vrij snel.
Maar als ze een paar keer heeft gereden loopt ze prachtig

Maar gewoon doorzetten. Het lukt je wel!!!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 00:46

Nu jij en je nieuwe paard elkaar een beetje beter leren kennen, gaat jouw paardje kijken waar de grenzen liggen, en hoever hij kan gaan. Ik denk dat je een dominantie probleem hebt, je moet je paard goed duidelijk maken wat wel en niet mag, en inderdaad belonen als hij het goed doet, maar ook niet bang zijn om hem te straffen wanneer hij iets stouts doet. Zorg dat je les neemt van iemand die hier ervaren mee is en jouw kan vertellen op welke momenten je je paard moet straffen, en op welke niet. Je moet overwicht op je paard hebben voordat hij je vriendje kan zijn! Succes

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:30

heb je al een er aan gedacht om grondoefeningen te doen enzo... zodat je een sterke band krijgt met je paard?? dus duidelijk maken dat jij de leider bent zodat je op die manier verder kan gaan??
en verder gewoon vol houden... mijn haffie heeft vroeger ook dr zin gekregen als ze vervelend was werd ze op stal gezet....en dat zal er altijd inblijven zitten dus volhouden!! enne mijn haf heeft ook super kuren!! als die geen zin heeft berg je dan maar

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:43

Het is heel normaal wat jij meemaakt met jouw haf! Omgaan met paarden is een heel lang groeiproces, en hierin maak je fouten. Geeft niets, maar laat je wel begeleiden, dit is van levensbelang. Jouw haf moet jou als de leider respecteren. Hier heb ik zelf ook jaren over gedaan... Nu heb ik mijn haf 6 jaar en nu kan ik eindelijk zeggen, dat ik vaak de baas ben... Maar hier moet je iedere keer weer keihard aan werken met bloed, zweet en tranen. Maar de leider zijn is het aller belangrijkst!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:19

ik heb vandaag weer gerden
ik vondt het super goed gaan
eerst moest ik wel vlink boos worden
maar hij heeft zelf nagegeven
hij heeft egt geluistert
ik ben super trots op mijn en me paard

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:09

mss een rare vraag he, maar weet je zeker dat het een ruin is? Dat gaat ook nog welleens mis! En mijn paardje, ook een haflinger, schijnt ook vervelend geweest te zijn en nu is ze (meeestal:P) erg braaf! En als je probeert om hem eerst goed los te gooien of te longeren en als ie dan zijn pit er een beetje uit heeft het nog is te proberen.. mss ziet ie dat het toch erg leuk is als hij luisterd!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:49

Goed dat het beter gaat trouwens!!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:52

heey lieverd.

je zit denk gewoon effe in het proces van leren kennen en hoever wouter kan gaan. gewoon heel duidelijk tegen hem zijn. wta vandaag neit mag, mag je morgen ook niet toestaan, wat hij vandaag wel mag, moet je morgen ook toestaan. heel duidelijk tegen hem zijn. ik weet zeker dat jullie bij elkaar passen meis. echt door zetten. xxxies aan wout. hvj!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:02

hay
dit is echt de *test*fase jouw paard gaat nu kijken waar de grenzen liggen je moet hierin moedig zijn en niet bang worden, maar vooral oon conseqent blijven en ik zou indd eens wat grondwerk gaan doen met hem zodat je hem leert kennen wie hij werkelijk is en dat hij jouw als leider moet accepteren ik denk wat dat iedereen met een eigen paard ups en downs heeft.
Deze heb ik ook gehad tot op huilen toe, zelf's al zover dat ik hem wilde verkopen maar sinds ik conseqent ben en niet alles toelaat en ik laat zien dat ik de baas ben sindsdien is hij zowat het liefste paard op stal die je de sterren van de hemel af loopt en dat iets waar je naartoe groeit met je paard dat is niet in 2 dagen daar kwestie van vetrouwen , ik hoop dat het je gaat lukken en ga niet met de pakken neerzitten als het eens niet lukt dan denk je gewoon och we hebben tijd genoeg morgen is er weer een dag veel succes met je haffie

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:15

Haflingers kunnen erg eigenwijs zijn.
Ik weet niet of je zelf onzeker wordt van zijn acties, dit werkt als dat wel het geval is zeker door. Neem een goede instructeur en de moed niet opgeven!!
Veel succes!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:34

ik heb dat ook gehad met mijn haf en ik heb wel geleerd om veel afwiseling te doen bijvoorbeeld een keer springen of buitenrijden of gewoon lkkr wandelen met hem . mijn haf deed dit vaak als die geen zin meer had of zich verveelde .
en natuurlijk moet je consecuent wezen suc6 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:48

Typisch geval van proberen hoe ver hij kan gaan lijkt mij. Wees streng en rechtvaardig maar zorg dat jij de baas blijft.
Grondoefeningen zijn erg goed om te doen. Werkte bij mijn dominante muts (geen haf) ook perfect. Ze weet nu precies wat ik bedoel met NEE!

Hij is nog maar 5 en mischien ook nog niet zo lang onder het zadel? En je weet zeker dat hij ruin is en geen klophengst? Dat hij nog steeds een bal ergens verstopt heeft zitten

Zorg ook idd voor goede begeleiding want ik denk dat Wout nog een hoop te leren heeft.
Succes!

eszie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:01

hey,
volgens mij moet je er is probere of hij egt je vriend wil zijn, je moet veel met hem doen zoals longere enzo en kijke of hij je begint te herkenen enzo, als je dan weer gaat rijden heeft hij zoveel vertrouwen in alles en kijkt hij tegen je op. als zijn baasje waarvan hij aanhankelijk is. Dat is heel goed, je moet nou gewoon eerst weer eens gewoon rustig longere en rijden niks uitprobere en ga eens bij hem in de stal zitten kijken of hij je herkent. Doe vooral leuke dingen en probeer niet snel wedstrijden te gaan rijden enzo.
Succes!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:15

vandaag ging het weer super hij deed alles wat ik vroeg
en ik hoefde niet eerst boos te worden
we hebben ook geprongen als beloning
om dat die dat zo leuk vindt

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:48

Fijn dat het goed gaat!

Noble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:17

Haflingers kunnen erg sterk zijn als ze eigenwijs zijn. Ik zou proberen om met een hulpteugel te rijden. Bij voorkeur een Thieleman. Dit is een hulpteugel die zeer geschikt is voor minder ervaren ruiters aangezien je die niet in je handen houdt maar aan de teugel wordt bevestigd. (moet je misschien wel nieuwe teugels kopen)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:26

Geef niet op!!!
Ik heb een 2 jarige haflingermerrie, die ik heb vanaf dat ze 4 maanden oud is, nou ik had echt het idee dat ik de ergste haflinger van de wereld had.
Het is al zo ver dat ik niet meer met halster kan lopen, ze breekt steeds los en zo.

Ik ben nu ongeveer 1 maand flink met haar bezig.
Het heeft 1,5 jaar geduurt voor ik het happen van haar eruit had, ik kan alleen zeggen, hou vol, de aanhouder wint!!

Ik ben nu veel met haar aan het lopen, van de wei naar de stal bv. dan neem ik een klein zweepje mee, en moet ze vaak achteruit, ook als ze stout is.
Ze vind dit niet leuk, maar zo blijft haar aandacht bij mij.
Het gaat al een heel stuk beter.
Ik heb ook zo gezeten als jij nu, wou haar ook niet kwijt, maar zo kon ik ook niet door, omdat het gewoon gevaarlijk werd, voor mij maar zeker voor haar, omdat ze ook losbreekt als er een auto aankomt.

Ik heb de hulp van mijn vriendin ingeroepen, gekeken hoe zij met haar omging, en hetzelfde gedaan, en het gaat echt al 80% beter tussen ons.
Ze vind het nu ook leuk om dingen te gaan doen, ipv alles uit te vinden hoe ze weer op haar kop kan krijgen, ze begint nu te weten waar haar plaats is, en dat is voor allebei duidelijk en veel prettiger!

Hou vol en geef echt niet op,het gaat op een punt beter, geloof mij maar, als jij ervoor in bent, dan lukt het je wel!

Je kunt me altijd een pb sturen!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:05

Ik heb hetzelfde gehad met mijn haf, en hij blijft een ontzettende treiteraar op zijn tijd, maar gewoon doorzetten, en goed laten zien wie de baas is..

(mijn haf is trouwens nu 3)