In Galop = paard scheef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kreta

In Galop = paard scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 14:40

Ik heb net een nieuw paard op stal, maar deze loopt in de galop scheef.
hiermee bedoel ik dat haar hoofd lichtelijk naar binnen buigt. en daardoor gaat leune tegen de bakrand
ik heb van horen zeggen dat paarden een bolle en holle kant hebben, maar dit paard doet het aan beide zijden...

ik probeer haar nu zoveel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden, amar iedere keer valt ze weer terug naar de rand

hoe dit probleem op te lossen

M59

Re: In Galop = paard scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:52

ik heb een pony die prcies het omgekeerde doet... die loopt op een kant met zn kont naar binnen.. van mn instructeur kreeg ik toen te horen dat ik hem meer inhet schoudervoor moest gaan rijden zodat zn je zn achterhand naar buiten drukt dus weer rechter gaat lopen... misschien kun jij je paardje dus meer naar het traver rijden zodat die ook weer rechtergaat lopen en volgesmij heplt binnen hoefslagen rijden ook wel ja, maar dan moet je wel je buitenbeen eraan doen zodat die niet meer tegen de bakrand aan gaat plakken...succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:24

Je paard zoekt gewoon steun aan de bakrand, doordat zijn heup breder is dan zijn schouder, gaat ze dus vaak meer met schouder naar buiten lopen. Vaak voel je dit als de achterhand naar binnen doen, vooral met opvangen vanuit middengalop kunnen ze dit heel erg doen. Ik denk dat je goed bezig bent door m vooral op de binnenhoefslag te rijden. daarbij kan je m ook een keer naar buiten stellen, dus in "verkeerde" stelling een volte galopperen. Ook kan je m met je buitenbeen van de hoefslag af laten wijken. Oefeningetjes genoeg, als je maar zorgt dat je m niet een lange zijde de tijd geeft om zich weer scheef te maken... Succes!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:29

Zorg ervoor dat je wat meer druk (maar niet gaan trekken!) op je buitenteugel neemt en ontspan iets op je binnenteugel. Een paard krijgt dan snel door dat die druk hem irriteerd en met zn hoofd die druk probeert te ontwijken door zijn hoofd naar de buitenkant te doen. Als je hij zn hoofd dan recht heeft zorg jij ervoor dat de druk op bijde teugels weer gelijk zijn en beloon hem (met je stem, laat je je teugels vierden door he geven van een schouderklopje heeft je paard zo weer makkelijk de kans om weer opnieuw naar binnen te buigen ) Succes!

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:32

Dit paard zoekt inderdaad steun op de bakrand. je bent goed bezig door hem op de binnenhoefslag te laten galopperen. Denk er goed aan dat je je binnenbeen op de plaats houdt, buitenteugel goed begrenzen.

Vooral veel overgangen van draf naar galop en terug. Korte stukjes galopperen om het paard sterker te maken en op eigen benen te laten galopperen.

Succes

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:37

echt proberen te rijden met je buiten teugel en je binnenbeen! desnoods volte 15m en dan je buitenhand iets over de manenkam heen, daarbij veel binnen been geven zodat de druk echt op de buitenteugel komt. heb je dit voor elkaar dan ga je steeds kleine stukjes recht uit, valt je paard weer terug ga je rustig weer terug naar die volte 15m. succes

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:43

buitenhand over de manenkam heen? Wat is dit nou voor een stomme oplossing???

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:45

gewoon even een klein hulpmiddeltje om de buitenteugel op druk te houden. nooit van gehoord?? is heel bekent hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:47

bruine schreef:
gewoon even een klein hulpmiddeltje om de buitenteugel op druk te houden. nooit van gehoord?? is heel bekent hoor

Ja maar heel slecht als je je dat aanleert. Iedere jury straft je op zo'n hulpmiddeltje wel af....

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:54

dat moet je ook niet in de ring doen maar thuis om het paard te leren na te geven op je buiten teugel. veel ruitersdrukken hun buitenhand naar beneden dor hem iets over de manen kam te leggen kun je makkelijker druk houden

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:28

Als je je buitenhand over de manenkam doet, dan heb je geen extra druk, dan zet je hem eerder vast. Je zit niet meer recht boven je paard en je brengt alles uit balans.
Ik vind het geen oplossing. ook niet voor tijdelijk.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:11

jammer als je er goed mee omgaat en iid je hand niet vast zet is het een prima leermiddel, misschien is het handig om onder begeleiding te doen

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:12

ik denk dat je de cursus rechtrichten moet volgen het lijkt simpel maar pas als je paard recht is kun je normaal rijden anders brengt hij jou uit balans en ga je scheef zitten enz

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:15

helemaal mee eens,maar een recht paard loopt nagevelijk op de buitenteugel, waar je hem naar toedrijft met je binnenbeen TOCH?

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:17

Als het goed is heb iedereen benen gekregen. ik zou je paard even flink laten weten dat je een buiten been heb gekregen.Als je paard nmlk iets te ver naar buiten valt dan heb jij pijn in je voet of knie dat zou ik voorkomen.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:19

Dat klopt bruine, maar als je je hand over de manenkam heen haalt dan trek je het hoofd in principe naar buiten, je gaat zelf meer gewicht verplaatsen naar links en daardoor zal het paard meer naar binnen vallen.

Het is een tijdelijke oplossing om meer druk te krijgen, maar wanneer houdt die oplossing op? Je kan het beter door goed les te nemen gelijk goed gaan doen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:24

ja koekie dat bedoel ik ook, als je geen ervaring met dit soort dingen hebt doe het dan onder begeleiding, want enmaal fout iets aangeleerd moeilijk weer afgeleerd, maar ik bedoelde het eignlijk voor de topicstarter als duwtje in de goede richting

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:30

Klopt. Maar vind jij dat je om recht te richten de voorhand voor de achterhand moet plaatsen, of de achterhand achter de voorhand...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:35

mij is geleerd om iets schoudervoor te rijden op een rechte lijn

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:37

dan moet je hem op 2 teugels krijgen in dit geval loopt je paard niet op de buitenteugel maar op de binnen teugel vraag hem de langezijde stelling naar buiten en dan weer recht als ie het weer doet weer stelling naar buiten zodat ie de buitenteugel aanneemt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:39

en lekker veel in het bos, dan moet hij wel op zn eigen benen gaan lopen, zonder steun..

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:40

bruine schreef:
mij is geleerd om iets schoudervoor te rijden op een rechte lijn

Dus... jij zet voorhand voor de achterhand en bent dus eigenlijk altijd bezig met je teugels.
Terwijl het paard dan nog niet rechtgericht is, het heeft dan stelling naar binnen...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:45

nee hoor , ook weer met buitenteugel en buitenbeen goed begrenzen de schouder iets naar binnen zetten , ik doe niks met binnenteugel, binnenbeen blijft wakend op de singel

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:46

vraag dus ook geen stelling. juist niet! anders TREK ik hem scheef

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:41

Koekiesgek schreef:
buitenhand over de manenkam heen? Wat is dit nou voor een stomme oplossing???

Hoe kom je erop, ja???!!!!

(hand vastzetten, aan de buitenteugel trekken én je gewicht niet goed verdelen......)

Welk wedstrijdniveau rijdt bruine om zulke "handige" tips te geven????

Niet kwaad bedoeld hoor bruine, maar ik vind het ondoordacht dat je dit soort dingen gaat toepassen op je paard en zeker nog gaat aanbevelen aan anderen.

Je hand kan nooit soepel zijn als je deze over de manenkam brengt!
en dat is toch wel een vereiste!
(Dus ook niet paardvriendelijk.)