Pieterr en Brighton @work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieterr

Pieterr en Brighton @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:21

Omdat mijn mede-Belgentopiccers niet kritisch durven zijn begeven we ons op het kritische HAW-terrein, ai ai...

Brighton is een zwartbruine (winter zwart, zomer bruin) BWP-er van Puccini (Pablo x Calypso II) x papierloze Poolse merrie. Hij is +/- 1,70 m. Hij is vier, maar pas sinds deze winter (3,5 jaar) onder het zadel. Hij is een lange tijd (3 jaar) hengst gebleven en had alleen maar op de weide gestaan toen ik hem kocht dus hij had totaal geen manieren en heeft weinig respect voor mensen. Desondanks is het een schat van een paard, een echte knuffelaar en begint hij stilaan wat manieren te krijgen. Hij is dus een paar maanden onder het zadel. De eerste maanden hebben we heel weinig gewerkt (druk met job), alleen wat rondsturen in vlot tempo door de drie gangen omdat hij soms nogal ongehoorzaam kan zijn (lees: uitbreken op volte, ergens niet voorbij durven, soms 's steigeren als ik de confrontatie aanga, wegcrossen, ...). Nu ben ik sinds een week of twee begonnen met voorwaarts neerwaarts. Dat gaat nog niet super en hij is ook nog niet echt nageeflijk maar met goeie les gaat het stukje bij beetje vooruit.
De eerst foto is in wintervacht (en bovendien een ander hoofdstel maar echt zelfde paardje ). De andere foto's zijn recent genomen op een dag dat hij 's morgens al getraind was dus vooral stap en een kort galopje. Commentaar mag absoluut, daar heb ik geen probleem mee want ik weet dat er voor ons allebei nog een lange weg te gaan is (onder andere been soms te ver naar achteren/voor, soms kapstokken, ellebogen niet langs lichaam, ...). Maar ik heb al een lesgever, heb er geen twee nodig dus geen ellenlange uitleg van mensen die niet goed kunnen rijden. De theorie uit de boekjes ken ik ook... Concrete tips daar hebben we wat aan...

Drafje (pas onder de man)
Afbeelding

zomer:
schrik van de camera :
Afbeelding
instappen met te hoog hoofdje:
Afbeelding
stap
Afbeelding
en nog eens:
Afbeelding

galopje (niet echt nageeflijk zoals ik al zei, maar ik prul er nog niet teveel aan, eerst goed voorwaarts gaan en gehoorzamen):
Afbeelding

belonen na werk:
Afbeelding

Sorry voor de hoeveelheid. Voilà... en nu brand maar los met jullie allesvernietigende commentaren...

Pieterr

Re: Pieterr en Brighton @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:34

Niemand ??

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:37

rustig rustig! leuke paarden hoor en het ziet er goed uit!

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:39

Het is hetzelfde paard hoor...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:04

nee hoor pieterr, het ziet er echt goed uit voor een jong paard! je ziet dat hij al begint te ontspannen en ik vind het erg goed dat je hem eerst leert te galopperen op zijn eigen benen in plaats van dat je zit te prutsen en dat hij dan begint te hangen. wel oppassen dat je je binnenbeen niet naar achter legt, zeker niet bij een jong paard!

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 22:07

O.K. Bedankt, dat had ik ook gezien! Vroeger legde ik mijn been altijd te veel naar voren, nu precies tegenovergesteld... Hopelijk vanaf nu tussen de twee in ? Waarom is dat vooral bij een jong paard niet goed ?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:54

ik vind het een leuk diertje!!!
wij hebben er ook een van (coriolan X )calypsoII
je paard heeft een mooi getekend koppie

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:08

Ziet er al netjes uit. Helemaal als je verteld hoelang hij onder het zadel is en wat hij heeft gedaan (weinig werk)
Zelf denk ik dat dit een betere manier van beleren is als er zo heel vroeg al heel veel tijd in steken.
Het ziet er ongedwongen en vriendelijk uit, netjes belonen en lekker neusje eruit maar wel goed contact. Misschien alleen je handen iets meer omhoog en zoals al gezegd je been iets meer naar voren.
Ben benieuwd hoe hij zich verder gaat gedragen met beleren....ik zou zeggen: blijf fotos plaatsen van jullie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:17

Ziet er niet verkeerd uit. Wel vraag ik me af waarom het ruiterbeen in stap zo ver naar achteren ligt; ziet er uit als een correctie. Spoort het paard niet? (maw brengt hij de achterhand naar binnen?) Dan zou ik je adviseren om vooral als correctie de voorhand VOOR de achhterhand te plaatsen, en niet gaan proberen met het binnenbeen de achterhand terug naar buiten te drukken.
Dus van de hoefslag af, en stomweg klassiek rechtrichten.

Geen verkeerde combinatie om te zien qua paard en ruiter.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 09:41

Ja, idd handen omhoog. Als ik geen les krijg vergeet ik dat altijd...

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 09:42

Mooi beest zeg en goed dat je er nog niet teveel aanzit Veel succes nog met rijden

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:13

Ziet er goed en ontspannen uit Pieter-Jan. Als jullie zo verder gaan gaan jullie het nog ver brengen denk ik.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:02

Bedankt voor de leuke reacties allemaal ! Ik ga nu rijden, 'k ga 's letten op mijn handen en benen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:18

Brighton is echt leuk! Sinds die keer dat ik er even mee heb gereden en jullie aan het werk heb gezien vind ik dat er al veel vooruitgang is in oa de ontspanning

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:20

Ik ga maar weer terug naar Belgie verhuizen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:17

Ha, 'n heer te paard, dat is nou eens leuk voor de afwisseling! Mooie combinatie hoor, knap dat je het geduld hebt om rustig aan te beginnen.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:20

Indd meer aan de aanleuning werken, maar vind je zit wel goed hoor alleen indd dat je ellebogen aan het lichaam moet houden, en volgens mij is je been liggen goed, maar kan niet alle fotows goed zien want mijn pc maakt ze wat donker maar heeel veel succes!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 18:51

Leuke paarden zijn het..
Het commentaar is al gegeven

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:27

nu kank de fotows wel goed zien.. nou ik vind je houding helemaal nie slecht alleen je mag iets achterover.. en trouwens je ziet niet vaak zulke knappe kerels op t paard hihi

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:38

leuk paardje, ik wil alleen ff zeggen dat palbo & calypso II allebei KWPN-ers zijn

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 22:22

Pablo en Calypso II zijn absoluut géén KWPN'ers hoor!
Pablo van Pilot is Hannoveraan en o.a. goedgekeurd in Zweden, Hannover, Westfalen en Oldenburg.
Calypso II van Cor de la Bryère is een Holsteiner.
Puccini, het product van die twee, is Hannoveraan en later goedgekeurd voor sBs (Belgisch sportpaardenstamboek) en Brighton is ingeschreven in BWP (Belgisch Warmbloedpaard).
Er zit van alles (Holsteiner, Oldenburger, Hannoveraner, Westfaals, Selle Français, Engels volbloed, Pools warmbloed, ...) in Brighton, maar nergens een druppeltje KWPN !!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 01:39

Brighton is een erg mooi paard met een aansprekend hoofdje.
Vind het trouwens geweldig om jonge paard foto's te zien waar het paard niet ineens in de krul wordt gewrongen, maar zo te zien rustig de tijd krijgt om naar de juiste houding te groeien.
Vooral de vijfde foto vind ik heel mooi.
Jullie zijn een nette combi

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:00

holsteiners heb je ook in t kwpn

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 09:46

Ja, maar dat betekent niet dat die Holsteiners allemaal KWPN'ers zijn. Calypso II en Pablo hebben echt niets te maken met het KWPN. Die Holsteiners zijn dan trouwens Holstein gefokt en alleen goedgekeurd voor KWPN, dus eigenlijk zijn dat geen KWPN'ers...

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:51

en laten we een Holsteiner nu niet voor een KWPN-er uit gaan schelden