begeven we ons op het kritische HAW-terrein, ai ai...Brighton is een zwartbruine (winter zwart, zomer bruin) BWP-er van Puccini (Pablo x Calypso II) x papierloze Poolse merrie. Hij is +/- 1,70 m. Hij is vier, maar pas sinds deze winter (3,5 jaar) onder het zadel. Hij is een lange tijd (3 jaar) hengst gebleven en had alleen maar op de weide gestaan toen ik hem kocht dus hij had totaal geen manieren en heeft weinig respect voor mensen. Desondanks is het een schat van een paard, een echte knuffelaar en begint hij stilaan wat manieren te krijgen. Hij is dus een paar maanden onder het zadel. De eerste maanden hebben we heel weinig gewerkt (druk met job), alleen wat rondsturen in vlot tempo door de drie gangen omdat hij soms nogal ongehoorzaam kan zijn (lees: uitbreken op volte, ergens niet voorbij durven, soms 's steigeren als ik de confrontatie aanga, wegcrossen, ...). Nu ben ik sinds een week of twee begonnen met voorwaarts neerwaarts. Dat gaat nog niet super en hij is ook nog niet echt nageeflijk maar met goeie les gaat het stukje bij beetje vooruit.
De eerst foto is in wintervacht (en bovendien een ander hoofdstel maar echt zelfde paardje
). De andere foto's zijn recent genomen op een dag dat hij 's morgens al getraind was dus vooral stap en een kort galopje. Commentaar mag absoluut, daar heb ik geen probleem mee want ik weet dat er voor ons allebei nog een lange weg te gaan is (onder andere been soms te ver naar achteren/voor, soms kapstokken, ellebogen niet langs lichaam, ...). Maar ik heb al een lesgever, heb er geen twee nodig dus geen ellenlange uitleg van mensen die niet goed kunnen rijden. De theorie uit de boekjes ken ik ook... Concrete tips daar hebben we wat aan...Drafje (pas onder de man)

zomer:
schrik van de camera
:
instappen met te hoog hoofdje:

stap

en nog eens:

galopje (niet echt nageeflijk zoals ik al zei, maar ik prul er nog niet teveel aan, eerst goed voorwaarts gaan en gehoorzamen):

belonen na werk:

Sorry voor de hoeveelheid. Voilà... en nu brand maar los met jullie allesvernietigende commentaren...

en goed dat je er nog niet teveel aanzit