Verkeerde beenligging, hoe verbeteren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Verkeerde beenligging, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:24

Een tijdje terug kreeg ik van een stalgenootje eens de opmerking dat ik een vrij aparte beenligging had, mijn benen zouden altijd vrij ver naar voren liggen. Ik had dit zelf eigenlijk nooit opgemerkt en ik ben hier ook tijdens mijn lessen nooit echt op aangesproken. Sinds begin deze week ben ik verhuisd naar een stal met spiegels in de bak en nu begrijp ik precies wat mijn stalgenootje toen bedoelde, mijn benen liggen inderdaad erg ver naar voren. Een lijn vanaf de heup naar mijn kuit zou dus een scheve lijn naar voren zijn zeg maar.

Ik heb al wat in mijn boeken gekeken en daar staat dat een dergelijke houding als die van mijzelf vaak veroorzaakt wordt door te ver achterin het zadel zitten icm te korte beugels (de stoelzit oid?). Het vreemde is nu dat ik dus wel midden in mijn zadel zit en mijn beugels volgens mij ook gewoon de goede lengte hebben. (als ik ze langer doe kan ik in draf maar moeilijk lichtrijden.) Kortom, ik heb dus geen idee hoe ik dit probleem moet oplossen. Mezelf forceren en mijn benen naar achter leggen hou ik maar heel even vol, dat voelt gewoon niet goed

Heeft iemand enig idee waar mijn fout zou kunnen liggen en hoe ik dit zou kunnen verbeteren? Alvast bedankt voor de tips!

Issy

Re: Verkeerde beenligging, hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:02

je zou wat zitlessen kunnen nemen aan de longe zonder beugels. je zou ook korte touwtjes aan de singel naar je beugels kunnen maken zodat de touwtjes je beperken om je benen naar voren te steken. Touwtje moet alleen niet schuren tegen de huid van het paard.
Neem wat lessen van iemand die je erop kan wijzen. Succes!

tinkerabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:48

Ik zit/zat met hetzelfde probleem.

Ik heb nu de beugels een gaatje langer gemaakt, en volgens mij werkt dat wel. Mijn benen liggen nog niet helemaal op de juiste plaats en in galop wil ik mijn beugel nog wel eens verliezen. Maar het gaat (volgens mij) de goede kant op.
Ik steek ook mijn benen naar voren als ik ga halt houden, daar moet ik echt op letten.
Wat ik ook heb gehoord is om een paar keer zonder beugels te rijden, dat wil je zit ook nog wel eens verbeteren. Je zult merken dat je dan wel verschil voelt als je je beugels weer aan doet.

Ik hoop dat jer er wat aan hebt!

Groetjes

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 12:45

Ik zou ook zeggen zitles. Laat iemand je paard longeren en ga met afhangende armen en benen (zonder beugels en teugels) lekker in het zadel zitten. Heb je ook een foto?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:54

Bedankt voor de antwoorden!

Citaat:
Laat iemand je paard longeren en ga met afhangende armen en benen (zonder beugels en teugels) lekker in het zadel zitten.

Ik wil best eens zitles nemen maar ik heb eigenlijk niet echt het idee dat mijn zit opzich echt slecht is oid. Ik zit stevig maar relaxt in het zadel en ik rijd ook heel regelmatig zonder beugels/zadel. Ik heb dus geen problemen met mijn balans oid.

Ik heb deze beenligging waarschijnlijk al heel erg lang en voor mij is dit dus een prettige manier van zitten geworden. Het is me alleen nooit opgevallen omdat ik er nooit eerder op ben gewezen. Ik heb helaas geen foto's online staan dus ik kan het ook niet laten zien.

Ik zal mijn beugels eens een gaatje langer maken en de touwtjes proberen. Andere tips zijn uiteraard ook welkom!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:38

Je benen zijn vaak een verlengde van je zit! Dus het kan ook zijn dat het aan je zit ligt, misschien om daar eens naar te kijken! Dus misschien zit je wel iets te relaxed en onderuit gezakt waardoor automatisch je benen iets naar voren gaan!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:40

[/quote]

Ik wil best eens zitles nemen maar ik heb eigenlijk niet echt het idee dat mijn zit opzich echt slecht is oid. Ik zit stevig maar relaxt in het zadel en ik rijd ook heel regelmatig zonder beugels/zadel. Ik heb dus geen problemen met mijn balans oid.
quote]

Als je een stoelzit hebt, is je zit dus niet goed, je zit waarschijnlijk op de achterkant van je dijen, en hangt iets teveel achterover met je bovenlichaam, waardoor je benen vooruit steken als het ware. Op deze manier zit je vaak achter de beweging en kun je niet optimaal inwerken.
Zitles is dus inderdaad een goed idee. Zonder beugels rijden werkt ook goed, maar ik zouzelf niet je beugels met touwtjes vast gaan binden. Dat is meer het oplossen van het gevolg dan de oorzaak, het dwingt je in een houding en als je ze losmaakt zit je weer met hetzelfde probleem.
Probeer op de binnenkant van je dijen te gaan zitten. Til je been een stukje van het zadel, draai je hele been naar binnen en naar achteren en lag het dan tegen het zadel en schuif het naar voor tot het op de goede plek ligt. Dit zul je in het begin vaak moeten herhalen maar als je het jezelf aanleert zul je op een gegeven moment steeds minder moeite hoeven doen om in de goede houding te zitten.
Houd verder je bovenlichaam lang, zak niet naar achter maar houd het rechtop. Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Succes

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:48

Probeer eens staan, staan, zit te oefenen. Als je echt een stoelzit hebt lukt dat niet. Test het maar eens uit. Met staan,staan, zit gaan je benen automatisch op de goede plek liggen. Is ook een hele goeie oefening voor je balans.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:54

Omdat je zo vast en relaxed zit, hang je denk ik, iets naar achter, je benen gaan dan vanzelf mee naar voren!! Let op je rug, zit goed rechtop, volgens mij gaan je benen dan vanzelf ook weer wat naar achter!

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:04

Ik heb dit probleem ook wel, vooral als ik lichtrij gaan de benen schuiven de benen steeda naar voor en naar achteren.
Als tip om te weten waar het been juist moet liggen heb ik gekregen: ga eens in verlicht zit dan gaan je benen automatisch op de juiste plaats liggen. Dan is het de kunst om ze daar te houden. Best kan je dan aan een omstaander vragen om je beenligging gade te slaan. Want je merkt zelf niet altijd of je benen weer verschuiven. Als ze weer verschoven zijn, terug in verlichte zit en je been terug juist plaatsen. Ik weet het kost veel moeite, maar het is toch al wat verbeterd bij mij. Hopelijk kukt het ook bij jou.

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:49

Het kan ook zijn dat je zadel niet goed past, dus dat het middelpunt van het zadel niet in het midden ligt, hij hangt wat achterover.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:55

als je naar beneden kijkt en je tenen en hielen niet ziet, zitten je benen op de goede plek. Oefen dit eerst in stap zodat je benen al een beetje aan die houding gaan wennen, want in draf en galop kost dat natuurlijk veel meer moeite. Ook kan je het oefenen op een kruk zonder rug leunig. Als je overdreven naar voren gaat zitten gaan je benen ook automatisch naar achteren, dat kan misschien ook wel helpen. Ook heb je speciale zadels met zon mega voorwrong zodat je benen niet naar voren kunnen. Mjah, die zadels zijn meestal nog al duur dus...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:41

wat ik iemand op de manege al zien doen heb is een touwtje aan je beugel vastbinden aan het boordje op je dekje waar je singel door moet. Een niet te dik zodat het kan stuk springen natuurlijk. Helpt wel zei ze

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:16

Probeer anders eens zonder zadel te rijden, als je dan niet recht zit, val je eraf... Mooie controle oefening..

A3jkn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:27

Betteke:`Probeer eens staan, staan, zit te oefenen. Als je echt een stoelzit hebt lukt dat niet. Test het maar eens uit. Met staan,staan, zit gaan je benen automatisch op de goede plek liggen. Is ook een hele goeie oefening voor je balans.´

Dit is echt een hele goede oefening, komt ten goede aan je beenligging en komt zeker ten goede aan je paard, je leert dan nl echt lichtrijden ipv zwaarrijden. Kom je pas achter als je dat onder de knie hebt. Ik zou er wel als extra tip bij willen geven als je dat gaat oefenen, je je paard de lange teugel geeft, weet je ook zeker dat je je balans niet gaat corrigeren door aan de teugels te gaan hangen.
Succes.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:59

Bedankt voor alle reacties! Aangezien ik een paar dagen niet op mijn werk ben geweest heb ik niet eerder kunnen reageren Even kijken, ik zal even wat reacties ''beantwoorden'':

Citaat:
Als je een stoelzit hebt, is je zit dus niet goed, je zit waarschijnlijk op de achterkant van je dijen, en hangt iets teveel achterover met je bovenlichaam

Ik heb geen echte stoelzit, (althans, zoals het in de boeken beschreven wordt dan) ik zit wel gewoon midden in het zadel en leun niet achterover, dan eerder iets voorover zelfs. Mijn benen hebben alleen maar de ligging van de stoelzit zeg maar.

Mijn houding is volgens mij echt behoorlijk vreemd, vandaar dat ik ook geen idee heb hoe ik er überhaupt aan kom, laat staan hoe ik het af kan leren…..

Citaat:
Probeer eens staan, staan, zit te oefenen.

Staan-zit gaat gewoon goed, bij staan-staan-zit kantel ik voorover zeg maar Ik weet niet precies wat dit dan zegt over mijn zit?

Citaat:
Ook heb je speciale zadels met zon mega voorwrong zodat je benen niet naar voren kunnen. Mjah, die zadels zijn meestal nog al duur dus...

Mijn zadel bevordert mijn zit ook niet echt denk ik. Ik heb een Wintec 500 vz, mijn benen worden dus niet in positie gehouden door kniewrongen oid. Ik wil al een tijdje een nieuw (dressuur)zadel maar die zijn idd niet goedkoop.

Citaat:
Probeer anders eens zonder zadel te rijden, als je dan niet recht zit, val je eraf...

En dan blijf ik er dus wel gewoon opzitten Mijn benen liggen zonder zadel wel gewoon normaal. Ik begin na al jullie tips toch een beetje te twijfelen of een ander zadel mij niet heel veel goeds zo doen

Iig nogmaals bedankt voor alle tips, ik zal ze allemaal eens uitproberen! Nieuwe tips zijn natuurlijk nog steeds welkom

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:01

heb je dr geen foto van?

is misshcien wat makkelijker beoordelen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:03

Nee sorry, ik heb geen foto's online staan. Ik heb ook niet de mogelijkheid om zo even nieuwe foto's te schieten, ik heb zelf geen digi.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:18

Citaat:
Ik zou er wel als extra tip bij willen geven als je dat gaat oefenen, je je paard de lange teugel geeft, weet je ook zeker dat je je balans niet gaat corrigeren door aan de teugels te gaan hangen.

Ja heel belangrijk die lange teugel!
En als je naar voren kiept met staan, staan, zit, dan is je balans dus duidelijk niet goed. Gewoon blijven oefenen tot het goed gaat, je zal merken dat je paard ook beter gaat lopen als je het goed doet.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:56

Betteke schreef:
Citaat:
Ik zou er wel als extra tip bij willen geven als je dat gaat oefenen, je je paard de lange teugel geeft, weet je ook zeker dat je je balans niet gaat corrigeren door aan de teugels te gaan hangen.

Ja heel belangrijk die lange teugel!
En als je naar voren kiept met staan, staan, zit, dan is je balans dus duidelijk niet goed. Gewoon blijven oefenen tot het goed gaat, je zal merken dat je paard ook beter gaat lopen als je het goed doet.

Toen ik als ex-manege ruiter mijn paard kocht reed ik inderdaad vaak te veel op mijn teugels. (in de zin van alles doen met je teugels en balans houden op je teugels) Inmiddels ben ik alweer 2 jaar verder en kan ik iig met zekerheid zeggen dat ik absoluut niet steun op mijn teugels, ik rijd mijn paard ook juist heel vaak met losse teugel in alle gangen. Dat is dus weer geen probleem. Ik zal iig eens behoorlijk gaan oefenen met de oefeningen die jullie mij hebben gegeven!

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:21

dat had ik met springen ik legde me been bijna bij zun vlank en toen had ik me benen vastgebonden aan het zadel en nu doe ik het niet meer:) mischien kan jij ook je bene vastbinden aan de single

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:11

En vervolgens verongelukken?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:24

Ik heb hetzelfde probleem en rij ook op een wintec 500 zadel op beide paarden. Kan er dus best wel mee te maken hebben denk ik. Ik vind het ook belabberd zitten om mijn benen zover naarachter te hebben zoals het hoort. Ik rij nu met een gaatje langer en dan is het al wat beter. Maar krijg het nog vaak te horen van mijn instructrice. Denk idd dat ik ook maar wat zitlessen doen.

Afbeelding

Afbeelding

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:55

Ja Wreckh! Mijn benen liggen een beetje hetzelfde als bij jou! Hmm, ik weet niet of meer mensen daar last van hebben bij een Wintec 500 vz? Het is net wat je zegt, als ik mezelf forceer om mijn benen op de juiste plaats te leggen voelt het heel onnatuurlijk, erg krampachtig. Ik heb een tijd terug eens op het dressuurzadel van mijn instructrice gereden. Ik had het idee dat mijn benen toen veel beter lagen. Neemt niet weg dat het op mijn Wintec ook moet lukken en dat ik toch alle tips uit zal gaan proberen. Op die van tummielover na dan, die lijkt me niet zo verstandig....

josiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:30

Ik deed dat vroeger ook altijd mijn benen vooruit. Nu heb ik een zadel met hele dikke kniewrongen en lange beugels. Je moet proberen je benen aangesloten te hebben, dan zit je al vanzelf meer naar achteren met je benen.