Hoe houd je je paard nagevelijk tijdens het halsstrekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:01

Mijn paard zakt wel met zijn hoofd naar de grond, maar drukt zijn rug er een beetje uit en loopt dan niet nagevelijk!

Wat moet ik doen??

Maaiikii

Re: Hoe houd je je paard nagevelijk tijdens het halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:10

Kan niemand mij helpen ?

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:18

tijdends het halstrekken moet het hoofd van je pony op kniehoogte zijn, dus niet nageeflijk denk ik

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:22

op mijn coupons staat er wel eens als commentaar bij het halsstrekken: nagevelijker houden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:06

benen goed gebruiken en zelf ontspannen blijven zitten, je weet dat ze zo gaat lopen dus ga je anders zitten waarschijnlijk maar dat moet je dus niet doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:16

met het halsstrekken actief naar voren blijven rijden en bij het oefenen beetje bij beetje meer ruimte geven en niet gelijk alles losgooien. Oefenen met halsstrekken op de grote volte en in alle gangen tussendoor halsstrekken en weer oppakken. Kijk ook of je niet te zwaar inwerkt met je zit.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:16

Maaiikii schreef:
op mijn coupons staat er wel eens als commentaar bij het halsstrekken: nagevelijker houden.

Waarschijnlijk vinden ze dan dat jouw paard er dan niet ontspannen genoeg uitziet. zorg er altijd voor dat je paard niet in tempo terug valt als hij zijn hals strekt, want hij moet genoeg voorwaartse drang hebben, en het moet natuurlijk een ''in de hand gesteld paard'' zijn. Dat betekend dat je paard op elk moment jouw hand moet kunnen volgen. ik hoop dat je het een beetje snapt, anders vraag je het maar aan mij.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 05:03

Anora schreef:
tijdends het halstrekken moet het hoofd van je pony op kniehoogte zijn, dus niet nageeflijk denk ik

Een paard kan best nageeflijk zijn met zn hoofd op knie hoogte hoor...Volgens mij verwar jij nageeflijk zijn met in de krul lopen

Je moet inderdaad stukje bij beetje de hals uitschuiven, terwijl je de rest van het paard met je been bij elkaar houd. Het moet op jouw initiatief gaan, het paard dat met zn neus naar de grond duikt en daarbij de teugels zowat uit je handen sleurt is dus niet nageeflijk maar trekt gewoon. Probeer eens op de volte je paard steeds iets langer laten worden in de hals, buitenteugel houd contact, de binnenteugel vraagt naar beneden. Zorg dat je contact houd met de mond, en dat je hem ook op elk moment weer terug kan pakken. Rijd in een laag tempo maar wel actief, zodat hij minder snel op de voorhand zal vallen. Succes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 08:57

Probeer verder ook een steeds kleine stukjes te doen zodat je de controle houdt. Stukje laten zakken, weer oppakken, weer laten zakken. Je paard moet zijn hoofd laten zakken omdat jij hem daarheen stuurt, niet omdat ie toevallig zoveel ruimte heeft gekregen omdat je de teugels langer hebt gemaakt. Zijn hoofd moet richting knieen gaan, dus zakken. De hals moet niet alleen maar langer (en rechter) worden.

Je kan het goed zien aan de halsspier, loopt die van zijn oren tot aan zijn schouder mooi rond (gaat als het ware beetje "uitsteken" naar de zijkant), dan blijft ie goed nageeflijk. Zit er ergens een onderbreking in de spier dan houdt ie zich nog vast.

Je paard moet eigenlijk goed je hand blijven volgen, dus als jij je handen wat naar voren doet moet je paard zijn hoofd als het ware "laten vallen" (zonder te gaan hangen op je hand natuurlijk). Als je dat voor elkaar hebt dan zie je die spier ook mooi uitkomen en kan je hem ook mooi nageeflijk houden.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:40

Bedankt voor de reacties!

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:49

Door goed voorwaarts te houden en langzaam de teugels te laten glijden... vooral contact houden met je hand en als hij z'n rug wil drukken en niet met de neus richting voorbenen gaat geef je been met een ophoudinkje.. zo snapt ie dat ie verder naar beneden moet...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:02

Volgens mij moet je goed contact hebben met de mond en dan langzaam de teugels door laten glijden. Alleen teugel geven als het paard naar beneden gaat, anders weer de teugels op maat maken en opnieuw beginnen. Blijven knijpen in de teugels en op die manier contact houden, ondertussen natuurlijk goed je been erbij houden ! Als het goed is kun je ze op deze manier met de neus over de grond laten lopen. Op een volte gaat dit makkelijker dan rechtuit. Zeker niet de teugels losgooien en hopen dat het paard naar beneden gaat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:17

Halsstrekken is je paard nagevelijk rijden met een hele lange teugel. Gewoon benen erbij houden en met je been naar de hand toe rijden. Handen ontspannen en het paard de teugels geleidelijk uit je hand laten kauwen.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 10:09

Heel erg bedankt voor de tips!
Ik ga het proberen..
Ik gooi niet de teugels uit mijn handen..ik laat hem de teugels uit mijn handen kauwen!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:30

Halsstrekken is een belangrijke oefening. Het is ook een oefening die in de praktijk vanaf het begin vaak verkeerd wordt uitgevoerd. Ook wordt halsstrekken vaak gedaan en wordt er even bijgepraat, waardoor het goede strekken van de hals verkeerd wordt gedaan.

Het paard moet niet stofzuigen, dus met het hoofd vlak boven de grond gaan, de bovenlijn van het paard wordt dan in de rug verbroken, maar ook de hoofd/hals verbinding moet tijdens halsstrekken functioneel voor het paard zijn. Bij stofzuigen is dat niet zo.

Het strekken van de hals moet verlopen als het langzaam uitschuiven van een telescoop. Door het tempo van het paard bij het halsstrekken constant te houden en het goed onderbrengen van het achterbeen te stimuleren (in de mate die hoort bij de graad van africhting van het paard) zal het paard de hals graag strekken. Als je het halsstrekken ziet als een ladder dan ga je de ladder langzaam maar correct af, m.a.w. je geeft het paard wat ruimte in de teugels maar onderhoudt eerlijke en vriendelijk contact/aanleuning. Als je een trede gezakt bent en als dat goed gegaan is, doe je nog een stapje omlaag enz. Dus in treden de hals laten strekken en het contact/aanleuning behouden.

Bij het strekken van de hals is de hoofdhouding heel belangrijk. Dus de profiellijn voor de vertikaal, de neus niet onder de voorknie en de hoek tussen de onderkaak en de onderhals moet groot, dus open zijn. De keelgang moet zover mogelijk open zijn.

Als je het halsstrekken beeindigt, doe je hetzelfde in stapjes omhoog (via de teugels). Je gaat de ladder nu dus trede voor trede langzaam op. Je zorgt dat het tempo constant blijft en het paard blijft ondertreden. De telescoop van de hals schuif je nu stap voor stap (trede voor trede) in. Dit is niet omdat het zo een mooi gezicht of beeld geeft, het heeft ook met het welzijn van het paard te maken.

Bij halsstrekken houd je dus een vriendelijk en eerlijk contact.

Er zijn tal van oefeningen waarmee je je paard op een eenvoudige manier kan laten ontspannen, losmaken en soepelmaken. Die zijn al vaker op bokt beschreven.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:39

Je moet je teugels niet ineens los gooien, en wel altijd contact blijven houden .

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:31

[quote="Maaiikii"]Hoe houd je je paard nagevelijk tijdens het halsstrekken?
Mijn paard zakt wel met zijn hoofd naar de grond, maar drukt zijn rug er een beetje uit en loopt dan niet nagevelijk!

Wat moet ik doen??

Tja lastig tot voor kort voor mij dan althans, echter al dat soort zaken heeft met rechtrichten en voorwaarts te maken zie ook de site van Antoine de Bodt maar als je paard recht is en geen steun vindt op je hand het zogenaamde op eigen benen lopen, staat deze altijd vierkant stil volgt hij beter je hand ten alle tijde. Dus ook beter je hand volgt, ook middendraf geen enkel probleem. Na vele lessen (20 jaar) en lezen boek klimke en de site antoine ben ik thuis dit gaan proberen alleen paard recht te richten zonder dat paard steun vindt op de hand en HET WERKT was helemaal verbaasd hoe makkelijk zaken dan worden. Misschien kun je eens op die site kijken en je licht daar opsteken. Succes ermee en rij ze........

groetjes.
Socio.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:45

Okee bedankt..!
Wat is zijn site?

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:17

Maaiikii schreef:
Okee bedankt..!
Wat is zijn site?

www.hoefkatrol.com. Hij helpt mensen ook met paarden die kreupel zijn door verkeerde belasting die je krijgt als paard niet over 4 benen verdeeld loopt. Dat is eigenlijk het hele rijden verdeeld over 4 benen lopen met voorwaartse drang dan gaat paard je hand opzoeken. In plaats dat ruiter paard naar zich toe trekt. Wordt je ook soms wel een beetje verkeerd geleerd als ruiter. ( weet ik inmiddels uit eigen ervaring) Ik heb laatst bij antoine gezien dat paard met hoefkatrol door recht richten inderdaad zuiver ging lopen was erg verbaasd. Maar alle technisch boeken qua rijden gaan hierover, wordt in vele lessen alleen erg weinig aandacht aan besteed en terwijl rechtrichten een basisvoorwaarde is van waaruit je pas verder kan.

gr
Socio.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:05

Er staat heeel mooi uitgelegd wat nagevelijkheid bj het halstrekken in houdt maar ik heb nergens gezien waar de oorzaak vandaan komt.

Ik dnek namelijk dat je paardje helemaal niet nagevelijk is. Een paard wat goed nagevelijk loopt zal nagevelijk zn hals strekken.

Probeer eens een keertje die hele hoofd/hals houding te vergeten en probeer hem dan eens door middel van sherp aan de hulpen van achtere naar vore toe te rijden zonder iets met je handen te doen. Rij heel veel binnenhoefslag, diagonalen en lange lijnen als de AC lijn om recht te richten. Rij constant tempowisselingen en overgangen om hem scherp aan je hulpen te maken en heel veel figuren om hem los te rijden in zn rug. Dit alles doe je dus enkel op je been en zit hulpen.

Als die is recht gesteld, goed aan de hulpen is, en los laat over zn rug zal die in balans komen en meer terug komen op de achterhand. Op dit momend zal die pas echt nagevelijk kunnen zijn en komt die vanzelf naar de hand toe. Als hij jou hand gaat opzoeken (zonder er in te gaan hangen!) en hierbij mooi actief aan de hulpen blijft zal je merken dan als je hem in de wending iets terug rijdt en op de diagonaal ietsjes zn hals verlengt dat die mooi nagevelijk zal zijn! Hij volgt je hand dan perfect en ook tijdens deze oefening zal die mooi te schakelen zijn!

Dus je moet werken aan de volledige nagevelijkheid zonder te gaan zitten peuteren in zn mond voor het plaatje!

Succes

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 08:44

Nou hij loopt toch echt wel nagevelijk.. en hij heeft ook altijd zijn hoofd omlaag.
Maar ik weet al wat de oorzaak is denk ik..ik geef altijd alleen lange teugels als ik klaar ben met rijden. dus zodra ik hem lange teugels geef denkt hij dat hij klaar is!

Maar bedankt voor de tips!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:53

mijn haffie deed dat vroeger heel netjes steeds een beetje meer haar hals strekken... dat was volgens de instructrice een goede oefening voor dr stijve rug.... en ze vind het lekker..... door het verkeer berijden van een oude verzorgster rukt ze nu de teugels uit je hande vanmiddag ga ik met mijn instructice daar aan werken!

loverasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:41

haai

je moet je teugels langzaam laten zakken niet een 1 keer al je teugels aan je paard/pony geven dan is alles los en dan heb je geen verbinding meer met de mond dus langzaam steeds kleine beetjes teugel geven groetjes anne

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:57

De meeste mensen vergeten met hals strekken, dat je altijd nog naar de hand toe moet blijven rijden (drijven met je benen) en niet wachten totdat ie zijn hoofd vanzelf naar beneden doet.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:27

Bedankt voor de tips!
Meer tips zijn altijd welkom!