Klein bokje als protest... negeren of straffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Klein bokje als protest... negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:57

Beste bokkerds

Mijn toverdoosje zet zich heel erg vast op links, rechts is haar 'makkelijke' kant.

Ze loopt met de oefeningen dan wel voor het gezicht aan de teugel, maar ik voel dan gewoon dat ze met haar lichaam linksom niet genoeg inbuigt. Meestal is het na een minuutje of twintig eruit gereden (twintig minuten lijkt lang... maar jullie moeten niet vergeten dat ze al 26 is )

Toch komt ze af en toe wat in protest, bijvoorbeeld als we linksom op de binnenhoefslag rijdt en dan inbuig (schouder voor) naar de muur om wat te stretchen.
Ze geeft dan weleens een bokje, hieraan merk ik dat ze het toch moeilijk vind.
Pijn oid is het niet, ze is pas helemaal binnenstebuiten gekeerd, het is gewoon echt dat ze het moeilijk vind en door haar toch wel hete karakter resulteerd dat dan in een 'uitbarstinkje'

Dan vraag ik mij dus af... moet ik dat bokje dan afstraffen (ze kan immers in veel mindere mate aangeven dat het moeilijk is)
Of moet ik het gewoon negeren?
Van beide instructeurs/trices die ik heb krijg ik tegengestelde antwoorden... en ze hebben ook allebei goede argumenten

Dus wat zouden jullie doen?

Speedster

Re: Klein bokje als protest... negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:01

Ik zou het in eerste instantie negeren, waarschijnlijk houdt ze er dan vanzelf mee op als ze merkt dat het totaal geen effect heeft wat ze doet. Gaat ze er echter te lang mee door of wordt het erger, zou ik het wel gaan corrigeren. Succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:14

Waarschijnlijk negeer je die mindere tekens, het begint heel klein, en dan als het niet werkt soms uitbarsting. Ik denk dat je dan een stapje terug moet doen, dat bokje is niet voor neits. ALs ze die kant moeite heeft, misschien beter warm rijden en eerst wat andere oefeningen doen? Je paard hiervoor straffen vind ik niet eerlijk, jij doet immers iets wat zij absoluut niet fijn vind en rijden moet leuk zijn voor paard en ruiter.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:30

Ik zou het negeren.
Ze geeft aan dat ze wat er van haar gevraagd wordt moeilijk vind, en het is ook logisch dat ze met inrijden nog niet gelijk zo heel erg soepel is gezien haar leeftijd.
Dat ze hiertegen protesteert is gewoon een teken dat ze het lichamelijk moeilijk heeft, en daarom geeft ze deze reactie. Daarom is het niet eerlijk om haar te straffen, ze geeft te kennen dat ze met een specifieke oefening moeite heeft, ze zit niet te klieren of iets dergelijks.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:39

hee
ik zou het niet helemaal negeren.. want dan denkt je pony dat ze gewoon mag bokken (ookal is het maar een kleine) als ze iets niet wil..
als ze dat op een wedstrijd doet
maar om er meteen erop los te gaan slaan is ook wel ERRUG overdreven
ik zou gewoon ff een waarschuwende 'been-druk' geven... dus gewoon iets strenger als je doet als je gewoon been geeft...als je snapt wat ik bedoel
succes

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:40

Ik zou het zover niet laten komen. Gewoon ontspannen net VOORdat ze dat bokje (of ander teken van protest) geeft. Als je het voor bent, hoef je het namelijk ook niet op te lossen. Dus als je aan voelt komen dat er spanning is, gewoon even lekker een paar pasjes voorwaarts wegrijden, of even lange teugel geven. Zeker als je paar stijf is moet je de aanspanning en onstpanning steeds blijven afwisselen, dus bijv. elke 10 min. dat je rijd even 1 minuut stap lange teugel. Dit geeft jouw en je pony een adempauze en laat eventuele negatieve spanning afvloeien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:46

Ja, ben het wel eens met Libera. Als er gebokt wordt op het been ofzo, dan zou ik het anders aanpakken, maar hier zou ik gewoon steeds een paar pasjes doen en weer rechtrichten of een volte rijden (en dan van daaruit wijken, is ook een leuke oefening trouwens!)

Niet te lang doorgaan op hetzelfde, dat levert dan alleen maar stress op.

Maar wat zijn de argumenten van je instructeurs dan? Ben ik wel benieuwd naar dan! Wij kunnen hier je paard ook niet zien, dus da's altijd moeilijk beoordelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:51

laugrease schreef:
hee
ik zou het niet helemaal negeren.. want dan denkt je pony dat ze gewoon mag bokken (ookal is het maar een kleine) als ze iets niet wil..
ik zou gewoon ff een waarschuwende 'been-druk' geven... dus gewoon iets strenger als je doet als je gewoon been geeft...als je snapt wat ik bedoel
succes

dit vind ik nou zoiets als een paard straffen voor jou fouten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:02

bij mij ligt het compleet aan de situatie en HOE er gebokt wordt Daarnaast ook aan het karakter van het paard.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:19

negeren is echt de beste oplossing. Straffen is namelijk ook een negatieve versterker, in andere woorden, het paard word maar half gestraft omdat hij toch aandacht krijgt. Gewoon negeren en doorrijden dus. (negeren = niet aanspreken, niet aanraken en niet aankijken, in dit geval niet aanspreken en doen alsof er niets aan de hand is) straffen is eigenlijk uitgesloten, hoewel de meeste dat niet begrijpen... een zweepje is eigenlijk het beste om je paard voorwaarts te houden of voor sommige oefeningen ^^ succes!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:07

Negeren denk ik. Je voelt zelf wel of het uit puur protest is, dan zou ik wel straffen, of dat ze het moeilijk vindt, dan zou ik het negeren, een stapje terug doen en een iets minder moeilijke oefening vragen, totdat het paard wel zover is dat ze de vraag aankan.

Veel succes

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:28

Negeren, maak t ook wel eens mee en doe net of ik t niet in de gaten heb. Ga er van uit namelijk dat hij dit alleen doet als het hem net iets te moeilijk is. Grappig is wel dat je soms merkt dat hij daarna toch iets makkelijker door die wending gaat. Dat zou kunnen betekenen dat zo'n bokje hem helpt iets losser te worden.

Zolang je niet tussen zijn oren hangt en het geen hele boksessies worden, lekker negeren en proberen veel aandacht te besteden aan het loswerken.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:04

laugrease schreef:
hee
ik zou gewoon ff een
waarschuwende

'been-druk' geven... dus gewoon iets strenger als je doet als je gewoon been geeft...als je snapt wat ik bedoel
succes

Denk je niet dat je paard je iets wil vertellen als hij een bokje geeft?
Hij vindt het moeilijk en heeft al eerdere signalen gegeven waar blijkbaar niet op gereageerd is. Dan probeert het paard het wat duidelijker te vertellen.
Waar ligt het probleem nu?? Bij het paard of bij de ruiter??? Als de ruiter goed luisterd naar zijn paard en in harmonie is met zijn paard dan zie je die kleine signalen en worden die bokjes voorkomen, doordat je eerder een stapje terug kan doen.

Zoals eerder vermeld paardrijden moet voor je paard ook leuk zijn. EEN PAARD WAT PLEZIER HEEFT IN ZIJN WERK ZAL OOK NOG EENS BETER PRESTEREN!!!!
Denk je niet dat je dan een beter figuur slaat op wedstijden???

En denk jij dat je paard het snapt wanneer deze een waarschuwende beendruk krijgt??? Been druk is voorwaarts. Je geeft die beendruk ook nog eens naderhand??? Ik snap al niet waarom je dat doet, laat staan je paard???
Zelfs bij een hondentraining leer je het negatieve gedrag te negeren en positief te belonen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:36

Ben ik het mee eens, even iets anders, maar neem nu gister.
Pony moest bekapt worden, vond het heel eng heeft hele slecht ervaringen, na paar keer waarschuwen van niet bijten (omdat hij het dus echt eng vond) 1x flink op zijn plek gezet. Daarna hem vertroeteld, en ja hoor hij durfte het, af en toe nog proberen of hij eronderuit kon komen, da los je dan op door hem voorzichtig op andere gedachten te brengen. Hij stond te trillen, maar durfte het. Moet je nagaan als we al die kleine signalen moesten afstraffen, werd hij vast alleen maar banger van...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:34

Ik heb iets vergelijkbaars. Mijn paard is nogal een heethoofd, en nog heel slap. Hij moet nu dus sterker worden in z'n rug en achterhand. Maar als we daarmee aan het werk gaan, zit ik aan z'n spieren, en dat vindt meneer niet prettig. Dus ontploffingen en bokken! Ik snap wel dat hij het niet fijn vind, maar het moet toch even. Ik zit dus ook een beetje met de vraag afstraffen of negeren?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:37

Misschien grondwerk?
god voor jullie relatie en op den duur (als je wat verder bent dan de echte basis) ook voor zijn spieren enzo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:39

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:47

Ik zou het niet zo kunnen zeggen, het ligt aan het karakter van het paard en de kwaliteiten van de ruiter of ik het zou afstraffen, corrigere of negeren. (en dan bedoel ik "Ik" als instructeur) Als ik zelf op het paard zou zitten, zou ik vertrouwen op mijn gevoel mbt waarom het paard dit deed en hoe ik ermee om zou gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:53

Op het moment vertrouw ik ook maar op mijn gevoel, en ik rij gewoon door al hij in verzet komt. Vaak gaat het daarna dan gewoon een stuk beter. En de dagen daarna zie ik wel een stijgende lijn. Maar soms vraag ik me dan toch wle eens af of ik wel de juiste weg kies.

Maar XchantjuhX, ik wil je topic niet 'stelen'. Dus ik zal mijn problemen/vragen verder voor me houden!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:56

haha of even een eigen topic maken

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:26

Ik blijf erbij...stop voordat hij gaat bokken, laat de spanning afvloeien en pak m dan weer op. Als je zelf een spagaat oefent ga je toch ook niet gelijk proberen om het helemaal te doen? Je bouwt het op in stukjes en af en toe je spieren even laten onstpannen...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:47

Ik zou mijn pony hiervoor zeker niet straffen.Je rekt je paard zijn spieren op en dat doet pijn.Mss moet je hem iets minder laten inbuigen en het rustig opbouwen en steeds een stukje meer vragen of genoegen nemen met een klein beetje want ze is al 26.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:52

Oeh wat een reacties

Een stap terug doen is in mijn ogen niet echt een optie... dat zou dan namelijk betekenen dat ik haar niet meer recht zal richten en dan werk je de scheefheid imo in de hand waardoor ze juist stijver wordt.
Pijn is het echt niet... eerder irritatie.
Ik weet namelijk hoe ze op pijn reageert en dan lig je er zeker naast.

KiWiKo schreef:
bij mij ligt het compleet aan de situatie en HOE er gebokt wordt Daarnaast ook aan het karakter van het paard.

Tsja het is echt een irritatie bokje, voorafgaand meestal wat gezwiep met de staart waarop ik meer been geef.
Dan zijn er meestal twee kanten die het opgaat... of ze geeft toe, laat meer los en werkt mee.
Of ze begint zich op te fokken, je voelt de achterhand er dan steeds verder onderschuiven en uiteindelijk een klein bokkie
Daarna is het meestal ook weer over.

Even het karakter van mijn merrie in een notendop:
Het is een verschrikkelijke heethoofd, en daarbij een heel erg slim paard.
Ze heeft altijd meteen door hoe ze iemand in de maling kan nemen... geef je haar niet genoeg te doen... lopen er opeens overal bakkabouters en stier je door de bak
buiten is ze ook erg heet voor haar leeftijd

Vandaag nam ik me voor het te negeren, maar ze was erg soepel en makkelijk in te buigen.
Morgen kan ik het miss wel toepassen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:54

*edit* het is btw een paard

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:30

nouja misschien dan ipv 1x hele rechte zijde, 2 keer een halve? Of paar stapjes, weer recht, en weer paar stapjes ofzo. of wat grond/massage oefeningen isschien dat dat wel helpt