paard met te veel energie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

paard met te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:55

hallo allemaal.

ik krijg binnenkort een probleem ben ik bang. ik heb chronisch vermoeidheids syndroom en heb daardoor al zo'n 2 jaar niet behoorlijk kunnen rijden. ik ben altijd heel moe en heb spier en gewrichtspijn. logisch dat je daardoor niet zo super kan rijden lijkt me. nu heb ik nieuwe medicijnen gekregen, ben met een revalidatie therapie bezig, en ik ga echt vooruit, heb nog niet echt conditie, maar word minder moe en dat is al een hele vooruit gang.

en nu wil ik weer paardrijden. en dan komt het moeilijkste: ik moet er voor het eerst in een jaar weer op. vorig jaar heb ik het nog geprobeerd, maar mn paard was helemaal door het dolle heen dat er een zadel op zn rug lag, en ging er met zo'n noodgang vandoor dat ik na 5 minuten te moe was om verder nog iets te gaan doen.

ik weet zeker dat het nu weer zo gaat, dat ik zodra het zadel er op komt hij helemaal door het dolle heen is. het is geen onwil hoor, paardje is gewoon super blij, dat is aan alles te merken. helaas reageert hij totaal niet op hulpen. ik kan hem niet laten stoppen, het is net of eerst die energie eruit moet.

ik weet zeker dat als hij eesrt zn energie eruit rent, dat hij dan weer braaf is. mn paard loopt elke dag zo'n 3 uur in de wei, en daar rent hij ook wel, maar onder het zadel wil hij nog meer rennen. longeren voor het rijden is geen optie. mn paard is mishandelt voor dat hij bij kwam, is doodsbang voor de longeerzweep, hoewel ik hem daar nooit mee heb aangeraakt. aan de longe is hij ook helemaal wild, en niet van blijdschap maar van pure angst. je kan duidelijk het vercshil zien. ik heb hem in al die tijd dat ik hem heb niet kunnen longeren, wel geprobeerd maar het loopt gewoon vast na een tijdje omdat hij doodsbang is. ik kan hem er niet over heen helpen.

ik weet niemand die hem de eerste keer voor me kan rijden. ik heb wel aan iemand gevraagt, maar die zag het niet zitten. ik heb zelf ook het gevoel dat ik dit zelf moet doen. maar hoe? hebben jullie tips hoe ik dit moet aan pakken? gewoon zadel erop en laten rennen? of juist proberen om hem toch te kalmeren? ik weet zelf niet zo goed wat ik het beste kan doen.

ik wil een westernzadel hebben, omdat ik daarop minder last van mn klachten heb. maar als je een westernzadel koopt moet je er wel eerst op rijden om te zien of het goed zit voor jou. nou ik kan niet ineens een westernzadel op zorro's rug gooien, terwijl er zo'n pasmens bij is, en dat zorro dan eerst een uur rondgaloppeerd om zn energie kwijt te raken.

mijn vraag dus vooral: hoe krijg ik die energie eruit? antwoord: rijden. maar hoe, hem uit laten razen, hem proberen in te houden, en rustig proberen te rijden?

ik hoop dat jullier wat van snappen, want volgens mij leg ik dit niet allemaal echt handig uit... maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet doen in ieder geval al bedankt voor het lezen!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: paard met te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:01

hey, eerst even beterschap ermee!!
nu over je probleem. Kun je hem ook niet eerst loslaten in de bak en hem dan beetje opjagen?
Anders kun je met rijden hem op een volte zetten in draf en goed voorwaarts rijden. Zodat ie zijn energie kwijt raakt in de draf en niet in galop. Als ie in galop schiet, gewoon volte rijden en kleiner maken. Je hoeft niet de hele tijd voltes te rijden, als hij maar niet te lang een recht stuk loopt, want dan heb je kans dat ie ervandoor gaat. Dus gewoon bezig houden in de draf!! Totdat jij het vertrouwen er in hebt en tot hij rustiger gaat lopen.
Leuke naam trouwens, Zorro
Succes ermee!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:12

Waarom zoek je geen bijrijdster, voor een paar dagen in de week, zodat hij die dagen iig goed loopt, dan zal hij bij jou ook al een stuk rustiger zijn. En als je dit niet wilt, zou ik hem gewoon goed longeren voordat je erop gaat zitten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:19

Als je het verhaal beter had gelezen, dan wist je dat ze niemand kan vinden die het paard wil rijden! En dat longeren ook niet werkt!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:22

Ze kan toch een bijrijdster zoeken, via advertenties te plaatsen en kijken wat daarvan komt.. Zo kan het paard dan een paar dagen in de week zijn energie kwijt en kan de TS er ook veel makkelijker opstappen, want ik denk dat het anders geen doen is, om er weer op te stappen
Laatst bijgewerkt door Olympia op 25-07-05 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:24

eerst een week een paar keer longeren, dan voor het rijden hem nog moe longeren en dan kan je er waarschijnlijk wel op.

hoeveel voer krijgt hij? krijgt hij niet te veel voer dat hij daardoor zo druk is? een paard wat niet aan het werk is hoeft eigenlijk helemaal geen brokken, alleen misschien een handje voorr het idee en verder alleen hooi.

anders is een bijrijdster misschien een optie, maar denk dat die ook wel eerst aan het longeren moet

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:28

mischien eens bij je zelf nagaan of dit paard wel geschikt is voor jou en je ziekte na mij menig is hij te actief voor jou doen dit is niet aanvallend bedoelt he maar zo hebben jullie beiden geen plezier eraan en aangezien het steeds weer een stukje beter gaat met jou wil jij toch ook van je paard kunnen genieten.
het is jammer dat hij mishandelt is enz enz en dat is heel moeilijk om dat eruit te krijgen en zo een paarden kunnen zich heel sterk maken het is niet de bedoeling dat jouw dadelijk iets gebeurt hierdoor.
ik zou indd toch een advertentie zetten voor een bijrijder en anders als je dat niet lukt mischien eens verder denken en aan jouw eigen gezondheid klinkt mischien cru, maar het is niet verkeerd bedoelt,
veel succes met je keuze en doe voorzichtig aan

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:37

hey,
ik ga mee met LiSSy.
Je schrijft dat je niet kan longeren omdat hij bang is voor de zweep. Ik longeer altijd zonder zweep... misschien kan je dat eens proberen.

succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:47

Als je niet kunt longeren met of zonder zweep zou je kunnen kijken of je hem in de paddock los kunt werken zodat hij meer vertrouwen krijgt.
Verder ga ik met Onley mee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:04

Als je paard z'n zadel ziet aankomen en dan enthousiast wordt, misschien eens proberen zonder zadel?

Of zadel erop leggen en aan de hand meenemen?

Of inderdaad toch iemand zoeken die het aandurft om het enthousiasme wat te beperken tot een acceptabel niveau.. (want het lijkt me dat een enthousiast/makkelijk voorwaarts paard wel handiger is als eentje die je moet "duwen" gezien je CVS)

Kan me voorstellen dat het voor beiden wennen is, maar ik denk dat het met een hoop geduld wel lukt..

Succes.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:22

bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

stefanietje: voltes maken is inderdaad een goed idee, dus dat ga ik zeker proberen.

olympia: een bijrijdster, daar denk ik al heel lang over na. maar ik doe het liever niet. ik ben bang dat er iets gebeurt, dat zorro hem of haar afgooid (niet dat daar veel kans op is, want hij wil alleen maar rennen, hij bokt niet ofzo) maar ik vind het echt geen prettig idee. ik kan het niet goed onder bouwen, ik heb er gewoon helemaal geen goed gevoel over. ik dnek hier al zolang ik deze ziekte heb over na, maar nee, ik wil het echt niet.

lissy: nee zorro krijg alleen hooi, en dus ongeveer 3 uur in de wei. soms krijgt hij wel een klen handje biks, omdat hij het zo lekker vind, maar niet vaak en dus ook maar een heel klein beetje.

onley: ik had gehoopt dat er niemand was die dit zou opmerken maar wel een beetje verwacht. ik heb met mijn ouders afgesproken dat ik als het met zorro niet lukt een ander rustig paard krijg, die qua energiegehalte wat meer bij mij past, en dat zorro dan verkocht word aan iemand die hem goed kan rijden. omdat het nu zo goed met me gaat hebben we er wel weer vertrouwen in dat ik weer op zorro kan rijden. verder moet ik super voorzichtig zijn. dat doe ik allemaal braaf, ik heb er dus al een tijd niet op gereden, maar ben elke dag bezig om grondwerk met hem te doen, enz. dat is voor mijn conditie goed en we vinden het gewoon leuk. ik heb nu dus het idee dat ik het weer aan kan om te gaan rijden, en ik heb ook het idee dat zorro er klaar voor is. ik ben al tijden bezig om hem op te zadelen en er even op te zitten, gewoon terwijl hij vast staat. dat was in het begin ontzettend wennen, voor ons allebei. zorro helemaal hyper, nu is hij gewoon kalm omdat we toch niet gaan rijden. nu wil ik hem binnenkort gewoon een keer los doen. het kan best zijn dat hij helemaal niets doet, maar ik wil op alles voorbereid zijn en weten wat ik ga doen als hij wel eerst wil rennen.

vandaar dat ik hier om tips vraag. tuurlijk kan ik zelf ook wel rijden en dingen bedeken, maar ik ben benieuwd wat mensen er van zeggen die mij en zorro niet kennen en mij dan aan raden wat te doen.

lizjuhh: ik heb het natuurlijk allang geprobeerd zonder zweep ik heb zorro zo'n 5 jaar en in die tijd ben ik heel veel bezig geweets om hem te laten wennen aan de zweep en de longe. maar verder dan gewoon wandelen aan de longe en met de zweep in de bak rond lopen komen we niet. zodra ik hem vraag rondjes om me heen te gaan lopen, draaft hij vol spanning een rondje en gaat recht tegenover me staan, trillend, en angstig. en geen poging om onder werk uit te komen, want zorro is gek op werken!!

katja: tja duidelijk zoals ik hier boven al zei: ik ben veel bezig om hem in de bak wat los te werken en grondwerk te doen. en met grondwerk bedoel ik aan touw wat dingen doen, wat spelletjes enz. erg leuk om samen te doen. vertrouwen hebben we in elkaar, geen probleem. zijn verleden is alleen nog te merken aan de longe, en als er iets gebeurt wat niet in zn dagelijkse ritme past. als bijvoorbeeld de hoefsmid komt, dat is vreemd, dus is hij zenuwachtig.

hilli: ben dus al een tijd bezig met het wennen aan het zadel om het enthousiastme bij het zien van het zadel wat te beperken. ik ben me al heel alng aan het voorbereiden op de eerst rit. ik denk zelf ook dat het lukt, ik ga er voor! en ik denk ook echt dat het na de eerste keer steeds beter gaat. alleen voor die eerste keer wil ik tips hebben, weten wat anderen zouden doen in zo'n situatie.

laat ik de vraag anders neer leggen: als jullie nou mijn paard zouden gaan rijden, hoe zouden jullie het aanpakken?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:26

Ik denk dat wij niet kunnen vertellen hoe wij jou paard aan moeten pakken, omdat jijzelf ook met een ziekte zit. Ikzelf zou als ik zo´n energie rijk paard had, hem eerst longeren voordat ik erop zou stappen., maar je geeft al aan dat dit ook niet, dus zou ik hem losgooien en flink laten rennen. Daarna zal ik gaan rijden en veel voltes rijden, zodat hij niet echt de kans krijgt om te keihard te gaan rennen en doet hij dit wel, dan zet ik hem op een kleine volte en als dat niet helpt, hebben we ook nog een mooie hoek in de bak.

En over een bijrijder, misschien kan je het gewoon met iemand proberen en dat je er zelf voorlopig bij blijft, het is maar een idee, want ik denk dat het op deze manier zoals het nu gaat, ook niet echt lekker gaat, voor jou niet en voor het paard niet.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 25-07-05 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:30

Als ik in jouw situatie zat (kan alleen niet in je portomonee kijken) dan zou ik hem een tijdje ergens in training zetten waar ze er voor zorgen dat ik er gewoon normaal op kan stappen en weg kan rijden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:39

Olympia schreef:
En over een bijrijder, misschien kan je het gewoon met iemand proberen en dat je er zelf voorlopig bij blijft, het is maar een idee, want ik denk dat het op deze manier zoals het nu gaat, ook niet echt lekker gaat, voor jou niet en voor het paard niet.

dat zie ik zelf anders, mijn paard is gelukkig, dat kun je heel duidelijk merken. ik ben erg veel met hem bezig en dat vind hij echt leuk, met grondwerk is hij ook helemaal niet druk. alleen met rijden kan hij zich moeilijk inhouden, maar ook alleen van blijheid. en dat is echt heel duidelijk te merken. voor mij is het jammer dat ik zo lang niet heb kunnen rijden, maar grondwerk is ook leuk. en wandelen en noem maar op. en dan is er niks met zorro aan de hand, dan is hij gewoon kalm. (niet om je aan te vallen trouwens hoor!! ik zie het zelf gewoon wat anders)

en katja: tja dat zou kunnen. iemand heeft me ook wel eens aangeraden om hem naar een africhtings stal te brengen. maar hij hoeft helemaal niet afgericht te worden, want hij kan alles en is ontzettend braaf. alleen het rijden en dan vooral de eerste keer, daar zie ik een beetje tegenop, omdat ik niet goed weet hoe hij reageert en wat ik kan verwachten.

teon ik nog niks mankeerde, reed ik in de winter nooit op hem, ik had lange schooldagen, alleen een buitenbak zonder verlichting, dus niet echt mogelijkheden om te rijden s'avonds. als de dagen weer wat langer werden moest ik ook weer een keer beginnen met rijden. dan was zorro altijd super druk, maar dat kon ik makkelijk hebben, ik was kerngezond. ik trok er gewoon een middag voor uit en liet hem uitrazen. de dag erna was hij nog een beetje druk, maar na een week had ik weer het zelfde brave paardje als ik het jaar ervoor had. ik verwacht dat het nu hetzelfde gaat. alleen heb ik op het moment niet de energie om hem een hele middag te laten galopperen. draven enzo gaat goed (laatst een paard gehuurd voor een uur, en alleen laten stappen en draven en 5 minuten galop. dat ging prima, ik kon het goed volhouden) ik weet van mezelf dat ik heel lang galopperen niet volhoudt, dus ik moet zien te voorkomen dat zorro dat doet. galopperen kan ik later wel opbouwen. zoals ik al zei: draven is geen probleem. op een of andere manier kan ik dat veel beter volhouden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:40

nou op traning zetten ik weet niet of dat helpt, omdat je tenslote met een bang paard bezig bent en dat kan op stallen verkeerd uitpakken als ze er geen raad mee weten (niet allemaal he )
maar als het dan nu zo goed gaat dan zou ik toch proberen om door te zetten en als het indd niet gaat hem toch te verkopen.
Je kunt ja als hem hebt opgezadeld hem eens in de bak losgooien met halster om en hem dan eens opjagen of in ieder geval kijken dat hij niet gaat liggen en kijken hoe die reageert of die gaat als een kanon af wat ik wel verwacht of hij doet niks:?.
en van daaruit steeds een stukje verder gaan jaag hem dan eens flink op en laat hem dan eens met dat stomme ding op zijn rug rennen zonder dat die zich bezeert of wat dan ook zodat die angst weggaat.
zadel hem op en laat hem zo een BV 30 min staan en schenk verder geen aandacht eraan, je weet ja hoe meer aandacht jij eraan schenkt , hoe enger dat hij het vind hoe gekker dat ze gaan doen probeer deze dingen eerst eens en als je hem los gooit kijk dat je iemand daar hebt die er ook ervaring mee heeft
ik ben benieuwd ik blijf dit topic volgen, veel succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:43

trouwens hoeveel voer krijgt je paardje ? want het komt zo over alsof hij te veel energievoer krijgt, doe dat eens minderen en wat meer hooi geven mischien een idee

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:51

Hoi,

Ik wilde al voorstellen of je niet grondwerk met hem zou kunnen doen, maar dat doe je dus al lees ik.

Je moet dus een manier vinden om hem stoom te kunnen laten afblazen terwijl je erop zit maar op zo'n manier dat je zelf niet teveel inspanning hoeft te leveren. Misschien kan je een stuk van de bak afzetten, zodat je hem kunt laten lopen zonder dat je echt alle hoeken van de bak ziet? Dan zit je erop en wacht je tot de bui over is zeg maar? Steeds proberen in te houden kost jou natuurlijk teveel energie, dus wie weet kan je gewoon afwachten tot ie dat kwijt is, zo lang het niet gevaarlijk wordt natuurlijk. Misschien kan iemand hem aan de longeerlijn houden met jou erop, zodat degene hem ook een beetje kan inhouden of is ie dan ook bang?

Of duurt dat uitrazen echt heel erg lang?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:58

onley schreef:
nou op traning zetten ik weet niet of dat helpt, omdat je tenslote met een bang paard bezig bent en dat kan op stallen verkeerd uitpakken als ze er geen raad mee weten (niet allemaal he )
maar als het dan nu zo goed gaat dan zou ik toch proberen om door te zetten en als het indd niet gaat hem toch te verkopen.
Je kunt ja als hem hebt opgezadeld hem eens in de bak losgooien met halster om en hem dan eens opjagen of in ieder geval kijken dat hij niet gaat liggen en kijken hoe die reageert of die gaat als een kanon af wat ik wel verwacht of hij doet niks:?.
en van daaruit steeds een stukje verder gaan jaag hem dan eens flink op en laat hem dan eens met dat stomme ding op zijn rug rennen zonder dat die zich bezeert of wat dan ook zodat die angst weggaat.
zadel hem op en laat hem zo een BV 30 min staan en schenk verder geen aandacht eraan, je weet ja hoe meer aandacht jij eraan schenkt , hoe enger dat hij het vind hoe gekker dat ze gaan doen probeer deze dingen eerst eens en als je hem los gooit kijk dat je iemand daar hebt die er ook ervaring mee heeft
ik ben benieuwd ik blijf dit topic volgen, veel succes

even iets recht zetten: zorro is niet bang, behalve voor de longe+zweep en onbekende dingen. doordat ik al zolang bezig ben met opzadelen is de angst voor het onbekende (ineens een zadel op zn rug) weg, en word hij niet meer hyper van blijdschap (jahoe! rijden!) hij heeft nu gewoon zoiets van: oh ze legt dat zadel weer op mn rug. en als ik opstijg: mmm ze gaat weer even op mn rug zitten.

loslaten met zadel op zn rug is inderdaad een goed idee!!! daar was ik zelf nog niet op gekomen! zo kan ik inderdaad zien wat hij doet als ik hem los laat terwijl zn zadel nog op zn rug ligt. ik denk zelf dat hij me heel dom aan gaat kijken, zo van: ik snap echt niet wat je van me verwacht...

en nee het kan niet van het voer komen, zoals ik al zei: zo nu en dan een klein handje brok, verder hooi en 3 uur in de wei en dan dus gras. en dat gras is niet bepaald energie rijk, omdat mn pony er ook in staat er die is gevoelig voor hoefbevanging.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:08

Misschien de eerste keer er dan gewoon opstappen en alleen wat stap en draf werk doen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:10

WowAmigo schreef:
Hoi,

Ik wilde al voorstellen of je niet grondwerk met hem zou kunnen doen, maar dat doe je dus al lees ik.

Je moet dus een manier vinden om hem stoom te kunnen laten afblazen terwijl je erop zit maar op zo'n manier dat je zelf niet teveel inspanning hoeft te leveren. Misschien kan je een stuk van de bak afzetten, zodat je hem kunt laten lopen zonder dat je echt alle hoeken van de bak ziet? Dan zit je erop en wacht je tot de bui over is zeg maar? Steeds proberen in te houden kost jou natuurlijk teveel energie, dus wie weet kan je gewoon afwachten tot ie dat kwijt is, zo lang het niet gevaarlijk wordt natuurlijk. Misschien kan iemand hem aan de longeerlijn houden met jou erop, zodat degene hem ook een beetje kan inhouden of is ie dan ook bang?

Of duurt dat uitrazen echt heel erg lang?

nou jij slaat de spijker op zn kop, dit is dus precies wat ik wil. aan de longeerlijn rijden ga ik zeker proberen, ik heb mn vriend net even zo ver gekregen dat hij hem wel wil longeren als ik erop zit. mn vriend is sterk en totaal niet bang, dus ik hoop dat dat goed gaat. verder kan het ook best zo zijn dat zorro zo bezig is met rijden, dat hij de longeerlijn niet als iets engs ziet. verder heeft mn vriend belooft dat als ik even niet meer kan dat hij er dan op gaat. niet dat hij kan rijden, maar hij heeft zoiets van: ik ben zwaarder en groter dan jou, ik klem me vast, en laat dat beestje maar rennen. hij ziet het wel zitten.
kan ik even uitrusten, en als ik weer verder kan ga ik er weer op. verder biedt mn zus ook net aan dat zij er ook wel op wil. het komt vast goed

duurt dat uitrazen echt heel lang? tjah ik weet het niet. ik trok er altijd een middag voor uit, liet hem uitrazen en zette hem daarna goed aan het werk. ik zou er nu ook smorgens op kunnen gaan om hem te laten uitrazen, daarna in de wei, ik een beetje uitrusten, en smiddags aan het werk zetten. (ik krijg steeds meer ideen)

ik denk dat het idd ook wel een idee is om een stuk af te zetten, en er gewoon op te gaan zitten, niet inhouden maar gewoon zn gang laten gaan. teugels een beetje los, en laat maar gaan. inhouden kost veel moeite, en werkt waarschijnlijk niet eens echt. hij stopt vanzelf. en als het echt gevaarlijk owrd, bijvoorbeeld dat hij te hard door bochten vliegt kan ik altijd een beetje bij remmen...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:12

Olympia schreef:
Misschien de eerste keer er dan gewoon opstappen en alleen wat stap en draf werk doen?

dat is inderdaad de bedoeling, ik weet dat ik dat makkelijk kan volhouden. maaar als zorro nou wel in zn bol krijgt om te gaan rennen, wat dan.

nou jah zoals hier dus genoemd is: aan de longe, voltes maken, enz.

zulke tips wil ik graag! en wat jullie zouden doen met zo'n beestje, uit laten razen, of juist inhouden en dwingen kalm te doen, of afleiden met figuren....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:29

ik zou hem 5 minuten de tijd geven om jolig te doen aan een wat langere teugel. wel zorgen dat het veilig blijft!!
daarna is het "speelkwartiertje" om en dan gaat het zoals jij wilt.
als een paard dat eenmaal snapt heeft hij als het goed is na die 5 minuten wel de aandacht bij jou. werkte bij een paard van een vriendinvan mij ook perfect

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:32

uit laten razen, want als je hem gaat tegenhouden, wordt hij nog drukker, omdat hij zijn energie niet kwijt kan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:57

tja... als de vraag is hoe ik 't zelf zou aanpakken..
verder gaan waar je al bent begonnen, dus even zadel erop+opstappen etc etc en dat gaan uitbreiden naar even stappen, even draven etc etc.. (en als 'ie gaat rennen lekker voltes rijden). In elk geval de hemel inprijzen als 'ie rustig blijft...

(en als je het een beetje vol kan houden dat 'ie rent.. lekker laten rennen... als er tenminste ook een rem opzit... kan natuurlijk niet zo goed inschatten of je het zelf trekt qua energie)

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:23

Als je eerst met hem in de bak gaat "spelen"? Lekker laten rennen, desnoods een stuk bak afzetten , dan hoef je zelf minder te lopen.
Is nog leuk om te doen ook en Zorro kan dan lekker veel energie kwijt.
Gewoon doorgaan tot ie moe is en daarna opzadelen en een beetje stappen(kan evt met iemand ernaast).
Als dat goed gaat langzaam uitbreiden met kleine stukjes draven.

Als hij er toch vantussen gaat, direct een volte op en laat maar rennen. Je zou de volte kunnen gaan verkleinen zodat hij langzamer moet gaan, maar niet ten koste van alles in proberen te houden. Heeft weinig nut. Paard is toch sterker en je wordt er alleen maar vreselijk moe van.