Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 09:33

Speedy heeft sinds een paar weken een nieuwe favoriete bezigheid. Af en toe gooit hij in galop alle remmen los en is dan helemaal niet meer te houden. Wat ik ook probeer, met de zit, met de stem, ophoudingen, ronduit trekken, niks krijgt hem langzamer (totdat hij zelf besluit dat het genoeg geweest is). Hij heeft dit nu al 4 keer gedaan in de afgelopen 6 weken. Gisteren ging hij een heel stuk over straat, dat was toch wel het absolute dieptepunt tot nu toe. Het vreemde is, dat hij 99% van de tijd wel gewoon ontspannen galoppeert en dan heel makkelijk terug te nemen is, ook buiten, niks aan het handje. Ik rijd hem al een hele tijd bitloos en dat ging eigenlijk altijd heel goed. Heb toch maar weer een bit geprobeerd, een dubbelgebroken dat zich vastzet tot een stang als het paard eraan gaat hangen (ben de naam even kwijt). Toch heb ik niet het idee dat dat een fluit uitmaakt... Hij heeft geen pijn aan zijn rug en ook het zadel ligt goed, daar heb ik al naar laten kijken. Wie kan me vertellen waar ik op zo'n moment de noodrem kan vinden? Misschien acuut omtrekken (ook op asfalt)? Of is de one-rein-stop een optie? Wie heeft daar ervaring mee? Hoe veilig en zeker is dat en hoe lang duurt dat om je paard dat te leren? Of heeft misschien iemand een andere tip hoe ik hem die geintjes af kan leren? Ik hoop echt dat jullie tips hebben, want het is langzaam aan echt niet leuk meer...

dorientjuh

Re: Help! Aan de kletter! Waar zit de noodrem? Tips a.j.b. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:19

Kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer informatie over de one rein stop. Verder kun je ook nog even kijken bij UZ want ik heb ook zoiets gevraagd, maar dan over alleen de one rein stop. Het topic heet one rein stop op de manege.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 17:38

Ok dankjewel!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:04

ik denk altijd: op hol slaan = volte
dus zo gauw hij sneller gaat als jij wilt, maak je een volte en sluit je die
en als jij het gevoel hebt dat je hem weer helemaal onder controle hebt dan maak je de volte langzaam groter

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:10

Dat zou inderdaad een manier zijn, alleen buiten heb je vaak geen ruimte om een volte te draaien.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:11

KisSs_Girl schreef:
ik denk altijd: op hol slaan = volte
dus zo gauw hij sneller gaat als jij wilt, maak je een volte en sluit je die
en als jij het gevoel hebt dat je hem weer helemaal onder controle hebt dan maak je de volte langzaam groter

Daar ga ik helemaal in mee

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:15

Ik ook, ten zij je buiten bent.. Buiten kun je hem misschien tegen een hek ofzo aan trekken, dan moet hij wel stoppen..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:28

Tegen een hek of iets dergelijks als ze op hol slaan voor fun of voor real is geen optie de kans dat ze er over heen gaan is simpel weg te groot en daarom is de optie te gevaarlijk.

Ik denk overigens dat dit paardje voor fun erg hard gaat. gewoon verlichte zit aannemen en mee gaan. Belonen dan is de fun weg.
Als je zelf gaat galloperen dan is er meestal mogelijkheid en ruimte tot galop.
Gewoon meegaan dus. en als de ruimte te beknopt isa ga dan niet in galop maar in een rustige draf. omtrekken is gevaarlijk omdat is kunt vallen. Een volte op een zandweg is vaak moelijk omdat er weinig ruimte is.
Moeilijk probleem, kijk ook eens waarneer ze het doet is ze druk opgewonden war.
Kanook zijn omdat ze het sinds een week of 6 doet dat ze simpel angst heeft voor vliegen.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:39

Ik ben het ook met Kiss Girl eens. Meteen op de volte zetten. Maar dan niet alleen maar trekken aan de teugels. Sommige trekken namelijk nogal eens alleen aan de binnenteugel dan.. maar dat kun je beter niet doen. Ook met je benen sturen. Ik doe me buitenbeen naar achter, zodat ie ook niet uit zwaait. En dan niet de hele tijd voltes maken maar ook weer even rust voor hem. Als je namelijk op de volte blijft totdat ie rustig is maak je het hem heel moeilijk.
succes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:51

Ik krijg de indruk dat het protest van hem is. Als je bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar aangaloppeert en na een paar meter weer terug neemt, krijgt hij er volgens mij genoeg van en denk hij: Zo, en nu ben ik aan de beurt! Ik wilde laatst een bepaald pad bergop per se in handgalop opgaan, en toen het de eerste keer te hard ging ben ik weer bergaf gegaan en opnieuw naar boven gegaan. Toen vond hij het niet meer leuk en kletterde bovenaan de berg dus door (waar hij normaal gesproken automatisch stopt). Ik had de pech dat hij daarna over de weg doorgaloppeerde met aan weerszijden prikkeldraad...

Gebrek aan respect voor mij dus? Lekker zijn eigen zin willen doordrijven?

Hij gaat overigens nooit vanzelf in galop, dat gelukkig niet.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:21

Speedster schreef:
Ik krijg de indruk dat het protest van hem is. Als je bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar aangaloppeert en na een paar meter weer terug neemt, krijgt hij er volgens mij genoeg van en denk hij: Zo, en nu ben ik aan de beurt! Ik wilde laatst een bepaald pad bergop per se in handgalop opgaan, en toen het de eerste keer te hard ging ben ik weer bergaf gegaan en opnieuw naar boven gegaan. Toen vond hij het niet meer leuk en kletterde bovenaan de berg dus door (waar hij normaal gesproken automatisch stopt). Ik had de pech dat hij daarna over de weg doorgaloppeerde met aan weerszijden prikkeldraad...

Gebrek aan respect voor mij dus? Lekker zijn eigen zin willen doordrijven?

Hij gaat overigens nooit vanzelf in galop, dat gelukkig niet.

Hoi
Heb je hem na laten kijken dan dat je zeker weet dat hij geen last van zijn rug heeft?
Ik heb geleerd sluit altijd het medische uit. Weet je zeker dat het niet iets medisch is dan zou ik uitzoeken waarom hij het wel doet en met grondwerk gaan beginnen. Met grondwerk leer je je paard jouw vertrouwen en je leert hem beter kennen.

Een paard doet iets niet zomaar en een paard denkt in mijn ogen niet van oh nu heb ik er geen zin meer in en zal ik even die berg opkletteren en mijn zin doordrijven. Mensen die zoeken te snel naar de fout van het paard, maar in mijn ogen moet het juist omgedraaid worden. Kijk naar wat je zelf anders zou kunnen doen en geef het paard altijd het voordeel van de twijfel.
Een paard doet alleen maar wat hij in zijn ogen goed denkt te doen.
Als een paard er "zomaar" van door klettert dan heeft hij misschien wel pijn of snapt het niet. Toen de paarden vroeger in het wild leefden was hun survivaltechniek vluchten!!! Dit zit nog steeds ingeprogrammeerd. Hij rent voor zijn leven als hij op hol geslagen is!!

Wel of geen bit maakt niet uit. Het bit is geen rem. De one rein stop bij een op hol geslagen paard werkt ook niet altijd. Als je in de bak rijdt zou ik zelf rustig blijven en wachten tot hij uitgeraasd is en het dier onderwijl kalmeren en voltes rijden.

Heb je het in de bak opgelost dan zou ik pas weer naar buiten gaan en probeer je paard op een andere manier te bekijken! Je zit nu in een situatie van onbegrip. Jij snapt niet waarom hij zo doet en visa versa.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:40

Dat grondwerk was ik inderdaad al van plan. Lijkt me een goed begin voor ons tweetjes. In de bak krijg ik hem wel terug als ik voel dat hij wil versnellen, dat gaat dan netjes op de zit. Als ik hem op zo'n moment juist teugel geef en verlicht ga zitten, kan ik het tempo zo op de zit regelen. Ga ik echter naar achteren zitten en maak ik ophoudingen, dan gooit hij zijn kin in de lucht en gaat hij juist versnellen. Heeft hij eenmaal een rustig tempo, dan kan ik weer netjes terug gaan zitten vanuit de verlicht zit en galoppeert hij keurig ontspannen verder. Het is dus niet zo, dat hij zich elke keer aanspant als ik op mijn kont ga zitten. Maar 99 van de 100 keer is hij gewoon "braaf". Overigens was hij de laatste keer die ik hierboven beschreven heb, niet echt keihard aan de kletter (deze keer niet), maar was het eigenlijk een handgalop zonder rem. Het ging niet eens hard, hij was niet in paniek, maar weigerde gewoon te stoppen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:45

Niet aan gaan hangen maar eerder sterke ophoudinge geven. Als je continu aan een paard trekt, dan gaat ie alleen maar tegenhangen en meer "weg" willen.
Het is moeilijk en soms heeft het geen zin, maar probeer het eens.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:54

Hangen doe ik ook niet, daar ben ik inmiddels al achter, dat hij daarvan gaat versnellen. Maar op ophoudingen (zowel sterk als mild) reageert hij op zo'n moment ook niet.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:58

ìk zet rambo buiten tegen een boom aan als hij te hard gaat:)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:02

Wow, dat moet je ook maar durven. Knap vind ik dat! Ik reageer dus te laat, voordat ik goed en wel besef dat hij niet wil stoppen, gaat hij al te hard. Moet eigenlijk ingrijpen op het moment dat ik voel dat hij wil gaan versnellen.

Ik heb vanavond wat grondwerk met hem gedaan, en ik sta ervan te kijken hoeveel resultaat je na een half uurtje al hebt. Ik ga hier absoluut mee door! Dit kan alleen maar goed zijn voor de verhouding tussen ons twee en voor de reactie die hij op (lichte) hulpen geeft.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:06

Een noodrem? Ik weet er 1, maar ben er zelf geen voorstander van. Ik vind eigenlijk dat het rijtechnisch moet, maar soms kan het niet anders. Wat vaak wel werkt is je ene hand echt omhoog zetten (teugels strak houden, geen waslijntjes) en je andere hand over de manenkam naar de verkeerde kant zetten. Erg gemeen, ook niet zomaar doen, alleen in geval van 'nood'...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:54

Noodrem? in uiterste nood toch zagen. Dan heeft ie maar een zere mond.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:02

Lastig, ik heb ook een 'speedy'

One rein stop is leuk, maar toen ik dat probeerde op asfalt....ga je toch lelijk onderuit. Meegaan is misschien een optie maar met die van mij ga je zo nog tien kilometer door. Jippie, lekker racen. Ik rijd ook bitloos en het maakt niet uit of ik nu met bit of met touwhalster rijd. Ze wil buiten gewoon graag hard en moet weten dat dat gevaarlijk kan zijn. Ik doe NH met haar en terug rijden op mn zit luistert ze goed naar. Maar als we buiten zijn, is ze dat allemaal vergeten. Ik voel goed aan als ze al vernseld en geef dan een flinke ophouding. Als ze langzamer gaat, geef ik toe. Gaat ze nog sneller, geef ik nog een hardere ophouding.
Natuurlijk gaan er vooraf gaand aan deze ophoudingen, mijn zit, het ho commando enz enz.

Probeer het te voorkomen. Probeer aan te voelen wanneer het harder gaat en houdt hem daarin tegen. Niet constant gaan vechten want dat verlies je. Beloon hem als ie op het goede tempo loopt. En ja, de echte noodrem is dan toch zagen of harde ophoudingen maken....liever een zere mond dan onder een trekker.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 07:11

Ja wat dat betreft doet Speed zijn naam eer aan! Ik heb dus inmiddels begrepen dat de one rein stop ook niet altijd ideaal is, en niet altijd feilloos werkt. Ik moet zorgen dat ik reageer op het moment dat er nog wat te reageren valt, en dan in het uiterste geval maar zagen of omtrekken. Hoewel ik denk dat zagen geen optie is, daar gaat hij alleen maar sneller van. Omtrekken blijft dus over in geval van nood. Misschien als hij een paar keer op die manier op zijn nummer gezet is, dat hij dan in de gaten krijgt dat het niet gewaardeerd wordt, dat hij het beter kan laten. Intussen blijft het een kwestie van oefenen denk ik, zowel erop als ernaast. Het blijft een kwestie van het paard zover krijgen dat hij dat soort dingen vrijwillig en graag voor je doet, in samenwerking met de ruiter, want ik heb inmiddels duidelijk gemerkt dat als het erop aan komt, dat je het als ruiter aflegt tegen een paard dat echt niet wil luisteren. Hopelijk bereik ik d.m.v. het grondwerk een stukje meer samenwerking en respect. Daar begint het toch allemaal mee.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:56

Nou, in de bak kun je twee al genoemde dingen doen; de one rein stop of op de volte.
Op het asfalt eigenlijk geen van beiden. Met de one rein stop ga je dan onderuit en op de volte lijkt me ook niet handig voor de auto's.
Ik denk dat je je paard dan moet laten galopperen, verlichte zit aannemen, mee gaan en proberen bij het eerst volgende pad in te slaan en 'm rustig te krijgen.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:04

Ik heb geleerd dat als je er vandoor gaat je voltes moet gan rijden. Ik weet niet of het helpt maar bij mij wel

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:06

Dat is inderdaad ook al aangedragen, maar dat gaat buiten (en op de staat al helemaal) een beetje moeilijk i.v.m. prikkeldraad en wat er nog zoal langs langs de weg te vinden is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:29

milo schreef:
ìk zet rambo buiten tegen een boom aan als hij te hard gaat:)

Oei dat is gevaarlijk hoor! Mijn pony's zouden dan denken "He een boom..."en dan vlak ervoor naar links of rechts schieten met als resultaat dat jij tegen die boom knalt en ponylief vrolijk doordenderd zonder jouw!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:17

haai,

Ik weet het heel veel mensen zijn er tegen maar mijn paard deed die ook altijd. Ook 1x op de weg toen omgetrokken maar het was voor mij toen te gevaarlijk en heb toen een tijd met tuigbit gereden. Hierdoor moest hij wel stilstaan en deed dit ook.

Inmiddels kan ik weer rustig met een gewoon bitje alles doen.
Heel soms gaat meneer er nog van tussen ik gooi hem dan los en zodra ik de kans heb draai ik hem om.

suc -6