1 Overheersende hand van ruiter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

1 Overheersende hand van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 14:34

Hoi allemaal,

Ik ben ontzettend benieuwd of er nog meer mensen zijn die last hebben van een 1 overheersende hand en daardoor problemen ondervinden om zichzelf ( hand/arm) te ontspannen.

Ik heb namelijk een sterkere rechterhand en daardoor vaak overheersend. Vooral rechts overheerst deze hand en heb ik mijn buitenteugel er vaak niet goed bij. Dit zorgt voor veel spanning bij mezelf, en dat geef ik over op mijn paard. Movie blijft dan gigantisch zwaar op haar rechterkant en ik krijg haar er dan niet natuurlijk niet goed doorheen.. ze valt dan gewoon naar binnen. En niets lukt dan eigenlijk goed.
Als ik les heb, beloont mijn instructrice mij als ik mezelf ontspan, haha.. ik voel me soms net een beginner. Tijdens mn privé les wil het goed lukken, maar als ik dan zelf rijd word ik soms echt boos op mezelf omdat ik dan weer niet ontspan.

Ik ben benieuwd wie dit bekend voorkomt!

Groetjes Linda

M3isSi3j

Re: 1 Overheersende hand van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:36

Iedereen heeft dit probleem!! Het heeft ermee te maken dat jij waarscheinlijk rechtshandig bent en ook dat je je paardje niet voldoende is rechtgericht.

Als je gaat werken aan het rechtrichten en leert los te laten op rechts zal het steeds minder worden!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 14:43

Ik ben idd rechtshandig.. En ik merkte vanmiddag ook dat er stukken in het rijden zitten dat ik me echt ontspan en dan gaat het prima.
Misschien is het probleem ook wel, dat ik soms te veel wil..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:49

jup, de meeste mensen hebben hier ook last van. op het moment heb ik het met links, en dat is te merken, want dan gaat mijn paard fijn links vastzitten en wordt het dubbel moeilijk om juist die hand los te laten en te ontspannen
zoveel mogelijk recht richten en proberen meer been werk erin te krijgen zodat je minder druk op je handen hoeft te hebben.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:52

ja heb ik ook last van, met name op rechts.
maar het gaat steeds beter, oefening baart kunst

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:55

Ik ook!! Ik heb een knijpballetje en als ik dan tv kijk ofzo heb ik dat in mijn linkerhand. In het begin merkte ik dat ik er maar even mee kon rollen of knijpen, terwijl het met rechts geen probleem was. Nu gaat het beter en ook met rijden heb ik er veel profijt van.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:07

Ik heb het ook met rechts. Heb daarom ook altijd neigingen om rechts te veel druk te hebben en met gevolg dat mn beestje weer zwaar word op rechts. Ik let er nu behoorlijk op met rijden en dan gaat het beter..maar moet er wel echt om denken.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:09

..IK HERKEN!!!...heb het ook met rechts en ik moet er super opletten dat ik niet dezelfde fout in gaat, wat ik ook deed(automatisch)..op de ander hand gaan rijden, dat ging makkelijker en dat sloop er gewoon in..ben goed op mn hand gaan letten en juist op de moeilijke hand gaan rijden, veel laag, diep gaan rijden en constant controleren dat ie wel goed aan mn been was..veel ontspannen rijden, zodat ie geen 'angst'meer had voor mn rechterhand

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:13

M3isSi3j schreef:
Iedereen heeft dit probleem!! Het heeft ermee te maken dat jij waarscheinlijk rechtshandig bent en ook dat je je paardje niet voldoende is rechtgericht.

Als je gaat werken aan het rechtrichten en leert los te laten op rechts zal het steeds minder worden!

Ja het is een leerproces waar je jezelf aan toe moet zetten om constant erop te blijven letten dat je niet constant aan rechts vast blijft zitten. Iedereen kampt ermee, maar je moet zelf als ruiter zijnde een gewoonte van gaan maken dat je niet vast blijft zitten aan bepaalde kant dat je als ruiter sterker bent. Tuurlijk helpt het als een instructie het tegen je zegt, maar ook als je alleen bent moet je dit kunnen. Dus veel oefenen en trainen.
En inderdaad zoals hierboven gezegd word, door te gaan rechtrichten, zal paard op gelijkmatige aanleuning komen (en juiste drang naar voren) en paard zal ontspannen. Zolang je niet rechtricht of onvoldoende zal een paard niet kunnen ontspannen. Succes hiermee.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:17

Ik heb daar last van met mijn linkerhand (ben echt rechts).
Op de vorige stal waar ik stond was er maar een instructrice die er wat van zei . Maar in elk geval, nu heb ik het alleen nog met galoperen, ze heeft namelijk de neiging onder me uit te rennen, waardoor ik dat handje weer ga gebruiken. Helpt voor geen meter en als ik zelf doorheb dat mijn hand weer te sterk is ontspan ik hem. Meestal gaat het dan beter

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:20

Natasja91 schreef:
Op de vorige stal waar ik stond was er maar een instructrice die er wat van zei . Maar in elk geval, nu heb ik het alleen nog met galoperen, ze heeft namelijk de neiging onder me uit te rennen, waardoor ik dat handje weer ga gebruiken. Helpt voor geen meter en als ik zelf doorheb dat mijn hand weer te sterk is ontspan ik hem. Meestal gaat het dan beter

Logisch het word touwtrek effect. Als jij trekt, trekt paard terug.Dat win je nooit. Daarom probeer eens in galop ook recht te richten en naar ontspanning te rijden. Is niet makkelijk maar zonder hulp kom je er ook niet zomaar. Ga nooit hangen of trekken, dat is gemeen, rij voorwaarts en rij naar de hand toe, dat wil zeggen dat je je handen eerst rustig neer zet en je gaat zo voorwaarts rijden dat je wat meer druk in je handen gaat krijgen, als je gelijkmatige aanleuning hebt gekregen dan zal paard ontspannen. Maar nooit trekken of hangen!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 09:45

Het is voor mij een fijne gedachte dat meerdere mensen last van die probleem hebben.

Ik ben ook echt gedreven om zoveel mogelijk te oefenen met mhet ontspannen van mijn hand.
Met het rijden merkte ik dat ik soms best lange stukken al ontspan.. maar toch pak ik hem nog te vaak vast.
Mijn instructrice geeft me dan nu ook zo les dat ik haar ook idd moet gaan rechtrichten en meer voorwaarts moet gaan rijden.
Movie heeft al haar gewicht op haar binnenhand, waardoor ze sowieso zwaarder is op rechts.. daar werken we nu aan.
Gelukkig gaat het beter, maar soms blijf je balen van jezelf.
In galop gaat het bij mij makkelijker om te ontspannen, maar dan kan ik haar makkelijker beenhulpen geven.
In draf heb ik juist meer moeite om haar goed aan mijn been te houden.

Groetjes Linda

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:51

Bets schreef:
Natasja91 schreef:
Op de vorige stal waar ik stond was er maar een instructrice die er wat van zei . Maar in elk geval, nu heb ik het alleen nog met galoperen,
ze heeft namelijk de neiging onder me uit te rennen, waardoor ik dat handje weer ga gebruiken. Helpt voor geen meter en als ik zelf doorheb dat mijn hand weer te sterk is ontspan ik hem. Meestal gaat het dan beter

Logisch het word touwtrek effect. Als jij trekt, trekt paard terug.Dat win je nooit. Daarom probeer eens in galop ook recht te richten en naar ontspanning te rijden. Is niet makkelijk maar zonder hulp kom je er ook niet zomaar. Ga nooit hangen of trekken, dat is gemeen, rij voorwaarts en rij naar de hand toe, dat wil zeggen dat je je handen eerst rustig neer zet en je gaat zo voorwaarts rijden dat je wat meer druk in je handen gaat krijgen, als je gelijkmatige aanleuning hebt gekregen dan zal paard ontspannen. Maar nooit trekken of hangen!

Dat onder me uit rennen komt niet zo zeer door het touwtrekeffect, als ik haar naar de ontspanning toe rij (zonder dat trekhandje) probeert ze onder me uit te rennen.

Bedankt voor de tips

[edit] overigens ga ik binnenkort les nemen, moet eerst even geld vangen
*m'n oom is niet de goedkoopste *

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:59

@ Natasja91 nee ik begrijp wel dat je paardje niet gaat rennen door "touwtrekeffect"ik bedoelde alleen te zeggen, zodra je paardje gaat rennen, ga dan niet hangen of trekken om terug te nemen (laat juist maar wat losser)maar probeer het juist te voorkomen door je paardje recht te richten in de galop. Hopelijk heb ik het nu wat duidelijker uitgelegd
Met les kom je vast wel stuk verder.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:11

@ Natasja91, ik wil nog ff wat toevoegen bij wat Bets zei: wat jij zegt heb ik ook. Ik heb voor mezelf andere methodes gevonden mn paardje terug te rijden en bij me te houden zonder de druk op mn teugels te veranderen!

Zo zet ik der opzij voormn been, der schouder ervoor, zet een volte in, spring aan in galop en in het uiterste geval rij ik der een keertje tegen de muur aan zodat ze weer ontzag krijgt voor mn zithulp!!

Bij alles moet mn paard terug komen op de achterhand waardoor die van vore los laat en ik weer contact krijg. Op het momend dat je kan beginnen aan een touwtrekwedstrijd heb je geen echt contact meer met de mond omdat die dan deze hulp volledig negeerd.

Misschien heb je er wat aan

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:13

M3isSi3j schreef:
@ Natasja91, ik wil nog ff wat toevoegen bij wat Bets zei: wat jij zegt heb ik ook. Ik heb voor mezelf andere methodes gevonden mn paardje terug te rijden en bij me te houden zonder de druk op mn teugels te veranderen!

Zo zet ik der opzij voormn been, der schouder ervoor, zet een volte in, spring aan in galop en in het uiterste geval rij ik der een keertje tegen de muur aan zodat ze weer ontzag krijgt voor mn zithulp!!
Bij alles moet mn paard terug komen op de achterhand waardoor die van vore los laat en ik weer contact krijg. Op het momend dat je kan beginnen aan een touwtrekwedstrijd heb je geen echt contact meer met de mond omdat die dan deze hulp volledig negeerd.

Misschien heb je er wat aan

Ja dat is wat ik eigenlijk ook doe. Maar ben blij dat je me aanvult M3isSi3j

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:16

we moeten samen boeken gaan schrijven he Bets!

hahahaha

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:21

M3isSi3j schreef:
we moeten samen boeken gaan schrijven he Bets!

hahahaha

Ja om elkaar aan te vullen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:32

die van mij is ook heel zwaar op rechts.. Na het rijden ook meer last van me rechterhand.. Houd ie zo erg vast... Wat doe ik nu veel stelling verwisselen, buiten stelling en weer binnenstelling... Dat werkt ook wel goed... En idd veel blijven oefenen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:08

Ik heb het ook, kan zelfs die hand hoger houden dan mijn andere (en soms zelfs nog plat ook ). Het ergste is dat ik het vaak niet eens zelf merk... Bij mij is het mijn linkerhand, terwijl ik rechts ben. Ik zal eens een foto zoeken waarop je het duidelijk kunt zien.

Hoger:
Afbeelding

Terugwerkend:
Afbeelding

Gelukkig let mijn instructrice er wel op, maar het blijft een aandachtspunt! Vooral wanneer hij zich sterk maakt, gaat die hand een eigen leven leiden .

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:21

Bedankt, Bets en M3isSi3j
Ik ga het een en ander uitproberen wat hier staat, al heb ik geen muur of hek om tegen aan te rijden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:27

Iedereen heeft dit. Het leuke is dat een paard niets anders doet, dan zich aanpassen aan jouw sterkere hand.
Maar inderdaad, zoveel mogelijk op letten, los laten, los laten. Zet iemand aan de rand van de bak die het ook iedere keer naar je roept.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:26

sterker nog, ik heb niet alleen een sterkere arm, ik heb ook een sterker been.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:44

Ik heb het ook, alleen dan met links. Het probleem is bij mij ook wel, tijdens het rijden weet ik gewoon dat ik hem moet ontspannen, maar dat is zoo moeilijk!

Je bent zeker niet de enige, heel veel mensen hebben hier last van.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:53

Civic schreef:
Misschien is het probleem ook wel, dat ik soms te veel wil..

Heb ik ook last van, als ik dan bedenk nou ze loopt zo goed en ontspan helemaal dan blijft ze daar en gaat het prima!