Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Bets schreef:Om hem actief te maken en ook te laten reageren op je zweep (om er ontzag voor te krijgen) is naast je paardje te gaan staan, vast te houden aan teugels en 1 tik te geven aan zijkant van bil, let op, 1e x slaan ze meestal terug, daarna geef je tik na, waarop je paard als ware een rondje om je heen gaat lopen (van je af gaat lopen) dan heeft je paard ontzag voor je en kun je erop gaan en je zult merken dat hij veel scherper aan de hulp zal zijn, ook aan je beenhulp maar ook als je keer bij wilt tikken, zal je paard sneller reageren.
klomp schreef:Bets schreef:Om hem actief te maken en ook te laten reageren op je zweep (om er ontzag voor te krijgen) is naast je paardje te gaan staan, vast te houden aan teugels en 1 tik te geven aan zijkant van bil, let op, 1e x slaan ze meestal terug, daarna geef je tik na, waarop je paard als ware een rondje om je heen gaat lopen (van je af gaat lopen) dan heeft je paard ontzag voor je en kun je erop gaan en je zult merken dat hij veel scherper aan de hulp zal zijn, ook aan je beenhulp maar ook als je keer bij wilt tikken, zal je paard sneller reageren.
jep!!
Bets schreef:Om hem actief te maken en ook te laten reageren op je zweep (om er ontzag voor te krijgen) is naast je paardje te gaan staan, vast te houden aan teugels en 1 tik te geven aan zijkant van bil, let op, 1e x slaan ze meestal terug, daarna geef je tik na, waarop je paard als ware een rondje om je heen gaat lopen (van je af gaat lopen) dan heeft je paard ontzag voor je en kun je erop gaan en je zult merken dat hij veel scherper aan de hulp zal zijn, ook aan je beenhulp maar ook als je keer bij wilt tikken, zal je paard sneller reageren.
Bets schreef:Sorry mensen maar jullie zien het verkeerd. Als paard niet reageert op tik (je) , geen actie is geen dus reactie. Dus ik vraag 1 tik aan paard, omdat paard niet wil reageren, slaat hij meestal 1 keer terug. Als je hem daarna nog 1 x tik geeft, draait hij om je heen (van je af) en zal hij wel reageren op het zweep. Het is niet afslaan of wat dan ook. Echt niet want ik weet heel goed waar ik mee bezig ben. Als ik geen zweep gebruiken. Ik kan wel beetje rijden en geef ook les, maar er zijn gewoonweg paarden die contstant tik(jes) krijgen maar geen reactie hierop geven, is dat normaal dan? Nee ik vind dat als je een hulp vraagt aan paard dat deze door moet komen. Actie is reactie, dat noemen ze consequent zijn. Vaak heeft het meer zin als je ernaast staat als dat je 10 x erop zit en dan tikt. Is gewoon een feit, dus praat eerst over dingen waar je zeker van weet of het werkt of niet.
Anoukie schreef:Ik zal niet snel van mijn paard afstappen omdat ik hem met het rijden van achteren niet actief genoeg krijg om hem dan aan de hand, op de grond een tik te geven. IMO moet je dit rijtechnisch, op je paard oplossen. Iemand op de grond, bijv. je instructeur, die je paard een keer bijtikt, soit, dat kan ik me nog voorstellen.
Nee sorry, mijn manier is het niet. Dmv schakelen, overgangen rijden en ervoor zorgen dat je paard ontzettend goed aan de hulpen staat kun je die achterhand sterker maken. Ook belangrijk is dat je paardzijn/haar rug goed gebruikt (zonder goed ruggebruik ook geen goed achterhandgebruik).
Kath_ schreef:Schijnovergangen werken bij mijn paard ook goed!