Paard wil niet meer lopen..(met buitenrijden)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vamanda

Paard wil niet meer lopen..(met buitenrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:19

In de bak is er niks aan de hand, buiten als ik er langs loop ook niet..

maar als ik buiten ga rijden dan gaat ze stilstaan en dan vertikt ze het gewoon om te lopen , als ik der dan benen geef gaat ze achteruit lopen,
ja ze wil dan ook eerst omdraaien maar dat mag ze niet, en als je der nog erger naar voren gaat drijven dan gaat ze steigeren en bokken..
oja ze gaat ook gewoon achteruit de sloot in of in het draad :S

maar het gekke is dat ze het wel allemaal gedaan heeft buiten rijden..gewoon braaf niks aan de hand..

wandellen doe ik al heel veel en dan is er ook niks aan de hand..

bang is ze ook niet ..

en als ze zo gaat doen en er loopt iemand langs dan is er ook niks aan de hand..

ander braaf paard ervoor helpt ook niet

iemand tips haha?

( het is overigens best een braaf paardje hoor verschiet niet van traktors motors etc..en verders is ze ook heel makkelijk behalve dit dus.)

Esther28

Re: Paard wil niet meer lopen..(met buitenrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:47

Zie mijn topic hierover, ik heb dus hetzelfde probleem en daar zijn al aardig wat reacties op....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:09

haha schitterend, je paardje houdt je mooi voor de gek, wat ooit mijn verzorgpony was heeft hier (nogsteeds) een handje van...
Heel kortdaat en streng optreden... laat je niet van de wijs brengen door het steigeren en bokken...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:15

KindnessM schreef:
haha schitterend, je paardje houdt je mooi voor de gek, wat ooit mijn verzorgpony was heeft hier (nogsteeds) een handje van...
Heel kortdaat en streng optreden... laat je niet van de wijs brengen door het steigeren en bokken...

Ja, precies, ik kende ook één die dat deed, alleen bij onzekere mensen, want even op z'n donder (hoeft niet gelijk door de midden geslagen, hoor ) en hij was weer zo mak als een lammetje!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:47

Nou "even op zijn donder"werkt dus bij mij ook niet he......

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:52

Mijn pony heeft dit ook lang gedaan (en nee, ik was/ben niet onzeker op haar ofzo!) achteruit, richting sloot (twee keer in de sloot, ik dacht dat doet ze toch niet, wel dus, tweede keer dacht ik dat ze wel geschrokken zou zijn van de vorige keer, niet dus) ben een keer een heel eind achter uit de polder door gegaan, ging een paar dagen goed, toen begon ze weer, toen maar afgestapt, verder gelopen en na een paar minuutjes weer opgestapt, dit heb ik steeds herhaalt, of het geholpen heeft of dat ze in ene het licht zag, ik weet het niet, maar sindsdien gaat het zonder horten en stoten...

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:59

Esther 28 schreef:
Zie mijn topic hierover, ik heb dus hetzelfde probleem en daar zijn al aardig wat reacties op....

Waar is dat topic?
Ik heb namelijk ook precies hetzelfde probleem.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:18

Wat ik wel gedaan heb met mijn paard is dat ze meeging in een
groep naar buiten met een ervaren ruiter erop.
Een groep van 10 paarden ongeveer.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:29

ik heb het ook en soms nog steeds en dit heeft echt niet te maken met onzeker rijden of niet genoeg aanpakken.
Bij mij willen ze gewoon niet bij huis vandaan, dus zodra ze iets zien wat ze een beetje eng vinden zien ze dit als een excuus om stil te gaan staan. En als er aan allebei de kanten van de weg omheining is krijg ik ze wel verder. Maar zodra het een open vlakte of sloot is vertikken ze het.
wat mij nog wel eens helpt is het volgende.

Als ie omdraait zet ik hem stil, en probeer ik hem recht stil te zetten.
en dan laat ik hem een heel stuk achteruit lopen(dus de richting waar ik heen wou).
En dan na een pas of 10 achteruit draai ik hem heel snel om en geef been. Meestal gaat ie dan weer een stuk voorruit.

Ik ga ook wel eens met mijn vader en dan een halster om.
Zodra ie stoptgeeft mijn vader een rukje aan het touw, dan gaat ie ook weer.

Maar het is vooral een kwestie van volhouden!
En dit kost veel tijd en daar heb ik vaak geen tijd voor.

Succes !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:40

Neem genoeg tijd hiervoor, dus horloge af en zorg dat je geen honger dorst, etc. hebt. Dan stomweg wachten, niks doen als zij stil wil staan best, maar dan zolang als jij dat wil. Dus als je paard na een tijdje wel weer wil gaan lopen stilzetten en pas op jouw hulpen laten wegstappen. Op kracht win je het niet van een paard, je zal haar te slim of te snel af moeten zijn.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:02

Mijn paard heeft net hetzelfde...
en beste mensen die zeggen 'kordaat aanpakken'
Niet laten stijgeren of bokken...
EUHUM
op zo momenten sta je echt machteloos!
Wat kan je nu doen als je paard midden op straat eens in de lucht gaat,niet opslaan want dat maakt het bij alleen maar erger...

het heeft ook niets te maken met voor de lol houden.
Ze staat op een wei tussen 2 anderen die bijna altijd stilstaan.
Dus moet ze daar altijd alleen weg,dat wil ze natuurlijk liever niet!

Als ze met een ander paard mee gaat wandelen is het een perfect wandelpaard.

Dus wat kan je doen ; rustig blijven
en als ze trug terug geraakt van waar ze komt
opnieuw rustig naar waar je wil wandelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:39

Ja maar als dit paardje niet bij de anderen vandaan wil zou ze ook niet kunnen gaan wandelen, toch?
Want als ze ernaast loopt doet ie 't wel.
Misschien kun je er idd eerst een stuk naastlopen en dan later pas opstappen. Kijk, het is moeilijk te weten vanaf hier hoe het paard reageerd, maar als hij gewoon rustig is en geen zin heeft, dan moet je toch zorgen als ruiter dat jij de overhand hebt ik denk toch dat het paard in dit geval een grap maakt.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:26

ik dacht dat ik de enige was met dit probleem
Mijne heeft het ook uitgevonden.. echt hij gaat stilstaan, en achteruit lopen.. laatst ging die silstaan en toen heb ik hem ook gedwongen stil te staan. en zo hebben we een half uur gestaan toen kreeg hij er genoeg van en wou doorlopen, maar toen moest hij staan, alleen helpt dit de 2e keer niet meer, want nu laat ie zich niet meer stilzetten en blijft achteruit lopen. Tik met de zweep helpt niet. Dan gaat ie alleen maar steigeren en bokken.. Als er iemand mee is op de fiets heeft hij hier minder last van. En als je ernaast loopt is er niks en loopt ie wel door.

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 00:22

ik heb er nog steeds geen oplossing voor

het is ook niet dat ik onzeker ben ofzo..
niemand lukt het die erop gaat

kennen jullie iemand die zoiets goed kan? haha

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 00:26

MirandaFuego schreef:
Ja maar als dit paardje niet bij de anderen vandaan wil zou ze ook niet kunnen gaan wandelen, toch?
Want als ze ernaast loopt doet ie 't wel.
Misschien kun je er idd eerst een stuk naastlopen en dan later pas opstappen. Kijk, het is moeilijk te weten vanaf hier hoe het paard reageerd, maar als hij gewoon rustig is en geen zin heeft, dan moet je toch zorgen als ruiter dat jij de overhand hebt ik denk toch dat het paard in dit geval een grap maakt.

ze doet niks met wandellen

ik kan er op het moment dan niet opstappen want dan loopt ze gewoon niet... (vooruit dan)

ik hoop het want het is een jong paard en geen zin in om dit altijd te moeten doen..

ik kan nu niet eens buiten meer rijden

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 06:40

Mijn vorige paard deed dit ook. Dacht altijd dat het een probleem was wat tussen mijn oren zat eigenlijk! Ik ben namelijk niet zo heel dol op buitenrijden. Deze merrie ging stilstaan, bokken, steigeren, achteruit lopen en liep ook rustig de sloot in. Ook al pakte ik haar aan dan nog deed ze het. Ik merkte dan dat ik gespannen was. Meestal als er een ander paard bij was, of een fietser dan ging het wel. Overigens gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat een ander er vaak wel mee weg kon,.....dan deed ze het ook wel maar als die haar aanpakte was ze blijkbaar wel onder de indruk. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ze neit genoeg respect voor me had.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:46

Het heeft ook met de binding tussen jou en je paard te maken. Alles valt op te lossen, het kost alleen soms wat meer tijd. Ga voorlopig even een paar weken niet naar buiten en daarna alleen met een ander paard erbij. Ga dan ook voorop zodat ze niet de hele tijd achter die ander aanhobbelt. Als je dan wat verder bent met trainen zal je zien dat je paard meer van je aanneemt en beter zal luisteren. En probeer als je na een tijd weer alleen gaat een andere aanpak. Ga bv met een trailer een stukje weg en terug rijden. Dan zal je zien dat ze wel luistert omdat ze de weg niet weet. Neem wel iemand mee voor als het niet goed gaat. Succes, kijk goed naar je paard hoe ze reageerd en doe daar wat mee. Paardrijden is geen makkie!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:52

jeetje wat heb ik dan een mazzel met die van mij...ik kan gewoon gaan picknicken op mijn paard...die loopt vanzelf. maar kan me voorstellen dat je er gek van wordt. kan er niemand achter je aanlopen met een zweepje en dan steeds als het paard wil stoppen dan geeft de gene met de zweep een zwiep in de lucht met het zweepje, zodat het paard weet dat ie door moet lopen. of anders met een ander paard erbij en dan een halstertouw aan het hoofdstel om hem mee te trekken als ie weer stil wil gaan staan.
verder kun je nog proberen om het paard in zijn achteruit te zetten in de richting die je op wilt.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:09

Ik had (heb) dit probleem ook met mn verzorghaf! Wil ook niet weg bij de wei, als ik er naast loop gaat het goed maar zodra ik op wil stappen gaat mevrouw draaien en proberen naar huis te komen! Vandaag maar eens een zweepje meegenomen, en op het moment als ze zich om wou draaien zweep tegen dr nek.. en na ongeveer een half uur strijd (ze was drijfnat van het zweet!) ging dr denk ik een knopje om, oortjes gingen naar voren en rest van de buitenrit heerlijk ontspannen gereden
Nu maar hopen dat het morgen weer goed gaat!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:18

Twellogirl83 schreef:
Ik had (heb) dit probleem ook met mn verzorghaf! Wil ook niet weg bij de wei, als ik er naast loop gaat het goed maar zodra ik op wil stappen gaat mevrouw draaien en proberen naar huis te komen! Vandaag maar eens een zweepje meegenomen, en op het moment als ze zich om wou draaien zweep tegen dr nek.. en na ongeveer een half uur strijd (ze was drijfnat van het zweet!) ging dr denk ik een knopje om, oortjes gingen naar voren en rest van de buitenrit heerlijk ontspannen gereden
Nu maar hopen dat het morgen weer goed gaat!

goed zo!!! knap hoor en nou volhouden he?? dan ben je er binnekort helemaal vanaf!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:28

Zelfde probleem Heb slechts 3 maal op haar buiten gereden. Ga ik met een groep dan jut ze die groep op. Ben je aan het draven niets vermoedend staat ze in ene stil, wil je haar naar voren drijven gaat ze in dr achteruit. Geef je dr op dr kop door houd op te zeggen of tikje te geven omdat ze niet op de kuit reageerd dan is het of steigeren of nog harder op de sloot af. Ontduik het probleem nu sowieso omdat ik geen buitenrit maatje heb nog (startende stal) maar baal eigenlijk van die bak iedere dag. Ze is wel verkeersmak en schrikt minder aan de hand dan erop. Maar ze schrikt van rare dingen is bijvoorbeeld bang van bladeren en bomen. Weet het ze neemt mij in de maling maar ja.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:40

gouda schreef:
Zelfde probleem Heb slechts 3 maal op haar buiten gereden. Ga ik met een groep dan jut ze die groep op. Ben je aan het draven niets vermoedend staat ze in ene stil, wil je haar naar voren drijven gaat ze in dr achteruit. Geef je dr op dr kop door houd op te zeggen of tikje te geven omdat ze niet op de kuit reageerd dan is het of steigeren of nog harder op de sloot af. Ontduik het probleem nu sowieso omdat ik geen buitenrit maatje heb nog (startende stal) maar baal eigenlijk van die bak iedere dag. Ze is wel verkeersmak en schrikt minder aan de hand dan erop. Maar ze schrikt van rare dingen is bijvoorbeeld bang van bladeren en bomen. Weet het ze neemt mij in de maling maar ja.

je komt uit gouda zo te zien?? stond jij niet in de vlist??

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:00

Citaat:
goed zo!!! knap hoor en nou volhouden he?? dan ben je er binnekort helemaal vanaf!!

En ja: vandaag ging het alweer beter als gister! Nog wel protest het eerste stuk (zelfs een keer op de achterbenen zich omdraaien ) maar bij lange na niet zo erg als gister

Moet zeggen dat het wel goed voelt.. ben best een beetje trots op mezelf

Jullie ook allemaal veel succes!

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:37

MirandaFuego schreef:
Het heeft ook met de binding tussen jou en je paard te maken. Alles valt op te lossen, het kost alleen soms wat meer tijd. Ga voorlopig even een paar weken niet naar buiten en daarna alleen met een ander paard erbij. Ga dan ook voorop zodat ze niet de hele tijd achter die ander aanhobbelt. Als je dan wat verder bent met trainen zal je zien dat je paard meer van je aanneemt en beter zal luisteren. En probeer als je na een tijd weer alleen gaat een andere aanpak. Ga bv met een trailer een stukje weg en terug rijden. Dan zal je zien dat ze wel luistert omdat ze de weg niet weet. Neem wel iemand mee voor als het niet goed gaat. Succes, kijk goed naar je paard hoe ze reageerd en doe daar wat mee. Paardrijden is geen makkie!!

ik heb zeker wel een goede binding met het paard..

ik ben al heel veel weken niet meer naar buiten geweest met haar..

aventoe in de bak rijden meer niet.

met een ander paard werkt ook niet... ze loopt gewoon helemaal niet buiten..

met de trailer lijkt me mischien wel een goed idee naar een plek die ze niet kent.. maar ik heb geen trailer..

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:46

klomp schreef:
jeetje wat heb ik dan een mazzel met die van mij...ik kan gewoon gaan picknicken op mijn paard...die loopt vanzelf. maar kan me voorstellen dat je er gek van wordt. kan er niemand achter je aanlopen met een zweepje en dan steeds als het paard wil stoppen dan geeft de gene met de zweep een zwiep in de lucht met het zweepje, zodat het paard weet dat ie door moet lopen. of anders met een ander paard erbij en dan een halstertouw aan het hoofdstel om hem mee te trekken als ie weer stil wil gaan staan.
verder kun je nog proberen om het paard in zijn achteruit te zetten in de richting die je op wilt.

ja je hebt zeker geluk! hihi maar ik heb nog een ander paardje waar ik ook alles mee kan doen buiten dus dat scheelt een beetje..

maar toch zou ik het fijn vinden als amanda ook zo braaf zou worden buiten, ze geeft echt helemaal niks om de zweep dan gaat ze expres nog harden steigeren en naar achteren lopen
als iemand met halster touw meeloopt ( ik)
dan loopt ze prima mee...

achteruit ja maar ze gaat dan de kant op die ze zelf wil..