L2/3 Parelli pony @ play/work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

memory

L2/3 Parelli pony @ play/work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:24

Hai Allemaal,

Hieronder wat foto's van wat ik allemaal met mijn paard uitspook. Ik volg het Parelli programma (vorm van NH). Hoewel ik L2 nog niet officieel heb afgrond ben ik wel verder gegaan met level 3 om verveling bij mijn ponie en mij te voorkomen. De foto's beginnen met wat wat spelletjes op de grond, dan in de bbpad met twee carrotsticks (niet te verwarren met zwepen--> cs is te vergelijken met aanwijsstok, paard wijkt voor de 'druk' van de stick en gaat zo bijvoorbeeld de gewenste kant op)

Kriebel is goede motivator!
Afbeelding

Zijwaarts naar me toe
Afbeelding

Voor de balans ook ff zijwaarts van me af anders krijgt ie nog ideen met betrekking tot omverbeuken van de baas
Afbeelding

Rondje wandelen en ff chillen
Afbeelding

Hij ging er vandoor maar komt gelukkig ook weer terug
Afbeelding

Zijwaarts in draf
Afbeelding

Weer ff chillen
Afbeelding

Achterwaarts
Afbeelding

Wijken van de voorhand voor druk (10 gram dan..)
Afbeelding

Vooral neerwaarts rijden
Afbeelding

Kijken waar je heen gaat (ik iets meer als Sjobrend maar dat daargelaten )
Afbeelding

Volte
Afbeelding

Kont van de hoefslag
Afbeelding

Hop Hop Hop paardje in galop
Afbeelding

Combinatie van eenvoudige galopwissels (galop, draf, galop) en het overrijden van de fotograaf
Afbeelding

Ff relaxen weer (neerwaarts )
Afbeelding

Hoofdstel aandoen vanaf het paard (dit is een taak uit het Level 2 van PNH)
Afbeelding

Even ingaloperen
Afbeelding

Nagefelijk
Afbeelding

Hieronder nog wat filmpjes van het rijden

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_upload/maaike1.avi

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_upload/maaike2.avi

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_upload/maaike3.avi

http://137.224.239.40/nh/forum/fotos_upload/maaike4.avi

Ben er beniewd wat jullie ervan vinden. Vooral vanuit rijtechnisch oogpunt

Groetjes Maaike

Renske_fjord

Re: L2/3 Parelli pony @ play/work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:49

ik vind het er heel ontspannen en goed uitzien. Ik probeer het ook wel eens met mijn fjordje, een beetje voor de lol meer. Volgen en halthouden en achterwaarts. Ook de filmpjes zien er goed uit. Hij loopt lekker ontspannen aan een lekker los teugeltje!! Goed hoore!!!

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:54

das nog eens wat anders dan al dat getrek en gespannen gedoe!
Heb hier wel respect voor hoor, je paardje zou wss wel Z aankunnen!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:16

Zozo, jij bent goed bezig zeg! Dit wil ik ook gaan doen als ik een eigen pony krijg , misschien wil je me iets meer hierover uileggen via pb ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:17

Ik heb er niet veel verstand van, maar wat ik wel weet dat dit er ontzettend ontspannen en goed uit ziet!! Ga zo door zou ik zeggen!

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:19

Ziet er super uit, leuk om te zien. Met rijden loopt hij lekker ontspannen en over de rug. Wel zie je dat hij met de overgangen naar draf heel even met zijn hoofd omhoog komt en dus zijn rug ietsje wegdrukt. Bij de overgangen terug blijft hij wel mooi laag en ontspannen. Maar het ziet er echt heel goed uit verder, je paard mag blij met je zijn !

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 18:47

moeshie schreef:
das nog eens wat anders dan al dat getrek en gespannen gedoe!
Heb hier wel respect voor hoor, je paardje zou wss wel Z aankunnen!

Dat betwijfel ik ten zeerste, maar toch bedankt voor het compliment

Citaat:
Zozo, jij bent goed bezig zeg! Dit wil ik ook gaan doen als ik een eigen pony krijg , misschien wil je me iets meer hierover uileggen via pb ?

Zal hier een klein beetje uitleg geven. Parelli is opgedeeld in drie basislevels, Level 1 (L1) heet Partnership, daarin leer je je paard dmv van 7 games (7 'spelletjes') dat ie je kan vertrouwen dat ie moet wijken voor druk en dat ie respect moet hebben voor je ruimte. In L2 (harmony) bouw je dit verder uit en in L3 ga je alles verfijnen totdat de hulpen bijna onzichtbaar zijn.

Als je verder nog vragen hebt dan mag je me natuurlijke PBen hoor of kijk even op www.parelli.nl of www.equiplay.nl (forum met Parelli studenten)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:53

woow dat ziet er goed uit!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:16

Wat gaaf om te zien zeg, je paardje loopt lekker ontspannen maar ik vind jou ook mooi zitten!

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:18

wow ziet er gaaf uit
echt knap
lekker ontspannen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:41

Wat heerlijk om te zien dit!

Kom eens kijken in het NH topic in de huiskamer

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:01

Echt gaaf zeg!
Zo veel vertrouwen .
Ziet er erg goed uit!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:19

Haaii
het ziet er erg mooi uit,ik heb er nog geen ervaring mee maar ben wel erg geintreseerd in de NH stijl

veel suc6 met je mooie fjord!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:20

Haaii
het ziet er erg mooi uit,ik heb er nog geen ervaring mee maar ben wel erg geintreseerd in de NH stijl

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:20

Haaii

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:23

Wow, ziet er apart maar wel leuk uit Leuke filmpjes, ziet er ontspannen uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:23

Ziet er erg leuk uit, ook de filmpjes zijn goed gelukt!

Als je rijtechnische opmerkingen wilt, dan heb ik er eigenlijk maar twee voor je. Zoals al gezegd werd, is je pony wat gespannen bij de overgang naar de draf, tilt zijn hals op en maakt de rug hol. Je kunt het ontspannen aandraven trainen door niet gewoon uit stap aan te draven, maar vanuit stap op een kleine volte of vanuit schouder binnenwaarts in stap. Je pony heeft dan namelijk niet alleen al een ontspannen, lage halshouding, maar daarin ook een lengtebuiging naar een zijde waardoor het moeilijker wordt om de hals op te trekken en de rug weg te drukken. Hou dat een tijdje vol, en je pony leert dat het met lage hoofdhouding en ontspannen opbollende rug aandraven hem geen last/pijn bezorgt, wat namelijk vaak de reden is voor spanning bij een opwaartse overgang, bijvoorbeeld omdat de ruiter af en toe zijn evenwicht bij het aandraven verloren heeft en daardoor achter bleef in de beweging/aan de teugels trok of met de zitbeenknobbels in de rug prikte. Door bij de overgangen naar draf als voorbereiding iets voorover te zitten, ontlast je zijn rug nog iets meer, waardoor hij vanzelf het vertrouwen krijgt om zijn spieren ook bij het aandraven te ontspannen.

Het andere punt is dat je pony wel heel ontspannen loopt, maar soms ook net iets te ontspannen: Ook bij een jog moet de achterhand actief mee blijven draven. Bij je fjordje zie je dat hij soms te diep met zijn hals duikt - dus niet alleen omlaag, maar ook naar achteren met zijn neus ver achter de loodlijn en dat zijn achterhand meteen een stuk minder actief wordt. In filpje 3 (volgens mij) rij je een stuk naar links langs de bakrand in een wat vlotter tempo en dan zie je dat hij ontspannen blijft met zijn hals en zijn achterhand meteen ook weer dieper onder stapt. Om die activiteit te behouden zou ik de langzame drafjes (de jog dus) over nog wat kortere stukjes te vragen, en die wat vaker af te wisselen met een paar passen versnellen. Op die manier voorkom je dat hij teveel op de voorhand gaat lopen.

Verder ziet het er erg goed uit, en het is ook erg leuk om eens filmpjes te zien van iemand die tegen niveau 3 aan zit. Wat ik me trouwens afvraag, is hoe je je pony hebt geleerd om zijwaarts naar je toe te komen, welke stappen volg je precies daarvoor? Ik ken het namelijk wel uit het bridge&targetten, maar weet niet precies hoe het bij Parelli aangeleerd wordt. Kun je dat uitleggen?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:33

dat is mooi ontspannen

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:38

supervet!!! Dit is echt gaaf!!!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 22:06

Ziet er erg leuk uit, ook de filmpjes zijn goed gelukt!

Als je rijtechnische opmerkingen wilt, dan heb ik er eigenlijk maar twee voor je. Zoals al gezegd werd, is je pony wat gespannen bij de overgang naar de draf, tilt zijn hals op en maakt de rug hol.

We zijn nog maar pas begonnen met vertical flexion (zoals Parelli het noemt), Sjobrend snapt nog niet helemaal het verschil tussen actief zitten voor 'wil je alstublieft een gang harder gaan' en actief zitten voor 'wil je alsjeblieft nageven'. Die twee dingen combineren gaat zoals je ziet nog niet helemaal optimaal. In twee (geloof ik..) van de filmpjes 'sla 'ik mezelf net met het touwtje om mijn pols omdat ie geen overgang maakte naar draf toen ik dat met mijn energie en zit vroeg. Vandaar dat zijn hoofd omhoog gaat. Maar verder heb je volkomen gelijk hoor

Je kunt het ontspannen aandraven trainen door niet gewoon uit stap aan te draven, maar vanuit stap op een kleine volte of vanuit schouder binnenwaarts in stap. Je pony heeft dan namelijk niet alleen al een ontspannen, lage halshouding, maar daarin ook een lengtebuiging naar een zijde waardoor het moeilijker wordt om de hals op te trekken en de rug weg te drukken. Hou dat een tijdje vol, en je pony leert dat het met lage hoofdhouding en ontspannen opbollende rug aandraven hem geen last/pijn bezorgt,

Bedankt voor de tip , naar aanleiding van die filmpjes ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik voordat ik ga vragen om flexion eerst een betere/ snellere/ lichtere reactie moet krijgen als ik vraag om een overgang.

wat namelijk vaak de reden is voor spanning bij een opwaartse overgang, bijvoorbeeld omdat de ruiter af en toe zijn evenwicht bij het aandraven verloren heeft en daardoor achter bleef in de beweging/aan de teugels trok of met de zitbeenknobbels in de rug prikte.

Voor reden, zie hierboven. Als ik aan de teugels trok dan zou ik geen bit gebruiken, hetzelfde geldt voor mijn zit. In het Parelli programma duurt het niks voor niks zo lang voordat je het verdient om een bit in de mond van je paard te hebben en de teugels daarvan in handen te hebben . Om eerlijk te zijn vond ik het eerst doodeng om weer een bit te gebruiken, veel te bang dat ik hem er pijn mee zou doen. dat is ook de reden dat ik buiten geen bit gebruik omdat ie daar nog wel eens wat minder luisterd.

Het andere punt is dat je pony wel heel ontspannen loopt, maar soms ook net iets te ontspannen: Ook bij een jog moet de achterhand actief mee blijven draven. Bij je fjordje zie je dat hij soms te diep met zijn hals duikt - dus niet alleen omlaag, maar ook naar achteren met zijn neus ver achter de loodlijn en dat zijn achterhand meteen een stuk minder actief wordt. In filpje 3 (volgens mij) rij je een stuk naar links langs de bakrand in een wat vlotter tempo en dan zie je dat hij ontspannen blijft met zijn hals en zijn achterhand meteen ook weer dieper onder stapt. Om die activiteit te behouden zou ik de langzame drafjes (de jog dus) over nog wat kortere stukjes te vragen, en die wat vaker af te wisselen met een paar passen versnellen. Op die manier voorkom je dat hij teveel op de voorhand gaat lopen.

Amen , helemaal met je eens hoor, Die langzame draf is meer zijn natuurlijke gang, maar het ziet er idd beter uit (en dat is het natuurlijk ook) als ie iets mer tempo maakt. Zijn hoofd gaat dan niet te diep en de achterhand neemt ie meer mee. Dat van die tempowisselingen is een goed idee.

Verder ziet het er erg goed uit, en het is ook erg leuk om eens filmpjes te zien van iemand die tegen niveau 3 aan zit.

Dank je wel

Wat ik me trouwens afvraag, is hoe je je pony hebt geleerd om zijwaarts naar je toe te komen, welke stappen volg je precies daarvoor? Ik ken het namelijk wel uit het bridge&targetten, maar weet niet precies hoe het bij Parelli aangeleerd wordt. Kun je dat uitleggen?

Ja hoor, in L2 leer je je paard om zijn kont naar je toe te doen als je op een hek zit, zodat je kan opstappen. Dit doe je dmv driving game. Op de grond kan je dit dus uitbouwen met dezelfde driving game maar dan ter hoogte van zijn middel in plaats van zijn achterhand. Met Prior proper praperation lukt dit meestal vrij snel. Heb ik het begrijpbaar uitgelegd (ps . dit is offcieel niet de manier om het aan te leren volgens de boekjes, maar werkte bij Sjobrend beter)

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:25

Heey..
ziet er erg ontspannen uit joh echt super goed!!
Ik was afgelope weekend op breda hippique en daar stond ook een stand van Parelli ik was echt meteen verkocht van de methode die ze gebruiken en heb dan ook het touwhalster als begin gekocht!!
Nog veel succes met Sjobrend!!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:43

Ik heb de eer gehad om deze plaatjes te mogen schieten... Maar in het echt is het nog veel gaver om te zien dan op de foto's
Vooral omdat je dan ziet hoe ongelooflijk licht Sjobrend reageert, super gewoon

Het forum is trouwens makkelijker te bereiken via www.nhforum.nl

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:03

wat ontzettend apart om te zien,zo heb ik het nog niet vaak gezien!knap hoor!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:11

ziet er erg goed uit....

Aan het equipment te zien heb jij volgens mij dezelfde instructors als ik???

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:13

Knap hoor!!, het ziet er wel heel goed uit: lekker ontspannen enzo. Ga zo door!!