schudden met hoofd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandybrandt

schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:22

hallo,

mijn pony schudt erg met zijn hoofd onder het rijden, als hij geen zin meer heeft, ik probeer al veel verschillende dingen met hem te doen, en het word al minder.

maar tips zijn welkom!!!

groejtes

klomp

Re: schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:34

wat doe je zelf om het schudden te minderen??

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:38

ik rij hem zelf lekker aan het been, probeer veel af te wisselen. en op het shudden niet reageren maar ook niet mee geven.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:45

aha...nou dan ben je al goed bezig...
inderdaad veel tempowisselingen rijden zodat de achterhand actief wordt en goed onder de massa komt. vandaaruit kan je paard zich ontspannen, omdat hij over de rug moet lopen. daarbij is een stille maar meegaande hand erg belangrijk. rijd gewoon op een lichte contactteugel, zo kan je paard niet bang worden van je hand en zal rustiger worden in de aanleuning.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:47

oeps...vergeet nog te vragen hoe hij is aan de longe...beweegt hij het hoofd dan ook zo onrustig??

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:49

nou aan de longe is hij wel wat rustiger maar dit doe ik ook niet zo lang als rijden, maar met lopen aan de hand doet hij het ook wel.

maar in ieder geval bedankt voor je tip, ik ga er aan werken, hij moet vrijdag eerst naar de kliniek, want zijn knie springt soms op slot. dus hij heeft nu rust, maar dan krijgt hij waarschijnlijk speciale ijzers.

vrijdag gaat de fysio er ook naar kijken ik kan wel eens aan hem vragen of het ergens mee te maken kan hebben.

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:54

Ik ga ervandoor, ik zal morgen antwoorden..

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:41

soms doen paarden dat als ze met heel licht contact worden gereden. (zogeheten waslijntjes) doet hij het ook als je je teugels meer aanneemt>?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:43

Er is een soort allergie, dat heet Headshaking, zoek er is ff iets van op.. Mijn vz pony heeft dr ook last van waarschijnlijk.. heel erg hoofdschudden, dwars doen.. het is gelukkig al een stuk minder, maar 2 jaar geleden was het ehct niet leuk

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:47

headbangen..?

idledice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:16

Ik denk zelf dat t komt dat t gedurende t rijden zijn spieren begint te voelen en dat doet zeer dus gaat ie schudden met zijn hoofd , je moet daar gewoon rustig doorheen rijden met een stille hand en veel tempowisselingen maken wegrijden-terugschakelen mvg linda

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:32

Laat hem als je toch naar de kliniek moet nakijken, hals, rug, oren (mijten) en mond. En kijk je bit en hoofdstel na. Geen scherpe of stugge stukken? Pas daarna kan je eigenlijk een probleem rijtechnisch gaan aanpakken.

Succes.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:31

Headshaken als gevolg van allergie komt steeds vaker voor bij allerlei rassen. Het paard heeft dan door licht, pollen, ??? zoveel jeuk aan de neus dat ze gaan schudden en proberen overal neus aan af te vegen. Hier kun je niet doorheen rijden. Door andere oorzaken uit te sluiten kun je vaststellen wat het dier heeft. Bij holistische klinieken kunnen ze je paard ook doormeten om na te gaan of er een allergie in het spel is. Dit is vaak wel te behandelen, maar kost veel tijd en je moet heel consequent zijn in geven van homeopathische middelen. Elke prikkeling die je kunt voorkomen is goed, dus eventueel op de weide met donkere vliegenkap (voor alle allergieen), rijden met zo'n kap (vooral ook licht allergie, maar ook prikkel bij andere allergie), Net relief van Paardendrogist, is neusnetje dat heel goed helpt tegen bijvoorbeeld pollenallergie. etc.

Zoek eerst uit waarom je paard zo onrustig met het hoofd is. Kan natuurlijk ook aan gebit (haken), hoofdstel (klemt of schuurt ergens), zadel (klemt) of bit liggen (scherpe randen door kauwen).

succes,

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 08:49

ik denk zelf ook dat het misschien komt dat hij dan beetje pijn aan zn knie krijgt en daarom vervelend word,. wat logisch is.

ik zal het wel na vragen. ik denk nou niet gelijk aan een allergie, dan zou hij het op de wei ook wel doen.

het is ook wel een druktemaker heeft het denk ik ook mee te maken.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:17

Allergie hoeft op de weide niet zichtbaar te zijn. Vaak is het bij verhoogde ademhaling, meer lucht dus, duidelijk merkbaar. Bij die van mij wel dus. Op de weide en in destal geen last en bij het rijden gelijk.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:39

Een paard bij ons op stal doet het ook wel eens... de baas longeert hem dan een keer en dan is het alweer wat minder als hij de dag erna weer rijd (zegt hij)... verder licht contact houden, zodat hij niet te veel druk heeft om tegenaan te schudden zegmaar. Verder ben je goed bezig hoor! Als de achterhand er goed onder is zullen ze het ook minder doen:D!

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:38

nou ik zelf heb niet het idee dat het door allergie komt, als ik naar het bos ga is het niet of als ik ga springen, omdat hij dit leuker vind dus ik denk het gewoon beetje verveling is, en het gaat nu ook al beter, is erger geweest.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:48

Mandybrandt schreef:
nou ik zelf heb niet het idee dat het door allergie komt, als ik naar het bos ga is het niet of als ik ga springen, omdat hij dit leuker vind dus ik denk het gewoon beetje verveling is, en het gaat nu ook al beter, is erger geweest.

hai Mandybrandt,
Iemand die ik ken had een paard gekocht die dat ook heel erg deed, en toen zij les kreeg van een andere instructeur(Antoine de Bodt) was hij na bijna een week ermee gestopt..........

groetjes

oryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:14

hoe oud is je paardje?veel jonge paardjes doen het namelijk als ze aan het wisselen zijn...

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:34

Ik ken dat wij hadden zo'n paard staan en die deed dat altijd als hij moe begon te worden dus aan het einde van het rijden. Ook kan het zijn dat het paard contact en aanleuning zoekt met jou hand, dat je dus met te weinig contact rijd...

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:45

mijn paardje is 5 jaar. dus kan denk ik wel door zijn leeftijd komen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:16

idledice schreef:
Ik denk zelf dat t komt dat t gedurende t rijden zijn spieren begint te voelen en dat doet zeer dus gaat ie schudden met zijn hoofd , je moet daar gewoon rustig doorheen rijden met een stille hand en veel tempowisselingen maken wegrijden-terugschakelen mvg linda

Hier ga ik dus in mee. Jij zegt als hij na een tijdje geen zin meer heeft. Dit is naar mijn inziens geen kwestie van geen zin meer hebben, maar nietmeer kunnen. Je paardje is vijf jaar zeg je, dus nog vrij jong.

Ikzelf denk ook dat dit met zijn spieren temaken heeft. Na een tijdje rijden krijgt hij gewoonweg last van zijn spieren en gaat daardoor schudden met zijn hoofd. Door inderdaad veel te schakelen in tempo en veel overgangen te rijden maak je je paard sterker en vlugger op het achterbeen. Je gaat dan dus ook spieren kweken. Zodra hij straks sterker is en beter bespiert is zal je merken dat het paard veel rustiger wordt met het hoofd.

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:08

hallo

ik rij een arabier en aan het einde van het rijden dan ga hij met zijn hoofd omhoog kan dat ligge aan dat hij zweet of niet of aan zijn gebit ofzo ik hoort het wel moet het ook nog leren allemaal
maar doe wel al 10 jaar dingen met paarden maar die deden het allemaal niet haha alvast bedankt

oryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:40

mijn ervaring met schudden van hoofd is dat paarden toch echt last van het wisellen hebben maar dat is dan bij jonge paardjes dus daar zou het bij jouw paardje niet aan liggen

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:46

nee denk het niet want het was de eerste keer ook dat ze het bij mij doet want bij de eigenaar doe ze het meestal dus weet het niet