Meer mensen met springangst..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 00:03

Eeeej...de titel zegt het eigenlijk al...
Zijn er meer bokkers die springen echt eng vinden...ook al staat er een piepklein sprongetje?

Ikzelf sprong eerst altijd wel...ook best hoog (rond de meter vind ik dan hoog he )
Toen is het een paar keer mis gegaan...een keer gevallen of tegen hindernissen aan botsen enz.
Toen daarna heb ik eigenlijk nooit meer echt gesprongen zodat ik het ook leuk vond...zeg maar...
Steeds als ik op een wat voor sprong dan ook af rij wordt ik ineens helemaal panisch zeg maar...dat voelt je paard natuurlijk!
Dus dan gaat springen echt niet en het is ook niet leuk...
Laatst heb ik nog een keertje met een paard gesprongen dat altijd wel springt, hoe de ruiter ook denkt of is zeg maar...
Maar het paard (Fjord) wat ik normaal rij die springt echt niet als je hem niet vertrouwt...vind ik ook niet zo gek

Maar kortom...zijn er hier bokkers die dit ook hebben?
Of heeft iemand dit misschien ook gehad en hoe zijn jullie er vanaf gekomen?

Ooit vond ik springen wel leuk...en ik zou het wel weer graag willen doen omdat dat ook wel een leuke afwisseling is voor een paard...alleen dressuur is ook zo saai voor hem...
En het paard wordt er ook lenig van...

Misschien ben ik ook wel een aansteller, maar ik wil weer gewoon kunnen springen...dus wil ik niet meer bang zijn...
Maarja...ik ben benieuwd of er meer zijn met dit probleem..

Toverbal

Re: Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 00:09

Ja ik heb springangst al een paar jaar.
Ben een keer op de manege gevallen met pony en al, we hadden de hele hindernis meegenomen, daarna heb ik gewoon door gesprongen.
Maar nu druf ik alleen nog kleine sprongetjes te maken dus ben er niet vanaf.

Heb een shetlander van twee dus hoef ook niet te springen
Ik vind het eigenlijk wel best.
Ik rij alleen buiten door de polder op mijn bijrijd pony, ben niet meer zo fanatiek met rijden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 00:19

Ik vind het gewoon doodeng

Nooit echt gekke dingen mee gemaakt, wel hoogtevrees maar ja...stap ook gewoon op een paard dus zou niet uit moeten maken toch?

Maar ok, zelfs een kleintje vind ik al eng, ben er aan aan het werken, iedere keer iets meer en iets hoger, maar als ze dan weer te fanatiek springt of zoiets dan heb ik weer zoiets van WHAAAAA ik val er zo af

Terwijl dit eigenlijk nooit gebeurd is tijdens het springen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 00:26

Ik vind het ook eng.
ben altijd zo bang dat het paard op het laaste moment stopt!
het enige paard waard ik altijd mee durf te springen is mijn brave Tinker. maar ja, die kan natuurlijk niet zo hoog, dus ik ben in mijn les altijd het mietje dat is al stop terwijl zij doorgaan tot de 1m20.

Vooral als ik met mijn C pony meerij, daar heb ik die angst van gekregen. die gaat vol vermogen erop af, en soms staat ze op 2 cm van de sprong vol vermogen stil zonder dat je het voelde aankomen.
hoger dan 50 cm ga ik met haar echt niet, en dan ben ik al doods en doods bang.
maar de enige manier om over je angst heen te komen is toch om het te doen.
vandaar dat ik stug met die C pony blijf springen af en toe, al is het zo laag als 50 cm.
zoiets geeft je wel weer vertrouwen dat je het toch weer hebt gedaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 00:35

Ik vind het ook eng, terwijl ik een paar jaar geleden vond dat het niet oog genoeg kon gaan .

En eigenlijk is er niet echt iets gebeurd ofzo met springen... Ik ben gewoon bang gewoorden .

En toch voel ik het soms kriebelen en dan denk ik: 'En nu ga ik springen!' En dan staat er 50cm moet ik mezelf er haast overheen slaan...

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 01:18

Ik durf ook niet meer te springen. Met mijn huidige paard ben ik in een kleine 2 jaar misschien 20-25 keer over een hoogte van 30cm gehuppelt ...voelt voor mij aan als een enorme hoogte
Als ik dat dan een paar keer gehad heb ben ik echt van plan om het die week eens wat vaker te gaan doen....maar als er dan een hindernis in de bak staat lijkt die te groeien iedere keer als ik er naar kijk en zie ik er toch weer vanaf...

Baal hier wel een beetje van, heb een paard wat erg graag mag springen en het ook goed kan. Alleen heb ik dus de afgelopen 8 jaar niet meer gesprongen omdat de paarden die ik toen reed om verschillende redenen niet mochten springen.
Ben zelf ook niet echt een springfanaat geweest maar deed het af en toe wel eens ter afwisseling en sprong dat ook gerust 1.20m, maar ja, over de jaren dus niet meer gesprongen en nu durf ik het niet meer helaas....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:54

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde Wij hebben iedere dinsdag springles en het ging hartstikke goed tot ik een keer hard gevallen ben na de hindernis en daarbij mijn schouder zwaar gekneusd heb en schouder was stukje uit de kom.

Ik heb een paard wat heel erg graag springt en als een magneet naar de hindernis trekt. Probleem is dat hij de hindernissen vol passie wil nemen en er dus te hard en enthousiast op af wil. Ik kon hem mooi stilhouden voor de 1e hindernis maar bij de 2e viel hij ineens stil en toen maakte hij om zich te redden een hele rare sprong, ik had dat niet verwacht en werd zo'n beetje gelanceerd. Toen hij de grond raakte kon ik niet meer blijven zitten en viel behoorlijk hard op mijn schouder en hoofd, gelukkig had mijn cappie me gered! Ik ben er daarna ondanks de pijn wel meteen weer opgesprongen en verder gesprongen en dat ging daarna wel weer goed gelukkig.

De keer erna nadat ik alle moed had verzameld om toch weer te springen moest ik Omar van mijn instructeur voor de hindernis stilzetten omdat hij weer te hard ging maar ik was daar zelf niet helemaal van overtuigd en toen ik hem stil had vlak voor de hindernis gaf ik hem weer ruimte en toen dacht Omar.. ik kom hier om te springen en hij sprong vanuit stilstand alle 3 de hindernissen achter elkaar.... na de 2e hindernis raakte ik mijn beugel kwijt en na de 3e plofte ik in het zand. Mijn stalgenootjes zeiden dat ik er deze keer veel mooier vanaf was gevallen Als ze ooit nog prijzen gaan uitdelen Ik had er eerst helemaal genoeg van en mijn cap was helemaal kapot maar Omar keek me zo zielig aan van.. ik heb toch niets verkeerd gedaan en toen ben ik het toch weer gaan proberen en heb ik zelfs een mini parcoursje gesprongen (niet te hoog he ) en het ging super.

Ik wil me tegen mijn angst verzetten en probeer het los te laten omdat mijn paard (arabier) supergevoelig is en als ik twijfel dus echt niet springt. Omar vind springen helemaal geweldig en dat vind ik zo fijn. Zelf vind ik het ook erg leuk en we hebben sinds een paar maanden echt een hele goede en leuke springinstructeur die echt de tijd voor je neemt en je vertrouwen geeft waardoor ik het toch weer probeer. De afgelopen keer ging het echt super en ben deze keer niet gevallen Ik spring nog niet de hoge hindernissen mee in de les omdat ik eerst het vertrouwen terug wil krijgen. Het gaat om de techniek en niet om de hoogte vind ik

Je hoeft je echt niet te schamen hoor dat je bang bent geworden. Probeer het gewoon weer langzaam op te bouwen met een goede instructeur die je dat vertouwen terug kan geven.

Sorry voor het lange verhaal.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 11-07-05 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:58

Na een stevige val met paard en al heb ik springen lange tijd gemeden.
Ik vond het dood eng.

Ik ben begonnen met een laag kruisje en een paard wat veel vertrouwen had en zeer zelfverzekerd was.
Het is me na veel oefenen en alles op mijn tempo toch gelukt weer te springen.
Een oxer van 1.45 zal je mij niet meer zien nemen hoor, maar een leuk steiltje wel.

Veel geduld en niets overhaasten!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:50

Ik heb ook heel erg angst.
Ik heb nog nooit meer gedaan dan balkjes lopen,, en dat vond ik al dood eng,, met een paard dat heel goed han springen.
Maar als ik mijn ruiter bewijs wil halen moet ik toch maar op de 0.60m gaan oefenen.
Vraag me af hoe lang ik daar over ga doen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:57

Ik ken je probleem, ik ben een springruiter in hart en nieren en mijn paard is zuiver springgefokt. Toen ik hem net had zijn we gaan springen en heeft hij uit angst geweigerd en ben ik er toen afgevallen (had ook errug slecht zadel toendertijd...) Dat was de eerste keer dat ik ben gevallen in tien jaar tijd en ik had twee ribben gekneusd...
Bikkel als ik ben, ben ik de dag erop toch weer een stukje gaan stappen maar springen was ineens vreselijk eng geworden.

Mijn paard is nog erg jong en voelde mijn twijfel waardoor hij ook erg ging twijfelen en steeds meer weigerde en daardoor het springen nog enger maakte voor mij en hem...

We hebben het spelenderwijs weer opgebouwd, stukje voor stukje met lage sprongetjes, gisteren hebben we net weer onze eerste meter gesprongen Het weigeren is nu voorbij en mijn angst is ook weg.
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 11-07-05 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:05

Ik vind het doodeng, en om eerlijk te zijn, ik wil ook niet meer springen. Hier ook gek, nooit iets gebeurd maar het is gewoon niet mijn ding

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:42

Ik heb het ook onwijs..
Alleen het probleem is dat ik niet weet waardoor het komt.. Ik reed vroeger altijd op alle paarden, sprong met alle kleine ponytjes over de meter heen. Niets vond ik eng. Mijn 6de les sprong ik met een fjord al 1,10. Echt maf.
Het is bij mij dat ik altijd bang ben of hij niet uitkomt, ik heb het dus heel erg in galop. Spring ook zoveel mogelijk vanuit draf.
Maar mijn tinker vertrouw ik nou voor 100% met springen. Daar spring ik nu zo een dikke meter mee weg. Terwijl het een tinker is. En dan zit ik op een springpaard dat makkelijk anderhalve meter haalt. En daar spring ik 90 cm mee.. Echt maf..
Ik rij heel veel paarden (op dit moment 6) en ik moet ze zelf ook leren springen. Dat vind ik altijd wel een uitdaging. Zolang het paard het leuk vind, en er een beetje aanleg voor heeft durf ik best een groen paard over een hindernis heen te werken. Als het maar super laagis (niet hoger dan 60 cm) en vaak vanuit draf..
Ik word er echt gek van, ik weet zeker dat ik er ook nooit meer af kom. Laatst dacht ik net dat het een beetje beter ging, stapte ik op een manege paard (heb bijna 1 jr al niet meer op een manege gereden, alleen maar lessen met eigen paarden) en ik kwam met moeite over een oxer van 70 cm heen. Met een paard waar ik voorheen 1,10 mee had gesprongen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:57

Ik heb laatst voor het eerst in jaren gesprongen en ben gestopt op 80cm terwijl ik vroeger 1.40 parcoursen gereden heb en op een hengstenshow wel eens over 2 meter geweest ben.

Ik denk dat ik gewoon te oud wordt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:05

Als je echt graag weer wil springen dan zou ik springles nemen.Ik ben zelf niet bang maar ik vond het wel altijd wat griezelig en daardoor weigerde mijn pony wel eens en dan wordt het nog griezeliger .Ik heb nu sinds een half jaar springles en je leert dan hoe het echt moet en je leert zelf galoppassen tellen en dan weet je precies wanneer je pony gaat springen en zo heb ik wat meer zelf vertrouwen gekregen en nu weigerd hij bijna nooit meer en rijden we al een parcoursje in galop.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:38

Hier ook zo'n held. Toen ik als klein meisje van 10 jaar een verzorgpony had, sprong ik overal over. Daarna ben ik een paar jaar gestopt met rijden en heb het zo'n zeven jaar geleden weer opgepakt. Er is nooit echt wat gebeurd maar ik durf gewoon niet. Ik heb wel een paar keer gehad dat het paard ineens stopte terwijl ik dacht dat íe zou springen en andersom ook. Beide keren hing ik met m'n neus tussen de oren van het paard. Als het paard springt ben ik ook altijd te laat met terugzitten waardoor ik altijd m'n best moet doen om niet te vallen. Ik heb het opgegeven, ben niet in de wieg gelegd om te springen, durf gewoon niet

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:42

Heb ik ook,
vooral voor stijltjes.
Ik rij er naar toe met een bonkend hartje en als mijn paard dan zo'n 2 meter voor de hindernis is geef ik een aanmoedigend tiktje been en dan springt hij ook, maar de angst blijft.
Gelukkig ben ik niet de enige...
Zou did ooit nog overgaan? HOPELIJK WEL!!!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:49

Wat als je nu gewoon weer begint van in het begin? Cavaletti's lopen. En dan zo een piepklein sprongetje van 20 cm ofzow. En altijd weer opbouwen. Op jou eigen tempo!
Heb vroeger ook wat gesprongen op de manege (niet hoog hoor!) en vond het ook best eng.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 23:46

Bedankt voor jullie reacties allemaal
Ik ben blij dat ik niet de enigste ben...

In het bos is zo'n laag balkje van nog geen 30 cm en daar MOET ik van me zelf nu elke keer op de heenweg overheen...op de terug weg hoeft het niet...
Er ligt ook een boomstam...die wil ik ook gaan proberen maar ik durf steeds nog niet...

Cavaletties draven enzo dat durf ik allemaal wel...maar het is wel een goede oefening om de verlichte zit (opnieuw ) goed te leren...

Ik ga gewoon weer oefenen....
Springles nemen zit er niet echt in...tis niet mijn paard nl. en als ik les zou moeten nemen zou ik moeten beginnen met dressuurles

Wat ik ook vaak heb is dat ik hindernissen in het bos toch iets minder eng vind dan hindernissen met metalen palen er naast...

Ik weet niet waarom...zou wel komen omdat ik dus gevallen ben met een echt hindernis...met palen en vallende balken

30 cm. boomstam springen is veel minder eng...vind ik dan

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:53

ik had het ook mijn pony kan heel goed springen en opeens had ze een stop bui en ik bleef er maar van afvallen ik was heel haar vertrouwen kwijt en het heeft gewoon een jaar geduurd voordat ik het terug had nu heb ik het terug en ik rij nu ook wedstrijden net eentje er op zitten, en als ze nu stopt raak ik het gelukkig niet meer kwijt de laatste tijd doet ze het ook niet zo veel meer

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:59

Katja schreef:
Ik heb laatst voor het eerst in jaren gesprongen en ben gestopt op 80cm terwijl ik vroeger 1.40 parcoursen gereden heb en op een hengstenshow wel eens over 2 meter geweest ben.

Ik denk dat ik gewoon te oud wordt.

Zou dat het zijn

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:56

Ik heb een periode gehad dat ik wel veel sprong, had ook springles en deed daar ook echt parcoursjes enzo. Maar toen ik een keer gewoon thuis ging springen is Mel een keer met een been achter zo'n balk blijven hangen, en toen knalden dus al die palen enzo om. Sindsdien ben ik bang geworden. Niet om zelf te vallen ofzo, maar ik ben bang om met paard en al te vallen zoals je ook wel op tv ziet soms. En dat mel dan d'r benen breekt ofzo.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:05

Ik heb er geen angst voor ofzo. Maar vind het wel griezelig.. Heel vaak als er een hindernisje in de bak staat, wil ik gewoon heel graag springen, maar ik kan het gewoon niet Bang dat mn paard te vroeg afzet. Het is gewoon iets wat je gewoon moet doen. En dan nog, ik doe het gewoon vanuit de draf
Een paar weken (misschien wel maanden) geleden had ik een soort van 'springlesje'. IK GING ZELFS VANUIT GALOP OVER DE HINDERNIS (van 50 cm hoog ofzo ) Dat was een hele overwinning

*trots*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:13

Sily schreef:
Ik vind het gewoon doodeng

Nooit echt gekke dingen mee gemaakt, wel hoogtevrees maar ja...stap ook gewoon op een paard dus zou niet uit moeten maken toch?.
Dat heb ik dus ook. Het is eigenlijk altijd wel goed gegaan, heb ook altijd op de brave paarden gesprongen, die niet echt iets fout hebben gedaan.
Op mijn verzorgponytje durfde ik wel te springen, haar hoefde je alleen te sturen en maar blijven zitten. Zij kon echt heel goed springen, dus dat is wel goed voor mijn vertrouwen geweest, maar op een ander durfde ik het dan weer niet. Hoger dan 75 cm zijn we ook niet geweest, maar dat vind ik al gigantisch hoog

In de manegelessen word ik soms al zenuwachtig van een balkje die op de grond ligt, zo erg is het. Bij een klein sprongetje zitten er flink wat kriebels in mijn buik, maar ik snap echt niet waarom ik het zo eng vind.
Op de manege heb ik de laatste keer op een hele makkelijke pony mogen springen. Zij springt ook bijna vanzelf, alleen wel ff goed tussen je benen houden. Op haar vond ik het ook niet echt eng. We zijn tot 55 cm gegaan en dat is voor mij écht hoog. Ik hoop dat deze pony mij eroverheen kan helpen en dat ik dalijk ook op de andere paarden wat hoger durf.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:20

Ik lees hier trouwens dat de meesten niet in galop over de hindernis durven, ik ga juist liever in galop erover. De meeste paarden passen het dan beter uit en het voelt dan gewoon als een grote galopsprong, dus veel minder eng. Vind ik dan

bruine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:33

springen! geweldig om het een ander te zien doen, vroeger sprong ik alles met wat voor paard/pony dan ook. na een aan tal jaren niet gerdeden te hebben toch weer naar de springles gegaan en wat bleek... ik vond het eng. en na een koprol met paard over een oxer hield het echt een tijdje op, nu ben ik het langzaam weer aan het opbouwen (60cm) en ook een boomstammetje in het bos lukt wel maar het echte(spring) werk laat ik aan iemand anders over en als ik dat zie baal ik dat ik het zelf niet meer durf