gallop en bokken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaktike

gallop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 10:22

Hey,

Ik rij nu 10 jaar waarvan 1 jaar met mijn verzorgpaarden. Met Lady heb ik zo geen problemen. Zij is best braaf. Met Hasj heb ik anders wel een groot probleem. Hij bokt altijd als hij moet galloperen. De eerste stapjes zijn echt braaf maar dan ineens begint hij super hard te bokken. Mag heel blij zijn dat ik er nog niet ben afgevallen! En ik kan niet met de zweep slagen, want dan gaat ie het nog harder doen. Aan de longe loopt hij ook al super moeilijk.
Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? (Hij bokt bij de eigenaars ook)

jazzlover

Re: gallop en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:51

ik heb hetzelfde probleem alleen bokt die van mij meteen zodra ik aangallopeer! tegen mij is gezegd dat het ook vreugdebokken kunnen zijn maar het kan ook zijn dat hij misschien last van z'n rug heeft of dat het zadel niet goed ligt.
maar ja, voor mij word het steeds minder leuk om effe lekker een stukje te galloperen zonder te hopen dat ik er niet afval!
maar ik kan je ook niet helpe dus ik wacht ook op een goeie oplossing!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:34

Nja, hij doet het ook bij het aanspringen. Hij ging zelfs 1 keer met zijn 4 benen van de grond. Ik krijg echt schrik voor er af te vallen! Maar aan de rug en het zadel liegt het niet.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:39

ik heb voor dit probleem 2 oplossingen
1. je houd een zweep boven zijn achterwerk telkens als hij bokt raakt hij deze dan
2.als je bijvoorbeeld op buitenrit bent en je hebt geen zweep of zo laat hem dan heel snel galoperen dat hij geen tijd heeft voor te bokken en dan langzaam vertragen zodat hij er niet aan denkt om te bokken

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:44

shaktike schreef:
Ik krijg echt schrik voor er af te vallen!

En dat is dus juist net de bedoeling van het paard !
Het klinkt alsof ie je gewoon uitprobeert ..
Weet niet hoe oud je paard is, maar het kan er ook aan liggen (als ie nog jong is) dat ie zijn evenwicht nog niet genoeg kan bewaren en dit komt er met de galop extra uit ..

Hoe weet je dat het niet aan het zadel of de rug ligt? Laten na kijken?

Dat ie soms met 4 benen van de grond komt mag je zeker niet toestaan! En ook dat bokken moet maar eens verleden tijd worden want zo is het voor jou ook niet leuk meer en wordt je elke keer met het aangalloperen bang, dit voelt het paard ook ! Mss helpt het om je paard eerst een volte 10 meter te laten maken, dan aan te springen en meteen weer op een volte zetten .. Zo krijgt ie de kans niet om te bokken, doet ie dit toch meteen afstraffen! Hoeft niet perse met de zweep, een keer een flinke snauw van; 'en nu is het afgelopen!' kan ook of je geeft een keer flink been bij ..

Succes !!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:53

Eddie: Van een zweep begint hij te flippen. Dat is levensgevaarlijk! Denk dat ie vroeger veel teveel slaag heeft gehad! En bij een buitenrit kan je hem niet houden. Hij gaat er zo vandoor :s

LoveJoew: Hij is ongeveer 12 jaar of iets ouder. dus zo jong is ie niet meer. En de dierenarts heeft alles nagekeken, niets te vinden... Die volte kan ik mss wel eens proberen (als het niet nat is) maar zelfs als ik benen geef begint hij harder te bokken. Maar die volte ga ik zeker eens toepassen! Dankje!!!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:48

Hoe loopt je paard verder?
Loopt ze in draf wel heel goed ontspannen, over de rug, aan de teugel?
En heb je geprobeert in de galop ook al de ontspanning er in te rijden, of krijg je daar de kans niet voor?

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 20:57

Bwa, hij is altijd wel hevig, maar dat vind ik normaal. In draf probeert hij het soms ook. Hij schud altijd hevig met zijn hoofd de laaste tijd en ben meer bezig met hem onder controle te houden dan te letten op mijn houding. En krijg echt de kans niet voor ontspannen te rijden. Als ik hem laat aanspringen begint het altijd direct. Als hij nu niet zo hevig zou reageren op de zweep gebruikte ik die, maar hij heeft er echt teveel schrik van.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:08

Zelfde probleem heb ik ook gehad, bokken bij aanspringen en in de galop zelf.
Mijn verzorgpony is ong. 14 maar het was wel een kwestie van uitproberen.
Ik rijd zelf zonder zweep, loopt na een tijdje stuk ontspannender toen ze het in de gaten kreeg.
Verder werd ik het ook zat, had geen zin om er naast te liggen dus ging ik de galop zoveel mogelijk vermijden.
Fout dus want dan geef je je paard je zin (zoals je ongetwijfeld zelf ook wel zal weten)
Je zegt dat de da alles heeft nagekeken, maar heb je er ook aan gedacht om het zadel en de rug na laten te kijken door een zadelmaker?
Die zijn er in gespecialiceerd en sommige zadelmakers zijn er ook in gespecialiceerd om ook dit soort dingen op te lossen.
Misschien heb je er wat aan.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:58

Dat zal niet nodig zijn want bij die mens dat hem wat heeft komen 'manieren leren' deed hij het niet! Maarja, die heeft wss niets anders gedaan dan paarden opgeleerd enzo. Ik weeg ocharme 48-49 kg en ben 1m55. Ben bijna niets tegen dat beestje Ben al lang blij dat ik er kan blijven opzitten en dat ik hem nog wat in de hand kan houden. En ikprobeer elke keer te galloperen. Maar na 2-3 pogingen en wat rugpijn hou ik er gewoon mee op.

xxarmandoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:04

spring je ook met je paardje of alleen dressuren. als je springt weigert hij dan wel eens?

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:20

shaktike schreef:
Hey,

Ik rij nu 10 jaar waarvan 1 jaar met mijn verzorgpaarden. Met Lady heb ik zo geen problemen. Zij is best braaf. Met Hasj heb ik anders wel een groot probleem. Hij bokt altijd als hij moet galloperen. De eerste stapjes zijn echt braaf maar dan ineens begint hij super hard te bokken. Mag heel blij zijn dat ik er nog niet ben afgevallen! En ik kan niet met de zweep slagen, want dan gaat ie het nog harder doen. Aan de longe loopt hij ook al super moeilijk.
Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken? (Hij bokt bij de eigenaars ook)

Sommige paarden bokken aan het begin van de galop(of de hele tijd door) omdat ze veel spanning in de rug hebben. Dit kan komen doordat ze niet goed rechtgericht zijn. Als je paard dan wel recht is, en allebei de kanten even goed kan inbuigen, zal het probleem opgelost zijn.

groetjes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:42

De pony van mijn vriend heeft nu ook zo'n fase ze is een tijdje wat minder intensief gereden en is wat stijver geworden en heeft daardoor heel veel moeite om linksom te galopperen.Ze springt wel goed aan maar gaat dan bokken en springt dan over.Het is dus zeker geen uitproberen.Wij zijn haar aan het soepel maken door middel van veel overgangen te rijden en lekker te laten inbuigen met verschillende oefeningen en nemen de galop wel mee.Wij hebben rechtsom geen probleem en galopperen eerst rechtsom en daar wordt ze vaak lekker los van en dan pakken we de linker kant wij lossen het voorwaarts op en gaan dus vrij hard door de bak maar ze blijft dan wel door galopperen en bokt dan ook niet meer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:45

shaktike schreef:
Bwa, hij is altijd wel hevig, maar dat vind ik normaal. In draf probeert hij het soms ook. Hij schud altijd hevig met zijn hoofd de laaste tijd en ben meer bezig met hem onder controle te houden dan te letten op mijn houding. En krijg echt de kans niet voor ontspannen te rijden. Als ik hem laat aanspringen begint het altijd direct. Als hij nu niet zo hevig zou reageren op de zweep gebruikte ik die, maar hij heeft er echt teveel schrik van.

Dat is dus niet normaal ik denk dat je hier eerst aan moet gaan werken voordat je de galop aan kunt pakken.Je paard moet wel lekker ontspannen lopen en naar jouw hulpen luisteren ik denk dat het verstandig is om les te nemen met dit paard want het probleem wordt zo alleen maar groter.

xxarmandoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:17

ze heeft gelijk, je kunt beter een lesje nemen, want de problemen worden steeds erger. ik denk zelf toch dat het komt doordat hij last van zijn rug heeft. (weet bijna wel zeker dat het zijn rug is) suc6 ermee

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:20

Het hoeft zijn rug niet te zijn hoor. Of in ieder geval, er hoeft niks mis te zijn met de rug van dit paard.

Toen ik Rymkje begon te rijden begon ze eigenlijk altijd te bokken als we aansprongen in de galop. Ze was toen nog behoorlijk dik, en ze had gewoon nog niet genoeg spieren om netjes te galloperen, vond t daarom moeilijk en begon te bokken. Daarnaast was ze ook nog niet goed genoeg rechtgericht.
Nu ze rechter is, meer spieren heeft en meer ontspannen loopt bokt ze eigenlijk nooit meer.
Alleen nog als ze gespannen is. (op het inrijterrein van de wedstrijd)
en soms in de bak als ik haar er nog niet genoeg doorheen heb.
Ik denk dat het bij jouw paard net zoiets is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:18

Waarom zegt iedereen altijd dat je je paard moet rossen met de zweep als hij bokt!!! niet mee eens mijn paarden bokken alleen als ik iets fout doe, zolang ik dit fout doe doen zij dat, moet ik dan maar gaan meppen?
Waarschijnlijk is er vroeger al iets fout gegaan. En heeft hij nu dus uitgevonden hoe het werkt. Heeft hij geen zin meer, vind hij het niet leuk, bokke maar....
Zorg dat hij zijn werk leuk gaat vinden, wissel het af, doe ook grondwerk en leer hem hier een commando voor galop doet hij het braaf beloon hem, stop ook zodra hij braaf is, en ga later weer eens verder. Alsd het op de grond goed gaat, probeer het dan as weer onder het zadel.

Je zegt zelf al sdat hij bang is voor de zweep, is ook geen oplossing, je hebt mazzel als het helpt, maar het kan ook anders, het kost misschien iets meer tijd voor jou maar is fijner voor je paard en natuyurlijk beter voor jullie band, jullie moeten dit samen oplossen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:01

zorg eerst dat de ontspanning er is en dat je je paard in een goede controle en balans kan rijden voordat je aan de galop begint. Dan pas kun je conclusies trekken. Op dit moment hebben wij een jonge pony die er een spelletje van maakt om keihard te galopperen en dan ineens een sliding-stop te maken...ruitertje uit balans en pony heeft schik. Ik zorg dan gewoon dat de ruiter een goede lange zweep bij zich heeft zodat ze niet de teugels in 1 hand hoeft te nemen om hem aan te tikken, maar dus wel consequent gelijk eroverheen gaat als hij dat flikt. Nu zit er een ervaren ruiter op, maar ze moet daar toch mee ophouden. Na 3x zo'n aanvaring met de zweep leren ze er wel van. Deze pony is al 12 en zal het nodige dan wel meegemaakt hebben, maar consequentie is het belangrijkste wat er is, ook met een oude pony. Geef je hem de ene keer wel een tik als die bokt en de andere keer lach je erom, weet die pony niet waar die aan toe is. Bokken hoort niet...!

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:05

Ik denk dat sommige het stukje gemist hebben waarin ik vermelde dat hij het bij een zekere frederik helemaal niet deed. Hij kan normaal echt wel perfect galloperen. Zou het raar vinden moest ie mij nu nog altijd aan het testen zijn. Hij weet toch dat ik me niet laat doen. Maar mss heeft hij idd zoals al vermeld is geweest meer loop nodig. Ga in elk geval alles eraan doen dat ie het afleert. Het is namelijk een paardje met zachte gangen. Net een schommelstoel als je erop zit :d

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:36

ik denk dat je eerst je problemen aan de grond opgelost moet hebben, voordat je uberhaupt iets aan het rijden kan gaan doen. Ik denk wél dat je pony jou nog steeds aan het testen is, omdat je diep van binnen liever niet wil galloperen. (heel logisch welke ruiter vind het nou leuk om op een bokkend paard rond te gaan.) en dat vind jou pony natuurlijk wel handig;)

je moet dus zorgen dat je aan de grond al véeel meer overwicht hebt. Het begint in de stal. een paard hoort met poetsen en zadelen stil te staan. als je wilt dathij een stap opzij moet, dan GAAT hij een stap opzij. of hij nou zin heeft of niet, hij moet doen wat JIJ van hem vraagt. dat ene uurtje per dag kan hij best even tijd vrijmaken om naar jou te luisteren;)

hetzelfde met longeren: zorg dat je iemand bij je hebt die je kan helpen. je moet altijd handschoenen aanhebben met longeren, als hij een keertje wegspringt ofzo dan kun je hem in ieder geval houden, EN hij kan niet weg, weer een ding dat hij moet doen wat JIJ zegt.
als hij aan je lijn begint te bokken ofzo, of hij gaat andere dingen doen. naar voren ermee!!je moet wel een longeerzweep bij je hebben. want dat moet met elk paard, dus met hem OOK;). als je met zijn tweeen bent, kan jij bevoorbeeld de lijn vasthouden en degen die je mee hebt, achter je met de zweep. dan heb je je handen niet zo vol. je hoeft die zweep niet perse te gebruiken, als hij er echt bang voor is, is het zien al genoeg. je kunt misschien een deel van de bak afzetten, dat als hij zich losrukt ofzo dat je hem niet kwijt bent. wat je eigenlijk ook altijd moet doen is dat je hem bijzet. als je pony egt zo vervelend is dan zou ik er bij jou pony een stiek omheen doen, hoeft niet superstrak, je hebt alleen wat meer controle.
als hij netjes zijn cirkels draaf, gallopeert dan pas kun je met rijden wat meer gaan doen. grondwerk is voor jou nu het belangrijkste omdat je dan meer te zeggen hebt.

oja, en als laatste: zorg dat je niet alleen maar streng tegen hem bent, als hij het goed doet, als is het maar eventjes, ze je meteen BRAAAF!!. doe het zo enthousiast mogelijk. je pony krijgt dan het idee dat hij het goed doet, en als hij aan het bokken gaat straf je het meteen af. dus met een zware stem: HOU OP!!! dit moet je echt met overwocht zeggen, dus niet met een angstig stemmetje waar wanhoop in lijkt te zitten;)

veel succes ermee!!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:47

Mijn verzorgpony wil nooit galopperen,elke keer als ik wil aanspringen geeft die een hele hoge bok en gaat die keihard draven.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 12:04

Dankje voor de tips Renate12! Maar het is een paard :p Een groot paard :p
Maar wat hij ook durft aan de longe is zijn gat draaien naar mij. Wat moet ik dan doen? Wil natuurlijk geen stamp krijgen.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:27

alsmaar naar voren laten gaan, als hij echt naar je uithaalt krijgt hij natuurlijk direct een knal met de zweep want dan is hij écht heel stout. als je hem echt moet slaan moet je wel een longeercirkel of een afgezet stuk van de bak gebruiken anders gaat hij er na je knal van de zweep natuurlijk als een haas vandoor.

toch maar aanpakken, als je hond je bijt geef je hem ook op zijn flikker, dus dat is bij je paard niet anders.

shaktike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 15:19

Ok! Zal eens zien of ik er straks of morgen heen kan gaan. Zou ik beginnen zonder zadel of al direct met? Of maakt het nie zo uit?

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:40

gewoon met longeren het zadel erop, je kunt haar beter wel bijzetten, slofje, maar nog liever met een elastiek. als je niet weet hoe het moet kun je het daar vast wel aan iemand vragen.

succes