Help! Valt weg op de voorhand.. met foto

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rauk

Help! Valt weg op de voorhand.. met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:52

Mijn moeder heeft vandaag foto's gemaakt, waardoor ik goed geconfronteerd werd met mijn probleem. In stap loopt Rák naar mijn mening best netjes, maar in draf loopt ze helemaal weg op de voorkant. Ik ben al langere tijd bezig met het vergroten van het achterhandgebruik (veel wendingen en overgangen) en toch wordt het niet beter. Ze steekt dr neus in de lucht, ook bij heel weinig druk en als ik met mijn benen naar mijn handen toe wil rijden, doet ze haar mond open en loopt ze gewoon onder me vandaan. Op de eerste twee foto's vind ik onze houding aardig, de laatste foto laat goed ons probleem zien. Het is wel een hele extreme, zo loopt ze niet de hele tijd gelukkig .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kunnen jullie me helpen?

BettyLove

Re: Help! Valt weg op de voorhand.. met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:08

Je moet haar tegen houden todat ze onspant en naar beneden loopt dan de teugel weer loslaten.
Schakelen helpt ook veel

succes ermee

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:44

neem goede lessen denk dat je dan verder komt dan met de commentaren die je hioer krijgt.
Je kan misschien je pony eens longeren met bijzet/slof gogue oid. zodat hij gaat onspannen naar beneden toe.met rijden goed de berg op proberen te rijden.
misschien ook proberen om je evenwicht te verbeteren. je hak moet onder je kont zitten. Als jij al naar achteren hangt is het niet gek dat ie onder je uit loopt, je komt wat ver uit het zadel en te ver achterin het zadel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. maar nogmaals je hebt meer aan een paar goede lessen.
Succes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:37

hij drukt in draf zijn rug weg en doet zijn hoofd naar boven om te ontkomen aan jouw hand. Probeer niet terug te trekken, maar veel voltes en overgangen te rijden zodat hij de kans niet krijgt om zich vast te zetten. veel succes!

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 17:58

Ik heb elke week goede les, maar mijn instructrice is net bevallen. Over een paar weekjes komt ze weer gelukkig...

Bedankt voor de tips. Iemand anders nog iets?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:14

Veel spelen aan de voorkant helpt ook tegen zn hoofd zo eruit steken (en natuurlijk overgangen etc ) Hierdoor moet hij het bit los gaan laten en gaat hij het bit accepteren, zo te zien op de foto doet hij dat nog niet echt. Probeer op de volte met de buitenteugel gwoon contact te houden en aan de binnenkant spelen, net alsof je in een spons knijpt daarbij gebruik je binnen been zodat hij gaat buigen en hij zn binnenachterbeen goed blijft gebruiken... succes iig

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:29

Als ik het zo eens bekijk past het zadel voor geen meter (voor jou) en heb je er een aardig scherp bitje in hangen. Laat hem eens los van voren, op die draffoto zie je het bit er wel 3 cm uitkomen en hangt het te hoog (als ik het goed zie hoor;) ). Het kan zijn dat die onder de druk uit probeert te komen. Probeer anders eens een dubbel gebroken of een wat dikker bitje, misschien scheelt dat al wat. Vanuit de achterkant moet het neerwaartse komen.... zorg dus dat je paard goed op de beenhulpen is. Pas daarna kun je meer gaan vragen, maak ophoudingen en overgangen en let vooral op je zit. Aan de teugel moet je van je pony krijgen...uit ontspanning, balans en vertrouwen.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:21

Idd Hermesdeux, ik vind de zadel ook niet passen. Of je zou meer naar voren moeten zitten. Want het lijkt alsof je meer op de achterboom zit dan op de voorboom. Ik denk ook dat het bitje beetje te scherp is. Sommige mensen vergeten dit snel maar: het zit ook in de karakter (ik neem aan dat het een ijslander is) dat ze hun hoofd zo hoog houden. Dat zie je vooral veel op foto's. Tenminste dit is mijn mening. Ik zie ook vrij weinig ijslanders mooi aan de teugel lopen. Die zijn er wel hoor.. maar niet zo veel. Misschien omdat ze zo meer balans vinden in de telgang ofzo. Dat weet ik niet, heb niet zo veel verstand van ijslanders.
Maar in ieder geval, succes!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:28

Volgens mij zit het zadel prima, mensen even opletten het is een ijslanderzadel (en anders zit ik nu te slapen) op een ijslander! Ik zou je paard iets meer ruimte geven om te lopen dus iets meer teugelgeven. Ook veel overgangen rijden en voltes vergroten en verkleinen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:48

Joki schreef:
Volgens mij zit het zadel prima, mensen even opletten het is een ijslanderzadel (en anders zit ik nu te slapen) op een ijslander! Ik zou je paard iets meer ruimte geven om te lopen dus iets meer teugelgeven. Ook veel overgangen rijden en voltes vergroten en verkleinen

Misschien ligt het zadel goed op de ijslander, maar zelf kan de Topic Starter amper in het zitvlak zitten met haar kont.... past dus niet voor de Topic starter neem ik aan.... ik zie ook wel dat het geen dressuurzadel is hoor

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:58

Dat laatste is wel vaker het probleem met ijslanderzadels volgens mij (ik ben geen ijslanderruiter dus laat me heel)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:01

Joki schreef:
Dat laatste is wel vaker het probleem met ijslanderzadels volgens mij (ik ben geen ijslanderruiter dus laat me heel)

haha dan heb jij nu een gat in de markt gevonden

Enneh...ik zal je niet breken hoor Zo ben ik dan ook weer wel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:06

Ik kan je zo niet vertellen wat je moet doen ik hoop dat je snel weer les krijgt.Je zegt zelf dat je veel overgangen rijdt en dat het nog niets verbeterd dan gaat er iets niet helemaal goed en dat is voor mij dus zo niet te zien.Geef je genoeg been,geef je wel genoeg ruimte om te vertrekken maar geef je ook weer niet te veel ruimte zodat hij ook weer lekker op de voorhand kan vertrekken.Dat zijn allemaal dingen waar je instructrice je bij kan helpen.Probeer tot je weer les hebt wel door te gaan met de overgangen en probeer ook veel te schakelen in de gangen dus iets veruimen een paar pasjes en weer terug nemen en een paar pasjes terug laten komen en weer vertrekken.En wees conseqwent doet hij echt wel wat je van hem vraagt komt hij echt wel een paar pasjes terug en als hij niet genoeg terug komt sluit je door naar de stap.

De derde foto zo zie ik eigenlijk altijd ijslanders lopen zo met hun hoofd omhoog kun je een ijslander wel voorwaarts neerwaarts rijden of moeten ze altijd wat omhoog lopen met hun hoofd?Ben hier wel nieuwschierig naar ik ken zelf niemand met een ijslander.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:09

Ijslanders kunnen prima voorwaarts neerwaarts lopen. In de ijslanderdressuur moeten ze dat ook. alleen bij tolt moeten ze hun hoofd hoog houden

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:42

Voor alle duidelijkheid..

- het zadel is idd voor mij iets te klein, maar bij Rauk zit het goed. Het is een boomlooszadel omdat ze te dik was voor een boom. Volgende week komt de zadelservice en is dat probleem opgelost .
- het bitje is redelijk dun maar wel dubbelgebroken, met zacht tussenstukje.

Toch nog een vraagje. Ik heb mijn teugels juist niet strak, maar ze gooit steeds haar hoofd de lucht in waardoor ze wel strak komen te staan (zie foto). Moet ik ze als ze dat doet meer of minder ruimte geven, of gewoon de teugels op dezelfde lengte houden tot ze weer zakt?

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 15:09

En @ Monsera: Dat Rauk een IJslander is, betekend niet dat dit normaal is hoor. IJslandse paarden horen in stap, draf en galop gewoon nageeflijk te lopen, net als elk ander paard. De meeste foto's van IJslanders zijn in de tolt, dan lopen ze idd met veel oprichting, maar dat betekend niet dat ze hun neus eruit mogen drukken. Je ziet het wel veel, maar de bedoeling is een 'positieve oprichting', dus vanuit de achterhand en los over de rug. Dat streef ik dan ook na en daarom oefen ik dressuurmatig...

Afbeelding

(sorry voor off-topic)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:43

Loslaten, lekker op je zit gaan rijden.
Veel overgangen maken, het komt niet vanzelf.
En iemand die er verstand van heeft, mee laten kijken. Dan leer je zelf voelen wanneer ze goed loopt en wanneer niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:17

@Rauk bedankt voor je antwoord.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:45

ja, ik zou ook die teugels los laten en eerst leren zonder steun op de teugels lekker te lopen. Anders gaat het van kwaad naar erger gaan.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:18

let zelf heel goed op je houding qua ontspanning, dus been los en armen, rug schouders. veer mee vanuit je ellenboog. dit is heel belangerijk en zeker met een meeverdende hand rijden.
inderdaad veel overgangen en tempo wisselingen. op deze manier maak je je pony sterker en vugger op het achterbeen. zeker niet gaan rommelen aan de voorkant. hiermee berijk je alleen maar het tegendeel, want zoals je ziet op de foto loopt je pony inderdaad kort van achteren. dit moet je eerst ruimer zien te krijgen, dit doe je dus met de bovengenoemde tips. zodra jij hem gaat bewerken aan de voorkant, dan geef je je pony niet de ruimte om het achterbeen naar voren te plaatsen. zodra hij sterker en sneller op het achterbeen is, dan mag je best eens inwerken aan de voorkant. als dit alles beter gaat, dan zal je merken dat je een bepaalde druk krijgt in je handen. hij gaat je hand zoeken. voor die druk moet je gaan rijden. nu voel je volgens mij ook wel wat in je handen, maar dit komt puur door de weggedrukte rug. kijk maar naar jezelf. als jij je rug hol maakt, dan gaat je hoofd naar achteren, dit is precies wat je pony doet en dat voel je in je hand. dus eerst dat achterbeen en ontspanning zien te krijgen en dan komt de rest vanzelf.

ps: ook in de overgangen terug moet je pony naar je hand toe blijven, dus terugzitten. reageerd hij niet voldoende, dan mag je best een ophouding maken, maar daarna direct ontspannen. dit consequent vol blijven houden. gaat hij weer harder, dan direct weer terug lat hem daarin op je wachten.

succes

Rauk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 18:00

Dus ik moet wel contact houden, maar erg losjes??

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:02

Ja maar ook weer niet te los ja ja paardrijden is erg moeilijk.Je gaat op een gegeven moment wel voelen hoeveel contact je moet hebben het is niet uit te leggen het is een gevoel zegt mijn instructrice.Je moet het zelf gaan voelen hoeveel je nodig hebt om je paard lekker te laten lopen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:15

Citaat:
Je kan misschien je pony eens longeren met bijzet/slof gogue oid. zodat hij gaat onspannen naar beneden toe.

Bij mijn weten gaan ze niet bepaald ontspannen naar beneden toe, het is meer dat je ze dwingt in een bepaalde houding te lopen om het maar even cru te zeggen.

Verder valt het me erg op, dat je met een enkele neusriem rijdt, maar deze veeeel te laag hebt hangen.
Er al aan gedacht om met een dubbele te proberen rijden?
Of eventueel een martingaal te gebruiken (wel losjes dan) als ze haar hoofd zover in de lucht gooit dat je haar niet meer op een prettige manier kan sturen e.d.?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:40

Hoi Esmee,

Wat het zadel betreft, volgens mij pas dat wel. Ik rijd zelf mijn oudere rijpaard ook met een Diddi-pad. Ziet er voor niet-Ijslanderkenners misschien een beetje typisch uit.

Wat je paard betreft, ze drukt haar rug weg in draf en loopt zonder gebruik van haar buik- en bovenlijnspieren. Dat los je in ieder geval niet op door te rijden zonder enig teugelcontact, dan blijft ze over de voorhand weglopen. Misschien is het een idee als je haar naast het rijden een tijdje longeert met een dubbele longe, of haar vrijloopt (als je een longeerpaddock hebt) met een bijzet/slofteugel. Hoe dat werkt, kun je het beste vragen aan iemand die daar ervaring mee heeft. Door de draf onbelast te trainen, maak je het voor je paard namelijk gemakkelijker om te leren de juiste spieren te gebruiken, zeker als je dat zelf rijtechnisch nog niet zo goed op kunt lossen.
Wat ook heel goed werkt om je paardje lekker aan het draven te krijgen, dus los door haar lijf en met gebruik van haar bovenlijnbespiering, is om haar met een bijzetje naast de fiets te laten draven. Wij trainen op dit moment twee merries (ook Ijslanders) die door sterke verwaarlozing bij de vorige eigenaar totaal geen spieren meer hadden. Die merries konden daardoor aanvankelijk ook helemaal niet bereden worden en dus trainden we ze naast de fiets aan een niet te strakke slof/bijzet. Dat werkt super, ze krijgen nu geleidelijk een mooie bespiering op de juiste plaatsen en gaan steeds beter lopen. Ze vinden het ook erg leuk om te doen.

Oja, kun je niet tijdelijk les krijgen van iemand anders tot je vaste instructrice weer beschikbaar is? Goed les is toch wel essentieel ...

In ieder geval succes met Rauk!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:30

Rauk: je moet inderdaad contact hebben/houden met de paardenmond meer niet. de teugels mogen niet los komen. je gaat met je hand mee met de beweging van je paard.

succes