paard stopt, en is niet meer naar voren te rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

paard stopt, en is niet meer naar voren te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:19

Ik reed gister op Obartja, en ze heeft een week stil gestaan, omdat ik helaas echt geen tijd voor haar had.
Ik stapte op, en liet haar stappen. Ik was bij de A reed op de linkerhand, en er was niks aan de hand.(af entoe gigantisch met dr hoofd schudden en teugels op zoeken, en aan de teugel lopen, soms hangen) 3/4 rijbaan verder, bij de E dus, stond ze stil, ging enorm aan dr teugels hangen enzo.... Ik wou haar door laten lopen, maar ik kreeg Obart echt geen stap verder. Ik heb haar echt moeten schoppen (wat ik echt niet snel doe!) maar daar reageerde ze ook niet op.

Ik ben na 5 minuten afgestapt, en heb haar midden van de bak weer laten hald houden, ik stapte weer op, en ik kreeg haar weer niet van dr plaats af!

Ik heb maar een zweep bij gehaald, en toen ging het redelijk, maar niet echt van jippie ik voel verbetering!

Wie kan mij helpen?
Ik heb mn instructrice al gebeld, maar krijg haar niet te pakken.

Help.....
Obart is normaal echt niet het paard dat "moe" is ofzo. Ik heb gister trouwens de hele tijd met zweep gereden, en 1 rondje draf, want toen begon ze echt te klieren (hoofd naar beneden en dr rechtrvoorbeen tegen haar hoofd willen schoppen gaf ik een tik, gaf ze achter een trap )

ik kom echt niet verder! Het was gister warm weer, en ze is drachtig, maar ik denk dat het daar weinig mee te maken heeft!

alvast bedankt voor het lezen! Wil je een reactie geven?
xxiezz

klomp

Re: paard stopt, en is niet meer naar voren te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:53

het kunnen de hormonen zijn, maar het kan ook zijn dat haar zadel niet lekker ligt. ik zou eerst er zeker van zijn dat het niets medisch is alvorens het paard echt aan te pakken. dus als het probleem aanhoud zou ik toch even de dierenarts er naar laten kijken...

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:28

Dat heeft mijn paard ook wel eens... Niet vaak hoor. Heel soms.. als ze koppig is. De eerste keer dat ze het deed was ik alleen aant rijden. De 2e keer was mn trainer erbij en die gooide wat zand tegen dr kont aan waardoor ze zo verschrikkelijk schrok dat ze naar voren sprong. De derde keer weer met zand en nu is het al weer minder. Als ze het nu doet probeer ik wel contact te houden met de teugels (dus niet de teugels helemaal losgooien maar ook niet trekken) en hard knijpen met je benen.
Succes ermee!!

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:44

Je moet wel van te voren 100% zeker zijn dat er niets aan de hand is met je paard dus geen pijn of ziekte voordat je hem hard aan aanpakt. Want als je zegt dat hij dit nooit eerder heeft gedaan dan is dit wel een beetje raar! Ik zou er even iemand naar laten kijken.
Succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:52

Ze is drachtig zeg je, hoe ver is ze heen? Vooral op het eind van de dracht willen ze nog weleens duidelijk aangeven dat ze er geen zin meer in hebben, en dan moet je dat toch echt respecteren.

Als ze aan het begin van de dracht staat, mag dat idd niet uitmaken. Klinkt eerder als een paard dat flink in staking gaat. Dit natuurlijk alleen maar als je andere/ lichamelijke dingen hebt uitgesloten.

Waar ik als eerst aan denk in een dergelijk geval is een acuut geval van spierbevangenheid, helemaal als ze een week weinig heeft gedaan. Ik zou even bloed af laten nemen en daarop laten onderzoeken, en er niet meer op rijden voordat je uitslag hebt. Dat je haar met de zweep vooruit hebt gewerkt is in geval van Maandagziekte niet goed geweest.
Hoe is de urine van kleur? Of heb je haar nog niet zien plassen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:22

ze is net een maand drachtig, en ik was echt fout ja met rijden..
maar de laatste tijd, is ze klierig iig met haar hoofd.

xxiezz

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:09

Als ze klierig is met haar hoofd zou ik er een keertje een tandarts bijhalen. En heb je de DA al gebeld?

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:56

Als ik jou was zou ik het paard eerst even laten onderzoeken door een dierenarts voor je de zweep erbij pakt, zeker als ze dit nooit eerder gedaan heeft en er zo in een keer mee begint.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:57

@ menske, ik rij haar net 6 maanden, (5.5) en dus nog niet zo lang...
xxiezz
ps ik ga vanaaf weer heen, en met de eigenaar over hebben.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:59

@ cassidy: klierig met haar hoofd, is ze ook, als ze een halster omheeft. dus het ligt volgens mij niet aan het hoofdstel.
de da komt daar elke dag (eigenaar) en heeft nog niks gezien ofzo
xxiezz

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:34

Aangezien je een poosje niet gereden hebt denk ik aan spierverzuring.
Kijk de volgende x op de kont of de haren rechtop gaan staan.

Is dit wel zo laat haar dan staan en dwing haar niet om te lopen.

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:05

handen naar voren en been geven als hij dan nog niet wilt luisteren een tik met zweep geven en als ie dan naar voren vliegt niet tegen houden

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 18:14

Je moet niet meteen denken dat het paard iets heeft!! Het kan toch ook gewoon verzet zijn.. Dat hij protesteert tegen jou.. Tegen jou hand.. Heb ik op dit moment ook zoveel maar ik blijf rijden.. Ik heb het met BettyLove eens.. Maar wel een beetje contact houden met de teugels dan he...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:36

en hoe is ze, als je haar losgooid, of longeerd?
als ze dan vol bravoure begint te rennen, weet je vaak dat ze gewoon staakt.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:30

een paard van een vriendin van mij, deed hetzelfde als jou paard. toen ze haar hebben laten onderzoeken (Wat je altijd eerst moet doen!! in tegenstelling tot wat Carly22 zegt...) bleek dat ze een lichtallergie heeft. allergisch voor (fel) licht dus.
op het moment dat een paard dat heeft, gaat er een zenuw in de neus prikkelen waardoor het paard zijn hoofd naar beneden wil houden zodat er minder licht in valt. in ergere gevallen schopt het paard ook tegen zijn neus. mijn vriendin kan alleen in het winterseizoen wedstrijden rijden en trainen kan altijd pas 's avonds. Het is iets wat zomaar kan opkomen.

Ik zou je paard dus eerst laten onderzoeken voordat je meteen aan verzet kunt gaan denken.

succes ermee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:31

het kan ook zijn dat ze spierbevangen is (even googlen)
Of dat hebben wij hie ook met een paard, het is gewoon teveel, dat paard dat rijd je, als ze te moe is of te buitenadem, gaat ze op de noodrem en zet geen stap meer voor ze zich weer goed voelt,
Helemaal geen stom paard uds, maar een stomme ruiter die duidelijkt e ver is gegaan.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:33

maar een paard dat spierbevangen is gaat niet tegen zijn hoofd schoppen toch?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:35

de oplossing is boven water.
ik heb de eigenaar er bij gehaald, en vandaag dus ook gereden.
ik stapte op, en ik drijf haar naar voren, maar zij reageerd niet.
eigenaar, (tevens da) zei dat dit protest is, en dat ik met zweep moet rijden.
het ging nu veel beter maar toch wil ik weer ooit zonder zweep...

ach komt wel

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:39

mooi dat het beter ging!!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:15

Mijn lieveling doet dat ook altijd.
Hou wel van die paardjes.

Maar ja, manegepony's gaan gewoon vaak in verzet!
Dat merk ik dan..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 09:25

dit is geen manege pony een eigen paard

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:31

Een manege pony of eigen paard maakt niets uit, misschien dat een manege pony net iets meer trucjes kent (heeft geleerd)...
Fijn dat ze nu wel weer wil lopen. (al leek het mij toch echt verzuring en inderdaad, vanuit verzuring komt het gevolg staking...)

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:29

Ja... Daarom zei ik... Je moet niet meteen denken dat je paard iets heeft... Mijn paard doet dit op moment ook... Zal wel aan het weer liggen ofzo.. Het loopt wel los..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:08

Whow, wat een geblaat hier allemaal. Wel medisch, staking, stom paard, stomme ruiter.

Het enige wat een beetje sense raakt, is spierbevangen/spierverzuring. Als je een week niet gereden hebt, en dan je paard vol aan de teugel vraagt en aan het werk zet, komt alle energie, die in die week was opgeslagen in de spieren, vrij. Dit is veel meer energie dan nodig, en dus zet 't lichaam de energie om --> spierverzuring.

Ook is het helemaal niet ondenkbaar dat 't paard in die week is gevallen in 't land, of heeft vastgelegen in de box. Net als mensen krijgen paarden spierpijn als ze op spieren vallen, alleen kunnen zij de pijnlijke spieren niet ontlasten.

Overigens is "ook aan 't halster raar doen met 't hoofd" een duidelijke hint richting gebitsproblemen.

Kijk, paarden doen geen dingen "zomaar". Ze proberen ons mensen te vertellen wat ze voelen. Alleen vinden wij mensen dat niet leuk, het paard moet maar gewoon luisteren. Dus pakken we er een zweep bij. En het paard heeft z'n leven lang geleerd naar de mens te luisteren, dus als de mens zegt "lopen" terwijl 't paard pijn heeft, dan zal het paard, ondanks de pijn, gaan lopen.

Probeer eens aan de eigenaresse voor te leggen een sportmasseuse erbij te halen. Dierenartsen willen er meestal (helaas!) niet aan dat paarden soms spieren gewoon niet meer kunnen gebruiken, maar misschien dat ze overtuigd wordt door het resultaat dat een behandeling kan geven.

Nogmaals: paarden staken niet zomaar!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:26

Mijn pony heeft dit ook lange tijd gehad, tijdens het werk stil staan en voor geen mogelijkheid voor- of achteruit te krijgen. Been, sporen, zweep, hielp niets. Heb wel een paardvriendelijk truc gevonden. Als zij stil staat, om haar dan gewoon naar links of rechts om te trekken, heel kort en krachtig. Ze zal dan een pas moeten zetten om dr evenwicht te behouden en met die pas haar naar voren drijven. Zo neem je haar ook weer te pakken met een truc, zoals zij probeert. Bij die van mij was het binnen enkele keren afgelopen.