speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:13

ja, ik zit er al een tijdje over te denken...
maar zijn er nou eigenlijk echt goede bitten voor paarden die behoorlijk hard in de mond zijn?
Ik verzorg nu namelijk een haf die heel hard in d'r mond is. Opzich is dat niet zo heel erg, maar ze is verschrikkelijk sterk en maakt daar ook misbruik van Daarom is ze vaak heel moeilijk terug te krijgen
maargoed, zijn er ook bitjes voor waardoor ze minder hard in de mond wordt...(ik ben dus niet op zoek naar scherpere bitjes, want die richten in dit geval alleen maar meer schade aan)
weten jullie wat?
*ik ben ook niet opzoek naar bitjes van 85 euro ofzo *

Biepje

Re: speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:38

tja nou, paarden zijn niet hard in de mond... hoe rijd je haar? rijd je haar voorwaarts, veel stap? wanneer maakt ze zich sterk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:45

Zelf loslaten en op de zit gaan rijden
Je paard hoort terug te komen op je zit, niet op alleen maar teugel.
Dus stop je geld maar in les ipv in een ander bit

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:45

Idd veel overgangen maken, zodat die achterhand geactiveerd wordt en ze vanzelf het bit los gaat laten en ermee gaat spelen. Dit moet je rijtechnisch oplossen, niet door der maar een ander bit in te duwen...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:47

Ben het helemaal eens met de bovenstaande berichten!! Een paard is niet hard in de mond, een ruiter is sterk in zn hand!

Rij eens een keertje met lange teugels en probeer dan heel veel overgangen en figuren te rijden. Namate dat moeiteloos gaat neem je elke keer je teugels een stukje korten. Je handen heb je eigelijk bijna niet nodig. Het enigste wat je ermee hoort te doen is je hand van de hals in een wending en eventueel ter ondersteuning van je zithulp een ophouding indien het echt nodig is. zo minimaal is die hulp dan dat het ook bijna niet mee telt. Dus pas je rijmethode aan ipv je bit!

Succes

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:00

Idd, een goed bit kan wel helpen maar special bitten voor sterke paarden zijn er niet! Dit moet echt met rijkunst op worden gelost! Eventueel een bijzetteugel even gebruiken zodat je je kunt concentreren op je houding en zit kan helpen, dan stoor je je paard niet in de mond. Maar een normaal trensje moet voldoende zijn!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:24

mm, ''t zit een beetje anders...
ik verzorg haar nu ruim een half jaar, maar het probleem is dat ze verkeerd ingereden is. het is allemaal heel raar gegaan, maargoed o.a. hierdoor is ze heel hard in de mond geworden, en als jij een ophouding maakt, dan reageert ze daar gewoon niet op.

Er reden wel mensen op, maar die reden haar altijd op kracht. zolang jij hard genoeg trekt *erg stevig vasthouden dus* gaat het wel beter. Maargoed, wat het dus is, ik ben heel zacht met m'n handden, aan m'n houding ligt het ook niet. Ik rijd heel veel overgangen met haar, heb normaal alleen maar heel licht contact met de mond, en trek absoluut niet.

Aangezien het nu wel beter gaat, maar ze af en toe ineens weer een terugval heeft kan je telkens opnieuw beginnen. Daar heb ik niks optegen, maar ik dacht misschien dat ze beter reageert op een bitje waar ze meer op gaat kauwen, en dan meer ontspant?? Ik vraag het daarom ook maar, omdat er misschien een oplossing had kunnen zijn.

Ik ga sowieso door met veel overgangen, figuren, stelling enz. te rijden zodat ze ook wat los wordt en beter reageert. Alleen vooral in de galop racet ze er als een gek vandoor met d'r hoofd soms naar beneden, en is ze niet meer te houden...
hehe, heel verhaal maar dat is het zo'n beetje
*het is dus zo dat ik heel erg zacht met m'n handen ben, maar ook misschien te weinig overwicht heb, als ik achterover zit, en dieper in het zadel gaat zitten, dan verminderd ze geen vaart. Ze is dus slecht gewoon opgevoed, alleen draai dat maar eens terug. Ze is alleen maar gewend om hard te gaan, en niet op de ruiter te reageren zolang ze niet genoeg kracht gebruiken, en dat ik juist waar ik tegen ben...ik rijd paarden altijd met 'mijn zit, en weinig op de teugel

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:49

oww.. sorry had het verkeerd begrepen dan!!

Je zou een zwaarder (massief) bitje kunnen nemen met een koper legging.. Deze zorg voor een betere druk verdeling en is voor grote paarden vaak fijner in de mond zonder dat die scherper in werkt. Koper legging zorgt ervoor dat die beter gaat kauwen..

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:56

mm, ja ik zal eens kijken
iemand nog tips?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:10

damn, mijn hele post weg... dan maar opniew.

sorry, ik dacht dat je weer een penny was die in de krul wou, enfin haar pony in de krul wou , dus hierbij:
kleine stukjes galopperen, nooit lang, direct terug naar de draf zodat ze de kans niet krijgt zich sterk te maken. als ze zich toch sterk maakt, kan je twee dingen doen: ofwel zet je haar op een grote volte en drijf je ferm door, zodat ze echt eens moet lopen en dan leren ze het snel weer af wanneer ze doorkrijgen dat ze zich moe moeten maken, ofwel kan je eens een ferme ophouding maken: zwaar zitten, kuitdruk en dan buitenteugel. en het mag hard zijn. beter een keertje hard, dan dat je je zit op te fokken op dat dier. ze moet vertrouwen hebben in je hand, maar ook respect hebben voor jou in je geheel.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:13

Toch zul je, ook (JUIST!) tijdensde periodes dat het goed gaat met haar, veel moeten oefenen op het overgangen maken op je gewicht (ondersteund met je been en je stem), daar heb je weer profijt van als het wat minder gaat.

Verder klinkt de galop mij in de oren als een paard wat nog aan kracht en evenwicht (durf het woord balans amper nog in de mond te nemen hier op bokt! ) mist. Hiervoor heeft Biepje al de goede tips gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:45

Ook verkl*te paarden op een gewone trens rijden
Anders krijg je ze nooit meer gewoon

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:17

Wat je eventueel wel kunt proberen naast alle tips die gegeven zijn, is een kneveltrensje. Dat is een trens met een soort 'stokjes' die tegen de wang liggen. Als je dan stuurt, trek je niet alleen in de mond, maar is er door de knevels ook druk tegen de wang. Het bit zelf is helemaal niet scherp, ze zijn er in dubbel- en enkelgebroken, zelf in happy mouth. Alleen zitten er naast de ringen dus twee stokjes die helpen met sturen. Ik heb er hele goede ervaringen mee bij een paardje wat gewoon door gebrek aan respect eigenlijk de andere kant op liep als je stuurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:21

Dat zou je idd kunnen proberen
Dat is zoals Allergra uitlegd niet scherper.

Hier een voorbeeld van de kneveltrens
Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:31

dit klinkt als muziek in de oren hoofd naar onder en racen maar de mijne doet het ook zodra ik werk dat hij me weg wil ga ik weer terug naar draf en negeer het alsof er niks gebuert is,
en dan weer opnieuw aangalopperen als die rustig ontspannen is en je toch proberen zwaar te maken en recht zitten zoek dat dieptepunt in je zadel je merkt het verschil met de tijd,
Het is niet in 1 dag opgelost dit kost veel tijd
En anders indd een kneveltrens proberen
Of de tandarts eens laten komen:o
succes ermee

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:05

in ieder geval bedankt allemaal
ik kan idd even naar zo'n kneveltrensje kijken, misschien helpt het..
idd, veel figuren, ophoudingen en stelling rijden enzo werkt het best, maar daar ben ik dan ook heel veel mee bezig...
als het dan even goed gaat, dan ga ik ook wel een keertje lekker balkjes lopen of springen om ook haar een beetje te ontspannen..
*haha, ben ook geen penny hoor, voor mij hoef ik niet zo'n krulpaard*

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:12

gewoon een normaal bit.. een enkel/ of dubbelgebroken watertrens.
je moet zelf niet aan de teugels blijven hangen, maar ophoudingen maken, met heel veel been.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 19:39

tja, dat probeer ik ook...
ik maar ook alleen maar ophoudingen, maar aangezien ze ook nog verkeerd ingereden is reageert ze helemaal verkeerd op het been.
Wil zij het voelen, dan moet je dus behoorlijk stevige ophoudingen maken, en als je je benen maar een beetje aanknijpt, dan begint ze heel hard te lopen...
tsjah, ophoudingen moet je bij haar eigenlijk altijd maken
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 20:43

net nog eens gekeken in het divoza boek...
der staat ook dat rubberen bitjes goed zijn voor paarden die hard in de mond zijn geworden om ze weer te laten herstellen
?ik weet het niet hoor? zou dit kunnen helpen?
*dit betekent dus ook niet dat ik niet meer elke keer stelling, figuren, overgangen enz. met der ga rijden*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:45

Nee klopt niet
rubber is niet zacht
Kunststof weer wel, maar daarmee moet je opletten dat er geen scherpe haken aankomen.

(divoza heeft trouwens wel meer onzin op de site/boek staan, als het maar verkoopt of zo )

Maar nogmaals, met een gewoon bit en goede les is het op te lossen.

maar denk niet dat dat gaat lukken in een dag of een maand
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:56

Of een dubbelgebroken bitje, heeft mij met een heleboel paarden geholpen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:01

Je kan ook zonder bit gaan rjden, kijk eens rond wat er nog meer is. Maar heel goed les is de beste oplossing, heeft bij mij héél goed geholpen!

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:05

haha julliej mogen allemaal is een x
op men moeders Tinker die technieken aanpassen wat totaal niet helpt
want ik heb het zelf ook allang uitgebrobeert;)

*srry moest er ff tusse door *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:09

een keer werkt ook niet

dat moet je wel ff wat langer doen dan "een keer"

Wat denk je van paarden van 1,75 met mega nek
Dat die wel in "een keer " goed lopen na jaren sjor en trek werk, met scherp bit en slof?

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:55

hmz ik ben er niet zo voor op een slof
dan vind ik dat je hem dan beter een x kan longeren met passoa per week;)