Apple schreef:Al 3 meter voor de AC lijn beginnen met wenden, dan kom je ongeveer goed uit.
Verder idd naar de C kijken, of als je binnen rijdt, naar het plafond. De AClijn ligt nl vaak in het midden van de overkapping of er loopt een rij TL balken over de AC lijn, waardoor je je daar op kunt richten.
Thanks, die moet ik onthouden! Ongeveer 3 meter dus...
Helaas rijden we nu alleen nog maar buitenwedstrijden, en hebben we alleen een buitenbak. Maar straks krijgen we binnen wedstrijden, dus kan ik daar ook mooi om denken
Fellor schreef:Vooral de eerste keren stevig doorrijden. Als ej namelijk langzaam gaat of je paard wat minder actief is ga je sneller slingeren. Probeer ook eens bij X twee balkjes parallel te leggen met de lange zijde mee zeg maar waar je tussendoor kan rijden. Zo zie ej of je wel altijd recht op die opening afkomt en er recht doorheen gaat.
Thanks, dat zei mijn instructrice idd ook al. Moet dat echt even afleren (zijn allemaal echt mijn fouten, pony kan het allemaal en als ik de goede aanwijzingen geef volgt ze dat netjes op, alleen ik nu nog dus
)
droefje schreef:probeer al stelling te hebben voordat je de wending ingaat. en inderdaad kijk naar de letter waar je naartoe gaat.
probeer hem tussen je been en je hand op te sluiten.
zodra je paard iets wegloopt naar 1 kant, dan hand er rustig aanhouden en been. alles voorwaarts oplossen.
probeer op de 2 hoefslag te rijden en oefen de rechte lijnen.
met name oefenen om op gevoel te rijden.
Daar kan ik inderdaad beter op gaan letten
, op de stelling. Ik moet alleen oppassen dat ik niet te veel stelling vraag, anders gaat ze uitzwaaien
2de hoefslag rij ik trouwens bijna altijd al, ik moet echt voor een wedstrijd oefenen om op de hoefslag te rijden en netjes de hoeken door te gaan
.
Betteke schreef:Een paard dat scheef is gaat niet rechtlopen op de binnenhoefslag! Je zal hem echt eerst recht moeten maken.
Mijn pony is aardig recht, dat is het probleem niet. Ik kan gewoon niet inschatten wanneer ik af moet wenden...
Sjonniej schreef:Ik heb het ook, ik wil het te netjes doen en dan wend ik veel te laat, waardoor het dus nog prut wordt
Dit is dus ook mijn probleem
Het slingeren wordt veroorzaakt door het tempo, als je te langzaam gaat heb je al snel kleine 'storingen' in de communicatie waardoor ze dus als iemand met 6 promille die over een rechte lijn moet lopen gaat. Maar soms is ze zo heet, en dan maak ik vaak de fout om te 'braaf' te rijden door haar terug te rijden. Dat moet ik dus gewoon niet doen (altijd makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk
)
vinci schreef:tip van mij!
ik had er ook veel problemen mee.
ik dacht dat ik scheef ga en dan probeer je te regelen en dan pas ga je scheef.
gewoon goed voorwaats rijden en zelf richten op C, als je paard de M in kan.... blijft ie ook netjes recht lopen.....je moet er niet te veel aan denken. gewoon binnen rijden
Thanks, dat probleem heb ik dus inderdaad ook. Mijn instructrice zei het ook al. Zodra ik een proefje rijd begin ik veels te moeilijk te doen...
friemel schreef:En de oefening wat vaker in je rijden meenemen.
Dit is inderdaad ook een hele belangrijke 
Allemaal bedankt voor de tips! Ik moet er echt nog even goed aan gaan werken, mijn pony kan het best. Dat heb ik woensdag gevoeld toen ik les had, alleen ik ben nog even de 'storende factor'
Komt ook wel weer goed, gewoon erg veel oefenen en jullie tips gebruiken