Dus we vertrokken vrijdag al richting Onstwedde. 't Was ook wel 2,5 uur (incl. een filetje bij Zwolle) dus dat mocht ook wel...! Het weer was enorm slecht, vanaf dat we weggingen tot ongeveer bij Veendam heeft het gemiezerd, op het einde zelfs een best grote bui!!Ondanks dat was het de volgende morgen stralend weer. Rond half 5 werd ik wakker omdat de zon al volop scheen (we sliepen in de trailer, met een witte kap bovenop), maar al gauw viel ik in slaap om om kwart over 7 weer wakker te worden. Tonkie, die met Vaskur naast ons stond geparkeerd, was al druk in de weer.
We ontbeten wat, ik haalde het hesje en richting de voorkeuring dan maar. Ging allemaal prima: HF van 44 (en dat in volledige rust, tsja het is en blijft een ijsje he...), turgor van 1 (waar ik me best even zorgen om maakte aangezien hij na Kootwijk een 4 had voor z'n turgor!), en verder ook alles goed. Een A voor locomotie, maar daar heeft het ponniebeest gelukkig nooit wat mee.

Toen een starttijd aangevraagd: 9:46. Zo langzaam aan opzadelen, vlechtjes maken, en opstappen. Ik heb nog zo'n 20 minuten in stap wat dressuurmatig geprobeerd los te werken... Wat wijken, hoofd naar allebei de zijkanten afwisselend in stap, enz. Hij was niet echt pittig. Vervelend: Hij was de laatste tijd juist af en toe druk en irritant, waardoor ik niet had verwacht dat dat een probleem zou vormen! Maar vandaag niet: vandaag nam meneer alle tijd. Wat af en toe voor de nodige frustraties kon zorgen... Na de voorkeuring kreeg hij trouwens nog wat brokken en een kwart schepje electrolyten die we van Tonkie kregen, nadat ik mijn bezorgdheid over zijn turgor uitsprak.
Afijn, om 9:46 startten we. In een rustig drafje vertrokken we van het terrein. Na een halve km kwamen we op een zandpaadje, waar ik besloot om een galopje te maken. Röskur was niet bijster snel, ondanks het lange losstappen (vaak wil hij wel nadat hij een tijdje heeft gestapt, ook als ie wat rustiger is die dag. hij is erg wispelturig daarin...), en daardoor was veel galop ook wel nodig.
Na even kwamen we bij de haarspeldbocht-achtige-iets: Aan de overkant waren paarden die - oh nee toch!
- richting de trailers gingen! Want daar gingen wij duidelijk niet heen. Röskur keek een beetje jaloers naar ze, maar bleef doorbaggeren in zijn niet-al-te-haastige tempo. De brug gingen we over in slow-motion draf, en ondanks het gekraak was die natuurlijk niet eng voor de dappere ijsco. Toen zaten we aan de 'goede' kant: We're going home!! Meneer zette een pittig tempo op, wat ik als fijn ervaarde na al het slome gedoe van 'm. Al gauw kwamen we op onze voorgangers die een paar minuten eerder waren gestart. Maar net toen we die gepasseerd waren splitsten de wegen! We gingen dus toch niet naar huis.
Daardoor werd Röskur een beetje vervelend, en ik was blij dat de drie andere paarden achter 'm bleven zodat ie nog wat motivatie had om toch door te lopen. Bij het groompunt veel water en drinken enz, toen verder. Weer langzaam. Een zweepje had ik niet (vind het onhandig al dat spul in m'n handen) maar had ik erg graag gehad. Meneer dacht dat hij zomaar overal heen kon lopen (nu heb ik ff zin in grasjes hoor... oh wat een leuk huisje, laten we even dat erf daar oplopen! we kunnen natuurlijk ook over de weg...) en dat hij alles maar bepaalde... Toen ik de drie eerder genoemde ruiters tegenkwam ben ik een stukje met hen opgetrokken. Dat ging al een stuk beter, zo gauw ze hem voorbij waren zette hij de turbo weer aan. Helaas reden we al gauw een behoorlijk stuk verkeerd met nog een ruiter, we eindigden in een akker en gingen gauw terug. Daar schoot Erika's paard een beetje door naar terug. Ik besloot om zelf een stukje in een rustige draf verder te gaan ipv te wachten en dan snel te moeten om het bij te houden, ze haalden me toch wel weer in.
Na een tijdje haalden Annalynn en Jael met Ilonk en Midanja me in. Röskur had totaal geen interesse in hun en bleef langzaam doorbaggeren tot zijn vriendjes er weer waren. 
Toen gingen we weer samen verder, een stukkie. 1 km voor de p/a ben ik afgestapt en vlak voor de p/a nog een paar l water eroverheen gekeild, en laten meten. Hij werd gelijk gemeten, en tot mijn grote verbazing en blijdschap was zijn HF 52!!!
Zomervacht helpt echt bij zo'n harig wollebaaltje!!
Elke keer als hij langzaam aan begon te zweten was er al weer een groompunt, en de wind was heerlijk verkoelend voor ons beiden.M'n 'groepje' was alweer vertrokken en Röskur mocht nog wat eten en drinken op de p/a en ik kreeg een appeltje mee voor onderweg. We gingen weer. Het was hard. Hij was nog altijd niet vooruit te branden, de draak.
Eigenlijk hebben we het hele stuk gegaloppeerd vanaf de p/a tot het 25-km-bord... Hij was gewoon zo langzaam... Daarna maar weer gaan draven, want voor de hartslag is het natuurlijk niet super-bevorderlijk... We kwamen al die tijd helemaal niemand tegen. De laatste 6 km waren zwaar... De schaduw was weg, de wind zat achter de bomen (schaduw a/d andere kant) en het was bloedje heet... Ponnie nog altijd sloom, ik lichtelijk gefrustreerd omdat zijn energiemetertje nog láng niet op was (als ie in een drukke bui is dan is ie na de wedstrijd júist nog heel erg druk en vervelend), en alsof dat alles nog niet erg genoeg was ook nog eens véél dazen. Er waren maar weinig groompunten na de p/a, terwijl het juist daar zoveel meer nodig was ivm het schaduw- en wind-loze hete weer. Maar afijn, we haalden het. Vlak voor het 2 km punt kwam ik het oude groepje van 3 nog tegen, die waren even gestopt ofzo
, die had ik nog een km of 3, 4 ervoor de hele tijd in de verte gezien. (maar met zijn tempo ging Rös niet snel genoeg om ze in te halen)Op 2 km nog een groompunt, veel water eroverheen gegooid, nog 1 km op een rustig drafje, en op 1 km afgestapt, singel 2 gaatjes losser, ernaast lopen. Op dat punt kwam ook een groot groepje van achteren dat ook ging stappen, van 4 paarden geloof ik, waar ik mee ben gefinisht.
Op de finish HF 60, dus net op het randje. Ze zei wel dat zijn HF daalde terwijl ze het meette.Nakeuring alles goed, turgor was nu minder dan 1!!!
HF was 52. Ze vond (zelfde als bij de finish) dat hij er goed uitzag. En dat vond ik ook. Maar het verbaasde me niet, aangezien hij zijn volle 20 % heeft gegeven
Ik daarentegen was iets moeier omdat ik m'n volle 200 % had gegeven in een poging hem actiever te krijgen...
De nog vrij hoge hartslag was niet echt een verbazing, het was op KW op de nakeuring ook nog 52. Het zit wel vrij gauw bij die waarde maar duurt daarna eventjes voor het weer rond de 44 is.Ik vraag me af of ik dit paard ooit zal vatten..... Anderhalve week geleden crosste hij nog als een idioot door de dressuurbak!! heen, laat stáán in het bos, dan was ie nog actiever, en nu was ie hartstikke lui bezig...
ps:Maar goed, al met al... zijn we klasse II startgerechtigd.
Niet dat ik daar wat aan heb, maartoch. Ik zal wel 3 x klasse II startgerechtigd zijn voor ik het ooit start, haha. Meneer heeft nog het een en ander te leren.Oh ja, we zijn uiteindelijk 9,85 km/u gegaan ofzoiets... Niet zo heel snel dus, maarja we zijn dan ook een keer verkeerd gereden en hij was ook behoorlijk langzaam. Mijn doel was 10 km/u en, aangezien het zo heet was én hij geen vriendjes had om mee samen te rijden, is dat nog redelijk gelukt.

Hier foto's:

Vrijdagavond, Röskur in z'n paddockje

Buurman Vas

Zebra, Tonkie's hond

Nog eens Rös

Rös met uitgeplozen staart. (nou ja, alleen de buitenkant
anders was ik wel een uur beziggeweest denk ik
)(de rest is van m'n vader, hier komen ze)

Röskur op krentenbollenjacht.

Röskur bij de voorkeuring

Röskur die vlechtjes krijgt

Aan het losstappen

Nog een keer

Nog een keer ik en Rös

Hier op de achtergrond de mensen waar ik tot de p/a een paar km's mee heb afgelegd. (die een paar min. voor me startten)

Daar gaan we!

Wat een tempo...

Ponnie en ik komen aan op een groompunt

En we komen aan op een ander groompunt

Weer een groompunt

Klein ijsje tussen de grote paarden.

Stappen voor de p/a

Na de p/a

Vanaf de overkant van het kanaal, galopperend ijsje

Nog een keer

Annalynn en Jael op de driepuntsbrug.

Heel in de verte (we waren een stipje op deze foto
)
(je kan natuurlijk ook gewoon je teugels korter pakken ipv je handen op je kin
)
Ka & twee anderen

Ik, Rös en het groepje waar we de laatste 1 km mee hebben afgelegd

Nog eens

We komen aan op het terrein

Nog een keer

Over de streep

Ponnie heeft jeuk.

Ik pak ponnie maar vast bij halster & bakstuk zodat ie braaf is en stilstaat (hij zat zich over van alles en nog wat druk te maken. hij weet niet wat ie wil: lopen is een beetje saai, maar stilstaan vind ie nog 2 x zo erg.
)
Maar baasje, ik wil draaien!!!

Laat me nou los!

*sjaggo*

Terug bij zijn grasjes en hooi in z'n paddockje was Röskur in en in gelukkig.

Anderepaard

Landi, ons hondje, wilde liever met de buren naar huis.

Vasje wordt afverzorgd voor de nakeuring na binnenkomst.

Landi onder de auto

Ik, Priscilla en Agnes bij Roofer's paddockje.

En zo zie je er dan uit na zo'n dag...

nee he! en ik wou nog komen kijken!

Het was af en toe dus best heet, want er stonden elke keer aan 1 kant bomen en aan 1 kant kanaal. Dus soms schaduw, soms niet. Gelukkig was er op grote delen een lekker briesje.