Röskur op Endurance Onstwedde, verslag en foto's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Röskur op Endurance Onstwedde, verslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 16:29

Röskur en ik waren afgelopen zaterdag (en vrijdag) in Onstwedde voor de endurance: 31 km. Ik had het leuk gevonden op Holten met overnachten dus ik keek er wel naar uit om te overnachten in Onstwedde. Vooral het geluid van een grasjes-etend paard dat de wacht houdt tot je je hoofd de trailer uit steekt is erg leuk. Haha! Dus we vertrokken vrijdag al richting Onstwedde. 't Was ook wel 2,5 uur (incl. een filetje bij Zwolle) dus dat mocht ook wel...! Het weer was enorm slecht, vanaf dat we weggingen tot ongeveer bij Veendam heeft het gemiezerd, op het einde zelfs een best grote bui!!

Ondanks dat was het de volgende morgen stralend weer. Rond half 5 werd ik wakker omdat de zon al volop scheen (we sliepen in de trailer, met een witte kap bovenop), maar al gauw viel ik in slaap om om kwart over 7 weer wakker te worden. Tonkie, die met Vaskur naast ons stond geparkeerd, was al druk in de weer.

We ontbeten wat, ik haalde het hesje en richting de voorkeuring dan maar. Ging allemaal prima: HF van 44 (en dat in volledige rust, tsja het is en blijft een ijsje he...), turgor van 1 (waar ik me best even zorgen om maakte aangezien hij na Kootwijk een 4 had voor z'n turgor!), en verder ook alles goed. Een A voor locomotie, maar daar heeft het ponniebeest gelukkig nooit wat mee. Lachen

Toen een starttijd aangevraagd: 9:46. Zo langzaam aan opzadelen, vlechtjes maken, en opstappen. Ik heb nog zo'n 20 minuten in stap wat dressuurmatig geprobeerd los te werken... Wat wijken, hoofd naar allebei de zijkanten afwisselend in stap, enz. Hij was niet echt pittig. Vervelend: Hij was de laatste tijd juist af en toe druk en irritant, waardoor ik niet had verwacht dat dat een probleem zou vormen! Maar vandaag niet: vandaag nam meneer alle tijd. Wat af en toe voor de nodige frustraties kon zorgen... Na de voorkeuring kreeg hij trouwens nog wat brokken en een kwart schepje electrolyten die we van Tonkie kregen, nadat ik mijn bezorgdheid over zijn turgor uitsprak.

Afijn, om 9:46 startten we. In een rustig drafje vertrokken we van het terrein. Na een halve km kwamen we op een zandpaadje, waar ik besloot om een galopje te maken. Röskur was niet bijster snel, ondanks het lange losstappen (vaak wil hij wel nadat hij een tijdje heeft gestapt, ook als ie wat rustiger is die dag. hij is erg wispelturig daarin...), en daardoor was veel galop ook wel nodig.

Na even kwamen we bij de haarspeldbocht-achtige-iets: Aan de overkant waren paarden die - oh nee toch! Tong uitsteken - richting de trailers gingen! Want daar gingen wij duidelijk niet heen. Röskur keek een beetje jaloers naar ze, maar bleef doorbaggeren in zijn niet-al-te-haastige tempo. De brug gingen we over in slow-motion draf, en ondanks het gekraak was die natuurlijk niet eng voor de dappere ijsco. Toen zaten we aan de 'goede' kant: We're going home!! Meneer zette een pittig tempo op, wat ik als fijn ervaarde na al het slome gedoe van 'm. Al gauw kwamen we op onze voorgangers die een paar minuten eerder waren gestart. Maar net toen we die gepasseerd waren splitsten de wegen! We gingen dus toch niet naar huis. Tong uitsteken Daardoor werd Röskur een beetje vervelend, en ik was blij dat de drie andere paarden achter 'm bleven zodat ie nog wat motivatie had om toch door te lopen. Bij het groompunt veel water en drinken enz, toen verder. Weer langzaam. Een zweepje had ik niet (vind het onhandig al dat spul in m'n handen) maar had ik erg graag gehad. Meneer dacht dat hij zomaar overal heen kon lopen (nu heb ik ff zin in grasjes hoor... oh wat een leuk huisje, laten we even dat erf daar oplopen! we kunnen natuurlijk ook over de weg...) en dat hij alles maar bepaalde... Toen ik de drie eerder genoemde ruiters tegenkwam ben ik een stukje met hen opgetrokken. Dat ging al een stuk beter, zo gauw ze hem voorbij waren zette hij de turbo weer aan. Helaas reden we al gauw een behoorlijk stuk verkeerd met nog een ruiter, we eindigden in een akker en gingen gauw terug. Daar schoot Erika's paard een beetje door naar terug. Ik besloot om zelf een stukje in een rustige draf verder te gaan ipv te wachten en dan snel te moeten om het bij te houden, ze haalden me toch wel weer in. Knipoog Na een tijdje haalden Annalynn en Jael met Ilonk en Midanja me in. Röskur had totaal geen interesse in hun en bleef langzaam doorbaggeren tot zijn vriendjes er weer waren. Tong uitsteken

Toen gingen we weer samen verder, een stukkie. 1 km voor de p/a ben ik afgestapt en vlak voor de p/a nog een paar l water eroverheen gekeild, en laten meten. Hij werd gelijk gemeten, en tot mijn grote verbazing en blijdschap was zijn HF 52!!! Lachen Zomervacht helpt echt bij zo'n harig wollebaaltje!! Lachen Elke keer als hij langzaam aan begon te zweten was er al weer een groompunt, en de wind was heerlijk verkoelend voor ons beiden.

M'n 'groepje' was alweer vertrokken en Röskur mocht nog wat eten en drinken op de p/a en ik kreeg een appeltje mee voor onderweg. We gingen weer. Het was hard. Hij was nog altijd niet vooruit te branden, de draak.

Eigenlijk hebben we het hele stuk gegaloppeerd vanaf de p/a tot het 25-km-bord... Hij was gewoon zo langzaam... Daarna maar weer gaan draven, want voor de hartslag is het natuurlijk niet super-bevorderlijk... We kwamen al die tijd helemaal niemand tegen. De laatste 6 km waren zwaar... De schaduw was weg, de wind zat achter de bomen (schaduw a/d andere kant) en het was bloedje heet... Ponnie nog altijd sloom, ik lichtelijk gefrustreerd omdat zijn energiemetertje nog láng niet op was (als ie in een drukke bui is dan is ie na de wedstrijd júist nog heel erg druk en vervelend), en alsof dat alles nog niet erg genoeg was ook nog eens véél dazen. Er waren maar weinig groompunten na de p/a, terwijl het juist daar zoveel meer nodig was ivm het schaduw- en wind-loze hete weer. Maar afijn, we haalden het. Vlak voor het 2 km punt kwam ik het oude groepje van 3 nog tegen, die waren even gestopt ofzo Verward, die had ik nog een km of 3, 4 ervoor de hele tijd in de verte gezien. (maar met zijn tempo ging Rös niet snel genoeg om ze in te halen)

Op 2 km nog een groompunt, veel water eroverheen gegooid, nog 1 km op een rustig drafje, en op 1 km afgestapt, singel 2 gaatjes losser, ernaast lopen. Op dat punt kwam ook een groot groepje van achteren dat ook ging stappen, van 4 paarden geloof ik, waar ik mee ben gefinisht. Lachen Op de finish HF 60, dus net op het randje. Ze zei wel dat zijn HF daalde terwijl ze het meette.

Nakeuring alles goed, turgor was nu minder dan 1!!! Haha! Haha! HF was 52. Ze vond (zelfde als bij de finish) dat hij er goed uitzag. En dat vond ik ook. Maar het verbaasde me niet, aangezien hij zijn volle 20 % heeft gegeven Tong uitsteken Ik daarentegen was iets moeier omdat ik m'n volle 200 % had gegeven in een poging hem actiever te krijgen... Rolleyes De nog vrij hoge hartslag was niet echt een verbazing, het was op KW op de nakeuring ook nog 52. Het zit wel vrij gauw bij die waarde maar duurt daarna eventjes voor het weer rond de 44 is.

Ik vraag me af of ik dit paard ooit zal vatten..... Anderhalve week geleden crosste hij nog als een idioot door de dressuurbak!! heen, laat stáán in het bos, dan was ie nog actiever, en nu was ie hartstikke lui bezig... Bloos!ps:

Maar goed, al met al... zijn we klasse II startgerechtigd. Tong uitsteken Niet dat ik daar wat aan heb, maartoch. Ik zal wel 3 x klasse II startgerechtigd zijn voor ik het ooit start, haha. Meneer heeft nog het een en ander te leren.

Oh ja, we zijn uiteindelijk 9,85 km/u gegaan ofzoiets... Niet zo heel snel dus, maarja we zijn dan ook een keer verkeerd gereden en hij was ook behoorlijk langzaam. Mijn doel was 10 km/u en, aangezien het zo heet was én hij geen vriendjes had om mee samen te rijden, is dat nog redelijk gelukt. Lachen

Hier foto's:

Afbeelding
Vrijdagavond, Röskur in z'n paddockje

Afbeelding
Buurman Vas

Afbeelding
Zebra, Tonkie's hond

Afbeelding
Nog eens Rös

Afbeelding
Rös met uitgeplozen staart. (nou ja, alleen de buitenkant Schijnheilig anders was ik wel een uur beziggeweest denk ik Rolleyes)

(de rest is van m'n vader, hier komen ze)
Afbeelding
Röskur op krentenbollenjacht.

Afbeelding
Röskur bij de voorkeuring

Afbeelding
Röskur die vlechtjes krijgt

Afbeelding
Aan het losstappen

Afbeelding
Nog een keer

Afbeelding
Nog een keer ik en Rös

Afbeelding
Hier op de achtergrond de mensen waar ik tot de p/a een paar km's mee heb afgelegd. (die een paar min. voor me startten)

Afbeelding
Daar gaan we!

Afbeelding
Wat een tempo... Rolleyes

Afbeelding
Ponnie en ik komen aan op een groompunt

Afbeelding
En we komen aan op een ander groompunt

Afbeelding
Weer een groompunt

Afbeelding
Klein ijsje tussen de grote paarden.

Afbeelding
Stappen voor de p/a

Afbeelding
Na de p/a

Afbeelding
Vanaf de overkant van het kanaal, galopperend ijsje

Afbeelding
Nog een keer

Afbeelding
Annalynn en Jael op de driepuntsbrug.

Afbeelding
Heel in de verte (we waren een stipje op deze foto Tong uitsteken)

Afbeelding
(je kan natuurlijk ook gewoon je teugels korter pakken ipv je handen op je kin Schijnheilig)

Afbeelding
Ka & twee anderen

Afbeelding
Ik, Rös en het groepje waar we de laatste 1 km mee hebben afgelegd

Afbeelding
Nog eens

Afbeelding
We komen aan op het terrein

Afbeelding
Nog een keer

Afbeelding
Over de streep

Afbeelding
Ponnie heeft jeuk. Tong uitsteken

Afbeelding
Ik pak ponnie maar vast bij halster & bakstuk zodat ie braaf is en stilstaat (hij zat zich over van alles en nog wat druk te maken. hij weet niet wat ie wil: lopen is een beetje saai, maar stilstaan vind ie nog 2 x zo erg. Tong uitsteken)

Afbeelding
Maar baasje, ik wil draaien!!!

Afbeelding
Laat me nou los!

Afbeelding
*sjaggo*

Afbeelding
Terug bij zijn grasjes en hooi in z'n paddockje was Röskur in en in gelukkig. Knipoog

Afbeelding
Anderepaard

Afbeelding
Landi, ons hondje, wilde liever met de buren naar huis. Tong uitsteken

Afbeelding
Vasje wordt afverzorgd voor de nakeuring na binnenkomst. Lachen

Afbeelding
Landi onder de auto

Afbeelding
Ik, Priscilla en Agnes bij Roofer's paddockje.

Afbeelding
En zo zie je er dan uit na zo'n dag... Knipoog

japsie

Re: Röskur op Endurance Onstwedde, verslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:33

leuk zeg. waarom hebben veel mensen zon gekleurd hoofdstel?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:38

leuk paardje (pony Tong uitsteken ) dat van die teugels heel lang en dan mn hand bijna in mn gezicht doe ik ook altijd als ik buiten rijd. en je word idd wel bruin (of rood) na een zo'n dagje in de zon

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:38

leuk verslag zeg en supermooie fotos!! OK dan!
roskur ziet er echgt anders uit in zijn zomervacht, mooi hoor!!
knap van jullie dat jullie het hebben volgehouden in die hitte!!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:39

je zal een mooi kleurtje hebben straks;)

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:45

Leuk verslag iris Haha!
Roskur ziet er goed uit in zn zomeroutfit !!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:00

leuke foto's!! Haha! en wat heeft rös een onwijs mooie staart Kwijl

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:12

mooie foto's!
ziet er echt super uit zeg!!!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:23

Hoelang heb je er over gedaan (of heb ik er nou overheen gelezen?)
En heb je btw eigenlijk een startkaart nodig voor endurance, of iets anders?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:29

Amie_x_mij: Ja, je moet lid zijn van de endurancevereniging (www.deronline.nl, is geloof ik 50 euro per jaar) én een endurance-startkaart hebben. Die kost evenduur als een pony-startkaart geloof ik, maar dus wel 2 x zo goedkoop als een paardenstartkaart. Een dress/spring startkaart mag je ook endurance mee starten maar dan moet je geloof ik wel lid zijn van de endurancevereniging... We hebben er iets meer als 3 uur over gedaan. Lachen (9,85 km/u op 31 km)

Japsie, omdat ze het leuk vinden denk ik. Haha! Tuigage is je eigen keuze, je mag bv. ook gewoon op een halster starten. Wat handig is van een halsterhoofdstel is dat je het bit er gemakkelijk af kan klikken en je dan een halster hebt. Lachen

De rest, bedankt. Lachen

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:44

Bedankt roskur..
Lachen..

Ik vind die hoofdstellen altijd onwijs leuk staan Lachen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:44

ooooh Scheve mond nee he! en ik wou nog komen kijken!
Ik was helemaal vergeten dat het dit weekend was! Scheve mond
ik wou jou en je ijsco echt meeten en dan vergeet ik het weer Rolleyes
Röskur ziet er goed uit zo in z'n zomervachtje Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:51

Leuke foto's en paardje, heb die wedstrijd ook gereden, vond het een mooie omgeving en goed georganiseert, heb jouw ook nog wel gezien.

Zag dat je met kennisen van me mee reed, de appaloosa, fjord, arabier en uhm bonny Haha!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:55

leuk, mooie foto's ook Lachen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:00

he wat een leuke foto,s. Bovendien kwam ik een aantal herkenningspuntjes tegen van de vakantie van vorig jaar (brug)
Mooie omgeving is het daar he. Je was trouwens vlakbij bokker marijeR (van die super welsh cops). Hoe volg je de route met pijltjes word dat aangegeven ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:01

met kleuren, rood rechts wit links en geel rechtdoor, de kleuretjes staanop paaltjes of bomen

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:07

Gaaf zo'n rit.
Maar was het nou niet warm?
Kijk je rijd door het bos daar is het een stuk kloeler.
Maar toch.
En had je geen last van dazen/ horzels?
Leuke foto's Knipoog

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:51

Leuk verslag weer Iris! Volgens mij heb je er echt van genoten, en je paardje is hip met zn zomerlook Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 22:11

judith_cloud: Haha, alleen de laatste 1 km... (ze draafden ff achter me 2 km voor de finish en toen ik op 1 km afstapte gingen zij ook net stappen) Ik heb verder niet echt heel erg met ze gepraat of kennis gemaakt ofzo, want ik kende ze verder niet en ben niet zo goed in gesprekken opstarten. Bloos

MissVanna: We reden deels door schaduw en deels door zon. De laatste 6 km waren erg heavy: Geen wind, geen schaduw, vol in de zon en veeel dazen... Boos! Het was af en toe dus best heet, want er stonden elke keer aan 1 kant bomen en aan 1 kant kanaal. Dus soms schaduw, soms niet. Gelukkig was er op grote delen een lekker briesje. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:06

Ohja, maar zelf vind ik de laatste kilometers het laatst en dan is het meestal wel prettig als je niet alleen bent.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:11

Hee goed zeg OK dan! Mooie foto's ook Ja

En eh hij was niet sloom, hij was gewoon zijn energie goed aan het verdelen Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:11

Heel leuk verslag!!
en erg leuke foto's!
ik ben echt verlieft op jou hoofdstel Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:19

Leuke foto's en een mooi verslag Iris.
Bijna 10 km per uur vind ik erg netjes met dit weer OK dan!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:48

Super gedaan Iris en Ros!!!
Die ijsco blijft leuk en schattig Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:51

Netjes gedaan Iris! Het zag er super relaxed uit toen we jullie inhaalden. En ik zag al van een afstand dat jij daar reed, een IJsco met een blauw hoofdstel, dat kon niet missen! *LOL*

Volgens de display in onze groomauto was het de hele dag 'maar' 23 graden, maar het voelde veel warmer aan. Ik denk dat Ros blij was dat-ie inmiddels van z'n vacht is verlost! Knipoog