Verkeerde galop; opnieuw aanspringen of omspringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Verkeerde galop; opnieuw aanspringen of omspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:10

Bij ons bij de manege is een paardje dat linksom niet in de goede galop aanspringt, ook als je de stelling goed hebt, vanuit stap naar galop op een rechte lijn, maakt niet uit. Maar door de week in de les wordt gezegd; ''aanspringen, en als ze fout zit, op een volte en goed met je buitenbeen naar achteren drijven, dan springt ze om, en dan door galopperen!''
Maar bij mijn les (zaterdag) dan geeft er iemand anders les, en dan wordt er gezegd dat je moet terugnemen, en opnieuw aan proberen te springen. Met als gevolg dat het dier heel heet wordt, dat ze 2 passen mag galopperen, en daarna weer moet draven... Zelf vind ik het omspring idee niet slecht, maar misschien dat daar nadelen aan zijn die ik niet verzin?? Knipoog

Jarando

Re: Verkeerde galop; opnieuw aanspringen of omspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:15

Nou..met omspringen.. dna leert hij niet dat hij vanuit de draf in de goede galop moet springen..
En ik denk dat hij dan ok denkt dat hij het goed doet..
Je krijgt op concours ook vaak een beter cijfer als je hem terug neemt en weer aan springt..
Gewoon opnieuw aanspringen.. hij moet het tog een keer leren vanuit de draf Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:08

Altijd opnieuw aanspringen. Het paard moet t leren om t goed te doen. Als je paardje te heet wordt, neem je m gewoon even terug in stap, tot sde rust er weer in zit. En probeer t later gewoon opnieuw.
(het wordt ook absoluut niet gewaardeerd op een wedstrijd in je dressuurproef)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:42

Opnieuw. En de ruiters goed laten zitten. Het probleem ligt niet bij het paard, maar bij de ruiters (en dus de instructie waarschijnlijk)

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 23:47

Heb gezien in een ander Topic waar je rijdt, wil het niet afkraken. Maar heb daar een keer een paar lessen gezien en er waren toen wat paarden onregelmatig. (is al paar jaar geleden) Is het paard wel gezond? Geen pijn, kreupel o.i.d.?
Anders inderdaad terug in draf, eerst "netjes"draven en dan opnieuw aanspringen. Soms helpt het om een pasje naar buiten te wijken voor het aangalopperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 00:10

Opnieuw aanspringen, niet gaan changeren. Het paard moet leren vanaf stap één de goede galop op te pakken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:51

Altijd opnieuw aanspringen anders omzeil je het probleem.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:08

opnieuw aanspringen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:29

ja idd opnieuw aanspringen..
het is volgens mij de bedoeling dat dta paard ooit goed leerd aanspringen..

en als je met je wedstrijden over springt krijg je ook minpunten daarvoor...
ik vind het een beetje dom van die instructrice dat ze zegt omspringen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:32

Romkabouter schreef:
Opnieuw. En de ruiters goed laten zitten. Het probleem ligt niet bij het paard, maar bij de ruiters (en dus de instructie waarschijnlijk)

idd opnieuw
Maar het kan ook zijn dat het paard zo scheef is, of ergens vast zit dat hij steeds verkeerd aanspringt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:43

Mijn pony was (is bijna niet meer) scheef.. Ze zat vast aan de linkerhand.. Dus ze sprong rechts niet goed aan.. (paarden zijn toch zóó logisch Knipoog )
Inderdaad terugsnemen.. Eerst een goede draf, goed voorbereiden.. Zorg ook dat als je gaat doorzitten, dat je eerst een heel rondje kan doorzitten, mét ontspanning..
Dan duidelijke hulpen geven.. Maar zeker niet changeren, dan leert hij het verkeerd, en zal hij het altijd blijven doen (je kan daarom ook proberen, die instructrice die zegt changeren, om te praten, omdat dit niet werkt..
Veel succes! Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 07:03

Juco schreef:
Heb gezien in een ander Topic waar je rijdt, wil het niet afkraken. Maar heb daar een keer een paar lessen gezien en er waren toen wat paarden onregelmatig. (is al paar jaar geleden) Is het paard wel gezond? Geen pijn, kreupel o.i.d.?
Anders inderdaad terug in draf, eerst "netjes"draven en dan opnieuw aanspringen. Soms helpt het om een pasje naar buiten te wijken voor het aangalopperen.

Ik? Zoja, wil je mijn geheugen dan wat opfrissen, want dat kan ik me niet herinneren Haha!
Wijken kan ze niet (tenminste, ze reageert niet op de hulp) en kreupel is ze niet, ze is pas gekeurd, toen ze bij de manege kwam, en toen was ze goed, dat is nu een maandje geleden ofzo

Ja oke, maar als ze altijd fout aanspringt, en teruggenomen moet worden dan leert ze toch ook niet dat het galloperen in de goede galop veel fijner is? Ik merk het aan mezelf ook, als ik op haar rijd in de les, en we gaan op de linkerhand, ik probeer het 4 keer ofzo, en dan stop ik, omdat ik gewoon geen zin heb in een gevecht!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:28

Wat ook helpt is je binnenhand wat omhoog brengen in het aangalopperen zelf, daarna weer laten zakken natuurlijk

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:02

Heb in ander topic foto gezien dieje nagetekend hebt. Ken hier de omgeving aardig .
Vind dat je het toch maar moet blijven proberen, met hulp van instructie. Als het paard goed is, dan moet het kunnen. Bij een eigen paard zouik zeggen ook te longeren, maar is nu ook een beetje moeilijk

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:44

Die gedachte heb ik ook wel eens gehad, dat een paard vanzelf wel inzicht krijgt dat goed aanspringen makkelijker is. Ondertussen maar vanaf gestapt. Een paard heeft niet echt een denkvermogen zoals wij, een paard zal uit gewoonte en doordat ie graag voor je wil werken goed aanspringen. Je leert een paard niet goed aanspringen door hem met overspringen duidelijk te maken dat dat makkelijker galoppeert. Die link kunnen zij niet leggen, wanneer je consequent elke keer goed wil aanspringen kan een paard wel leren dat linksom de linkergalop wordt verwacht.

Misschien ligt het aan de niveaus van de ruiters in die lessen. Bij een beginnersruiter, waarbij het niveau om het paard correct de hulpen te geven nog niet van toepassing is kan ik me voorstellen dat de instructrice maar gaat voor de makkelijke oplossing om het paard over te laten springen. Een ruiter met veel minder ervaring, is het moeilijk mee aan het werk gaan totdat die een paard dan wel correct aan laat springen. Lijkt erop dat de instructrive met overspringen een makkelijke oplossing voor de ruiter neemt. Om het paard het af te leren zal toch echt het paard telkens terug genomen moeten worden om het opnieuw te proberen. En dat leert ie sneller als in alle lessen dit consequent wordt gedaan natuurlijk.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:20

Dat is dan dus het probleem, want op zaterdag wordt ze teruggenomen, maar door de week geeft zij altijd les (wel heel goed overigens) dus dan zou het alleen op zaterdag zijn dat ze teruggenomen wordt...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:51

Ja een beetje moeilijk.Ze laten haar waarschijnlijk omspringen omdat ze dat goed kan en mensen die lesrijden willen graag galopperen daar betalen ze ook voor en anders wil er niemand meer op dat paard rijden.Niet bij iedereeen ligt het vermogen om het paard wel goed aan te laten springen dus zijn die ruiters alleen maar aan het aanspringen en kunnen dus niet galopperen.

Mijn pony heeft het ook een hele tijd gehad ik reed daarvoor al jaren alleen maar buiten langs de weg en in het bos en daar galoppeerde hij waarschijnlijk alleen maar in de linker galop en daar ben ik op een gegeven moment ook mee gaan overspringen dat lukte wel en zo kon ik wel de rechter galop oefenen zodat die ook sterker werd.Na een paar maanden lukte het wel om hem goed aan te laten springen.Het kan dus werken maar ik ben wel de enige die op de pony rijdt en ben ook echt op die galop aan het trainen geweest en met een manege paard is dat toch lastiger omdat daar zo veel verschillende mensen op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:50

Altijd en echt altijd terugnemen en opnieuw aanspringen, hoe heet ze ook worden, na een tijdje snappen ze het echt wel en moeten ze correct aanspringen. Ik heb het probleem zelf ook gehad, en moest hem altijd terug nemen. Desnoods vanuit wijken aanspringen, op die manier moet zijn achterbeen al naar binnen en kan hij in ieder geval achter dus haast alleen maar goed aanspringen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:15

dat is de pest, als je gaat wijken dan doet ze niets dan haar hoofd omhoog gooien Verdrietig

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:41

je moet echt je paard terug nemen en weer opnieuw aanspringen.
als hij daar erg heet van wordt gewoon even blijven draven alsof het er allemaal bij hoort.
Beetje praten met ho, braaf, rustig.
Even iets anders doen en weer aanspringen, als hij het goed doet weer praten met braaf, goed zo, enz.
Soms even verkeerde stelling nemen wil ook helpen.
elk paard heeft een betere kant net als dat mensen links of rechts zijn.
met aanspringen belasten ze het binnenachterbeen, als hij dat dus moeilijk vind probeert hij dat been zo te ontlasten, als je dus even verkeerde stelling neemt maak je het voor je paard net iets makkelijker.
Probeer het eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:04

Naaltje schreef:
dat is de pest, als je gaat wijken dan doet ze niets dan haar hoofd omhoog gooien Verdrietig

Dat maakt niet uit, gewoon negeren en blijven omzetten, dat is een manier om eronder uit te komen, het is wel duidelijk dat er geen zin in heeft! Dus ok al slaat ze met haar hoofd, gewoon door blijven wijken en negeren, en vanuit daaruit aangalloperen. Ze wil dus ontwijken dat ze haar achterbeen naar binnen moet zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:39

ShannaY schreef:
Naaltje schreef:

Dat maakt niet uit, gewoon negeren en blijven omzetten, dat is een manier om eronder uit te komen, het is wel duidelijk dat er geen zin in heeft! Dus ok al slaat ze met haar hoofd, gewoon door blijven wijken en negeren, en vanuit daaruit aangalloperen. Ze wil dus ontwijken dat ze haar achterbeen naar binnen moet zetten.

maar wijken doet ze zegmaar niet, ze gooit alleen haar hoofd de lucht in, ze gaat niet opzij... Ik zal haar voortaan in iedergeval terugnemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:35

Gewoon doorduwen Haha!
Als ze niet opzij gaan voor je been, zijn ze sowiezo al niet goed aan het been, ze moet luisteren, eerst been, harder been nog harder been, tik erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 01:55

Ik ga een gevaarlijke mening verkondigen: ik denk dat omspringen best goed kan zijn in bepaalde gevallen. In de meeste gevallen zou ik zeggen: terugnemen, maar...
- Het is een manegepaard, dus zijn oefeningen om het goed te leren, al een stuk lastiger.
- Ook het verkeerde galop -> terug naar draf is natuurlijk een manier om onder het werk uit te komen. Je kunt meestal niet doorgaan tot het goed gaat. In opzicht wordt verkeerd aanspringen beloond met een drafje.
- En als er helemaal niet op de goede hand gegaloppeerd wordt omdat je steeds bezig bent met goed aanspringen, wordt die kant natuurlijk alleen nog maar stijver en moeilijker

Bij een eigen paard kun je dooroefenen tot het goedgaat (en kun je dat eigenlijk altijd goedkrijgen? Linkshandigen kunnen ondanks levenslange training toch vaak niet zo goed met rechts schrijven... misschien moet je in sommige gevallen accepteren dat het (te) veel moeite kost. Voor een sportpaard een ramp, maar op een manege kan zo'n paard misschien prima mee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:39

NIet laten omspringen, dan krijg je zo'n paard dat omspringt in contragalop. Gewoon terug naar draf en op je houding letten, overnieuw proberen.