alles begint bij balans en ontspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

alles begint bij balans en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:34

Hoi,

MAAR hoe weet je of je paard in balans is ? Domme vraag waarschijnlijk. En als dat niet zo is, hoe bereik je balans ?

Zijn alleen jonge paarden uit balans ?

Ik heb altijd les gehad van iemand die totaal niet werkte met zithulpen ed. Vrees dat juist die zithulpen mega belangrijk zijn !

Groetjes,

Maris

Issy

Re: alles begint bij balans en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:57

neem les van een gediplomeerd iemand en die kan je door wat eenvoudige oefeningen laten voelen wat het verschil is tussen balans en onbalans. je geeft automatisch zithulpen als je beenhulpen geeft. Door een binnenbeen op de singel en een buitenbeen achter de singel te houden in een volte, verandert je gewicht van 2 naar 1 zitknobbel, dit zijn ook zithulpen waardoor je paard herkent wat hij/zij moet doen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:08

Issy schreef:
neem les van een gediplomeerd iemand en die kan je door wat eenvoudige oefeningen laten voelen wat het verschil is tussen balans en onbalans. je geeft automatisch zithulpen als je beenhulpen geeft. Door een binnenbeen op de singel en een buitenbeen achter de singel te houden in een volte, verandert je gewicht van 2 naar 1 zitknobbel, dit zijn ook zithulpen waardoor je paard herkent wat hij/zij moet doen.

Een diploma wil ook niet alles zeggen, ik ken genoeg ongediplomeerde instructeurs met veel meer ervaring en die het veel beter kunnen brengen dan menig gediplomeerd instructeur die ik ken.

Daarbij wanneer je werkelijk onafhankelijk zit kun je zelf bepalen op welke kant je gewicht benadrukt wordt als je je been verplaatst.

Door met zithulpen te werken haal je je paard juist vaak uit balans.

Een ouder paard kan ook uit balans zijn. Een goed gereden paard loopt (o.a) in balans en ontspanning. Wanneer je de kans kunt krijgen zou je eigenlijk eens een fijn gereden paard met knopjes onder begeleiding moeten kunnen rijden. Dan weet je welk gevoel je moet nastreven, dat valt niet uit te leggen. Paardrijden draait vooral om gevoel ipv theorie.

Kun je geen andere instructeur/instructrice vinden die beter bij jou en je paard passen voor je gevoel?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:18

Waar je het een beetje aan kan merken is hoe rechtop ze blijven in de wendingen. Een paard met een mindere balans gaat vaak scheef in een wending of op een volten. Hiermee bedoel ik zoals een mortorfiets ook scheef door de bocht gaat dus hangend naar binnen. Door met je gewicht te werken kan je het paard helpen in balans te komen (maar ook de balans verstoren als je scheef zit)

Een paard dat goed in balans is blijft mooi zijn gewicht over vier benen verdelen en blijven mooi rechtop en constant met behoud van takt door een wending. Als ruiter blijf je dan ook recht midden boven op je paard zitten.

Als het paard zelf een heel hoog tempo wil lopen zegt dit soms ook dat het niet in balans en ontspannen is.

Jonge paarden moeten allemaal leren in balans te komen met een ruiter op de rug. Deze kan je vaak op je gewicht alleen al sturen het paard wil jou graag recht boven zich hebben, dus als jij scheeft gaat zitten zal het paard zo gaan bewegen om weer recht onder je te komen (meestal). Het ene paard heeft er meer moeite mee dan het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:33

Ik vraag me af of je stelling wel klopt.
Alles begint bij balans en ontspanning? Is dat wel waar? Volgens mij dekt dat de lading niet volledig.

Ik heb 2 andere punten waar ik altijd op terug val:
Is het paard voorwaarts?
Is het paard nageeflijk?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:44

En dan vind ik aanleuning nog weer belangreijker dan nageefelijkheid...

Met voorwaarts ben ik het wel eens maar met nageefelijkheid niet.. eerst maar recht en fatsoenlijk over vier benen lopen op een correcte aanleuning van achter uit. Voor het over 4 benen lopen heeft het paard balans nodig. Als dat voor elkaar is dan gaat nageven bijna vanzelf op je been. Maar imo begin je daar dus niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:55

Wat versta je onder aanleuning?

Een paard dat niet van achter uit over 4 benen gaat is niet nageeflijk. Een paard dat niet is balans is is niet nageeflijk.

Een paard dat een mooie aanleuning heeft hoeft niet nageeflijk te zijn. Een paard dat nageeflijk en voorwaarts is heeft altijd een fijne aanleuning.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:54

Dan verstaan wij onder aanleunig en nageven gedeeltelijk verschillende dingen denk ik. Aanleuning zonder nageven kan .. maar uitsluitend correct nageven impliceert een goede aanleuning.

Nageven in de simpelste betekenis is wijken voor druk en voor de meeste ruiters druk op het bit. Een paard kan in zijn mond prima op druk nageven .. maar dat zegt niet dat er ook goede aanleunign is.

Maar als jij typt dat een paard dat niet in balans is niet nagefelijk is .. moet ie dan eerst in balans komen of vind jij dat door nagefelijk te rijden de balans beter wordt?

Balans is voor mij gedeeltelijk een sprierkracht issue bij het paard en de mate waarin hij (met ruiter erop) zich netjes over vier benen kan dragen en uiteindelijk met de achterhand kan dragen.

Aanleuning is voor mij een gelijkmatige voorwaatse drang, van achter uit waardoor het paard naar de hand toe komt. Paard neemt het bit aan (aanleuning c.q. verbinding) van uit het voorwaarts zijn. Dan met meer been wordt die druk meer en daarop geeft het paard na.

maar dat is zoals ze het mij wijs gemaakt hebben Haha! Haha!

Maar goed dat vraagt de TS niet .. de TS vraagt hoe je kan voelen of je paard in balans is. Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:37

Riant ik heb ff me handige boekie geraadpleegd. Daar staat t volgende: Als je contact neemt met de teugels en tegelijkertijd met zit en kuiten in gaat werken, zal t paard dit contact omzetten in aanleuning. Aanleuning is dan ook de meerdere of mindere druk die het paard uitoefent als gevolg van inwerken van de ruiter.
Aanleuning is alleen mogelijk als er tevens sprake is van nageeflijkheid in het nek- en kaakgewricht; het paard is dan tevens aan de teugel. Een paard is aan de teugel, wanneer het de hulpen van de ruiter volledig van achter naar voren laat doorkomen. (dit betekend niet dat t paard t hoofd aan de loodlijn moet hebben)
Hoe meer t paard buigt in de gewrichten van de achterhand, hoe meer het van voren zal afbuigen. Elke afbuiging die niet van achteren wordt veroorzaakt is onjuist.

Een goede oefening om te kijken of je paard in balans is, is halsstrekken. Een paard dat niet in balans is zal dan harder gaan lopen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:24

Welk Boekie is dat .. want min info komt toevallig ook o.a. uit een boekie Clown

Zoveel ruiters zoveel meningen, natuurlijk maar ik denk dat ze in beginsel ongeveer hetzelfde bedoelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:12

In het rechte spoor. Is een groen boekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 06:41

Riant schreef:
Welk Boekie is dat .. want min info komt toevallig ook o.a. uit een boekie Clown

Nadeel van die boekjes is dat ze elkaar hier en daar nog wel eens een beetje tegenspreken of je eigen gevoel niet goed verwoorden. In een boekje staat ook maar de mening of ondervinding van 1 persoon.
Ik ga liever af op mijn eigen ondervindingen. Ik schreef al in een ander topic dat er te veel wordt gediscussierd met het theorieboek in de ene en het toetsenbord in de andere hand. Stukjes overtypen uit boeken kan iedereen wel Clown Mijn kast staat vol met theorie boeken, allemaal gelezen. Maar probeer nu eens onder woorden te brengen wat je zelf hebt ervaren of zelf hebt gevoeld. Dat zijn veel boeiender discussies.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:41

Nou Jippi dat bedoelde ik ook ongeveer.. Ik hebneit zoveel met boeken .. ja leuk om als feedback te lezen of om op ideen te komen. Maar het ene boek zegt zus en het andere boek zegt zo.
Ik ben ook meer van de praktijk.

Dus als het in een boek staat zegt het mij niet zo veel ...

Over boeken gesproken in relatie tot balans (om even ontopic te komen) het boek Centred Riding van Sally Swift daar staan wel hele nuttige tips in da't ik wel een aan rader voor tips om samen met je paard goed in balans te komen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:56

Jippie schreef:
Alles begint bij balans en ontspanning? Is dat wel waar? Volgens mij dekt dat de lading niet volledig.

Is het paard voorwaarts?
Is het paard nageeflijk?

en zoals ik het geleerd heb zijn deze twee de belangrijkste voorwaarden:

- is het paard voorwaarts, aan het been
- is het paard recht

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:07

Ik denk dat je stelling wel klopt, Maris.

Als je paard namelijk in balans is, dan is het voorwaarts en nageeflijk. Het paard is vrijwel uitzichzelf nageeflijk en heeft veel impuls en is dus voorwaarts. Sporen zijn dan in ieder geval niet nodig om het dier voorwaarts te houden. Een paard moet namelijk voorwaarts zijn en niet voorwaarts worden.

Je kan voelen wanneer je paard in balans is. De bewegingen worden soepel en het voelt voor je of een paard danst. Je paard is goed aan het been en goed geconcentreerd.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:59

ik ben het er niet mee eens dat een paard dat in balans is ook meteen voorwaarts is.. maar dan denk ik dat je het begrip balans anders uitlegt dan ik.

Een paard dat stil staat is ook in balans .. een paard dat 10 jaar op een manege loopt kan zich prima in balands houden .. maar zie zijn vaak toch wat minder voorwaarts...

Waar het in mijn ogen om gaat is dat het paard zijn gewicht tijdens het rijden en de oefeningen goed over 4 benen kan verdelen en in een later stadium meer gewicht op de achterhand gaat dragen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:06

Balns is toch eigelijk evenwicht?! Slome paarden kunnen ook in evenwicht lopen. Vaak zie je juist dat als een paard evenwicht verliest ie sneller wordt, z'n benen veel vlugger verplaatst. (weet niet goed hoe ik t moet verwoorden)
Ik vind een paard niet in evenwicht als ie naar binnen valt in een wending (schuin door de bocht), of harder gaat lopen als ik de teugels laat vieren. (kan zo ff snel verder nix bedenken)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 18:18

Hoi,

Jullie verstaan dus wat anders onder balans als ik. Balans vind ik - een paard wat recht loopt en zijn ruiter goed kan dragen. Een paard wat zijn ruiter goed draagt loopt vervolgens dus met een bolle rug, waardoor hij makkelijker zijn achterhand onder brengt en ook makkelijk nageefelijk is. en een paard wat in balans loopt ( volgens mijn definitie van balans ) zal ook voorwaarts zijn, simpel omdat hij niet gestoord wordt door de ruiter.

Oefff, klinkt wel heel ingewikkeld zo. Daarom vroeg ik me af hoe je de balns van een paard ( onder het zadel/ruiter ) kan verbeteren.

groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:25

Ik denk dat het wel klopt dat het ten eerste gaat om ontspanning. Zonder ontspanning zal je nooit een fatsoenlijke aanleuning krijgen of je paard in balans over de rug krijgen. Vanuit ontspanning kan het paard leren in balans te lopen met aanleuning (en leren goed aan het been te zijn) en vanuit het lopen in aanleuning en balans wordt eht paard nageeflijk en dat verbeterd de balans en ontspanning weer.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:42

Fellor schreef:
Ik denk dat het wel klopt dat het ten eerste gaat om ontspanning. Zonder ontspanning zal je nooit een fatsoenlijke aanleuning krijgen of je paard in balans over de rug krijgen. Vanuit ontspanning kan het paard leren in balans te lopen met aanleuning (en leren goed aan het been te zijn) en vanuit het lopen in aanleuning en balans wordt eht paard nageeflijk en dat verbeterd de balans en ontspanning weer.

het paard moet in mijn ogen eerst nageven (in nek- & kaakgewricht) voordat je tot aanleuning (= de veerkrachtige verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, aangenomen door het paard, om maar even in boektermen te spreken) komt.

dat je zonder ontspanning nooit een fatsoendelijke aanleuning zult krijgen ben ik met je eens

oefeningen om balans (en takt) te verbeteren zijn bijv. : 1 ritme rijden, binnen hoefslag rijden, met lange teugel rijden (op eigen benen leren lopen, voor bijv. paarden die op de hand hangen), lange rechte lijnen rijden. simpel houden in het begin...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:09

Maris schreef:
Hoi,

Jullie verstaan dus wat anders onder balans als ik. Balans vind ik - een paard wat recht loopt en zijn ruiter goed kan dragen. Een paard wat zijn ruiter goed draagt loopt vervolgens dus met een bolle rug, waardoor hij makkelijker zijn achterhand onder brengt en ook makkelijk nageefelijk is. en een paard wat in balans loopt ( volgens mijn definitie van balans ) zal ook voorwaarts zijn, simpel omdat hij niet gestoord wordt door de ruiter.

Oefff, klinkt wel heel ingewikkeld zo. Daarom vroeg ik me af hoe je de balns van een paard ( onder het zadel/ruiter ) kan verbeteren.

groetjes,

Maris

Nou dat ben ik dan wer niet helemaal met je eens. Baland is meer evenwicht vin ik ook. En met dat het niveau en de oefeningen moeilijke rworden moet een paard tekelens opnieuwn een goede balans gaan vinden die gedeeltelijk voortkomt uit kracht.

Ook al stoor je een 3 jarige niet en zit je er perfect op, hij zal niet meteen een goede balans hebben.. een paard dat zijgangen aan het leren is moet ook weer even die balans gaan vinden om de ruiter recht boven zich te dragen zo wordt dat steeds verder uitgebreid lijkt mij. Tot je paard zo sterk is dat hij oefeningen uit de hoge dressuur kan met een ruiter op zijn rug.

Het vermogen tot dragen en van achter uit lopen ontstaat vanuit een goede balans maar dat is niet hetzelfde in mijn ogen.

Ik denk eerst balans (evenwicht en het gewicht goed over de 4 benen verdelen) en dan van daaruit ga je werken naar een dragende achterhand.

zoals ik het zie dan Haha! Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:15

Zo denk ik er ook over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:58

IngridM schreef:
Jippie schreef:

Is het paard voorwaarts?
Is het paard nageeflijk?

en zoals ik het geleerd heb zijn deze twee de belangrijkste voorwaarden:

- is het paard voorwaarts, aan het been
- is het paard recht

een paard dat niet recht is kan niet nageeflijk zijn.
Een paard dat recht is is niet per definitie nageeflijk maar kan wel nageeflijk gereden worden.

Even voor mensen die onspanning voorop stellen. Ik ben het meest onspannen als ik in mijn bedje lig Dromen , ik denk dat dat voor paarden precies zo op gaat. Vandaar dat ik liever niet praat over ontspanning. Er moet juist een bepaalde inspanning zijn waardoor een paard correct gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:17

Sorry maar er is toch wel verschil tussen een paard dat door de bak springt e.d of een paard dat netjes met zn aandacht bij het werk is zonder zn spieren vast te zetten e.d. Je kan met een paard dat ges[annen is wel beginnen met nageeflijk rijden maar daar bereik je dan in IMO alleen een krulletje mee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:07

UIteraard moet een paard zich inspannen .. maar het mag gespannen zijn en dat word bedoelt met de ontspanning bij een paard.
Hij moet de spieren los willen laten en goed door zijn lijf willen lopen en niet de kaak, hals, rug kruis etc. gespannen houden

Dat is wat men in pardentermen met ontspanning bedoelt.

En wat betreft de veerkrachtige verbinding tussen de paarden mond en de hand wat hier als aanleuning wordt bedoeld .. dat ontstaat in mijn ogen dus door de activiteit vanuit de achterhand.

Voor mij is aanleuning dus de gehele verbinding van achter naar voor over de bovenlijn, die een prettige verbinding van de hand met de mond tot gevolg heeft.