Neusriem of geen neus riem? maakt t veel uit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Neusriem of geen neus riem? maakt t veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:29

Hoi Hoi!
ik heb een hoofdstel maar hier zit geen neusriem aan,, maakt dit veel verrschil? normaal rijd ik met neusriem,, maar word het paard dan veel sterker ofzo? ja ik heb verschillende dingen gehoord
misschien willen jullie even bevestigen
Danke!
Groetjes Sanne

M3isSi3j

Re: Neusriem of geen neus riem? maakt t veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:29

waarom is alles schuin getypt?

Antwoord op je vraag: het maakt zeker wel verschil.. een neusriem zorgt ervoor dat de druk op het bit verdeeld word over de hele mond, dat je het bit niet door zn hele mond kan trekken en dat je paard zn tong er niet overheen kan gooien.

Ik vind het niet eerlijk tegenover je paardje als je zonder rijdt, ookal heb je een hele eerlijke en rustige hand er komt gewoon meer speling op het bit wat je paardje irriteerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:31

Ik zou altijd kiezen voor een neusriem, omdat je je paard ander de gelegenheid geeft om te lopen klieren met de tong, en met zijn tong over het bit kan komen. Als ze dat eenmaal doorhebben leer je ze het ook niet meer af. Dus neusriem voorkomt dat ze zichzelf iets verkeerds aanleren. In de western wordt vaak zonder neusriem gereden, maar dan hebben ze een speciaal riempje door de beide ringen van de trens die voorkomt dat het bit door de mond getrokken wordt. Maar ook bij de western: rijdt met neusriem, voorkomt een hoop problemen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 15:55

Oke,, dankjewel.. haha dan moet ik even een neusriem kopen,, iemand heeft namelijk mijn hoofdstel geleent en Niet fatsoenlijk terug gegeven,, daarna zoude hun bestolen zijn geworden ofzoiets.. maar goed
Dankjewel Haha! haha (western heb ik ook gereden)
Doeii

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:01

Als je je spullen niet compleet terugkrijgt zou ik iig het geld vragen dat een nieuwe neusriem kost. Dat ze bestolen zijn kan best, maar zorg ervoor dat je geleende spullen heel en compleet weer teruggeeft.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:27

ik zou zowizo nooit m'n hoofdstel uitlenen..
ben t met M3sSi3j en Cassidy eens.

Mijn pony is vroeger western gereden, nu word ze dressuurmatig gereden en in t bos pakte ze gewoon het bit vast om dus er vandoor te gaan :s ik rijd haar nu met neus&sperriem en een speciaalbit(alleen buiten) anders is ze echt niet te houden. Rijd zelf altijd met neusriem(alleen m'n moeder rijd af en toe nog western) vind het niet alleen mooier staan, t gaat om de functie.

Btje offtoppic...ik liep ergens een weekje stage en moest toen dus t hoofdstel vastmaken enz.(zadel hoefde niet, paard was een btje groot Vork ) er zat zo'n aansnoerneusriem aan, zelf rijd ik er ook mee dus ik maakte die gewoon vast, de stalhulp deed iedere keer dat ding strakker Boos! was gewoon niet normaal meer hoe strak dat ding zat arm paard. Ik vroeg waarom t zo strak moest:nou omdat t paard anders niet goed erop reageert. Was niet alleen bij dat paard, bij alle paarden zat de neusriem erg strak.

Lemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:58

Het maakt zeker wel verschil ja, een van mijn paarden werd steeds sterker en ging hangen dus heeft mijn instructeur juist de sperriem eraf gehaald en het werkt super ze loopt lekker licht van de hand als je maar eerlijk rijd kan het dus super werken! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:03

Een sperriem is niet hetzelfde als een neusriem. Ook een hoge Engelse neusriem kan voorkomen dat het paard met zijn mond open gaat lopen en met de tong gaat lopen klooien.

Dus ongeacht het type neusriem (engels, met en zonder aansnoerneusriem, hannoveraans of western) rij alleen maar MET neusriem!

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:40

ik r ijd het liefst met een englese neusriem met sperriem dat verdeelt de druk en zorgt ervoor dat het bit niet te veel speling krijgt de sperriem zorgt ervoor dat het paard het bit niet vast kan pakken of zijn tong erover heen gooien maar er is 1 neusriem die ik absoluut niet zou willen gebruiken is de mexicaanse neusriem

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 15:55

Heeii bedankt allemaal :p haha ik weet in elk geval dat ik nu maar eens achter een neusriem aan moet want eh

Als je je spullen niet compleet terugkrijgt zou ik iig het geld vragen dat een nieuwe neusriem kost. Dat ze bestolen zijn kan best, maar zorg ervoor dat je geleende spullen heel en compleet weer teruggeeft.
Dit zei Cassidy die mensen verzorgde ik eerst het paard van en nu hebben ze een ander nummer en wonen ze opeens in belgie,, dus ik kan niets terug vraage:S das t oliebol er aan,,
maarja
Danke!!
Kus!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:37

Ik heb een tijdje terug gelezen dat een gecombineerde neusriem het fijnste is vor een paard als de ruiter een onrustige hand heeft. Het geeft het bit meer steun. Een engelse neusriem geeft een stuk minder steun en als je onrustig bent met je handen werkt het bit wat harder in. Wat die lage doet, geen idee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:42

daantjelover schreef:
maar er is 1 neusriem die ik absoluut niet zou willen gebruiken is de mexicaanse neusriem

En waarom? Stel dat je paard er nu wel goed op reageert?

"Always" and "never" are two words you should always remember never to use.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 02:58

Als je een neusriem om moet om het bit op z'n plaats te houden, weet je dat je zelf iets niet goed doet. Dus dat vind ik geen reden om met neusriem te rijden. (en daarbij komt dat ik zelfs met neusriem nog regelmatig bij mensen t bit helemaal door de mond getrokken zie worden, dus in hoeverre dat t tegen gaat ?!??)
Voor paarden die hun tong over t bit gooien is t beter om met een neusriem te rijden, maar ik vind dat je in principe ook zonder neusriem gewoon moet kunnen rijden! Als t goed is rij je voornamelijk met je zit, en niet met het bit!

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 03:09

Needje schreef:
Als je een neusriem om moet om het bit op z'n plaats te houden, weet je dat je zelf iets niet goed doet. Dus dat vind ik geen reden om met neusriem te rijden. (en daarbij komt dat ik zelfs met neusriem nog regelmatig bij mensen t bit helemaal door de mond getrokken zie worden, dus in hoeverre dat t tegen gaat ?!??)
Voor paarden die hun tong over t bit gooien is t beter om met een neusriem te rijden, maar ik vind dat je in principe ook zonder neusriem gewoon moet kunnen rijden! Als t goed is rij je voornamelijk met je zit, en niet met het bit!

Mijn paardje doet spelenderwijs haar tong nog wel eens over haar bit. Die gaat dan vanzelf wel weer een keer terug en ze reageert verder nog wel enzo. (Ik heb wel een neusriem, maar geen sperriem)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:14

Needje schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Als je bedenkt waarom de neusriem eigenlijk is uitgevonden. Omdat oorlogspaarden vroeger nog weleens de kaak braken omdat ze met vallen de mond open hadden (zonder neusriem dus) is de neusriem bedacht, zodat ze mond niet meer open deden en dus ook de kaak niet braken.

Ik zie een neusriem eigenlijk meer als een hele (!!!) ingeburgerde hulpteugel. Als je paard zonder neusriem niet lekker loopt is er iets aan de hand. Of met je eigen hand, of met het paard zijn mond, of iets rijtechnisch. En dat kan je oplossen met een neusriem, werkt fantastisch meestal, maar je lost alleen het gevolg op en niet het probleem.
En dat het een functioneel ding is kan niemand ontkennen, anders zou het in de dressuur enzo niet verplicht zijn (weet ik het fijne niet van hoor, ben daar niet zo in thuis), maar het moet imo ook zonder kunnen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:20

Met een mexiaanse neusriem hebben ze ook veel vrijheid met het bit.. Biedt een mexicaanse neusriem ook de verdeling van de druk?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:51

ik vind het voor mijzelf niets uit maken of ik met of zonder neusriem rijd, al moet ik wel zeggen dat ik Don prettiger te rijden vindzonder neusriem.

Heb vrijdag zonder neusriem gereden en hij liep heel snel ontspannen en ging helemaal niet hard.
Met een neusriem heeft hij meer druk op z'n neus en dat vind ie niet prettig.

Maar voor het rijden zlef, ik ga echt niet beter of leschter rijden van een neusriem ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:57

De enigste reden waar ik een neusriem (met sperriem) goed voor vind, is het stiller liggen van het bit.

Bij alle andere dingen moet je toch eens bedenken wat jezelf doet.
Want tong over het bit, bit door de mond trekken of geen rem meer hebben, zegt wat over de normale training van het paard. Die is dan niet ok.
Oke, in het bos met een hete, oke, maar verder nope.
Ook al die strakke riemen, brrr, krijg er echt de kriebels van als ik mensen letterlijk aan zie singelen bij een neusriem...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:07

Ja, die sperriem hangt er voor mij part gewoon losjes aan, maar mijn vriend bv. gespt hem heel strak aan, omdat ze haar tong niet zou kunnen uitsteken.Ik merk echter wel degelijk verschil als ik hem zelf losser doe (doet ze trouwens haar tong niet naar buiten...) is ze veel ontspannender.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:23

bedankt voor alle reacties,,, de meningen lopen erg uit elkaar over wel of geen neusriem mAar goed,, ik zal kijken Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:33

Milo (verzorgpony) deed altijd zijn tong helemaal naar buiten, en daardoor was hij heel erg afgeleid, hij was toen ook niet zo lang ingereden. Hij had toen alleen een hoge neusriem maar mijn instructrice zijn toen dat hij een sperriem erbij kon beter omdat hij het dan afleerde. Vorige week (na ongeveer een jaar) weer zonder gereden en hij heeft geen een keer z'n tong naar buiten gedaan, dus het heeft wel geholpen Haha!

Maar wat is eigenlijk precies het verschil tussen een mexicaanse neusriem en een engelse gecombineerde? Ik weet wel hoe een mexicaanse eruitziet maar hoe werkt hij?

Cindy

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:31

Ik rijd in de bak, als ik mijn teugels op maat heb, met een neusriem zonder sperrriem. Buiten rijd ik met een doorhangende teugel en zonder neusriem. Flap doet nooit moeilijk met haar mond of tong, speelt lekker met het bit en schuimt nooit erg extreem. De neusriem in de bak zit er ook eigenlijk alleen voor de mooi aan een hij zit erg los. In de winter gaat hij eraf, want dan krijgt ze zo'n mooie sik en die komt tussen het gespje. Ik merk weinig verschil met rijden. Als je maar een goed afgericht paard hebt en een zachte hand hebt, is er niets aan de hand

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:48

Cassidy schreef:
Citaat:
In de western wordt vaak zonder neusriem gereden, maar dan hebben ze een speciaal riempje door de beide ringen van de trens die voorkomt dat het bit door de mond getrokken wordt.
Ik zag vandaag dat iemand op stal datzelfde met een sporenriempje had gedaan. Het zag er heel goed uit. Ze heeft wel een paard met een enorm hoofd (shire). Ik vond het wel een handige oplossing.

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:57

hey ik heb pas mn pony verkocht en heb haar 3 jaar lang zonder neusriem gereden. omdat ze een bult op haar neus had. ik rij nu bij bijna alle paarden zonder neus riem en ook vaak zonder hoofdstel, het paard moet net zo zonder hoofdstel gereden kunnen worden als met hoofdstel. ik rij met de pony gemakkelijk een M proefje zonder het hoofdstel duzz snap eigenlijk het nut ook niet. heel veel suc6 met je paardje

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:47

Cassidy schreef:
Ook een hoge Engelse neusriem kan voorkomen dat het paard met zijn mond open gaat lopen

hoe dan ?