Amper reageren op beenhulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Amper reageren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:13

Ik rijd sinds kort een friese merrie die totaal niet aan het been is. Wanneer ik bijvoorbeeld een overgang van draf naar stap wil maken, staat ze stil en wil ze niet meer vooruit. Dan moet je je stem verheffen en flink drijven voordat ze weer loopt en dan staat ze na een paar meter weer stil, tenzij je zo blijft doordrijven dat je eigenlijk alleen maar aan het drijven blijft. Maar de hele tijd blijven drijven is ook geen oplossing. Met een spoortje is het probleem enigszins opgelost, dan is ze iets beter aan het been, maar dat is dan ook maar een klein beetje. En ik heb eigenlijk het liefst dat ze aan het been is, en niet 'aan de spoor'. Hoe los ik dit op zonder dat ik haar als het ware vooruit moet 'schoppen'?

En dan nog een probleem, ze loopt eigenlijk in een valse krul. Ze loopt of in een krul of met de hals gestrekt, wanneer ik dr veel vrijheid geef. Wanneer ik m'n teugels op een normale lengte heb, kruipt ze meteen achter de teugel, en dan moet ik haar dus voorwaarts rijden maar dat gaat moeilijk als ze niet wil. Iemand advies?

Astragirl

Re: Amper reageren op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:29

En is ze ook lui aan de longe, anders kan je eerst daarmee haar wat activeren?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:33

als een paard achter de teugel loopt, dan lopen ze ook altijd achter je been. hier heel consequent in zijn, dus actie = reactie.

het beste is korte beenhulpen geven, dus je been niet te lang vasthouden of vastklemmen tot hij naar voren gaat.

geef kort been (mag best een paar keer) geen reactie tikje met je zweep. dit vol blijven houden, je mag hem best wel eens een tik geven, want een vlieg voelen ze ook, dus dit is puur ongehoorzaamheid of iets van niet begrijpen. je mag best een sproortje om doen als dit iets beter gaat, maar zodra hij naar voren gaat, dan moet je je been ook los laten en niet meer blijven drijven komt hij terug weer been geven.

veel overgangen blijven rijden stap, draf een paar passen naar voren en weer een paar passen terug. op deze manier maak je hem fijner aan je hulpen.

maar echt heel consequent zijn.

als hij ook heel traag aan de longeer lijn is, dan ook heel consequent naar voren is naar voren.

succes

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:37

Aan de longeerlijn is ze juist heel actief omdat ze als de dood is voor zwepen, als ze alleen maar een zweep ziet loopt ze al. Hierdoor kan ik haar onder het zadel niet met zweep rijden omdat als ze de zweep heeft gezien ik amper nog op kan stappen, en als ik opgestapt ben, raced ze de hele bak door met het idee 'help een zweep!'. Kun je haar hier ook van af helpen?

En heel erg bedankt droefje Ja

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:41

Je paard snapt de bedoeling gewoon niet!
Ze wilt wel lopen, maar je moet duidelijker zijn wat je wilt!

Daarnaast is het van groot belang dat je duidelijk bent in wat goed en fout is! Slaan, schoppen, gillen, boos wezen heeft enkel een tegendraads en afstompend effect...

Belonen daar zit 'em het verschil in Knipoog !!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:05

Voorwaarts rijden is als allereerste de basis.het neerwaarts rijden komt vanzelf...probeer eens tijdens het rijden om veel van tempo te wisselen...zodat ze scherper aan je been wordt....overgangen..overgangen en nog eens overgangen rijden is erg belangrijk...pas wanneer je paard scherp aan het been is (dus goed luisterd naar jou`n beenhulpen) vanuit daaruit kan je steeds meer uitbreiden..je paard zal moeten leren op eigen benen te lopen zonder dat jij hem/haar vooruit moet "schoppen"

zelf had ik hetzelfde probleem met onze hengst..hij was totaal niet voorwaarts te rijden..en nu na veel oefenen (veel tempowisselingen)...is hij eindelijk scherper aan het been (let wel: zonder sporen)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:11

Kaja schreef:
Je paard snapt de bedoeling gewoon niet!
Ze wilt wel lopen, maar je moet duidelijker zijn wat je wilt!

Daarnaast is het van groot belang dat je duidelijk bent in wat goed en fout is! Slaan, schoppen, gillen, boos wezen heeft enkel een tegendraads en afstompend effect...

Belonen daar zit 'em het verschil in Knipoog !!

Belonen doe ik ook heel veel hoor Knipoog

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:12

sherif schreef:
Voorwaarts rijden is als allereerste de basis.het neerwaarts rijden komt vanzelf...probeer eens tijdens het rijden om veel van tempo te wisselen...zodat ze scherper aan je been wordt....overgangen..overgangen en nog eens overgangen rijden is erg belangrijk...pas wanneer je paard scherp aan het been is (dus goed luisterd naar jou`n beenhulpen) vanuit daaruit kan je steeds meer uitbreiden..je paard zal moeten leren op eigen benen te lopen zonder dat jij hem/haar vooruit moet "schoppen"

zelf had ik hetzelfde probleem met onze hengst..hij was totaal niet voorwaarts te rijden..en nu na veel oefenen (veel tempowisselingen)...is hij eindelijk scherper aan het been (let wel: zonder sporen)

Zonder sporen is ook mijn doel Ja
En overgangen probeer ik al maar dan staat ze altijd stil, maar ik zal het proberen. Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:24

onze balleman dacht ook meestal bij een tempo terug dat hij mocht stappen...probeer gewoon dat wanneer je een tempo terug rijdt gewoon licht te blijven rijden (hoe langzaam je ook gaat) mocht hij/zij toch stil staan dan tik je hem/haar desnoods even met zweepje bij de kuit...(alleen wanneer hij niet naar je beenhulp luisterd)echt meid geloof me (mijn instructrice rijdt op St Prix George nivo en van haar heb ik deze tip)en het werkt echt, je geduld zal beloond worden)

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:47

Woowh... Hier leer ik ook wat van! Ik heb precies hetzelfde probleem.
Dus ik let goed op de reacties Bloos
Thanx DjunDjun, je neemt me de woorden uit de mond Tong uitsteken

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:30

sherif schreef:
onze balleman dacht ook meestal bij een tempo terug dat hij mocht stappen...probeer gewoon dat wanneer je een tempo terug rijdt gewoon licht te blijven rijden (hoe langzaam je ook gaat) mocht hij/zij toch stil staan dan tik je hem/haar desnoods even met zweepje bij de kuit...(alleen wanneer hij niet naar je beenhulp luisterd)echt meid geloof me (mijn instructrice rijdt op St Prix George nivo en van haar heb ik deze tip)en het werkt echt, je geduld zal beloond worden)

Met een zweepje bijtikken is altijd erg handig, alleen het probleem is dat ze als de dood voor zwepen is, dus daar rijd ik liever niet mee (tenzij ik zin heb om een uur aan één stuk door, door de bak te crossen Haha! )
Maar ik zal het proberen, van het licht rijden Ja
Ik heb ook altijd geleerd, dat je je paard op lichtrijden een tempo langzamer kunt laten gaan, dus ik snap het principe wel Ja

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:57

Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat ze ging stil staan en niet naar voren wou. Wou ze niet naar voren? Dan gaat ze maar naar achter, en het werkte. Want naar achter gaan vond ze toch niet zo heel leuk en toen werkte de vooruit opeens wel weer. Dan moet de achteruit wel werken natuurlijk, maar het heeft bij mij goed geholpen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:16

Indra schreef:
Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat ze ging stil staan en niet naar voren wou. Wou ze niet naar voren? Dan gaat ze maar naar achter, en het werkte. Want naar achter gaan vond ze toch niet zo heel leuk en toen werkte de vooruit opeens wel weer. Dan moet de achteruit wel werken natuurlijk, maar het heeft bij mij goed geholpen.

Haha Haha! Zo kan het ook ja, ik zal eens kijken of ze ook een achteruit heeft en of ze die net zo plezierig vind als vooruit }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:19

DjunDjun schreef:
Hoe los ik dit op zonder dat ik haar als het ware vooruit moet 'schoppen'?

Niet Clown. Naar voren schoppen is namelijk meestal juist de ideale oplossing als je paard niet op een normale hulp in zijn vooruit gaat. Het klinkt misschien een beetje sneu, maar na een paar keer hebben ze het meestal wel door.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:18

CCCCorine schreef:
DjunDjun schreef:
Hoe los ik dit op zonder dat ik haar als het ware vooruit moet 'schoppen'?

Niet Clown. Naar voren schoppen is namelijk meestal juist de ideale oplossing als je paard niet op een normale hulp in zijn vooruit gaat. Het klinkt misschien een beetje sneu, maar na een paar keer hebben ze het meestal wel door.

Vergeef me, ik heb het geprobeerd Haha! Maar niks hoor, dan loopt ze nog niet, maar ik probeer het eerst wel met veel overgangen enzovoort. En misschien is ze me eerst ook wel aan het uitproberen, aangezien ik dr nog maar net rijd Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:18

droefje schreef:
als een paard achter de teugel loopt, dan lopen ze ook altijd achter je been. hier heel consequent in zijn, dus actie = reactie.

het beste is korte beenhulpen geven, dus je been niet te lang vasthouden of vastklemmen tot hij naar voren gaat.

geef kort been (mag best een paar keer) geen reactie tikje met je zweep. dit vol blijven houden, je mag hem best wel eens een tik geven, want een vlieg voelen ze ook, dus dit is puur ongehoorzaamheid of iets van niet begrijpen. je mag best een sproortje om doen als dit iets beter gaat, maar zodra hij naar voren gaat, dan moet je je been ook los laten en niet meer blijven drijven komt hij terug weer been geven.

veel overgangen blijven rijden stap, draf een paar passen naar voren en weer een paar passen terug. op deze manier maak je hem fijner aan je hulpen.

maar echt heel consequent zijn.

als hij ook heel traag aan de longeer lijn is, dan ook heel consequent naar voren is naar voren.

succes

Precies wat hierboven gezegd word, klopt inderdaad. Consequent zijn en duidelijk naar je paard toe. Maak het hem niet te moeilijk door 10 x been te geven en geen reactie. 1x been en paard moet zowat "vliegen"bij wijze van.

Ik zou veel overgangen rijden, tempowisselingen, maar korte stukjes, dus bijv vanuit hoek naar B of E en bij terugkomst gelijk weer vertrekken zodat de achterhand goed actief gaat worden. Want dat word hierboven ook verteld, als paard achter loodlijn loopt, dan zijn de benen ook achter de loodlijn en gaat paard op voorhand lopen.

Zet hem op!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 10:08

Hartstikke bedankt voor al jullie reacties Ja
Ik heb het gister uitgeprobeerd (veel overgangen rijden en tempowisselingen, kort been geven, meteen reactie vragen) En het heeft geholpen *LOL* Al in zo'n korte tijd, ze reageert nu op één of twee keer been en dan loopt ze al Ja
We hebben ook foto's gemaakt, die zet ik zo bij HAW dan zet ik de link hier wel even neer.
Bedankt allemaal OK dan!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 16:54

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:21

en toch gewoon een zweep erbij pakken. Kort springzweepje en altijd mee rijden. Hysterisch voor zwepen is onzin, dat hoeft niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:26

Lielle schreef:
en toch gewoon een zweep erbij pakken. Kort springzweepje en altijd mee rijden. Hysterisch voor zwepen is onzin, dat hoeft niet.

Inderdaad je moet aangeven dat je paard niet bang hoeft te zijn voor zweep. Probeer er consequent mee om te gaan, paard moet zweep als aanwijzing gaan zien, niet als strafmiddel en als ruiter ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Leerling van me, die pony is ook panisch van zwepen, maar als je rustig mee omgaat, dan lukt het wel, tik je keer wat te hard, is pony weer even overstuur. Maar dat moet je zelf opbouwen en aan gaan leren.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 11:13

Oké ik zal het proberen met een zweepje. Al zal het moeilijk worden want toen ik het probeerde vloog ze de bak al door zonder dat ik haar had aangeraakt met de zweep. Maar het moet lukken Ja

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:02

zorg dat ze niet meer bang is van de zweep..geef haar t vertrouwen.
ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het paard ''aan de teugel'' laat lopen!!!!ze is toch niet voorwaarts dus ik vraag me af op welke manier je dit doet..
klinkt niet zo positief in ieder geval.
verder vind ik het wel een mooi paardje hoor..veel succes ermee
gr esther

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:05

Ik moest een keer het volgende doen van mijn instructrice. Mijn paard is nl. ook niet altijd even goed aan het been. En mijn been is nog wat te onrustig.

Ik moest een rondje lang echt mijn been afsteken en voorwaarts drijven met de zweep. Na een rondje zo gestapt te hebben moest ik been geven. Nou, toen kon ze ineens wel reageren.
Omdat mijn been nog onrustig is stompt ze af op de hulp. Door het afsteken van het been neem je ook de onrust weg. Als je dan je been weer aanlegt komt er dus echt wel reactie.

Dit is in jouw geval wel lastig omdat ze de zweep nog zo eng vindt. Misschien heeft iemand anders nog wat aan deze tip.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:04

Probeer met je instructeur meer balans in je paard te krijgen. Als je balans goed is, is een paard altijd goed aan de hulpen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 16:49

frieske schreef:
zorg dat ze niet meer bang is van de zweep..geef haar t vertrouwen.
ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het paard ''aan de teugel'' laat lopen!!!!ze is toch niet voorwaarts dus ik vraag me af op welke manier je dit doet..
klinkt niet zo positief in ieder geval.
verder vind ik het wel een mooi paardje hoor..veel succes ermee
gr esther

Waar heb jij gelezen dat ik haar aan de teugel laat lopen? Er staat alleen dat ze vanzelf in een valse krul gaat lopen wanneer ik enige contact met haar mond heb. Ik ben juist aan het oefenen met de beenhulpen, ik ben dus juist goed bezig door geen andere dingen te vragen.
En je kunt er zoveel uitroeptekens neerzetten als je wilt maar het helpt niks hoor Knipoog