Goed uitkomen voor de hindernis, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Goed uitkomen voor de hindernis, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:19

Amo en ik springen nu steeds vaker. Ik sprong altijd maar af en toe met hem, en dan lage hindernissen. Dat ging altijd goed.
Maar nu komt hij steeds vaker niet goed uit Scheve mond Hij probeert altijd wel te springen, de schat, maar dat lukt niet altijd. Dan voel ik me weer schuldig, want ik ben diegene die moet zorgen dat hij uitkomt.

Maar nu wil ik graag tips. Ik ben al bezig geweest met een galop balkje voor de hindernis, maar dan komt hij bij dat balkje weer niet uit, en neemt daar een sprong over, waarna de hindernis niet meer lukt Gestoord Amo heeft ook hele korte galopsprongen, en ik kan moeilijk inschatten hoeveel sprongen hij nog moet nemen voor de hindernis.

Dus mensen, kom maar op met die tips Cool We zullen er hard mee aan de gang gaan Tong uitsteken

En ja, we hebben les, maar ik wil daarmee de komende tijd nog even aan de dressuur werken.

germie

Re: Goed uitkomen voor de hindernis, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:34

Oog trainen lukt alleen door het vaak te doen. DIt kun je ook doen met balkjes. GEWoon balkjes op de grond op diverse plaatsen en dan moet jij het paard leren plaatsen. Zo'n 3-4 galopsprongen van te voren moet je leren bepalen of je terug moet of juist wat verruimen moet.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:40

Probeer het eens met een dubbele sprong, als hij bij de 2de sprong niet uitkomt moet je veruimen of juist verkorten. Ik weet niet of dat misschien zou lukken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:48

horsegirl28 schreef:
Probeer het eens met een dubbele sprong, als hij bij de 2de sprong niet uitkomt moet je veruimen of juist verkorten. Ik weet niet of dat misschien zou lukken?

Als je niet kunt taxeren zou ik zeker niet met dubbels beginnen. Als je op de eerste niet uitkomt beledig je het paard bij de tweede sprong zowieso (als je nog niet in de hindernis landt)

Wat wel kan is diverse galop balken ervoor. Gewoon blijven zitten, en het paard komt dan vanzelf wel goed bij de sprong of de dubbel (in het begin zijn lage kruisjes hoog genoeg). Paard niet hinderen.
Komt het paard op de eerste van de serie galopbalken niet uit, dan heeft het paard er nog een aantal om te herstellen.
Maar doe dit niet als je zelf weinig springervaring hebt. De afstand moet in het begin wel precies kloppen voor het paard. Je leert het paard zo ook meedenken.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:40

Probeer te tellen voor de sprong. 1 & 2, been.
zoveel mogelijk op gevoel rijden.

laat je paard maar een met een iets langere teugel aankomen op de sprong en probeer zelf zo weinig mogelijk te doen. je zult zien dat het dan al beter gaat.

laat iemand je helpen met meer ervaring.
Knipoog
succes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:55

Wat je inderdaad kunt doen is bijvoorbeeld eerst een paar balkjes neerleggen, als in uitjes, en dan kijken met welke afstand ie uitkomt. Dan zou je eventueel daarachter een hindernis kunnen zetten, en later de balkjes weghalen (op een of twee na). Je leert dan het gevoel en de afstand kennen. Oefening baart kunst, en hoe vaker je het doet, hoe beter gevoel je daarvoor krijgt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:33

Je kunt ook twee hindernissen op een flinke afstand uit elkaar neerzetten, bijv. 10 galopsprongen. De eerste keer tel je mee tussen de hindernissen en merk je of je er te dicht bij zat of juist te ver weg en de volgende keren kun je dat proberen te corrigeren. Later kun je dan proberen er eens 9 of 11 galopsprongen van te maken. Zo leer je te "spelen" met de afstanden.

Het los op de grond neerleggen van balkjes zoals hier al als tip gegeven werd werkt ook super!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:47

ik zou als ik jou was oefenen met balkjes, zodat je zelf inzicht krijgt.
dit kan je doen een balk op de grond te leggen. een aantal meter verder, laten we zeggen 4 galopsprongen verder (dit is ong 16 meter), leg je er nog 1. je gaat dan in galop over de balk heen, eerst in vier galopsprongen. hierna ga je proberen er in 5 galopspringen doorheen te rijden, hierna ga je eens proberen er 3 te rijden.
zo iedere keer uitproberen hoe je paard ongeveer uitkomt. zo kunt je een beter inzicht creeeren denk ik

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 15:21

Bedankt voor de tips, ik ga er eens mee aan de gang Lachen

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:51

Citaat:
1 & 2, been.

doe dit nóóit zorg ervoor dat je in de bocht al het goede tempo hebt en de laatste paar passen stil zit.

Probeer inderdaad eens met eerst 1 balkje op de grond dat je zelf kijkt en probeer ook eens met een lang teugeltje eroverheen te gaan zodat je paard ook mee gaat kijken. als jij dan de afstand niet ziet je paard niet overdondert is omdat het niet uitkomt terwijl jij voor hem/haar op zou letten.

Daarna kan je zoals ellebel al zei met 2 balkjesen ertussen eens een pasje terug of een pasje naar voren.

Ik hoop dat je wat aan de rips hebt Knipoog

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:53

sorry, ik bedoelde tips Tong uitsteken

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:14

juist wel een dubbel, omdat je dan altijd bij de tweede passend uitkomt. Verder moet je leren om niet zo zeer passend naar de sprong te rijden, maar naar het gewenste afzetpunt voor de sprong.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:35

Ik tel altijd de eerste 6 galop passen mee voor de hindernis..
dus dan komt het bij mij wel beter uit, want zo kan ik vooruit denken. probeer maar eens ! (laat je me weten of het geholpen heeft?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:59

je moet niet voor je paard gaan denken, of hij we uitkomt of niet... hij moet het zelf uitproberen, dan komt hij na een tijdje wel goed uit want anders breng je hem misschien uit balans...
Je kunt de hindernis wel uit draf nemen en hem dan lekker ontspannen laten draven en de hindernis komt altijd wel ''naar je toe'' op een gegeven moment...
Kijk als hij heel hard crossed naar de volgende van een dubbelsprong, kun je hem wel wat meer verzamelen en inhouden maar je moet er eigenlijk niet teveel aan prutsen...

peerdengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:18

Ik denk dat je beste met 2 balken op de grond kan beginnen kijken hoe het uitkomt in galop en dat te corrigeren en iets meer of minder galopssprongen te maken. als het dan niet helemaal goed gaat lig je tenminste niet in de hindernis!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:35

Ik zou eerst weer terug gaan naar lage sprongetjes tot dat weer helemaal goed gaat en dan steeds ietsjes hoger.Wat een hele goede oefening is om op de binnen hoefslaa een balk neer te leggen en 19 meter verderop nog een balk.Hier galoppeer je oveheen en je telt de galoppassen van je paard.Als je hier normaal rustig en recht overheen kan galopperen dan kun je hier wat mee gaan spelen en proberen om een extra galoppas tussen de 2 balken te krijgen of juist een galoppas minder tussen de 2 balken te krijgen.

Probeer je paard niet te veel te helpen hij kan zelf heel goed inschatten wanneer hij moet springen pas als je op een heel hoog niveau komt dan hoef je pas je paard te helpen.Je moet wel voor een goed tempo zorgen ik was zelf nog wel eens wat angstig en reed dus rustig op de sprong af en toen kwam hij ook niet altijd uit als ik nu mooi voorwaarts galoppeer dan komt hij eigenlijk altijd uit.Ik tel wel nog steeds de galoppassen zodat ik precies weet wanneer hij gaat springen.

Verder zie ik staan dat je steeds vaker gaat springen maar pas er wel voor op dat je niet te vaak springt 2 keer per week is wel het maximum.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:36

monsera schreef:
Verder zie ik staan dat je steeds vaker gaat springen maar pas er wel voor op dat je niet te vaak springt 2 keer per week is wel het maximum.

Ik spring altijd maar 1 keer per paar maanden...nu 1 keer per week hooguit Lachen

Ramoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:05

Dit is in het begin moeilijk, maar als je goed wilt uitkomen, moet jezelf goed en diep in het zadel gaan zitten, en dan wachten tot ie die ene pas nog maakt, zodat hij wel geod uitkomt. Dit heeft wel geholpen bij mijn pony, die altijd van veel te ver af sprong.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:21

Als jij en je paard het allebei nog moeilijk vinden, dan kan je misschien naast met je eiegn paard te springen ook een keer met een ander "wat spring-ervarener" paard te gaan springen, zodat jij het wat beter leert en dan kan jij het je paard zegmaar ook makkelijker aanleren. (ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar toch..):P kus eva

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:28

veel inuitjes rijden meid.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:23

Bedankt voor de tips Haha!

Alleen zegt de één: veel dubbelsprongen, en de ander: geen dubbelsprongen? Clown

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:33

dubbelsprongen hebbenn niet echt veel nut want als het goed is kom je daar wel uit op de tweede gewoon omdat die afstand op een paar galopsprongen staat...
dan leer je dus nog niet echt om zelf goed te rijden...
Toch denk ik dat je idd veel met balken moet oefenen maar niet teveel bezig zijn met pluk en trekwerk want daar maak je t paard alleen maar onzeker van...rij gewoon in een goed basistempo op de hindernis af...en hou stevig je been erbij...naar verloop van tijd gaat t paard zelf meekijken want voor hem springt t ook makkelijker als t uitkomt...

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:35

overigens hoezo..."kan"je paard niet springen als ie niet uitkomt...??? Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je springt...maar ervanuitgaande dat je niet hoger dan een meter of 110 springt kan je paard alles zat springen....ook als je er niet zo mooi bijkomt...

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:43

wondertje schreef:
Citaat:
1 & 2, been.

doe dit nóóit zorg ervoor dat je in de bocht al het goede tempo hebt en de laatste paar passen stil zit. Unquote.

----------------------------------------------------------------------------------------

Heb ook altijd geleerd om als ruiter mee te tellen. De laatste twee galopsprongen, dus 1 / 2 bij twee moet je paard omhoog en dit geef je aan door iets meer kuitdruk te geven.

Er zijn paarden die zichzelf makkelijk plaatsen en jij als ruiter dus eigenlijk heel weinig of niets hoeft te doen. Hier gaat het dus om een paard dat zichzelf niet kan plaatsen en is het de taak van de ruiter om dit te doen.

Probeer zelf de sprong goed in te schatten en dus te tellen voor de sprong.

Begin met een kruisje en meerdere drafbalken ervoor.

Eeen in/uit of dubbel zou ik niet doen als ik jou was. Als het paard zich op de eerste sprong al niet goed plaatst heb je op de tweede een probleem. Als hij tevroeg weggaat bij 1 dan moet hij een megasprong maken op sprong 2 en heb je het risico dat hij daar in belandt. Als hij telaat weggaat op sprong een dan kom je te strak onder sprong 2 en moet hij stijl omhoog. Met een in/uit en dubbel is het heel belngrijk dat je de eerste sprong goed uitkomt. Dan komt de volgende vanzelf.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:40

tamaraatjuh schreef:
Bedankt voor de tips Haha!

Alleen zegt de één: veel dubbelsprongen, en de ander: geen dubbelsprongen? Clown

Probeer gewoon wat jij denkt dat he beste en nog het makkelijkste is voor jou..
succes !!