tip om zonder slof aan teugel te rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

tip om zonder slof aan teugel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:53

heeft iemand hier een tip voor, k heb namelijk nog geen slof Verdrietig

Anoniem

Re: tip om zonder slof aan teugel te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:02

Ga jij eerst eens even normaal de basisdressuur bestuderen... Als je denkt dat je een slof nodigh ebt om je paard in de krul te sleuren en dat je anders enit weet hoe je het doen, ben je er nog laaaaaaaaaaaaaaang niet aan toe en een slof mag je dan al helemaal niet in je hand hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:06

Een paard aan de teugel rijden doe je niet met slof.

Verder is 'aan de teugel rijden' geen trucje en er is dus ook geen snelle 'tip' voor. Een paard aan de teugel rijden doe je met je been en je zit. Vraag eens aan je instructrice wat die er van vind.

Kijk anders ook even bovenin RT in de sticky, daar staan heel veel topics genoemd over 'aan de teugel rijden'.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:07

cijsalover schreef:

dit is de ergste vraag die ik op bokt gelezen hebt je snapt er werkelijk niks van zo te zien het gaat er niet om om je paardje in de krul te rijden, maar om hem van achteren naar voren mooi naar de hand te laten lopen.

zou zeggen ga goed les nemen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:11

dat zal wel niet zo zijn. k weet best hoe je je paard aan de teugel moet laten lopen, dat lukt bij de andere paarden meestal ook... alleen bij mijn pony nog niet. het is ook niet zo dat ik hem in een krul wil sleuren.. waar is een slof dan voor?! ik heb wel het idee dat hij er aan toe is, hij wordt goed voorwaarts gereden, goede wendingen, schoudervoor en goede gangen enz. dat weet ie allemaal ook, dus tijd voor een stapje verder. dat doe ik ook, maar mijn manier hoe ik het bij andere paarden doe, werkt niet bij hem. daarom vraag ik jullie raad! Lachen

oja ik wou ook nog ff zeggen, een meisje bij mij in de les met haar pony, kon ook niet aan de teugel. toen reed ze altijd met slof, hij ging aan de teugel, nu lukt het haar ook zonder slof om aan de teugel te rijden. wat is jullie mening hier over?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:15

dobbel schreef:
cijsalover schreef:

dit is de ergste vraag die ik op bokt gelezen hebt je snapt er werkelijk niks van zo te zien het gaat er niet om om je paardje in de krul te rijden, maar om hem van achteren naar voren mooi naar de hand te laten lopen.

zou zeggen ga goed les nemen

ik denk niet dat ik de vraag goed gesteld heb: hoe kan ik mijn paard relaxt laten lopen zodat ie aan de teugel gaat. oja, ik heb er denk ik meer aan als iemand uitlegt hoe je hem goed kan laten lopen dan om aan te horen dat dit de ergste vraag is Ach gut

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:17

Je kan hem natuurlijk ook met elastiek rijden.. Je paard word niet in de krul 'getrokken' en het is een hulpmiddel om je paard naar beneden te rijden.. Het is ook niet zo duur.. Let er dan alleen wel op dat je het elestiek niet te strak doet.. ANders word ie alsnog in de krul getrokken.. Ik longeer mijn paard ook altijd met elastiek.. En ze loopt dan keurig lekker ontspannen over haar rug..
Ik zou zeggen probeer het eens!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:19

goed les nemen ik had er al bijgezet. via de computer is het heel moeilijk om er wat van te zeggen je paard moet lekker voorwaarts zijn direct reageren op been veel wendingen schijnovergangen enz rijden, ik vind niet dat je een pony doormiddel van de slof aan de teugel moet laten lopen, als je les hebt en diegene kan je er niet bij helpen moet je een ander zoeken dat is echt het beste.

Ik zou zowie zo niet met hulpteugels of wat dan ook beginnen zeker niet als je er nog nooit mee gewerkt hebt je kan je pony hier namenlijk ook flink mee beschadegen en ik neem aan dat dat niet echt de bedoeling is.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:20

cijsalover schreef:

Houden zo!

Een slof dient alleen door zeer gevorderde ruiters gebruikt te worden. Neem gewoon lekker les en het "aan de teugel" rijden komt vanzelf.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:22

okee mensen bedankt! ik zal goed lessen en zal dan kijken of ik aan een elastiek kom! (dus toch tips voor zonder slof ghehe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:25

cijsalover schreef:
ik denk niet dat ik de vraag goed gesteld heb: hoe kan ik mijn paard relaxt laten lopen zodat ie aan de teugel gaat. oja, ik heb er denk ik meer aan als iemand uitlegt hoe je hem goed kan laten lopen dan om aan te horen dat dit de ergste vraag is Ach gut

Dat maakt neit uit hoe de vraag oevr hoort te komen, als je zowiezo al enigzins in je hoofd haalt dat je een slof nodig zou hebben om een paard aan de tuegel te laten lopen ben je al verkeerd bezig of wordt je totaal verkeerd begeleidt. Niet aan die slof komen, gewoon les nemen en je wat verder in dressuur verdiepen.

En degenen die heir dan ook daadwerkelijk een hulpteugel aan gaan raden Vork , het spijt me zeer maar dat vind ik nogal vreems. Als de vraag als zo gesteld wordt leg dan eerder uit hoe je je paard naar de hand toe rijdt (wat in principe niet kan over de pc) dan dat ej haar aanraadt hem vast etz etten met een elastiek, ookal is het los. Je dient je paard pas aan de teugel te rijden als je zelf je paard daarin akn begeleiden.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:29

oke daar zit wat in. um mag ik je msn? dan kan je miss nog ff wat tips geven

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:40

cijsalover schreef:

Houden zo OK dan! Een slof heb je nergens voor nodig

Citaat:
waar is een slof dan voor?!

Ben geen Pennylezer maar 1 keer stond op bokt een heel goede quote daaruit over het gebruik van de slof.
De slof ik enkel en allen geschikt voor echt ervaren ruiters en supergoed om... Het kapotte hek van de wei vast te maken Clown

Citaat:
oja ik wou ook nog ff zeggen, een meisje bij mij in de les met haar pony, kon ook niet aan de teugel. toen reed ze altijd met slof, hij ging aan de teugel

haar pony zou wsl niet aan de teugel zijn gegaan maar gewoon in de krul

Mijn tip: ga niet met hulpteugels liggen klooien, maar met een goede instructeur.

Een paard krijg je niet aan de teugel door vanvoor maar wat om te hangen, en het is geen trukje dat je moet leren, aan de teugel rijden.

Als je je paard correct rijdt en hij is fijn ontspannen, dan komt je paard vanzelf naar beneden. Daar heb je nauwelijks tot niet je handen voor nodig, maar wel je zit, benen, gewicht, en goede begeleiding.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:42

Zou gewoon een goede les niet meer helpen?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:12

Mijn tip: ga niet met hulpteugels liggen klooien, maar met een goede instructeur.

Hmmmz.. das pas een goeie tip! Beter dan ik ooit had kunnen bedenken!! OK dan!

Ga met een goede instructeur liggen klooien! Nagelbijten / Gniffelen *LOL* Lijkt me een super sterk plan!! _/-o_ Vingers aflikken hihi

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:06

Als je wil dat je paard met zijn hoofd naar beneden loopt, dan moet je hem op de wei zetten met een zadel op zijn rug, dan loopt hij relaxed met zijn hoofd naar beneden.

Als je paard goed op het achterbeen loopt en los door zijn lijf, dan komt het hoofd vanzelf.

dus tempo wisselingen en overgangen. op deze manier maak je hem sterker en vlugger op het achterbeen. hierbij wel met een ontspannen en meeverende hand rijden, als jij been geeft en tegelijkertijd een ophouding, dan geef je hem geen ruimte om het achterbeen naar voren te plaatsen, dus rijd je met de handrem erop.

mijn tip: geen slof en puur van achteren naar voren rijden, zodra hij gaat zakken van achteren en met zijn schoft iets omhoog komt, dan komt het hoofd vanzelf naar de LL.

succes

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:18

lees mijn onderschrift!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:45

suepergirl schreef:

Hmmmz.. das pas een goeie tip! Beter dan ik ooit had kunnen bedenken!! OK dan!

Ga met een goede instructeur liggen klooien! Nagelbijten / Gniffelen *LOL* Lijkt me een super sterk plan!! _/-o_ Vingers aflikken hihi

muahahah die is goed. verder vet goede tips, bedankt allemaal! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:55

Als je hem nog niet hebt, dan zou ik hem ook nog even niet kopen Knipoog
Als je pony nog niet snapt hoe hij na moet geven, dan zou je hem ook een paar keer per week kunnen longeren met bijzetteugels, of nog beter, met touwtjes van tussen de voorbenen naar de zijkant (niet te kort, is niet nodig) Als je lekker voorwaarts longeert, dan gaan ze vaak vanzelf wel nageven, en ontspannen. Als je pony of paard snapt wat de bedoeling is, en sterker wordt en beter in balans, dan zal hij/zij het tijdens het rijden ook makkelijker doen.

Voordeel van bijgezet longeren (mits niet te strak/kort) is dat je niet terug kan trekken en je je paard naar de teugel toe voorwaarts moet drijven. Je hoeft je niet druk te maken met of hij zich af en toe sterk maakt, want hij trekt alleen aan zichzelf.
Belangrijk is op de juiste manier/lengte bijzetten en lekker actief aan het werk zetten.

Succes!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 17:08

dat is het probleem, met bijzet wil het aan de longe wel! maar anders niet

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:13

Misschien komt het doordat jij hem hindert tijdens het rijden Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:00

gewoon oefenen met les, dan komt het vanzelf wel! en idd, laat die slof nog maar ff in de ruitersportzaak liggen! succes!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:06

cijsalover schreef:
dat is het probleem, met bijzet wil het aan de longe wel! maar anders niet

Dan ligt er iets fout bij jou manier van rijden, en dat los je op door les te nemen en zeker niet door een slof eraan te hangen en hem gewoon in de krul trekken. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:15

xKatleentjex schreef:
De slof ik enkel en allen geschikt voor echt ervaren ruiters en supergoed om... Het kapotte hek van de wei vast te maken Clown

Iemand die met een slof kan rijden heeft 'm niet nodig Knipoog

@Ts, meisje meisje toch! Ik werd eerst ontzettend boos toen ik je vraag las, maar het zal hopelijk de onwetendheid zijn. Jij bent nog lang en breed niet toe aan hulpteugels, alleen aan zeer goed les.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:22

poehhhhhhhh