(Te) sterke fjord

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbel

(Te) sterke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:25

Hallo!

Ik zit met een probleem... Ik heb sinds kort een fjord (nu precies 2 weken Clown ), ze is heel lief, alleen erg sterk.

De "problemen" beginnen al als ik wil opstijgen, om de een of andere reden wil ze niet stil blijven staan. Als ik iemand vraag om haar vast te houden, loopt ze daar gewoon doorheen. Ik heb nu met haar aan het oefenen en het gaat al wel iets beter (lees: ik ben ipv 8 minuten, 5 minuten bezig om op te stijgen).

Als ik er dan eindelijk op zit en haar los ga stappen gaat (bijna Haha! ) alles goed. Alleen als ik aan wil draven, gaat ze enorm hard draven en krijg ik het bijna niet voor elkaar om haar rustiger te laten lopen. Ik probeer haar wat terug te nemen, en haar dan weer wat meer teugel te geven, maar hier reageert ze niet goed op. Als ik dan een overgang maak naar de stap en het opnieuw probeer, draaft ze weer net zo hard weg. En in de galop is dit eigenlijk precies hetzelfde.

Ik heb van verschillende mensen het advies gekregen om een scherper bit te proberen, maar ik ben daar een beetje huiverig voor. Want eerlijk is eerlijk, ik ben geen geweldige ruiter, en ik ben bang dat ik haar dan alleen maar in de weg zit. Ik ben eigenlijk sowieso tegen een scherper bit, omdat ik denk dat het probleem hier mee bij mij ligt.

Het advies om een scherper bit te gebruiken heb ik niet alleen gekregen omdat ik haar niet goed wat terug kan nemen, maar ook omdat ze, af en toe opeens een loopje met me probeert te nemen. Dan wil ze uit de bak, of naar een andere pony in de bak toe, en dan is er geen houden aan. Het was vandaag zelfs zo erg, dat toen er een paard de bak uitging en zij er achteraan wilde, ik bijna aan de teugels moest gaan hangen om haar tegen te houden (we waren aan het stappen en zij wilde in galop achter het andere paard aan). Later in draf wilde ze ook niet meer terug naar de stap, en moest ik echt aan de teugels gaan "hangen" om haar terug te krijgen.

Ik vind vooral het hangen aan het bit om haar terug te krijgen, heel erg. Ik zou liever wat tips krijgen om dit op een andere manier op te lossen.

Ik heb het idee dat ze met rijden gewend is om haar zin te krijgen. Zo heeft ze met aandraven ook nog is de rare gewoonte om direct uit de hoefslag te gaan :S. Ik weet dat ze vroeger, bij haar oude eigenaar, verzorgt is door een meisje van 10, waar ze echt veel te sterk voor was (dat waren de letterlijke woorden van de oude eigenaar). Zou het misschien daardoor kunnen komen dat ze afentoe denkt gewoon te kunnen negeren wat ik van haar vraag? Omdat dit haar bij dat meisje van 10 ook lukte?!

Owja, bij haar oude eigenaar reden ze haar met een dubbel gebroken bitje, en had ze voor de kar een stang in (duh). Ik rij haar op een enkelgebroken watertrens.

Excuses voor de lap tekst, ik hoop dat ik mijn probleem(men) zo een beetje duidelijk heb uitgelegt.

josien

Re: (Te) sterke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:23

Fjorden staat hier om bekent, maar dat betekend niet dat je daar niks aan kan doen.

Ik zal aanraden om voor je gevoel helemaal opnieuw te gaan opbouwen. Dus niet meer het zadel mak maken enz, maar alle hulpen.

Leer hem dat ze moet wijken voor druk door kleine stapjes te zetten en daarna naar het totaal beeld te gaan.
Verder is positief belonen zeer belangrijk voor deze paarden. Lat duidelijk merken dat ze iets goed doet.

Hoe dit alles via PB of kom gezellig op de opendag zie onderschrift.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:06

hierin moet je heel consequent zijn.

hij moet leren wachten op je.
als je gaat draven probeer dan zo klein mogelijk weg te draven, zodra hij gelijk door je heen wilt lopen, dan direct terug naar stap. zo moet je de overgangen even blijven oefenen. belangrijk is belonen. als hij netjes terug komt, dan direct belonen.

als je aan het draven bent. probeer zo langzaam mogelijk en zwaarder te gaan lichtrijden, handen laag en been los langs zijn lichaam. zeker niet te veel drijven, want hij is voorwaarts genoeg. pas als hij weer iets naar voren moet, dan licht kuitdruk, zodra hij daarop reageert, dan direct weer been los.

gaat je pony racen. zet hem op een kleine volte en probeer zo min mogelijk te hangen, want zodra jij al een druk hebt dmv hangen, moet je de inwerking zo groot maken voordat hij daarop reageert, dus zo los mogelijk je hand (wel contactteugel) en pas als hij echt niet luistert, dan mag je best een grove ophoudingmaken, maar zodra hij terug komt direct je hand ontspannen. van ontspanning naar een grove ophouding heb je meer inwerking, dan van spanning naar nog meet spanning.

succes

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:41

zou het eens proberen met een correctiebit dit is een recht bit met een tongboog het werkt wat meer in op de lagen waar door je beter door komt als je een ophouding maakt. fjorden hebben zware kaken dus met een holwatertrensje word het al gauw hangen en trekken. mtb opstappen: wees duidelijk als hij doorloopt maak maar een ruk aan je teugels zodat hij leert dat als hij doorloopt het pijn doet dan leren ze dat wel heel snel af. is even niet zo vriendelijk maar jij bent nog altijd de baas

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:33

Ik had net zo een fjord.
Totdat ik goed les ben gaan nemen.
Mijn advies is om helemaal opnieuw te beginnen met goede begleiding......echt het werkt.
Ik ging echt alleen maar in vliegende draf door de bak heen......ze ging zo hard dat ik het amper kon uitzitten.
Nadat ik een paar maanden aan het lessen was kan ik zo rustig draven dat ze net niet in stap valt.
Zo heb ik geleert om af en toe een flinke ophouding te maken.....en daar had ze veel ontzag voor.....ik heb dat maar een paar keer hoeven doen.
Maar los het op met je bit die je nu hebt, wnat hoe scherper bit je neemt hoe groter de problemen worden, wnat ook daar word ze op een geven mometn immuum voor......en dan is het einde zoek denk ik.
Heel veel succes in ieder geval.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:04

Sta jij sinds kort op Santhorst met dat lichte fjordje? Zo ja, kan je mijn bitje wel een x proberen, gebroken bitje met rolletjes. Bij mijn haffie werkt deze heel goed. Laat het maar even weten. Misschien heb ik nog wel een paar tips voor je, heb ook een sterke haflinger Lachen

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:10

Het advies om opnieuw te beginnen en dan met goede begeleiding, is ook de mijne. Ik heb ook fjord die liep door alles heen. Begon met inrijden (anderhalf jaar geleden), en hij liep ook dwars door het bit, totdat het een keer echt slecht afliep. En weer helemaal opnieuw begonnen en deze keer met goede begeleiding en nu rijd ik hem met een halstertje (het bit is in de prullebak beland)buiten en is hij superlicht op de hulpen.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:38

Bedankt voor de adviesen (raar woord).

Les nemen zou idd een goed idee zijn, alleen heb ik daar voorlopig even geen geld voor Boos!

@maykie, ja ik sta met m'n gra fjord op Santhorst idd. Bedankt voor je aanbod. Wat goede tips zou ik erg bij mee zijn Haha!

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:35

bruine schreef:
zou het eens proberen met een correctiebit dit is een recht bit met een tongboog het werkt wat meer in op de lagen waar door je beter door komt als je een ophouding maakt. fjorden hebben zware kaken dus met een holwatertrensje word het al gauw hangen en trekken. mtb opstappen: wees duidelijk als hij doorloopt maak maar een ruk aan je teugels zodat hij leert dat als hij doorloopt het pijn doet dan leren ze dat wel heel snel af. is even niet zo vriendelijk maar jij bent nog altijd de baas

Ik heb zelf ook zo'n sterke fjordenbaal, en ik heb goede ervaringen met het bitje dat bruine beschrijft.
De problemen bij mijn fjordje waren:
1. Als ik op de kleine volte zit, probeerd hij altijd om zijn hoofd naar buiten te brengen, het bit vast te pakken, zijn schouders in de strijd te gooien en de andere kant op te schieten.
2. Als ik wilde afwenden, en meneer had daar geen zin in, dan pakte hij het bit vast en ging gewoon rechtuit.
3. Aan de teugel lopen was één groot drama.

Toen heb ik van mijn instructrice het bovenstaande bitje gekregen, en nu gaat het super. Hij loopt super aan de teugel, verzet zich niet meer tegen het bit en kan nu zelfs wijken. Ik zou dit bitje dus zeker proberen, en vooral niet met een scherper bit gaan rijden, zoals je is aangeraden.

Nienke

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:39

Ps: Hoe oud is jouw fjordje?
Nienke

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 16:10

Okee, ik zal is gaan uitkijken naar een correctiebitje... Lachen

Mijn fjord is 8, ze wordt 3 juni 9.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:05

Mijn verzorgfjord trok zich ook niks van mij aan toen ik ben begonnen met hem te rijden. Zijn vorige eigenaresse had hem verkocht omdat hij te sterk voor haar was. Na een paar maanden aanmodderen ben ik begonnen met freestylen (Emiel Voest) en na 2 weken ben ik weer gaan rijden. Dit keer met touwhalster en inmiddels gaat het echt super (ik heb trouwens wel les).

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:53

Als ze met rijden begint te racen, moet je haar op tijd dus als je aanvoelt dat ze wil gaan laten afwenden of een kleine volte draaien. Niet meer gaan trekken, want dat wint zij toch wel. En op de grond: oefenen en consequent zijn. Ga haar leiden door de bak en leer haar halthouden op commando en leer haar achterwaarts stappen als je je vinger tegen haar borst duwt. Rustig aandoen en belonen!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:35

Mijn fjord heeft ook een echte race-periode gehad. Ze bepaalde zelf wel waar ze naar toe ging en bepaalde haar eigen tempo. Vooral in de galop was ze niet te houden.
Als ze ging scheuren deed ik precies het tegenovergestelde, halthouden! Dit ging eerst ook moeizaam, maar door korte wendingen te draaien moeten ze wel.
Als ik Viva nueen dagje niet rijd, dan wil ze er ook nog wel eens tussenuit knijpen in de draf. Ik zorg dat ik haar net een stapje voor ben door af te wenden.
Wat ook heeft geholpen was veel longeren. Mijn fjord leert hier ontzettend snel en veel mee. Ik longeer haar nu nog steeds een paar keer in de week.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:53

Probeer eerst eens om te zorgen dat ze haar aandacht bij jou houdt.. Als ze probeert de bak uit te lopen of gewoon keihard gaat draven, doet ze gewoon haar eigen zin, ipv jouw zin.

Ik rijd een haf bij, die begint nu een beetje met dit soort streken. Vaak kun je dit voor een groot deel verminderen door je paardje bezig te blijven houden.

Als ik jou was zou ik beginnen met heel veel overgangen te rijden en dan in het begin zoiets als: stappen, halthouden, stappen, halthouden, enzovoorts..
Dan steeds heel kort halthouden en maar kleine stukjes stappen. van letter tot letter bijvoorbeeld.
Hierdoor MOET je paardje wel op jou letten, en leert ze meteen goed halt te houden.
Dit kan je dan uitbreiden naar draf, stap, halthouden, draf, halthouden, stappen, enzovoorts. In willekeurige volgorde, zolang ze maar wel in de gang loopt die jij wil.

Als dit goed lukt kun je dit uit gaan breiden naar tempo wisselingen.
langzaam stappen, arbeidsstap, uitgestrekte stap, langzame draf, arbeidsdraf, snellere draf, uitgestrekte draf enzovoorts..

Ik denk dat je hier meer aan hebt dan er gelijk maar een scherper of correctiebit in te gooien.
Van scherpere bitten en niet goed weten hoe je haar moet laten luisteren levert alleen maar stuggere paarden op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en heel veel succes ermee!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:55

oja, veel figuren rijden helpt ook.
Het gaat er gewoon om dat je paardje haar aandacht bij jou moet blijven houden, dan gaat ze echt vanzelf beter luisteren!
Maar je moet hier wel consequent in zijn!

En probeer zo gauw je weer geld hebt, wat lessen te nemen. Daar leer je echt het meest aan.
Iemand die vanaf het midden kijkt, kan precies zien waar het misgaat.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:20

@ Miekie:

Ik probeer er voor te zorgen dat ze met haar aandcaht bij mij is, maar das erg lastig! Ik rij veel voltes, afwenden, S-jes rijden enz. En maak veel overgangen tussen de stap en de draf, toch is ze dan nog veel met haar eigen ding bezig.
Vanmiddag bijvoorbeeld; ik had haar op een grote volte en was steeds overgangen aan het maken tussen stap en draf. Toch denkt ze dat als ik wil aandraven dat ze met me in galop de hele bak door kan gaan rennen...

Mja, ik blijf proberen Haha!

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:16

Een typisch 'fjordenprobleem' om zo maar te zeggen. Ik rijd zelf ook een fjord, die erg sterk is. Een manier om te proberen is een zweepje. Telkens als ze naar binnen probeert te lopen en ze luistert niet naar je binnenbeen een klein tikje met het zweepje geven aan de binnenzijde. Zo heb ik dit probleem ook opgelost. En als ie egt niet luistert, moet je hem maar eens een knal verkopen, jij bent de baas!!!

aggielachie

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:29

Sabbel schreef:
@ Miekie:

Ik probeer er voor te zorgen dat ze met haar aandcaht bij mij is, maar das erg lastig! Ik rij veel voltes, afwenden, S-jes rijden enz. En maak veel overgangen tussen de stap en de draf, toch is ze dan nog veel met haar eigen ding bezig.
Vanmiddag bijvoorbeeld; ik had haar op een grote volte en was steeds overgangen aan het maken tussen stap en draf. Toch denkt ze dat als ik wil aandraven dat ze met me in galop de hele bak door kan gaan rennen...

Mja, ik blijf proberen Haha!

Zo gauw ze dat doet, direct stil zetten..
Doet ze niet wat jij wil, nou dan gaat ze toch lekker stilstaan.
Daarom is het zo belangrijk veel halthouden, stappen enzovoorts te doen. Dan kun je haar steeds gemakkelijker corrigeren, wanneer ze haar eigen zin weer doet..

hoop echt dat je er iets aan hebt!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:48

Heel consequent zijn, en goede begeleiding hebben Lachen
Amo heeft hier ook zo'n handje van, zit in de fjorden denk ik Scheve mond

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:07

Ik had het zelf met mijn haffie, lang leve mijn instructrice Haha!

Aan de teugels hangen etc, werkte averechts, de teugels losgooien werkte perfect *niet in 1 keer hup maar gewoon ontspannen*

Alle tips staan hier eigenlijk al in, zodra je centjes hebt zou ik toch proberen een instructrice te vinden, of misschien proberen het van je ouders oid te lenen totdat je zelf genoeg geld hebt.

Paar tips van mijn instructrice:
bezig houden
Aandraven en meteen terug nemen, als je haar een paar stappen te lang laat gaan ben je ze snel weer kwijt omdat ze kans op tempo maken krijgen, dit ga je vanzelf aanvoelen en kan je dus steeds verder uitbreiden, werkte erg goed bij die van mij.
Als ze hard gaat niet aan je teugels hangen, maar met de benen en zit werken, keihar galoperen mag, laat het hem maar eens proberen op en volte van 10 meter Knipoog
Dan wel duidelijk begrenzen en duidelijke hulpen geven, desnoods iets dortastender dan normaal.
Die van mij rende om onder het werk vandaan te komen, niet op devolte willen dus keihard gaan draven, maar dan toch in die draf de volte doorzetten zodat ze dor krijgt dat het geen nut heeft.

Misschien heb je er wat aan, as je wilt kn je me eventueel nog PBen voor tel.nummer van instructrice met de tijd.

Succes, aan het eind heb je echt eer van je harde werk.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:45

Onwijs bedankt voor de tips allemaal!!! Haha!

Op de rechterhand gaat het al wel iets beter, ik hou haar op de grote volte, rij veel overgangen, en de heeft dan iets minder de neiging op te gaan crossen.
Op de linkerhand daarin tegen, "wil" ze niet eens netjes op de volte blijven. Ze valt constant op het zelfde punt de hoefslag uit. Ondanks dat ik haar van te voren al duidelijk maak met mijn benen, dat ik haar in de hoefslag wil hebben. En probeert ze er steeds tussenuit te gaan.

Maarja, zoals al eerder gezegt, ik geef niet op en blijf gewoon oefenen Lachen

@ Sily: ik zal je zo even een pb sturen, altijd handig om een telefoon nummer achter de hand te hebben, voor al ik weer geld heb!

Ow en @ manonnetjoe: Het gekke is, als ik haar bv los in de bak heb staat ze wel stil als ik dat wil. Ze is dan echt een mak lammetje, en blijft constant achter me aan lopen als ik weg loop. Zodra ik dan stil ga staan doet zij dat ook.
Misschien wil ze met opstijgen gewoon niet stil staan, om onder het rijden uit te komen...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:03

Ik wil je echt absoluut afraden om er een scherper bit in te doen. Hoe scherper het bit, hoe harder de mond van de pony.
Ik denk dat het bij deze pony er belangrijk is dat je de basisregels, zoals bijvoorbeeld goed stil kunnen staan bij het op/afzadelen, op/af stijgen, in/uit spannen, borstelen, enz. Dan moeten ze gewoon stil staan. Daar heb je wel veel geduld voor nodig, maar dat is met alles als het om paarden gaat.
En je pony proberen veel meer te gaan rijden op je benen en zit. Je teugels zijn slechts een hulpstukje.
Heb je trouwens ook les? Privéles helpt echt ontzettend goed. Ja

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:45

[/quote]Misschien wil ze met opstijgen gewoon niet stil staan, om onder het rijden uit te komen...

Of misschien heeft ze pijn, heb je daar al eens over gedacht? Als ze echt hevig begint te verzetten zou ik daar toch eens over nadenken. Mijn pony begint ook vaker al te stappen als ik wil buitenrijden, ze heeft er gewoon zin in dan! Weet natuurlijk niet hoe die situatie bij jou is....

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:21

Ik loop van de week wel even naar je toe als ik je zie, okay?

Je hoeft geen scherper bit te nemen, maar een ander bit kan ook helpen. Zou hier niet constant mee rijden, maar dit afwisselen.

Dus probeer die van mij van de week. Verder heel consequent zijn en blijven, dit is heel belangrijk en jullie basis samen.