Ik zit met een probleem... Ik heb sinds kort een fjord (nu precies 2 weken
), ze is heel lief, alleen erg sterk. De "problemen" beginnen al als ik wil opstijgen, om de een of andere reden wil ze niet stil blijven staan. Als ik iemand vraag om haar vast te houden, loopt ze daar gewoon doorheen. Ik heb nu met haar aan het oefenen en het gaat al wel iets beter (lees: ik ben ipv 8 minuten, 5 minuten bezig om op te stijgen).
Als ik er dan eindelijk op zit en haar los ga stappen gaat (bijna
) alles goed. Alleen als ik aan wil draven, gaat ze enorm hard draven en krijg ik het bijna niet voor elkaar om haar rustiger te laten lopen. Ik probeer haar wat terug te nemen, en haar dan weer wat meer teugel te geven, maar hier reageert ze niet goed op. Als ik dan een overgang maak naar de stap en het opnieuw probeer, draaft ze weer net zo hard weg. En in de galop is dit eigenlijk precies hetzelfde.Ik heb van verschillende mensen het advies gekregen om een scherper bit te proberen, maar ik ben daar een beetje huiverig voor. Want eerlijk is eerlijk, ik ben geen geweldige ruiter, en ik ben bang dat ik haar dan alleen maar in de weg zit. Ik ben eigenlijk sowieso tegen een scherper bit, omdat ik denk dat het probleem hier mee bij mij ligt.
Het advies om een scherper bit te gebruiken heb ik niet alleen gekregen omdat ik haar niet goed wat terug kan nemen, maar ook omdat ze, af en toe opeens een loopje met me probeert te nemen. Dan wil ze uit de bak, of naar een andere pony in de bak toe, en dan is er geen houden aan. Het was vandaag zelfs zo erg, dat toen er een paard de bak uitging en zij er achteraan wilde, ik bijna aan de teugels moest gaan hangen om haar tegen te houden (we waren aan het stappen en zij wilde in galop achter het andere paard aan). Later in draf wilde ze ook niet meer terug naar de stap, en moest ik echt aan de teugels gaan "hangen" om haar terug te krijgen.
Ik vind vooral het hangen aan het bit om haar terug te krijgen, heel erg. Ik zou liever wat tips krijgen om dit op een andere manier op te lossen.
Ik heb het idee dat ze met rijden gewend is om haar zin te krijgen. Zo heeft ze met aandraven ook nog is de rare gewoonte om direct uit de hoefslag te gaan :S. Ik weet dat ze vroeger, bij haar oude eigenaar, verzorgt is door een meisje van 10, waar ze echt veel te sterk voor was (dat waren de letterlijke woorden van de oude eigenaar). Zou het misschien daardoor kunnen komen dat ze afentoe denkt gewoon te kunnen negeren wat ik van haar vraag? Omdat dit haar bij dat meisje van 10 ook lukte?!
Owja, bij haar oude eigenaar reden ze haar met een dubbel gebroken bitje, en had ze voor de kar een stang in (duh). Ik rij haar op een enkelgebroken watertrens.
Excuses voor de lap tekst, ik hoop dat ik mijn probleem(men) zo een beetje duidelijk heb uitgelegt.