paard leren wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:13

Nu zit eindelijk de basis er goed in, met galop hadden we eerst wat probleempjes, nu gaat dat eindelijk goed en loopt ze ook rechtop. Een paar pasjes achteruit kan ze nu ook. We zijn echt vooruit gegaan de spanningen zijn eruit, ze is goed voorwaarts dus zou ik haar nu wat zijgangen willen leren. Waar kan ik t beste mee beginnen? denk zelf met wijken. Hoe leer je een paard dat?

Mireille1970

Re: paard leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:15

Er zijn meerdere wijk topics gaande, misschien kun je daar even kijken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:44

welke toppic's? heb al bij de zoekfunctie gekeken maar kan niks vinden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:35

Ze staan nog niet zo ver weg... hieronder! Succes...

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:24

heb ff gekeken bij andere topics maar ik zie niet staan HOE je dat dan aanleerd..( paardje moet toch op een of andere manier gaan snappen wat jij nou bedoeld met die hulpen)
dus ik ga lekker een tipje geven...misschien dat je er wat aan hebt Tong uitsteken
wat ik altijd doe bij jonge paarden (is misschien wel niet de "correcte" manier maar het werkt wel *LOL* is vanaf een lange zijde.
gewoon in stap gaan en dan iets naar binnen hangen, meer druk dus op je binnen beugel en zitbeen knobbel, en de hulpen gelijktijdig geven ( buitenbeen naar achter en binnenhand van de hals enz). de meeste paarden willen graag recht onder je blijven en zullen dan dus iets opzij stappen. doe dit eerst hele kleine stukjes, een of twee pasjes. en ga van daaruit verder. bv weer twee pasjes terug naar de hoefslag.
na een tijdje snappen ze dan wat je met die hulpen bedoeld en kun je het eens in draf proberen Lachen

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:37

wijken kan je het beste leren vanuit de volte. je rijdt een volte en gaat deze sluiten. omdat het paard dit moeilijk kan vinden, het het de neiging om weer naar buiten te gaan. en jij kan dit begeleide.
dus je moet steeds de volte sluiten en dan weer openen. en zorgen dat je em goed aan je buitenteugel en aan twee benen hebt.want over de buitenschouder wegvallen is ook niet de bedoeling. suc6 ermee!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:38

oja, en je kan em ook helpen door je gewicht wat meer te verplaatsen naar de buitenzitbeenknobbel!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:38

Hoi Hoi!
Ik ben nu ook een met een paardje bezig, en ook wij zijn aan het wijken toegekomen.

Wat heel belangrijk is, is dat je paardje gaat begrijpen dat hij opzij moet voor een 1-zijdige beendruk. Hoe doe je het met stelling vragen in een volte? Binnenbeen erbij, neem ik aan..dan buigt je paardje ook om je binnenbeen, dus snapt wel wat er bedoelt wordt met binnenbeen.

Je moet heel makkelijk beginnen, en ook eerst in stap, went na de C/A af en kom uit op ongeveer 1 à 2 meter van de hoefslag (dus op de binnenhoefslag). Stel je paardje recht en maak hem alert! Leg dan rustig je binnenbeen aan en druk je paardje opzij. Let er goed op dat je hem niet teveel tegenhoud met je handen en met je buitenbeen! Natuurlijk moet deze er wel bij komen later, maar eerst moet hij maar eens opzij gaan voor je been. Vergeet niet om binnenstelling te vragen.
Druk je paardje dus opzij voor je been en zorg dat hij niet teveel over de buitenschouder wegloopt, doe dat met je buitenteugel en liever nog niet teveel met je buitenbeen, want nu is nog 2benen voorwaarts.
Wees tevreden met elk klein stapje dat hij opzij doet! Dat het nog helemaal correct gaat is nog niet het belangrijkste, eerst maar eens opzij voor de 1-zijdige beendruk!
Gaat dit goed dan kan je hem op de kleine stukjes wijken wat ferfectioneren: dus recht, buitenbeen eraan, buitenteugel eraan, stelling om het binnenbeen. Pas dan de stukjes uitbreiden in draf proberen.

Wat ook kan is dat je een volte langzaamaan gaat verkleinen en hem dan met je binnenbeen weer opzijdrukt. Je kan je paardje helpen om hem met je buitenteugel te begeleiden!

Ik zou echter voor de eerste manier kiezen. Waarom? Heel simpel, vaak trekken paarden toch naar de hoefslag (scheefheid, en aanleuning aan het hek) en dus zal je paardje echt wel naar de hoefslag gaan!

Enne, vergeet niet om heel geduldig te zijn. Het zit er niet 1 2 in natuurlijk! Ik wens je heel veel succes met je paardje Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:40

Als een paard goed voor je been is, begrijpen ze het redelijk snel. Je kan of op de volte een pasje naar buiten, of langs de hoefslag

op de voltje leg je binnenbeen iets naar achter, net zolang tot het gewenste resultaat. Maar niet gaan knijpen. gewoon er tegen aan leggen. Als ze dan harder gaat (en dat gaat ze ook doen Knipoog , hou je haar rustig tegen, niet trekken maar tegenhouden tot ze terugkomt, gelijk weer ontspannen. Gaat ze opzij, laat je je been los.

Of op de binnenhoefslag, stuur haar met het hoofd richting hoefslag en druk je binnenbeen aan, ook hier weer tegenhouden als ze harder gaat, belonen (=loslaten) als ze opzij stapt.

Let goed op dat ze niet over de buitenschouder wegvalt, en haar kont meeneemt. Daarom vind ik het eerst makkelijker in stap op de voltje, dan gaat het kontje makkelijker mee!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:57

bedankt voor de tips! bij een van m'n pony's (liep L2dressuur) had ik vaak dat ze de kont dus niet meenam Clown weet niet hoe ze wijken geleerd heeft maar iedere keer als ik t vraag gaat ze de andere kant op wijken, echt heel raar...

weer even over t paard dat ik nu wil leren wijken: wil t even zeker weten, is al een tijdje geleden dus weet t niet precies meer. Om haar te laten wijken zou ik dus een paar meter voor de hoefslag(bij A of C) afwenden.binnehand: iets meer druk erop. buitenhand: iets losser maar houd ik wel zo dat t hoofd van t paard niet naar binnen word getrokken...binnebeen: leg ik heel iets naar achteren en druk ik aan.zou ik t zo goed doen? heb t nog niet geprobeerd...wil eerst zeker weten of ik de juiste hulpen zou geven.

als ik naar links wijk moet ik toch m'n rechterbeen aandrukken? heb ergens gelezen dat als je naar links wilt je, je linkerbeen moet gebruiken maar lijkt me een beetje onlogisch.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:42

Ik heb het mijn paard met iemand er op en iemand er naast geleerd, De ruiter geeft de beendruk en de stelling, en de persoon er naast drijft hem opzij, ik heb dat gewoon met mijn hand gedaan, mijn paard is gevoelig en ik heb hem gewoon een beetje geduwd zegmaar.. en met het zweepje gezorgd dat zijn achterhand niet achterblijft door zijn binnenbeen aan te tikken met de zweep, dit ging heel goed, na een paar keer had hij het goed door. Doe wel steeds een paar stapjes want anders gaat hij idd over de buitenschouder vallen. Paar passen wijken, paar passen weer geheel recht stellen anders buigt je paard mss te erg! Succes!!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:17

Ik zou niet je buitenhand losser doen, tenzij je je paard richting de hoefslag stuurt (dan verander je van buitenhand). Je moet wel contact houden met de buitenteugel.

Ik zou sowieso eerst het paard leren opzij te gaan indien je been iets naar achter ligt en voorwaarts als je been op de normale plek ligt. Vanuit daar doorgaan naar enkele pasjes wijken

En idd als je naar links wijkt leg je je rechterbeen aan, je linkerbeen begrenst.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:24

Ik zou het eens aan je instructeur vragen en niet zelf gaan liggen rotzooien

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:25

Eerst ga ik het proberen met iemand erbij. dan kan degene haar een beetje opzij duwen. Ga eerst proberen een paar pasjes naar de hoefslag toe te wijken..dat lijkt me wel t makkelijkste omdat ze toch wel naar de hoefslag gaat.

instructrice heb ik al gevonden, moeten alleen nog even wat afspraken enzo gemaakt worden...duurt nog wel een tijdje voordat ze me les komt geven. Heb zelf ook nog niks gedaan omdat ik zeker wil weten of mijn manier goed is.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:26

daarom kan je beter nu nog wat aan de basis werken, zeker bij zo'n jong paard. Wacht met wijken totdat je een instructrice hebt. Zorg d at ze verder helemaal voor mekaar is, dus aan het been etc dan gaat het in de les bijna meteen goed!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:42

Met Stalleke eens.

Wijken te vroeg willen maakt meer kapot dan je lief is. Helaas leer je ze dan dus uitbreken over de buitenschouder.

Ik leer een jong paard meestal eerst appuyeren, opdat ze daadwerkelijk op mijn buiging, commando's ed moeten wachten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 12:11

Mireille1970 schreef:
Met Stalleke eens.

Ik leer een jong paard meestal eerst appuyeren, opdat ze daadwerkelijk op mijn buiging, commando's ed moeten wachten.

hoe doe je dat? Ben nu ook alleen met de basis bezig en dat gaat gewoon goed. stap-galop zit er ook goed in ze reageert sinds ik met zweep rijd veel beter op been.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:13

In feite is Appuyeren wijken met de tegenovergestelde stelling en buiging in lichaam. Minder makkelijk voor ze en dus minder foutgevoelig voor ze.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 12:19

owja heb nog een vraagje,....heb niet veel verstand van dressuur..kan alleen wijken en schouderbinnewaarts....wat is nou t verschil tussen wijken en zijwaarts?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:25

als je zo weinig verstand hebt van wat überhaupt wijken inhoudt en wat het verschil is tussen andere oefeningen, vindt je het dan echt zo'n goed idee om dit allemaal zonder instructie zelf aan te gaan leren?

IKKE NIET NAMELIJK!

Je kunt een paard geen oefeningen leren als je zelf niet heel goed weet hoe het gaat, wat het inhoudt, welke hulpen je moet geven, hoe het voelt als een paard dit helemaal goed doet, en dergelijke!

en al helemaal niet zonder instructie! Hamer
Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 26-05-05 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:28

Ik sluit me aan bij Mireille.

Ter controle kan je ook eens van de hoefslag af wijken. Dat is moeilijker voor het paard. Als het paard na een paar passen dan toch weer de neiging heeft om weg te vallen over de schouder, probeer dan direkt ervoor eens terug te wijken naar de hoefslag.

Het is de kunst om je paard voor te blijven, zonder de oefening te onderbreken. Met deze zigzag oefening kan je al een hele hoop bereiken Knipoog

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:16

Ik vind dat Door_ nogal drastisch reageert! Je richt geen schade aan wanneer je een paard zonder instructie wil laten wijken! Hoogstens wordt het met verkeerde hulpen aangeleerd. Zoals je hier op het topic leest lijken mij de hulpen nu vrij duidelijk.

Wat jij bedoeld Elmiran over :als ik naar links wijk moet ik toch m'n rechterbeen aandrukken? heb ergens gelezen dat als je naar links wilt je, je linkerbeen moet gebruiken maar lijkt me een beetje onlogisch.

Dat gaat over wanneer je wijkt voor je linkerbeen moet je met je linkerbeen inderdaad druk geven. Dat betekend niet dat je je paard naar links stuurt! Het gaat er om dat de linker benen voor het rechterbeen wordt geplaatst. Dus als je wijkt voor je linkerbeen kom je op de rechterhand uit.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:21

Nee dat klopt ook niet. Als je voor het linkerbeen opzij gaat kom je op de linkerhand uit. Bij wijken verander je niet van hand...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:49

@door_ mag ook wel wat minder,....ik vraag t toch alleen maar zeg toch niet dat ik t alleen ga doen..heb op mijn pony vaak zat wijken en schouderbinnewaarts gedaan. daar zaten de knopjes al wel een beetje op dus daar gaat het heel makkelijk mee.Volgens mij was jij ook een van die lui die in een van me toppic's zei dat ik t paard verpest als ik geen lessen neem. Rijd nu nog steeds zonder les, heb een tip gehad van Ulyssa op bokt en rijd nu m'n paard nagevelijk. Jullie kunnen t niet zien wat ik doe maar met tips kom ik natuurlijk wel een stuk verder. Over 1 1/2week ga ik lessen dus denk dat ik nog maar even door ga met alleen de basis. en dan een keer gewoon ga kijken wat ze doet...een paar pasjes kan geen kwaad.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:10

Hoo ik dacht nog es na en idd ik bedoel voor het linkerbeen kom je idd weer op links uit haha Ben geloof ik niet zo goed in verwoorden Haha!