Vragen uit het (bokt) publiek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Vragen uit het (bokt) publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 17:21

Onlangs kreeg ik enkele vragen van bokkers die graag meer wilden weten over onze manier van rijden. Ik ken hun achtergrond niet maar ze staan in ieder geval open zonder conclusie. Dat respecteer ik in alle bokkers, die reageren in een topic van mij, en zich vooral bezighouden met het openingsverhaal.

Van een moderator kwam het verzoek om iets meer duidelijkheid. Het leek mij handig om enkele vragen die bij het publiek leven zorgvuldig te beantwoorden.

Het is een antwoord in het algemeen en is op niemand persoonlijk gericht. Niemand hoeft zich daarom aangesproken of aangevallen te voelen. Het is heeft ook geen commercieel doel, het is alleen een antwoord waarmee mogelijk misschien meer duidelijk wordt.

Om te voorkomen dat ook dit topic weer wordt gesloten, hoop ik dat de mensen die toch vinden dat ik niks kan, niet kan rijden en onzin vertel, verstandig zijn en niet reageren. Voor hen is dit een antwoord wat bij voorbaat toch al niet klopt.[i]

Vraag 1
Is het effect van het lopen aan de teugel in beide systemen gelijk?
Ik begrijp deze vraag niet goed maar ik probeer er wat van te maken. Het aan de teugel lopen heeft een functie en is niet alleen mooi zoals veel mensen denken. Een paard loopt goed aan de teugel als er ontspanning in het paard is. Een paard moet dus zonder enige vorm van dwang aan de teugel kunnen lopen. De functie van het aan de teugel lopen is dat het paard zijn rug op de juiste manier gebruikt en dus ook in balans loopt. De wervels van een paard liggen niet op elkaar zoals bij mensen maar achter elkaar. Je kan je het voorstellen door je vingers van je linkerhand in je rechterhand te doen en je ellebogen naar boven te laten wijzen. Dan kan je je voorstellen hoe een weggedrukte rug eruit ziet, holle rug. Doe je de ellebogen naar beneden dan zie je hoe een correct gebruikte rug eruit ziet. Bij het laatste is de rug ook sterk. Om dan in balans te zijn zal het paard zijn hoofd in de gewenste aan de teugel houding gaan houden. Gewoon omdat dat voor het paard aangenamer voelt. Naarmate de verzameling toeneemt zal de achterhand krachtiger worden en zakken en zal de hoofd/ halshouding hoger komen. Dus weer aangepast aan de balans waarin de achterhand zich begeeft zal ik maar zeggen. Een paard hoort als het goed is dus vrijwel uit zichzelf aan de teugel. Als je om je heen kijkt zie je dat er voor veel paarden nog een hoop verbeterd zou kunnen worden. Door een paard met een weggedrukte rug toch te dwingen om aan de teugel te gaan lopen, bijvoorbeeld met een slof, niet erg vriendelijk. Maak je eigen rug maar eens hol en buig dan je hoofd naar je kin…dan ervaar je een beetje wat een paard ervaart….terwijl het paard jou ook nog op zijn rug heeft. Om even op jouw vraag terug te komen: Ja, een paard loopt op de correcte manier aan de teugel.

Vraag 2
Is bij deze methode dan ook gelijk je paard rechtgericht?
Recht zijn en in balans zijn, zijn 2 verschillende dingen. Een paard wat namelijk in balans is, is ook recht. Terwijl een paard wat recht is niet altijd in balans hoeft te zijn. Bij onze methode waar de draagtechniek onderdeel van uit maakt, zijn de paarden recht en in balans op het moment dat ze je op de juiste manier dragen(dus met een correct ruggebruik en dus nageeflijk) Omdat onze methode nauw aansluit en heel natuurlijk is, ten opzichte van de draagtechniek, is de balans van het paard ‘eenvoudig’onder controle te houden. Je kunt je dat natuurlijke voorstellen als een instinctief evenwicht. Als ik jou om wil duwen ga je tegen mijn hand aanhangen omdat je niet wil omvallen. Op dat moment corrigeert jouw evenwicht je balans. Zo natuurlijk werkt onze methode ook. Hierdoor zijn de paarden super aan het been en hebben ze een gevoelige mond. Je werkt met deze methode dus niet met dwang maar vanuit een natuurlijk proces begeleid je het paard. Het antwoord op je vraag is dus ja.

Vraag 3
Ik vind de duur van zo'n training wel erg kort, word hierbij de houding van de ruiter veranderd of de houding van het paard, of allebei? (red. het leren dragen kost gemiddeld 6-8 minuten) Het leren dragen kost gemiddeld 6 tot 8 minuten. Daarna begint de training (= het harmonisch sterker maken van het lichaam zo dat de bewegingen zo natuurlijk mogelijk zijn) Een training volgens onze methode is erg intensief voor een paard. Een half uur rijden is meer dan voldoende. Een paard voelt dan intensief warm aan zonder zweetplekken en is moe. Overigens ben je zelf ook kapot als je half uur zo intensief met je paard hebt samengewerkt. De intensieve warmte is het teken van intensieve arbeid van binnen uit. Zweten is het teken van uithoudingsvermogen dus conditie. Om even op het laatste gedeelte van je vraag terug te komen; ja, je werkt aan de balans van het paard en ook aan de houding van de ruiter. Op dit niveau hangt dat heel nauw samen. Met andere woorden de ruiter moet in balans zijn om het paard te kunnen begeleiden tijdens een training. Als de houding van de ruiter niet correct is, liggen de benen niet op de juiste plaats om de juiste hulpen te kunnen geven(dus met de kuit en niet met de hak) en je zitbeenknobbels en je bekkenbodemspieren kunnen niet het effect geven wat ze zouden moeten doen. Balans van het paard en de houding van de ruiter zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben dus direct invloed op elkaar. Dus op het te behalen doel of te verwachten resultaat. Opmerking: ik ga er hier wel vanuit dat er gewerkt wordt met een zadel dat aangepast is op het paard en dat het correct op de rug gelegd wordt(onze ervaring is dat de zadels vaak niet passen(knellen, knijpen of drukken) en dat ze te ver naar voren liggen waardoor de schouder niet vrij kan bewegen. Een ruiter moet in het laagste punt van het zadel zitten, diepte punt. Dan verdeeld het zadel de druk van de ruiter over het paard en alleen dan kan de ruiter (optimaal) rijden op zijn zit en met zijn benen. Dat komt heel precies en dat is echt vakwerk. En op dit moment wordt daar veel gerommeld. Dus vakmensen die eigenlijk geen vakmensen zijn. Helaas wordt dit probleem onderschat, behalve als je zelf knellende niet passende schoenen aandoet! Het is jammer omdat het veel leed kan besparen. Niet passende zadels in combinatie met de rijtechniek zijn vaak de oorzaak van rugproblemen en problemen als teugelkreupel, kissing spines en nog vele andere aandoeningen waarvan de oorzaak niet inzichtelijke gemaakt kan worden

Vraag 4
Zal het paard na zo'n training uit zichzelf zo blijven gaan lopen, ook na enkele weken?Een paard dat heeft leren dragen, loopt vrijwel uit zichzelf nageeflijk op het moment dat hij of zij moet dragen. Een ruiter begeleidt dat proces met de zit en de benen en heeft dus een ondersteunende functie. In de praktijk betekent dat dat je alleen je been even aanlegt en het paard is nageeflijk(met de teugels heb je slechts een lichte aanleuning. Teugels hebben namelijk niets met nageeflijkheid te maken) Het paard blijft zo lopen omdat het dier dat als plezierig en vertrouwd ervaart. Je kunt begrijpen dat het paard spieren moet leren aanspannen die het eerder niet heeft gebruikt. Aan de andere kant moet het paard ook spieren leren ontspannen die hij of zij eerder heeft gebruikt. Dit is een ingewikkeld proces, vooral het ontspannen van (verkeerd) gebruikte spieren kost tijd. Echter door de begeleiding van de ruiter zal het paard onmiddellijk werken aan de goede houding. Dus even op je vraag terug te komen. Ja, dat zal het paard zeker doen. In eerste instantie met de begeleiding van de ruiter later, als het paard meer getraind is, ook uit zichzelf. Zelfs zal het dier dan redelijk veel van die spieren gebruiken terwijl het onbelast is. Dat zie je mooi bij het longeren. Je zou kunnen zeggen niet de draagspieren, maar de spieren van de beweging.

Vraag 5
Loopt het paard bij deze methode in een correcte hoofdhouding bij het nageven (neus op of voor loodlijn, niet erachter)?Een correcte hoofd/ halshouding is afhankelijk van de balans waarin het paard zich bevindt op een zeker moment. Het hoofd hoort nooit achter de loodlijn te zijn (uit balans, het paard heeft het gevoel dat hij of zij gaat vallen) De meest ideale uitgangspositie is het hoofd op de loodlijn. Op dat moment is een paard perfect in balans. Het hoofd een beetje ervoor is niet erg, het paard compenseert dan zijn of haar balans omdat het ergens niet helemaal goed is. Er voor mag omdat op dat moment de kracht nog steeds van achteren komt. Op het moment dat het paard achter de loodlijn komt zou je kunnen zeggen dat het paard zich negatief compenseert omdat het dat op de voorhand valt en de kracht dus niet meer zo van acteren kan komen. Een prachtig voorbeeld hiervan is een speedboot. Doe je die met de neus in het water dan komt het niet of nauwelijks vooruit. Om even terug te komen op je vraag; ja, bij het nageven met deze methode loopt het vaak tegen de loodlijn en anders iets ervoor. Nooit erachter, althans dat proberen wij altijd te voorkomen

Heb je een gerichte algemene vraag, dan kan je hem altijd stellen.

Pharlap

Re: Vragen uit het (bokt) publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:33

Hoi, mijn vraag is, wat doe je in die 6 tot 8 minuten om je paard in goede balans te krijgen. Hoe doe je dat.
De achterliggende gedachte is hier goed omschreven en ik zie er wel wat in, alleen wil ik dan wel weten wat je in die minuten doe. (longeren of overgangen rijden of iets).
Groetjes Pharlap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:42

Citaat:
Om te voorkomen dat ook dit topic weer wordt gesloten, hoop ik dat de mensen die toch vinden dat ik niks kan, niet kan rijden en onzin vertel, verstandig zijn en niet reageren. Voor hen is dit een antwoord wat bij voorbaat toch al niet klopt.[
[/quote]

Hou dan op met zelf te pb-en!!!!!!
Dat mogen de mods ook wel weten!
Dus bij deze

En hoezo niet commercieel?
Jij vangt geld voor je revolutionaire lessen
Mods, daar wil ik ook graag antwoord op

En ik tem bij deze mijn eigen offtopic reactie Haha!
Omdat ik antwoorden wil op mijn vragen, tot nu toe per tem nog niet gehad.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 17:46

Pharlap. Ik zal proberen je vraag te beantwoorden. In die minuten zit ik heel rustig op het paard. Ik heb een hele lichte aanleuning en concentreer me op het voelen van het evenwicht van het paard, de aan- en ontspanning van de spieren en neem de reacties van het paard waar. Op al die bovengenoemde signalen, reageer ik enkel met mijn zit en kuiten. Als het paard zijn rug correct gebruikt en ontspannen aanvoelt, dus nageeflijk is, begin ik met stappen. Dat duurt gemiddeld zo'n 6-8 minuten. In de wendingen begeleid ik het paard zodat het vertrouwen krijgt in de nieuwe manier van lopen. Daarna doe ik hetzelfde in de draf. Als dat goed aanvoelt begin ik met wat overgangen en het halthouden. Na ongeveer 15 minuten laat ik de eigenaar erop om deze te laten te ervaren wat er is veranderd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:48

RK: Dit is een lastig punt.

Immers, methode van Antoine de Both, LDR, Klassiek endergelijke kunnen ook besproken worden als het gaat over de theorie.

Dit is een lastig punt aangezien Aqua een methode bespreek die zij zelf als enige beheerst en als enige daar les in geeft. Als haar eigen methode zo in een topic naar voor wordt geschoven zou je dat inderdaad kunnen zien als 'commercieel' en 'reclame'.

Maar: het zou volgens mij wel mogelijk moeten zijn om alle verschillende manieren van rijden en alle methodes te bespreken op RT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:52

Juist, maar dan vertellen de andere ervaringen over een ander
Niet over je eigen bedrijf.

En bespreken moet mogelijk zijn, geen monoloog daarover.
en verwijten dat de rest zijn paard naar de verdoemenis rijd en mishandeld.
(ook nog achterbaks per pb)

Goh en mag dit offtopic hier, nooit verwacht Bloos
(van mij mag het verplaats worden naar een open forun elders op bokt, met verwijzing hier, om dit topic niet te verpesten voor anderen)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:56

Aqua8horse schreef:
Pharlap. Ik zal proberen je vraag te beantwoorden. In die minuten zit ik heel rustig op het paard. Ik heb een hele lichte aanleuning en concentreer me op het voelen van het evenwicht van het paard, In de wendingen begeleid ik het paard zodat het vertrouwen krijgt in de nieuwe manier van lopen..

Hoezo nieuwe manier van lopen, er zijn toch zat mensen die rustig in evenwicht met een lichte aanleuning te paard zitten, wat is er nu zo revolutioair?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:57

Daar kan ik me deels wel in vinden Apple.
Maar zodra je uitleg geeft over je eigen methode en tergelijkertijd [in ellenlange monologen] met mest gaat gooien naar andere methodes is het voor mij gewoon ordinaire reclame.
Ik heb grote problemen met hatelijke PB-tjes en persoonlijke aantijgingen aan het adres van mensen die er een andere visie op na houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:01

Idd Jippe, zo denk ik er precies over.

En samsam, het revolutionaire?
Dat ze zelf enkele jaren terug het licht heeft gezien?
Omdat ze het voorheen zelf nog nooit geweten had dat het kan?
Maar dat wij het licht al ervaren hadden kan natuurlijk niet?

Ja anders weet ik het ook niet.
Misschien dat Aqua dat eens duidelijk kan vertellen op jpuw vraag?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:02

Samsam: wie heeft het over revolutionair hier in dit topic? Ja, inderdaad , een nieuwe manier van lopen. Je kan het verschil pas merken als je het zelf ervaren hebt.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 20-05-05 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:03

Maar als die manier wel al goed was?
Als het paard wel dragend liep en de ruiter wel al lichte druk had en in evenwicht zat?

niet heel paardrijden nederland kan niet rijden!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:08

Aqua8horse schreef:
Samsam: wie heeft het over revolutionair hier in dit topic? Ja, inderdaad , een nieuwe manier van lopen. Je kan het verschil pas goed merken als je het zelf ervaren hebt.

Hoe kom jij erbij dat ik niet die rustig in evenwicht met een lichte aanleuning te paard zit.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:15

Dan gaan we hier weer verder Hi hi. Denk dat sluiten van deze topic's eingelijk onnodig is omdat het toch iedere keer weer terug komt.

Aqua bedoel je dat je dus stilstaat met lichte aanleuning en dan pas gaat stappen als hij z'n rug dus netjes bolt/gebruikt??

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:15

Ik ben benieuwd of je filmpjes/foto's hebt van voor en na. Dus voor die 6-8 minuten, en erna.
En wat je precies bedoelt met dragen. Mijn paard is fijn in de aanleuning en loopt op eigen benen. Toch wil ik dat hij op den duur meer gaat dragen/verzamelen.
En begrijp ik het goed dat jij op het paard gaat zitten en hem leert dragen. Niet de ruiter zelf, die gaat het later navoelen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:17

Het is een antwoord in het algemeen en is op niemand persoonlijk gericht. Niemand hoeft zich daarom aangesproken of aangevallen te voelen. Het is heeft ook geen commercieel doel, het is alleen een antwoord waarmee mogelijk misschien meer duidelijk wordt. (voor slecht lezende bokkers: het gaat om de paarden die niet kunnen dragen. Hoeveel dat er zijn weet ik niet)
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 20-05-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:18

Geef dan antwoord op samsam
Of vind je wel dat heel paardrijden nederland niet kan rijden?
Alleen jij en je klanten wel?

Verder is het wel commercieel en niet zo'n beetje ook.
Ga je Bart sposoren met wat geld, zodat hij een niuewe server kan kopen?
Dan gaat het antwoorden ook nog eens wat sneller Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:20

Ja, Pipelotje.

Ja, de ruiter voelt het na. Nog geen filmpjes of foto's. Maar je bent, geheel gratis welkom om eens te komen kijken en het zelf te ervaren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:23

Samsam schreef:
[

Hoezo nieuwe manier van lopen, er zijn toch zat mensen die rustig in evenwicht met een lichte aanleuning te paard zitten, wat is er nu zo nieuw aan deze manier?
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:26

runningkawa schreef:
Maar als die manier wel al goed was?
Als het paard wel dragend liep en de ruiter wel al lichte druk had en in evenwicht zat?

niet heel paardrijden nederland kan niet rijden!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:32

Oke das duidelijk je staat stil en voelt. Nu heb ik dus geleert dat je een paard dus eigenlijk niet moet dwingen om stil te staan omdat dit juist in het geval van een jong paard zijn evenwicht verstoort.
Hij zal evenwicht sneller en beter hervinden in draf.
Dus in het voorwaartse.
Dus nu lijkt me deze methode dan niet echt geschikt voor een jong paard. Je maakt het dan toch een paard veel moeilijker??
Of ben jij er niet van overtuigd dat een paard z'n eerste evenwicht het beste vind in draf??

Tweede vraag wat doe je aan begeleiding in de wending??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:34

Hoe kan een paard in stilstand nou geen evenwicht hebben met 4 benen aan de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:36

Volgens mij heeft A8 in een eerder topic al wel eens aangegeven dat zij zelfs de dressuurtop [A-kader] nog wel kon leren om hun paarden beter te laten dragen waardoor de prestaties nog beter zouden zijn.

Ik wordt een beetje simpel van dergelijke zelfverheerlijking ten koste van andere zeer gerenommeerde en respectabele mensen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:40

Piepelotje. Ik heb net een jong paard ingereden op de manier zoals ik heb geschreven. Dat gaat prima. Het paard is natuurlijk wel net zo onervaren als een ander jong paard. Ik denk dus dat het prima geschikt is.

Wat ik doe is sterk afhankelijk van het signaal wat het paard afgeeft. Daar is dus geen standaard regel voor. Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. In het algemeen kan je bijvoorbeeld denken aan het verschil in het belasten van de zitbeenknobbels of meer begrenzing van de teugel of het been etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:42

Vragen uit het bokt publiek?
waarom geen antwoord op de simpele vragen van samsam en mij.
Geef daar een goed antwoord en je komt al heel wat geloofwaardiger over.

En ja, anky rijd LDR, dus die kan er niks van, daarom wint ze zoveel.
Oja, dat komt door de niets wetende jury's en trainers

Pff, toch wel veel niets wetende mensen op de paardenwereld.
Alleen Carole weet het *maakt buiging* Knipoog Tong uitsteken

Nou kom op, amtwoord samsam eens Haha!
Of denk je werkelijk dat niemand goed in balans rijd, behalve jij en je leerlingen?

Waarom sta je dan nog niet in alle grote bladen?
Dat is toch simpel dan
En Arnd maakt dan wel foto's die bij te training passen Ja

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:42

heel leuk dat je de moeite wilt doen om vragen uit het publiek te beantwoorden, maar dat moet je alle vragen doen en niet alleen die jou goed uitkomen!